Hop til indhold

Hund piber under træning -what to do?


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Jeg har en retriever på 10 måneder som er klikker trænet. (operant indlært). Jeg har bare desværre fået det problem med ham at han piber meget under træning. Meget frustrerende og ikke holdbart. I starten var det kun lidt og han er derfor blevet klikket for det da jeg ikke rigtig lagde mærke til det før det blev værre og værre. Derfor er han selvfølgelig blevet en smulee forstærket for det i en kort periode. Han er ikke sååå slem når vi træner hjemme i køkkenet, men når vi kommer i hundeklubben og stress niveuet er højere er det meget ekstremt. Hvis han tilbyder en adfærd kommer der lige et piv med ind over. Jeg har så prøvet flere forskellige ting. Jeg har prøvet at starte med at han skal tilbyde adfærd hvor han skal løbe ud til target og andet løbearbejde hvor jeg udnytter hans stress niveau. Det gik også oka, men så snart jeg så vil træne noget andet så peb han meget igen. Så har jeg prøvet at lade være at forstærke hans tilbud on adfærd hvis der er lyd på, men han opfanger simpelthen ikke selv at han piber så han tror at adfærden er forkert. Dette har så resulteret i at han ikke rigtig vil tilbyde adfærd mere når vi er på pladsen. I stedet bruger han meget tid på at se på de andre og stå og pibe ud i luften. Næste ting vi skal afprøve er at træne lige ved siden af bilen, og så sætte ham i bilen hvis han intet vil tilbyde udeb piv. Men han forstår det jo ikke når han ikke Ved at han piber. Han tror jo at det er adfærden jeg ikke forstærker, og dermed er det bare blevet en ond cirkel. Hvad pokker gør jeg for at komme på rette køl igen? Og jeg ved godt at han lige er i lømmel alderen osv. Men han skal altså alligevel kunne tilbyde adfærd på pladsen, for det ved jeg at han godt kan. Han må selv vælge adfærd bare han laver noget for jeg er sådan set ligeglad hvis bare han vil arbejde. Så kravene er ikke for høje. Det er så stort et problem at jeg overvejer om jeg måske skal holde en pause fra træningen, men da han er købt til konkurrence hund synes jeg heller ikke at det er optimalt. Er bare så træt af den her onde cirkel og ved ikk hvordan jeg skal komme ud af den. Nogle gode råd? Det piberi driver mig til vanvid! :damn::damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min schæfer skriger af ivrighed og arbejdskraft, og jeg har fået at vide at jeg ikke kan gøre så meget andet, end at rose hende når hun ikke gør det.

 

Nu skriger hun kun i bestemte situationer (inden spor, rundering mm), og hun er nu 11 mdr.

 

Kan din hund halse? Og har du lært den at tie? I så fald er det vejen frem:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en retriever på 10 måneder som er klikker trænet. (operant indlært).

 

 

Hvordan har du opdraget ham, også operant eller hvordan? Hvilke grænser har han fået opsat og hvad kan du stoppe ham i ved et "nej" eller andet stopord?

 

 

 

Jeg har bare desværre fået det problem med ham at han piber meget under træning. Meget frustrerende og ikke holdbart. I starten var det kun lidt og han er derfor blevet klikket for det da jeg ikke rigtig lagde mærke til det før det blev værre og værre. Derfor er han selvfølgelig blevet en smulee forstærket for det i en kort periode. Han er ikke sååå slem når vi træner hjemme i køkkenet, men når vi kommer i hundeklubben og stress niveuet er højere er det meget ekstremt. Hvis han tilbyder en adfærd kommer der lige et piv med ind over. Jeg har så prøvet flere forskellige ting. Jeg har prøvet at starte med at han skal tilbyde adfærd hvor han skal løbe ud til target og andet løbearbejde hvor jeg udnytter hans stress niveau. Det gik også oka, men så snart jeg så vil træne noget andet så peb han meget igen. Så har jeg prøvet at lade være at forstærke hans tilbud on adfærd hvis der er lyd på, men han opfanger simpelthen ikke selv at han piber så han tror at adfærden er forkert. Dette har så resulteret i at han ikke rigtig vil tilbyde adfærd mere når vi er på pladsen. I stedet bruger han meget tid på at se på de andre og stå og pibe ud i luften. Næste ting vi skal afprøve er at træne lige ved siden af bilen, og så sætte ham i bilen hvis han intet vil tilbyde udeb piv. Men han forstår det jo ikke når han ikke Ved at han piber. Han tror jo at det er adfærden jeg ikke forstærker, og dermed er det bare blevet en ond cirkel. Hvad pokker gør jeg for at komme på rette køl igen? Og jeg ved godt at han lige er i lømmel alderen osv. Men han skal altså alligevel kunne tilbyde adfærd på pladsen, for det ved jeg at han godt kan. Han må selv vælge adfærd bare han laver noget for jeg er sådan set ligeglad hvis bare han vil arbejde. Så kravene er ikke for høje. Det er så stort et problem at jeg overvejer om jeg måske skal holde en pause fra træningen, men da han er købt til konkurrence hund synes jeg heller ikke at det er optimalt. Er bare så træt af den her onde cirkel og ved ikk hvordan jeg skal komme ud af den. Nogle gode råd? Det piberi driver mig til vanvid! :damn::damn:

 

Det er til at gå i spåner over at høre på konstant piveri så jeg forstår dig sandelig godt!

 

Hvis kravene ikke er for høje i situationen er det en uvillig hund du har, der er jo kun de to muligheder. Enten vil hunden samarbejde eller også vil den ikke - eller kriterierne er sat højere end hunden kan honorere...

 

Som jeg læser markeringen er du inde på et fejlspor her. Hvis din hund må 100% selv om hvad han vil tilbyde, bare han tilbyder noget, så har du spillet alle kort over på hans hånd, han kan selv beslutte hvad han skal. Jeg vil ikke ind på en "hvem bestemmer" diskussion, det er ikke det, men hvis han aldrig har lært, at der er noget som kræves af ham, ser han det hele som et tagselvbord og fatter ikke en bjælde af det, du forventer af ham.

 

Eksempel: Hund piber og ser på hvad der sker omkring den. Ejer venter og i samme øjeblik hunden ser på ejer belønnes den.

Dette gentages og ejer mener efterhånden kravet kan øges til længerevarende kontakt, men hos nogle hunde fungerer det bare ikke sådan som bogen siger.

Nogle hunde opfatter i stedet at de kan stå og kikke på det de vil, de skal nok blive belønnet når de gider se på ejeren, der er altså tid nok til det hele set fra hundens synspunkt.

Hunden oplever at den kan få begge dele: Fri til at kikke alt det den vil + belønning når den vil have det...

Giver det mening?

 

En anden ting er at piveriet sagtens kan skyldes hans frustration over ikke at blive forstærket eller vejledt. Han kan tro han tilbyder adfærd ved at pibe og kan blive smækforvirret over den manglende forstærkning.

 

Jeg ville bede ham udføre nogle øvelser der allerede er under signal så der skabes en mulighed for succes hos jer begge. Derved etableres en god kontakt. Beløn hjerteligt og stort, gerne overdrevent stort, så det virkelig gør indtryk.

Efter nogen træningstid med repetitioner at det han allerede kan ville jeg give signal til at jeg ventede på at han selv fandt på noget at tilbyde og belønne det mindste.

 

Som du beskriver træningssituationen nu er der ikke lagt op til succes og det er en skam for jer begge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak for svar.

Jeg vil ikke affinde mig med at han piber, da det er megetr generende og kan give fratræk til en konkurrence, så den mulighed er der ikke. Hvis ikke jeg kan få det stoppet så skal jeg ikke træne med ham, for jeg bliver vanvittig og sur og det er ikke godt til hunden overhovedet. Desværre har han ikke lært at halse og tie, men må indrømme at efter erfaring med dette på mine tidligere hunde (som var MEGET støjende, ikke bare piberri), har jeg ikke længere så stor tiltro til den metode. Men vil rigtig gerne høre hvis nogen ahr gode erfaringer med metoden, måske har jeg gjort noget forkert. :)

 

Jeg kan sagtens se hvad du mener med at han bliver belønnet for at stå og kigge og pibe... hmm... ang. opdragelse, så ved jeg det egentlig ikke helt. Vi har ikke opdraget så meget. Er han hoppet op har vi vendt ryggen til, han tager ikke noget fra bordet da han har lært omvendt lokning og han er i det hele taget egentlig en nem hund.

At sige nej meget bestemt virker ikke på piberiet (er desværre prøvet en dag da det hele bare blev for meget!). Da han jo stadig tror at det er adfærden og ikke piberiet han bliver "straffet" for.

Ang. kommando har jeg været alt for sløv og har derfór ikke stimulus kontrol på nogen adfærd endnu. Er lidt igang med sit - skal jeg måske prøve at få den helt sikher her i køkkenet og så se om jeg evt. kan viderefører den på pladsen?

Ang. alverdens tid til at tilbyde, er det måske alligevel en ide at sætte i bilen efter eks. 20 sek. uden tilbudt adfærd, og så ud igen og se om han så tilbyder? men hvad gør jeg så hvis han rent faktisk tilbyder, men piber samtidig? Så synes jeg måske ikke rigtig at jeg er kommet videre for så bliver han "strafffet" for at tilbyde adfærd (i hans hoved), og ikke for at pibe... åhh hvor jeg synes det er svært!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundemakker

Jeg har ikke læst hele tråden igennem.. men hvorfor holder du ikke bare en pause med øvelserne, og "klikket" kommer så bare for at han er stille. Og så være opmærksom på at øge tid og situation i takt med at han kan følge med... Og vent med at træne øvelser før du har god succes med at han er stille...

Bare et hurtigt indslag herfra :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for dit indput. Jeg forstår sagtens hvad du mener... har også snakket med min træner om det, men så får han jo en masse belønning for bare at kigge på de andre, og det er jo heller ikke det vi ønsker... men måske har du ret i at det vil være en god ide for måske at få piberiet nedsat. Det er da værd at prøve om ikke andet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak for svar.

Jeg vil ikke affinde mig med at han piber, da det er megetr generende og kan give fratræk til en konkurrence, så den mulighed er der ikke. Hvis ikke jeg kan få det stoppet så skal jeg ikke træne med ham, for jeg bliver vanvittig og sur og det er ikke godt til hunden overhovedet. Desværre har han ikke lært at halse og tie, men må indrømme at efter erfaring med dette på mine tidligere hunde (som var MEGET støjende, ikke bare piberri), har jeg ikke længere så stor tiltro til den metode. Men vil rigtig gerne høre hvis nogen ahr gode erfaringer med metoden, måske har jeg gjort noget forkert. :)

 

Jeg kan sagtens se hvad du mener med at han bliver belønnet for at stå og kigge og pibe... hmm... ang. opdragelse, så ved jeg det egentlig ikke helt. Vi har ikke opdraget så meget. Er han hoppet op har vi vendt ryggen til, han tager ikke noget fra bordet da han har lært omvendt lokning og han er i det hele taget egentlig en nem hund.

At sige nej meget bestemt virker ikke på piberiet (er desværre prøvet en dag da det hele bare blev for meget!). Da han jo stadig tror at det er adfærden og ikke piberiet han bliver "straffet" for.

Ang. kommando har jeg været alt for sløv og har derfór ikke stimulus kontrol på nogen adfærd endnu. Er lidt igang med sit - skal jeg måske prøve at få den helt sikher her i køkkenet og så se om jeg evt. kan viderefører den på pladsen?

Ang. alverdens tid til at tilbyde, er det måske alligevel en ide at sætte i bilen efter eks. 20 sek. uden tilbudt adfærd, og så ud igen og se om han så tilbyder? men hvad gør jeg så hvis han rent faktisk tilbyder, men piber samtidig? Så synes jeg måske ikke rigtig at jeg er kommet videre for så bliver han "strafffet" for at tilbyde adfærd (i hans hoved), og ikke for at pibe... åhh hvor jeg synes det er svært!

 

Hvis du nu glemmer alt om konkurrence lige nu og ser denne udfordring, ikke som træning, men som træning i at træne... træning i samarbejde

og så tager den derfra?

 

Jeg er slet, slet ikke indover at sætte ham i bilen som "straf" for noget du ikke fik lært ham, af flere årsager. Træning er en social begivenhed og skulle gerne være positivt for jer begge. Allerede tanken "hvis du ikke tilbyder samarbejde kommer du i bilen" er negativ" og kan meget nemt påvirke dig negativ + din unghund aner ikke hvad der bringer ham i social isolation, hvilket kan skabe stor frustration og øge hans piben.

 

Når en hund ikke håndterer den situation man har sat den i er det fordi den enten ikke kan, eller vitterligt har opvejet fordele og ulemper og valgt at ikke at ville. Det tror jeg ikke på med en ungund som din og selvom det var sådan alligevel er der stadog straftanken som vi ikke kommer så langt med at udmønte sig i straf i virkeligheden.

 

Hvilket signal giver du når du ønsker han skal tilbyde adfærd?

 

Har han lært et stopord eller har du bare sagt "nej" i situationen?

Hvorfor synes du det er slemt at du har haft sagt nej til ham :vedikke:

 

Noget andet, hvad er anledningen til at han skal trænes ved selv at tilbyde adfærd? Lige nu fungerer det ikke og så kan man altid analysere om det er hunden eller klikningen der ikke virker.

 

Hvor mange adfærd er du alt i alt i gang med at træne?

 

Ja, se at få nogle øvelser under stimuluskontrol hjemme så du har noget at hjælpe ham med på træningspladsen...

Jeg spørger så meget for at få et billede af jer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak for svar.

Jeg vil ikke affinde mig med at han piber, da det er megetr generende og kan give fratræk til en konkurrence, så den mulighed er der ikke. Hvis ikke jeg kan få det stoppet så skal jeg ikke træne med ham, for jeg bliver vanvittig og sur og det er ikke godt til hunden overhovedet. Desværre har han ikke lært at halse og tie, men må indrømme at efter erfaring med dette på mine tidligere hunde (som var MEGET støjende, ikke bare piberri), har jeg ikke længere så stor tiltro til den metode. Men vil rigtig gerne høre hvis nogen ahr gode erfaringer med metoden, måske har jeg gjort noget forkert. :)

 

Jeg kan sagtens se hvad du mener med at han bliver belønnet for at stå og kigge og pibe... hmm... ang. opdragelse, så ved jeg det egentlig ikke helt. Vi har ikke opdraget så meget. Er han hoppet op har vi vendt ryggen til, han tager ikke noget fra bordet da han har lært omvendt lokning og han er i det hele taget egentlig en nem hund.

At sige nej meget bestemt virker ikke på piberiet (er desværre prøvet en dag da det hele bare blev for meget!). Da han jo stadig tror at det er adfærden og ikke piberiet han bliver "straffet" for.

Ang. kommando har jeg været alt for sløv og har derfór ikke stimulus kontrol på nogen adfærd endnu. Er lidt igang med sit - skal jeg måske prøve at få den helt sikher her i køkkenet og så se om jeg evt. kan viderefører den på pladsen?

Ang. alverdens tid til at tilbyde, er det måske alligevel en ide at sætte i bilen efter eks. 20 sek. uden tilbudt adfærd, og så ud igen og se om han så tilbyder? men hvad gør jeg så hvis han rent faktisk tilbyder, men piber samtidig? Så synes jeg måske ikke rigtig at jeg er kommet videre for så bliver han "strafffet" for at tilbyde adfærd (i hans hoved), og ikke for at pibe... åhh hvor jeg synes det er svært!

Jeg er nok lidt tungnem, men du har en hund på 10 måneder, der endnu ikke har lært de allerførste øvelser, der kræves til en konkurrence, og så frygter du fratræk til - en konkurrence?

 

Jeg tror, at jeg ville koncentrere mig om at lære ham en eller to af øvelserne, som forventes til de konkurrencer (er det DKK eller DcH eller måske noget helt andet?). En god øvelse ville være at splitte fx apportering op og starte med at lade ham samle apportbukken op, og så efterhånden gå videre i øvelsen, når han kan det element. Dels er det lidt svært at skrige op med en stor træting i munden, dels er apportering jo næsten medfødt for en retriever med deraf følgende store sandsynlighed for succes. :cool:

 

Så lad være med at ærgre dig over, at hunden piver eller at smide ham i bilen, fordi han ikke fatter, at han lydløst skal tilbyde en adfærd. Gå i stedet frisk i gang med nogle reglementerede øvelser, hvor han skal bruge hjernen. Så får han formentlig heller ikke overskud til også at pive. Men alfa og omega må være, at du ikke bliver knotten på ham eller straffer ham (smides i bil), fordi han ikke er trænet til at gætte, hvad du ønsker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak for jeres svar.

 

Det skal lieg siges at han HAR lært at tilbyde en masse adfærd og gør det uden problemer hjemme i køkkenet. Og han HAR også kunnet i klubben, så jeg ved at han godt kan :)

Han kan sagtens alle de grundlæggende adfærd, samt en hel masse andre. Det jeg er lidt bagefter med er at sætte stimulus kontrol på (kommandoer). Men i og for sig er det lige meget fordi han jo skal tilbyde adfærd. Han tilbyder rigtig fint hjemme og på den plads hvor vi nogle gange træner herhjemme. Og oftest uden piv. Piver han klikker jeg ikke og så plejer han at prøve igen uden piv. Dette er bare ikke tilfældet oppe i klubben.

Han ved sådan set godt at han skal tilbyde adfærd, og han har rigelig af muligheder for at tilbyde forskellige slags adfærd, og han kan alle de grundlæggende.

 

Ang. apport så kan han stadig pive igennem næsen, men kan også finde på ikke at samle den op. Hmm måske han er for stresset...

 

jeg har valgt at jeg vil træne operant, da jeg synes det er en rigtig god metode, og jeg kan se hvor langt man kan nå med det, og hvor ëffektivt det er. Og fordi jeg løber ind i et problem, får det mig ikke til at skifte metode. Jeg er helt sikker på at jeg griber løsningen på problemet forkert an, og at der findes en effektiv løsning. Jeg har bare brug for hjælp til at se den :)

 

Ang. at sætte i bilen, så skal det lige siges at vi altid træner sammen to og to og at hundene derfor skiftevis er ude. Dvs. at han jo er vant til at komme i bilen mange gange på en træningstime. Når jeg vil sætte ham i bilen som "straf" er det mere for at vise ham at hvis han ikke vil tilbyder så kommer han hurtigere i bilen. Men hvis han ikke er klar over at det er pga. manglende tilbydende adfærd så har det jo ingen effekt. Hvis jeg troede på at det var vejen frem så vill ejeg ikke have spurgt herinde, så siger ikke at det er en god løsning. Det er bare en af de tanker jeg har gjort mig.

 

Men mange tak for jeres indput, og jeg vil bestemt overveje mulighederne. Rigtig dejligt med flere indput.

 

Ang. nej så kender han godt ordet (da mine forældre bruger det når de passer ham), samt han jo godt kan høre tonefaldet.

Jeg synes hurtigt man får en nej-hund og i det her tilfælde troede han jo at jeg sagde nej til den tilbudte adfærd og det gør jo ikke situationen bedre. Jeg vil helst undgå at sige nej, men sige ja i stedet når det går godt. Det er jo det min træning bygger på. og så har jeg læst en masse teori på området da jeg er ved at uddanne mig til folkeskole lære hvor anerkendende klasseledelse er i fokus. Altså se det positive og fokuser på det. Selvfølgelig er der forskel på hunde og børn, men der der nogle ligheder.

 

Og ang. bekymring for konkurrence så skal jeg nok få ham klar. Men hvis ikke jeg får stoppet det her piberi, så bliver det et problem der vil følge os resten af livet, og det ønsker jeg ikke da det vil give unødig fratræk i konkurrence og drive mig til vanvid. Så de forskellige øvelser skal vi nok få på plads, vi er allerede godt igang hjemme i køkkenet.

 

Endnu engang tak for jeres forslag :) Spørg endelig hvis der er noget i er i tvivl om :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Bare lige et hurtigt spørgsmål - Er der aldrig pauser i hans piberi?

F.eks under en lineføring, en dæk eller andet?

 

Piver han inden han finder ud af hvad han skal, eller under samtlige repetitioner?

 

Har selv et piv-dyr, så forstår til fulde din frustration og der er ikke én forkromet løsning på det - Men det ved du jo ;-)

Hooooold da kæft, jeg var ved at gå ud af mit gode skind, da Kaia stort set ikke lavede andet end at pive og glo på de andre hunde. :damn:

 

For mig, så hjalp det, at jeg lige efter leg, luftning, eller lige efter hun var kommet ud af bilen, ved et splitsekunds øjenkontakt fik klikket og belønnet og virkelig, virkelig var hurtig til at klikke for alt muuuligt, inden hun begyndte at få lyd på. Masser af succes, med stort set ingenting og fik klikket for rigtig mange mæææærkelige ting - Pauser efter kort tid, INDEN hun selv tog dem og kun gradvist udvidede vi træningspassene.

Og så blev der kun trænet deciderede øvelser derhjemme, indtil piveriet var aftagende.

hun var også omkring 9-10 mdr. da hun var "værst" at arbejde med.

Men nemt, det er det ikke.... Det er jo heller ikke sikkert det virker for jer.

 

Man skal også passe liiidt på, med f.eks at give en kommando for at få piveriet til at stoppe.... Fik simpelthen fremprovokeret piveri hos Bamse, fordi han fandt ud af at det til sidst udløste en kommando :engel: :stupid:

Sååeee... Nemt er det altså ikke, når hunden er hurtigere til at lave kæder, end man er til at fange dem før de opstår...... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar :) Nej synes desværre ikkr rigtig der er pauser i piberiet. Og det er så svært at nå at fange ham i noget som helst, for synes ikke rigtig han tilbyder... hmm jeg må gå yderligere i tænkeboks... måske skal jeg alligevel prøve bare at klikke ham hvis han i et split sekund står stille uden at pibe, selvom han kigger på de andre hunde...

 

Tak fordi du delte din erfaring - jeg vil prøve at ligge mærke til næste gang om der er noget som helst der virker :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Tak for dit svar :) Nej synes desværre ikkr rigtig der er pauser i piberiet. Og det er så svært at nå at fange ham i noget som helst, for synes ikke rigtig han tilbyder... hmm jeg må gå yderligere i tænkeboks... måske skal jeg alligevel prøve bare at klikke ham hvis han i et split sekund står stille uden at pibe, selvom han kigger på de andre hunde...

 

Tak fordi du delte din erfaring - jeg vil prøve at ligge mærke til næste gang om der er noget som helst der virker :)

 

Kan godt følge dig - Det er dybt frustrerende og driver en til vanvid.

Hold kæft hvor har jeg haft lyst til at tage høreværn på og vende ryggen til kræet indtil hun holdt kæft.... :oops:

 

Men man må jo bare sætte kriterierne så langt ned, at man får en eller anden form for succes, som man kan bygge videre på.

Det er bare så skide irriterende når det går baglæns.

 

Ellers må du lige en tur rundt til de forskellige trænere og høre hvad de har af ideer - Det er tit nemmere når man ser det og kan "fange" en chance.

Der er jo en masse trænere, der måske har en ny ide, som kan bruges.... Eller andre hunde-fører, som har prøvet noget der virkede.

 

Er der forskel fra træningstime, til træningstime, alt efter hvor mange hunde der er på pladsen?

 

Ellers kan vi sgu' lave vores egen piveklub, mon ikke kræene bliver trætte af at høre på sig selv og hinanden på et tidspunkt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan af ren nysgerrighed - hvordan foregår en konkurrence hvis hunden bare frit kan vælge hvilken adfærd den vil tilbyde?

 

Og absolut på ingen måde for at være fræk, men hvorfor spekulere i konkurrence når hunden ikke er sikker i sit - 10 mdr. gammel?!

 

Du skriver at du ikke vil træne videre med hunden hvis den fortsætter med at pive. Men hvad skal der så ske med den? Og hvor længe går der før du opgiver?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe det kan da godt være maria :P

 

anne: Hunden kan selvfølgelig ikke frit vælge adfærd i konkurrencen, men når man når dertil er der sat stimulus kontrol (kommando) på og øvelserne er bygget op bid for bid. Jeg har før haft konkurrence hunde, de var bare klassisk indlært (godbid foran næsen). Derfor er ham her også købt til konkurrence. Det lyder som om han intet kan nu, men det passer ikke. Han kan dække, sitte og stå perfekt (bare et eksempel). At sætte kommando på er jo ikke det der tager længst tid. Han kan blive i positionen (altså kan jeg gå fra ham i de forskellige adfærd), og når han skal i dæk går det lyn hurtigt og han laver "løve dæk" som man kalder det. Det synes jeg ser fedt ud, og det kunne jeg ikke have fået med klassisk indlæring. Der er så mange ting der gør at jeg har valgt denne form for indlæring og træning. og nej måske kan min hund ikke alverden nu i forhold til hvis jeg havde haft en hund der var klassisk indlært. Omvendt så ved jeg at det meget pludseligt vender, og så kan hunden bare tingene meget hurtigere og er meget hurtigere til at lære nye ting. Så han skal helt sikkert nok være klar til konkurrence enten sidst på sæsonnen eller næste år :) Han er jo rigtig godt igang med alle øvelser han skal bruge (og flere til). Så hvis vi kan få styr på det piberi så er vi rigtig godt på vej :) og så vil det være godt til ham at han blev lidt ældre og fik helt styr på alle spy-fluerne i hans hoved :P

Den træningsmåde jeg bruger er rigtig fed, men det er jo et kæmpe emne og jeg havde selv de samme spørgsmål som dig inden jeg begyndte på metoden, men hvis du har lyst kan du se og lære en masse mere på canis.dk eller måske bare finde andet om operant indlæring. Jeg var selv meget skeptisk for halvandet år siden, men så hvor gode resultater jeg fik med min daværende hund, hvor rolig han blev af denne træning (mindre stresset) og hvordan jeg pludselig kunne rette en masse fejl rigtig let osv.

 

Og at jeg bekymre mig om konkurrence nu er vel meget naturligt når jeg ved at det blandt andet er noget af det vi træner frem imod? Det har jeg da sådan set haft for øje siden jeg skulle vælge hund. Og jeg kan ikke være ligeglad med om han eks. sidder skævt foran mig, for han skal sidde lige i konkurrence. Så er det da dumt først at indlære skævt og så skulle rette det. Så derfor har jeg jo hele tiden det mest hensigtsmæssige i baghovedet. Og som sagt er han altså ikke super langt bagefter konkurrence set.. Det eneste han har "imod sig" lige nu, er faktisk alderen som gør at der til tider er mange fluer i hovedet på ham :) Så han får lov at være teenager lidt nu :P og det med alderen og man tænker på konkurrence; det tror jeg da er meget naturligt når man ved det er det man gerne vil. Det havde jeg i hvert fald også i baghovedet da han var 8 uger og SLET ingenting kunne.

 

Jamen hvis jeg ikke skulle træne med ham i en periode så skulle vi nøjes med at træne herhjemme, køre i klubben når jeg lige havde tid, og ellers bare hygge os sammen som vi jo gør i forvejen. Lufteture, aktiviteter osv. Men det er da helt klart at vi så skulle vende tilbage til træningen på et tidspunkt. Han er jo som sagt 10 måneder og der sker jo også stadig meget i hans hoved endnu.

Hvor længe der går før jeg opgiver? Hmm... det er jo altid svært at sige. Jeg har pga. den måde min hverdag er på i tiden, i perioder meget stort overskud og har stor energi til at tackle evt. problemer som eks. piveri. Og så har jeg indimellem perioder hvor andet i min hverdag kræver meget af mig, og overskudet til at tackle træningsproblemer i den her grad, er lidt mindre. Det ser jeg ikke noget forkert i, og min hund bliver ikke tilside sat eller noget. Så kan det bare være at vi kun skal træne i køkkenet og på det lille område her hvor vi bor, hvor jeg ved det lykkedes. Så det var sådan set bare det jeg mente med ikke at skulle træne med ham i en periode. Det var træningen i klubben jeg hentydede til - beklager at jeg har fået udtrykt mig uklart :) Og så skal jeg ærligt indrømme at når alt kommer til alt, så kan jeg godt have en aften hvor jeg tænker at NU gidcer jeg bare ikke bøvle med det problem mere, men næste dag kan jeg nok alligevel ikke helt lade være... Så skal også gerne indrømme at det blev skrevet i et svagt øjeblik.

 

Jeg er allerede igang med at høre nogle som jeg pludselig igår kom i tanke om måske kunne hjælpe mig. Og jeg er måske også selv kommet på en ide som er helt ulogisk, men som skal prøves af. Så jeg sidder ikke bare på min flade og gør ingenting :) Og jeg har i forvejen flere trænere (som også træner operant) på sagen. Så det skal da nok blive løst :) Jeg vil bare høre herinde om der var nogen der havde prøvet noget lignende og havde nogle erfaringer. Og der er rigtig mange der har svaret og det er jeg meget taknemmelig for :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er dejlig du gør dig så mange tanker om hund og træning og klikkertræning er da super fedt:)

 

Men jeg sidder altså og bliver helt stresset på din hunds vejne... Nu ikke misforstå mig, men hvis jeg var hund og kom til træning og jeg ikke fik nogen vejledning i hvad jeg skulle gøre for at få belønning, så ville jeg også begynde at kigger efter de andre hunde og pive af bar frustration;)

Når din hund så oveni er teenager, så skal der bare ikke ret meget frustration til før han ikke kan magte mere.

 

Så skriver du at i træner i køkkenet og på træningspladsen, men hvad med alle andre steder? Der er jo mange nemmere skridt mellem køkken og træningsplads i kunne træne.. feks på gåture?

 

Har du et signal til når du går igang med træning? Altså et signal der indikerer for din hund at NU er der belønning at hente og ligeledes et signal der siger at Nu er træningen slut?

Hunde der ikke har det OG trænes via fri shaping oplever jeg ofte have et problem med netop at vide hvornår der er mulighed for belønning og hvornår der ikke er...Og så stresser de.

 

Jeg syens ikke som sådan at du skal ændre din træningsmetode, men hvis det var mig, så ville jeg få sat signal på nogle basis adfærd i en fart, samt signal på start og slut på træning og så køre det ind andre steder end træningpladsen et stykke tid. Når han så havde styr på det på ture udenfor hjemmet ville jeg tage til træning igen, men påbegynde træning et stykke væk fra selv pladsen og de andre hunde. Dvs straks min hund kom ud af bilen ville jeg give signal til noget super nemt, feks "touch" eller "sit" og massivt belønne dette inden han kan begynde at pive. Og så kontinuerligt holde en god belønningsrate og når han havde brug for pause, tage ham på en lille tisse runde væk fra de andre hunde.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak for jeres svar.

 

Det skal lieg siges at han HAR lært at tilbyde en masse adfærd og gør det uden problemer hjemme i køkkenet. Og han HAR også kunnet i klubben, så jeg ved at han godt kan :)

Han kan sagtens alle de grundlæggende adfærd, samt en hel masse andre. Det jeg er lidt bagefter med er at sætte stimulus kontrol på (kommandoer). Men i og for sig er det lige meget fordi han jo skal tilbyde adfærd. Han tilbyder rigtig fint hjemme og på den plads hvor vi nogle gange træner herhjemme. Og oftest uden piv. Piver han klikker jeg ikke og så plejer han at prøve igen uden piv. Dette er bare ikke tilfældet oppe i klubben.

Han ved sådan set godt at han skal tilbyde adfærd, og han har rigelig af muligheder for at tilbyde forskellige slags adfærd, og han kan alle de grundlæggende.

 

Ang. apport så kan han stadig pive igennem næsen, men kan også finde på ikke at samle den op. Hmm måske han er for stresset...

 

jeg har valgt at jeg vil træne operant, da jeg synes det er en rigtig god metode, og jeg kan se hvor langt man kan nå med det, og hvor ëffektivt det er. Og fordi jeg løber ind i et problem, får det mig ikke til at skifte metode. Jeg er helt sikker på at jeg griber løsningen på problemet forkert an, og at der findes en effektiv løsning. Jeg har bare brug for hjælp til at se den :)

 

Ang. at sætte i bilen, så skal det lige siges at vi altid træner sammen to og to og at hundene derfor skiftevis er ude. Dvs. at han jo er vant til at komme i bilen mange gange på en træningstime. Når jeg vil sætte ham i bilen som "straf" er det mere for at vise ham at hvis han ikke vil tilbyder så kommer han hurtigere i bilen. Men hvis han ikke er klar over at det er pga. manglende tilbydende adfærd så har det jo ingen effekt. Hvis jeg troede på at det var vejen frem så vill ejeg ikke have spurgt herinde, så siger ikke at det er en god løsning. Det er bare en af de tanker jeg har gjort mig.

 

Men mange tak for jeres indput, og jeg vil bestemt overveje mulighederne. Rigtig dejligt med flere indput.

 

Ang. nej så kender han godt ordet (da mine forældre bruger det når de passer ham), samt han jo godt kan høre tonefaldet.

Jeg synes hurtigt man får en nej-hund og i det her tilfælde troede han jo at jeg sagde nej til den tilbudte adfærd og det gør jo ikke situationen bedre. Jeg vil helst undgå at sige nej, men sige ja i stedet når det går godt. Det er jo det min træning bygger på. og så har jeg læst en masse teori på området da jeg er ved at uddanne mig til folkeskole lære hvor anerkendende klasseledelse er i fokus. Altså se det positive og fokuser på det. Selvfølgelig er der forskel på hunde og børn, men der der nogle ligheder.

 

Og ang. bekymring for konkurrence så skal jeg nok få ham klar. Men hvis ikke jeg får stoppet det her piberi, så bliver det et problem der vil følge os resten af livet, og det ønsker jeg ikke da det vil give unødig fratræk i konkurrence og drive mig til vanvid. Så de forskellige øvelser skal vi nok få på plads, vi er allerede godt igang hjemme i køkkenet.

 

Endnu engang tak for jeres forslag :) Spørg endelig hvis der er noget i er i tvivl om :)

 

Vi taler forbi hinanden, og der skal svares på direkte spørgsmål før der dannes et billede af jer som par, men nu ser jeg at du har et hav af trænere og andre på sagen, så derfor er der ingen ide i at jeg spørger videre.

 

Held og lykke med projektet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen tak for flere svar :) Ja jeg har spørgsmål ude ved forskellige trænere, der er bare ikke lige umildbart nogen der har et forslag der har virket. Men venter også stadig svar fra et par stykker :)

 

Hans signal til at vi skal træne er at jeg stiller mig klar og finder klikkeren frem. Det er et meget tydeligt signal som han kender. Så tror ikke problemet ligger der. Tror måske at han tænker det ikke kan betale sig at lave noget, da han er blevet fejlet når han har pebet.. Men jeg ved det jo ikke rigtig. Men jeg har i hvert fald fået lidt forskellige arbejdsredskaber at arbejde med nu, og det er jeg glad for :) Vil prøve om jeg kan finde en løsning og når den er fundet så skal jeg gerne vende tilbage :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...