Hop til indhold

Sandhed om hundens syn?


Stefano Fava
 Share

Recommended Posts

Hej,

en gammel skrøne er at hunde skulle være farveblinde. Derudover skriver forskellige kilder forskelige konklusioner. Jeg regner med at hunde kan se blå og gul nuancer og ikke kan se forskel på rød og pink osv. Men der er jo også nogen som siger at en hund ikke kan se blå overhovedet, så hvad er sandheden? :lol:

Min hunds lejetøj er alt i farverne blå og gul, så håber da det er farver hun kan "se". :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde er rød/grøn farveblinde. Det betyder dog ikke at d ikke kan se forskel på de farver der ligger tæt op af hinanden, for de ser jo altså stadig kontraster.

 

Prøv som et lille eksempel-forsøg at tage et sort/hvid billede af alt legetøjet lagt ud på græsplænen. Jo, mange af farverne vil på billedet ligne hinanden rent farvemæssigt, men kontrasterne ser du jo stadig, og kan derfor stadig adskille legetøj fra hinanden og fra plænen som sådan også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden skulle ikke kunne så nemt kunne se forskel på rød/grøn, hbilket betyder den har svært ved at se noget rødt der ligger på græsset, eller røde overlæggere på agility banen. Det tænker vi i hvert fald meget over når vi træner :)

Har engang set en retrieverbog med et billede af dummyer i forskellige farver.. Nedenunder kan man se hvordan hunden ser det, og den røde dummy falder meget i græsset... Husker dog ikke hvad bog det er :stupid: men det gav et rigtig godt billede synes jeg :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden skulle ikke kunne så nemt kunne se forskel på rød/grøn, hbilket betyder den har svært ved at se noget rødt der ligger på græsset, eller røde overlæggere på agility banen. Det tænker vi i hvert fald meget over når vi træner :)

Har engang set en retrieverbog med et billede af dummyer i forskellige farver.. Nedenunder kan man se hvordan hunden ser det, og den røde dummy falder meget i græsset... Husker dog ikke hvad bog det er :stupid: men det gav et rigtig godt billede synes jeg :)

næsen

 

Hvis man nu tager jagthundeførerbrillerne på en gang, så er dét du nævner dér lidt ligegyldigt, for hunden skal ikke finde dén slags på synet. Den skal markere stedet tingene lander, og når den når ud i området skal den bruge.

 

nåh. det var bare en lille sidebemærkning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...