Hop til indhold

Gåtur hver dag, eller ej..


Stefano Fava
 Share

Recommended Posts

Nu er den form for leg på træningspladsen jeg har beskrevet ikke den leg, som nu af andre er blevet defineret som "fri leg", men leg i sammensatte grupper eller par, med overvågning

 

Jeg har skrevet forlængst at jeg ikke har noget imod den måde du gør det på :-D Jeg taler mere generelt, og prøver at begrunde min generelle mistro overfor den slags. At du er en undtagelse er kun fedt - jeg kender da også til et par andre undtagelser, hvor jeg ville være tryg ved at lade min hvalp lege ;-)

 

Problemet er at det jo er en jungle at finde ud af hvordan man leger de forskellige steder! Jeg tjekkede f.eks. Utikas hjemmeside og de skriver også at de sammensætter hunde efter størrelse og under hensyntagen til temperament. Det samme gør de andre steder hvor jeg også kender til hunde der er kommet galt afsted under "leg". Så umiddelbart kunne det se ud som om at de også gør det på en velovervejet måde, men alligevel er hunde gået derfra med dårlige oplevelser i bagagen :vedikke: Det bekræfter kun min grundlæggende mistro overfor steder som udbyder hundeleg - desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 211
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hehehe.. Så er du enten ekstremt dygtig eller har trænet hos mindre dygtige trænere

Jarmen uuuuuhha - jeg er skam da bare helt ekstremt dygtig. :ivrig:

 

Nå, spøg tilside - selvfølgelig har jeg da mødt et par dygtige trænere i tidens løb, men de fleste har nu ikke været til at råbe hurra for. De bedste råd har jeg helt bestemt fået af andre hundeførere med gode øjne. Når man ingen træner har, har man nemlig til gengæld en frihed til at finde på selv mærkværdige ting, fordi "plejer" forlængst er blevet kvalt. Og når noget lykkes, er alle glade, for alle føler en andel i fremgangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har skrevet forlængst at jeg ikke har noget imod den måde du gør det på :-D Jeg taler mere generelt, og prøver at begrunde min generelle mistro overfor den slags. At du er en undtagelse er kun fedt - jeg kender da også til et par andre undtagelser, hvor jeg ville være tryg ved at lade min hvalp lege ;-)

 

Problemet er at det jo er en jungle at finde ud af hvordan man leger de forskellige steder! Jeg tjekkede f.eks. Utikas hjemmeside og de skriver også at de sammensætter hunde efter størrelse og under hensyntagen til temperament. Det samme gør de andre steder hvor jeg også kender til hunde der er kommet galt afsted under "leg". Så umiddelbart kunne det se ud som om at de også gør det på en velovervejet måde, men alligevel er hunde gået derfra med dårlige oplevelser i bagagen :vedikke: Det bekræfter kun min grundlæggende mistro overfor steder som udbyder hundeleg - desværre.

 

Der vil altid være en risiko, så længe det er levende væsener vi har med at gøre, også når vi er på legedate med en hvalp/hund vi ellers plejer at synes fungerer ok, men naturligvis er der teoretisk en større risiko for at vores hvalpe render ind i en dårlig oplevelse, hvis den er løs med flere andre hvalpe på en gang end når den mødes én til én.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Taiki luftes gerne med 3 længere ture om dagen á 1-2 timers varighed pr. gang, men der er nogle dage jeg ville ønske at vi bare havde en have han kunne tøffe ud i. F.eks. efter ringtræning og nogle gange om aftenen.

 

Vi har så et større stykke indhegnet græs lige rundt om hjørnet, vi bruger som "baghave" i stedet for. Ligesom os mennesker har hunde brug for slappe-dage engang imellem og det skal man respektere. Når jeg står i parken og snakker med ejere hvis hunde er sure den dag, og de så siger "Ja, hun har en dårlig dag i dag, hun gider ikke engang gå tur!" så tænker jeg altid, hvorfor kommer du så herover? Så gå dog bare en tur rundt om blokken og lad din hund have en slappe-hjemme dag, hvis den signalerer at det er det, den har behov for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jarmen uuuuuhha - jeg er skam da bare helt ekstremt dygtig. :ivrig:

 

Nå, spøg tilside - selvfølgelig har jeg da mødt et par dygtige trænere i tidens løb, men de fleste har nu ikke været til at råbe hurra for. De bedste råd har jeg helt bestemt fået af andre hundeførere med gode øjne. Når man ingen træner har, har man nemlig til gengæld en frihed til at finde på selv mærkværdige ting, fordi "plejer" forlængst er blevet kvalt. Og når noget lykkes, er alle glade, for alle føler en andel i fremgangen.

 

Det er nemlig bare helt rigtigt! Jeg har eks. trænet stillingsskift med hunden stående i sengen i 14 dage - og på trampolin. Og lavet et 20 meter langt, slangeformet næsesøg.

Men det kunne indimellem være fedt, at have en træner! Det har jeg dog erkendt, at det nok ikke kommer til at ske medmindre jeg flytter til sjælland... og det sker ikke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ligesom os mennesker har hunde brug for slappe-dage engang imellem og det skal man respektere. Når jeg står i parken og snakker med ejere hvis hunde er sure den dag, og de så siger "Ja, hun har en dårlig dag i dag, hun gider ikke engang gå tur!" så tænker jeg altid, hvorfor kommer du så herover? Så gå dog bare en tur rundt om blokken og lad din hund have en slappe-hjemme dag, hvis den signalerer at det er det, den har behov for.

 

Det har jeg alligevel aldrig oplevet og vist heller ikke hørt fra andre. Hvis mine hunde ændrer mentalt adfærd vil jeg som udgangspunkt overveje om der var en fysisk årsag til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemlig bare helt rigtigt! Jeg har eks. trænet stillingsskift med hunden stående i sengen i 14 dage - og på trampolin. Og lavet et 20 meter langt, slangeformet næsesøg.

Men det kunne indimellem være fedt, at have en træner! Det har jeg dog erkendt, at det nok ikke kommer til at ske medmindre jeg flytter til sjælland... og det sker ikke!

 

Eller til Fyn! ;-)

 

Har læst med lidt her, og undrer mig lidt over at du ikke kan finde træner i Jylland..? I har jo nogle superdygtige LP-folk tilknyttet hallen, underviser de ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller til Fyn! ;-)

 

Har læst med lidt her, og undrer mig lidt over at du ikke kan finde træner i Jylland..? I har jo nogle superdygtige LP-folk tilknyttet hallen, underviser de ikke?

 

 

Eller til Fyn - det har du da ret i:-D

Nogle af dem der er med i hallen holder kurser, men ingen har undervisning i nærheden af mig. Nogle gange tænker jeg bare, at det vil være så befriende at troppe op til træning en gang om ugen (altså udover de andre gange vi træner selv om ugen). Men det kan godt være, at det bare er min dovenskab, der spiller ind:blink:

 

Heldigvis har vi rigtig mange gode kurser - der er super fedt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Det har jeg alligevel aldrig oplevet og vist heller ikke hørt fra andre. Hvis mine hunde ændrer mentalt adfærd vil jeg som udgangspunkt overveje om der var en fysisk årsag til det.

 

Min hund hader f.eks. mandag morgener, men vi kører også et stramt program i weekenden med både hvalpetræning og ringtræning (med laaaaaang transporttid), så at skulle tidligt op mandag inden jeg skal i skole, er bare IKKE et hit. Så magter han hverken andre hunde eller mennesker, og vil bare gå og snuse lidt.

(det skal lige siges, at vi har 1 omgang ringtræning tilbage før udstillingen og så tager vi lige en pause med det, så det er ikke en permanent situation)

 

 

Jeg kender også en del hunhunde med PMS omkring løbetid.

 

Det behøver altså ikke være noget fysisk eller smerter, det kan også være situations- eller miljøbestemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...