Hop til indhold

Hylen når vore børn bader.

Gæst jlsj
 Share

Recommended Posts

Vi har en Cavalier som er den perfekte familiehund for os. Vi sejler, både længere ture i sommerferier og kortere week-end ture hvor hunden er med. Den elsker at være om bord sammen med os. Vort eneste problem er, at hunden hyler helt ustyrligt når børnene hopper i vandet. Det sker også ved strande – så badning om sommeren er nu næsten umuligt. Vi har forsøgt at distrahere med god-bidder, men idet badning kan tage mange timer, så kræver det én persons opmærksomhed hele tiden. Kan nogen hjælpe med forslag vi kan prøve?

På forhånd tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Også godt bud takker. Han er dog ikke særlig interesseret i legetøj - og virker helt besat på at "få samlet flokken". Det er lidt samme adfærd han udviser, hvis vi er to der går tur med ham, og den ene "forlader gruppen". Så starter koncerten, og vi kan kun få ham til at tænke på noget andet, ved at fjerne ham fra stedet. Det er svært at gøre på en båd, og derfor bliver problemet meget tydeligt i den situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia
Også godt bud takker. Han er dog ikke særlig interesseret i legetøj - og virker helt besat på at "få samlet flokken". Det er lidt samme adfærd han udviser, hvis vi er to der går tur med ham, og den ene "forlader gruppen". Så starter koncerten, og vi kan kun få ham til at tænke på noget andet, ved at fjerne ham fra stedet. Det er svært at gøre på en båd, og derfor bliver problemet meget tydeligt i den situation.

Seperationsangst?

vi har en som har lidt forfærdeligt af det... Vi startede med herhjemme at træne med et tørrstativ imellem os og hunden, først bare nogle sek. Og så øge tiden, men altid komme tilbage før hunden siger noget... Evt. Brug en kong fyldt med leverpostej eller en tyggepind? Det kræver træning et par gange om dagen, så hunden lærer, at der godt kan være afstand imellem jer.

Kan den være alene hjemme uden lyd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er alene hjemme hver dag 6 timer uden problemer. Måske er et af problemerne her, at det sker så sjældent, at det er svært at træne i "små bidder". Som beskrevet, så har vi forsøgt at "holde ham hen" med godbidder - men måske har vi gjort det forkert - idet vi har fodret ham hver gang adfæren har startet. Vi skulle måske fodre når adfæren stopper - det er blot svært når det opleves som en trance. Vi kunne jo også få børnene til at stoppe med at bade, men så har hunden jo blot opnået det han ønskede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia
Han er alene hjemme hver dag 6 timer uden problemer. Måske er et af problemerne her, at det sker så sjældent, at det er svært at træne i "små bidder". Som beskrevet, så har vi forsøgt at "holde ham hen" med godbidder - men måske har vi gjort det forkert - idet vi har fodret ham hver gang adfæren har startet. Vi skulle måske fodre når adfæren stopper - det er blot svært når det opleves som en trance. Vi kunne jo også få børnene til at stoppe med at bade, men så har hunden jo blot opnået det han ønskede.

Ja han skal afledes på en eller anden måde... Hmm tror vi skal have nogen af de kloge herinde med på råd :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia
Hvad siger han til kødben? Du kunne måske finde et stort lækkert ben med fyld, så kunne han få det at gnaske i, mens børnene bader :-D

Evt gør det interessant mens de hopper i vandet og begynder han, så fjern det fra ham? Men det skal bare være lækkert for at han registrerer det... Evt. Træn det på gåturene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør vores cavalier også, når vi er ude at sejle. (Hun er derfor ikke særlig velkommen på fisketure, hehe) Smilla hyler og gøer selv om ingen er sprunget i vandet, så jeg tror mere det er en slags 'besættelse' af vand. Hun gør det også, hvis vi går tur et sted i nærheden af vand. Hun VIL ned i vandkanten og trækker og halser afsted. Hun vil gerne soppe og bade lidt, men er heller ikke vild med at være ude på dybt vand og bare skulle svømme (tror hun synes det er for hårdt, selv med redningsvest).

Nu er det ikke så tit, vi er ude at sejle, så vi er ikke begyndt at træne hende i at tie stille. Men jeg tror da bare, jeg ville finde klikkeren frem og belønne hende for at være rolig.. Og hvis muligt ikke stille større krav til hende, end at hun nemt får succes. Er det evt muligt at bade fra stranden, så hunden kan være med? (Dog svært, når man også har børn at tage hensyn til, kan jeg godt se...).

Håber nogen kan give dig et par gode råd. Vil bare lige sige, at vi har præcist samme ''problem'' her.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Jeg ville også sige, træn det med klikkeren. Det er også nemmere at markere præcist at det er når hun er stille (evt. når hun pauser sin hylen for at trække vejret) at hun får klik og belønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet med klikkeren er at hun nemt kan danne en minekæde; larm - stille - godbid - larm - stille - godbid... Så den er rigtig svær.. Jeg har selv haft en hund som sagde sådan når han var bundet ved agility banen, og det var en PINE at binde ham af der. De andre hunde i miles omkreds kunne ikke træne fordi han SKREG så meget!

Måske kunne i have et lille bur med, og mens børnene bader, så luk hende derind og sæt et tæppe over så hun ikke kan se dem. Det er nemlig super træls ikke at kunne have hende med uden alt den larm - jeg VED lige præcis hvordan du har det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeres hund ikke selv er glad for at bade så er hun mest sandsynligt mega utryg ved at børnene er ude i det der farlige vand uden at hun kan gøre noget ved det... Og så hyler hun.

I hvirkeligheden skal i jo bygge det meget langsomt op.

Altså et barn ud og soppe i vandet ved stranden, uden vandplask og vilde bevægelser, masser af godbidder til vovse og barn ind igen inden hunden bliver urolig.

Når hun mestrer dette trin flere gange, så lidt længere ud i vandet med barnet og stadig stoppe mens legen er god, altså INDEN hunden bliver urolig.

Jeres hund skal erfare at der intet sker ved at de bader, de kommer op igen og derfor skal de i og op af vandet i korte intervaller i stedet for at først komme op når hunden er helt stresset.

Det lyder lettere end det er, men i skal opbygget et nyt mønster hos hende som betyder at hun er rolig mens folk er i vandet.

Håber det gav mening:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MariePylaia

Enig m. luckyluna.

Min gamle Cavalier har altid sjort det samme. Det er jo svært at sige, uden se det - men hvis hunden ikke vil i vandet, og hun ikke hyler fordi hun er eksalteret og opstemt - så ville jeg nok beynde at tænke at det snarre er ubehageligt for hende. Min egen Cavalier bliver nærmest panisk - hun elsker at soppe, hader at svømme - men svømmer altid ud til os, og vender om og svømmer ind med det samme igen. Det er tydeligt at hun ikke har ro med at vi bader. Vi startede med at eksludere hende fra oplevelsen - hun var ganske enkelt ikke i nærheden når vi badede. Til gengæld brugte vi noget tid på at tage til stranden med hende og træne det, nærmest som beskrevet af luckyluna, ovenfor. Det virkede med ganske god effekt.

Mit råd er derfor: Gør det hele omvendt. Start med at belønne (klikker, godbid, legetøj, ros - hvad i nu bruger) for bare at være på stranden, nær vandet, med jer. Langsomt bevæg jer mod vandkanten, i vandet med fødderne, til knæerne osv. Ryk dog kun videre med øvelsen, såfremt hunden stadig er rolig og tilpas. Bliver hunden urolig, er I gået for hurtigt frem. Det er kun gavnligt at dele træningen op i intervaller, og være helt trygge med punkt 1, før I bevæger jer til punkt 2.

Link til indlæg
Del på andre sites