Hop til indhold

Sverige har ændret reglerne for udstilling


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Sverige har indført en regel som siger, at en hund skal have taget brugsprøve (løb) for at kunne få certifikat i udstilling - dvs certifikatet gives kun i brugsklassen.

 

http://www.sphk.se/sphk/pdf/regelverk/Arbete_regler_2012_16.pdf

 

Jeg er lidt fatsvag med udstillingsregler, men Anders forklarede mig, at man skal have 3 certifikater for at kunne blive svensk champion - og det vil man så fra nu af kun kunne blive, ved at ens hund først har taget en brugsprøve i løb.

 

 

Det synes jeg er ret interessant. Gad vide om Danmark kunne finde på at følge trop?

 

 

Jeg har talt en del med løbsfolk og det er skræmmende så få nye samojede ejere som kommer til konkurrencerne, af samme grund er samojedehunde klubben ved at blive slået sammen med polarhundeklubben.

 

 

Hvorfor mon??

Link til indlæg
Del på andre sites

Sverige har meget mere fokus på brugsarbejde - sådan generelt. I Sverige kan en border collie eks. først indgå i avl, når den har bestået en hyrdeprøve.

Jeg synes det er super fedt, at de har sådan et fokus! Gad godt at vi fulgte med i DK, men jeg har mine tvivl!

 

Aha så det er faktisk for rigtig mange racer - undtagen så gr. 8 kan jeg se. Ja jeg syntes så også at det er et mega godt tiltag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hørte så for nyligt at en sporprøve i Sverige er langt nemmere at lave end den er i Danmark, det blev jeg noget overrasket over.

 

Men ift. emnet så synes jeg sørme osse det er fint at der stilles krav om bevis på brugsegenskaber hos brugshunderacerne, men egentlig ville det for mig at se give mere mening om det var et avlskrav så ikke helt så mange opdrættere kunne komme afsted med at producere brugshunde ud fra devisen "der skal jo osse være hunde til den almindelige dansker".

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det ku være fedt hvis det også var sådan i Danmark - det er trods alt en brugshund vi har os, og ikke en pyntegenstand.. Så synes det ville være über fedt hvis vi kunne vise vores hunde fra flere sider....

Problemet opstår jo så for sådan nogen som mig, som ikke må have flere hunde, og kæmper med at finde et spand han må køre med i... De er faktisk ikke så let...

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det ku være fedt hvis det også var sådan i Danmark - det er trods alt en brugshund vi har os, og ikke en pyntegenstand.. Så synes det ville være über fedt hvis vi kunne vise vores hunde fra flere sider....

Problemet opstår jo så for sådan nogen som mig, som ikke må have flere hunde, og kæmper med at finde et spand han må køre med i... De er faktisk ikke så let...

 

Men hvis det nu blev et krav engang i DK, tror du så ikke også at interessen for sporten ville blomstre op? Og det derved vil blive lettere at finde træningsmuligheder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis det nu blev et krav engang i DK, tror du så ikke også at interessen for sporten ville blomstre op? Og det derved vil blive lettere at finde træningsmuligheder...

 

Man kunne da håbe, men mange har jo faciliteter til selv at holde så mange hunde at de danner deres eget spand, men jeg må kun ha en hund (må ha to men har en kat i stedet - og hende kan jeg næppe bruge).

 

Jeg har skrevet rundt til flere om min dejlige hund må være med i deres spand - men uden held..

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det ku være fedt hvis det også var sådan i Danmark - det er trods alt en brugshund vi har os, og ikke en pyntegenstand.. Så synes det ville være über fedt hvis vi kunne vise vores hunde fra flere sider....

Problemet opstår jo så for sådan nogen som mig, som ikke må have flere hunde, og kæmper med at finde et spand han må køre med i... De er faktisk ikke så let...

 

Hvorfor skal han være med i et spand, hvorfor kan du ikke køre alene med ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville gerne at han sugede erfaring fra andre mere erfarne hunde inden jeg begyndte at køre velo med ham.. Så ikke det er to helt grønne tosser der bliver sluppet løs i en skov :-D

 

Jamen så lad os mødes en dag og se hvad de siger til hinanden, jeg vil se dem sammen først under rolige omstændigheder for skal nødigt stå midt i en skov med 2 der kommer op og skændes, hvis de dur sammen, må han hjertens gerne komme med os. Min vogn er udlånt i denne weekend, men har den sikkert hjemme igen næste weekend igen.

 

Alternativt kan du tage med til nordsjælland på lørdag, så skal du selv have cykel med, og så kører du selv med ham der, jeg kører cykel med mine 2 og en ven kører vogn med 4 hunde. Men vi følges gennem skoven, med lidt afstand (jeg bruger bremsen en del).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så lad os mødes en dag og se hvad de siger til hinanden, jeg vil se dem sammen først under rolige omstændigheder for skal nødigt stå midt i en skov med 2 der kommer op og skændes, hvis de dur sammen, må han hjertens gerne komme med os. Min vogn er udlånt i denne weekend, men har den sikkert hjemme igen næste weekend igen.

 

Alternativt kan du tage med til nordsjælland på lørdag, så skal du selv have cykel med, og så kører du selv med ham der, jeg kører cykel med mine 2 og en ven kører vogn med 4 hunde. Men vi følges gennem skoven, med lidt afstand (jeg bruger bremsen en del).

 

Kunne være fedt at mødes med dem.. Nogen ideer om hvornår du kan?

Jeg kan desværre ikke komme til nordsjælland lørdag, for jeg kan ikke have både hund og cykel med..

 

Ku være jeg sku begynde at genopfriske kommanoderne, kan bare ikke huske hva de hedder på fagsprog - jeg råber bare højre og venstre og rooooooo.. hehe Og når vi skal passere nogen pacer jeg ham lidt og råber videre videre videre.. Det er han blevet god til, har kommet kørende hvor han så lige drejer af og selen krøllede helt op om nakken fordi han lige sku hen til den der.. Det har han dog lært..

Lige pt kæmper vi lidt med at han ikke skal stoppe op for at skide.. griner.. Han holder på det, og så lige pludselig slår han bremsen i... griner.. Må hellere være lidt mere konsekvent med afluftningen inden og ikke give op..

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne være fedt at mødes med dem.. Nogen ideer om hvornår du kan?

Jeg kan desværre ikke komme til nordsjælland lørdag, for jeg kan ikke have både hund og cykel med..

 

Ku være jeg sku begynde at genopfriske kommanoderne, kan bare ikke huske hva de hedder på fagsprog - jeg råber bare højre og venstre og rooooooo.. hehe Og når vi skal passere nogen pacer jeg ham lidt og råber videre videre videre.. Det er han blevet god til, har kommet kørende hvor han så lige drejer af og selen krøllede helt op om nakken fordi han lige sku hen til den der.. Det har han dog lært..

Lige pt kæmper vi lidt med at han ikke skal stoppe op for at skide.. griner.. Han holder på det, og så lige pludselig slår han bremsen i... griner.. Må hellere være lidt mere konsekvent med afluftningen inden og ikke give op..

 

Det med skidningen skal du ikke tage så tungt, i starten skulle Motor flere gange på en tur og nu er det kun nogle gange han skal. Men klart skal de helst være luftede før. Første gang han var til konkurrence, sked han 4 gange før løbet og en gang under :lol: Der kom da vist gang i systemet!

 

Bruger højre, venstre og hååå (stop). Men stop hører sammen med bremsen, så det går af sig selv.

 

Søndag eller evt mandag vil være bedst for mig, så de kan mødes uden Voodoo. Bare en gåtur eller lignende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...