Hop til indhold

Gæst Cascho
 Share

Recommended Posts

Gæst Cascho

Hej allesammen,

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Min kæreste og jeg har en lille hanhund - Murphy - som bliver 1 år om 14 dage. Han er halv dværgpinscher, kvart chihuahua og kvart gravhund. Vi har begge haft hund før, og mener derfor vi har rimelig godt styr på, hvordan man opdrager hunde. Nu er vi dog blevet i tvivl om, om det er os der har fejlet, eller om Murphy måske kan have en eller anden form for brist :vedikke:

Han var jo en nuttet lille fyr da vi fik ham, dengang han kun var 8 uger gammel, men det er han vokset lidt fra. Vi har haft problemer med ham siden han var helt lille. Han er fuldstændig ustyrlig, og har overdrevet meget energi. Hans lille hjerte hamrer derud af, og man bliver nogle gange helt nervøs for, om han er ved at eksplodere. Det må være helt utroligt stressende for ham.

Vi gør alt hvad vi kan for at aktivere ham. Han har altid fået sin mad i en aktivitetsbold, og han har forskelligt legetøj, hvor han skal bruge hovedet for at få godbidder ud. Han bliver bare aldrig trær, uanset hvor meget vi træner og aktiverer. Han bidder, kradser og ødelægger ting for at få opmærksomhed, og vi har prøvet alt for at vænne han fra det. Vi har prøvet at være hårde (skal ikke misforstås - vi har ALDRIG slået ham, eller på anden måde fysisk afstraffet ham)! Vi har prøvet at ignorere ham, hvor vi enten vender ryggen til ham, eller selv forlader rummet. Vi har prøvet at distrahere ham med legetøj og aktivitetstræning, men lige meget hjælper det...

Vi er snart ved at give op. Vi bliver mere og mere irriterede på ham, og det går ud over vores forhold. Vi vil jo ikke blive sure på ham, så vi ender med at gå og snerre ad hinanden i stedet for :cry:

Vores mødre har begge store erfaringer med hunde, og de tror begge, at der måske er noget i vejen med ham. Vi fik kastreret ham for 3 måneder siden, fordi han pludselig begyndte at strinte alle steder, når vi var hjemme hos andre der havde hund. Det gør han stadig! Kastrationen har ikke hjulpet noget som helst på hans adfærd. Han gør af de mindste lyde, ikke bare for at advare, men helt hysterisk. Han gør så meget at det lyder som om han er ved at blive kvalt. Og han hører overhovedet ikke efter når man siger noget til ham (det har han aldrig gjort, selvom vi virkelig har prøvet at give ham en "streng/fast" opdragelse.

Det skal lige siges at hans mor også var fuldstændig hysterisk da vi hentede ham.. Der skulle vi måske allerede have set de første advarselslamper blinke, men det gjorde vi desværre ikke.

Han er utrolig dominerende. Ikke på en bidsk eller ondskabsfuld måde, men han skal bare hele tiden være i centrum. Hvis folk ikke vil bukke sig ned og sige hej til ham, skal han nok sørge for at de til sidst bukker under.. Han hopper op ad dem og gør til de ikke kan holde ham ud mere. Det er et helvede at leve med hver dag.

Jeg er en meget stædig person, og vil jo gerne have at det lykkes. Jeg er bange for, om vi har gjort noget helt forkert. (Min svigermor mener nu, at vi har kæmpet nok med ham, og at vi nok må indse, at han måske er født med en brist, eftersom moren var på samme måde)...

Skal vi kæmpe videre, og i så fald hvordan?, eller må vi gøre som svigermor siger, og indse at han er uforbederlig? Det er jo også synd for ham.

Med venlig hilsen

Camilla

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm, han lyder...interessant...

Men tænkte på, har i gået til træning med ham? haft andre end familie til at vurdere ham og jeres forhold?

For ellers vil jeg klart anbefale jer at få besøg af en dygtig adfærdsbehandler og starte til træning hos en dygtig, uddannet træner. Hvis du skriver ca område du bor i, akn vi måske anbefale nogen:)

Det er meget svært at sige om han er "normal" uden at kunne se ham:)

Jeg kan dog sige så meget at jeg kender en lille spilop terrier som altså først kunne slappe af på andre tidspunkter end når familen sov, da han var på den anden side af 3 år...og intet unormalt ved ham..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte mest, da jeg læste dit indlæg, om han ved, hvordan han skal slappe af? Altså hvis der er for meget aktivering, og samværet med jer som regel er forbundet med leg, aktivering og andet sjovt, så kan han måske have svært ved at falde til ro omkring jer? Måske der skulle øves timeout = ro på - hvis altså I ikke allerede praktiserer dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cascho

Nej, vi har ikke haft andre til at vurdere ham. Jeg har også selv tænkt på en adfærdsbehandler, men har været lidt tilbageholdende omkring det, da det jo desværre ikke er helt billigt. (Jeg er lige nu kontorelev, og tjener derfor ikke styrtende med penge.)

Synes også allerede han har kostet os rigtig mange penge. Vi startede med Royal Canin foder, men er for en måned skiftet over til noget hundefoder fra Aldi, efter at have fået det anbefalet af et familiemedlem, som er hundefører i Politiet, og altid har brugt Aldis foder til hans hunde, uden problemer.

Det har resulteret i at Murphy konstant er sulten og er for et par dage siden begyndt at spise sin egen afføring :shock: Det kunne tyde på at han ikke fordøjer maden godt nok, så vi skifter tilbage til det gamle foder igen.

Jeg bor i Ishøj, så hvis du kender en god behandler i nærheden, tager jeg meget gerne imod råd. Jeg vil jo helst ikke bare give op. Han er jo min lille dreng, for pokker!

Det kan også lige nævnes at han lider voldsomt af seperationsangst. Det er vores egen skyld! Han har altid sovet i vores seng, og det fortrød vi efter nogle måneder. Vi har siden prøvet at vende ham til at sove i sin kurv, men der er han ikke helt enig med os.

Kan vi måske købe en stort hundebur han kan sove i om natten, til han har vænnet sig til det, eller vil det være synd?

Glemte også lige at nævne at han stort set aldrig er alene hjemme. Jeg arbejder til "normal" tid (8-16) og min kæreste arbejder om natten, og har gjort det siden vi fik ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cascho
Jeg tænkte mest, da jeg læste dit indlæg, om han ved, hvordan han skal slappe af? Altså hvis der er for meget aktivering, og samværet med jer som regel er forbundet med leg, aktivering og andet sjovt, så kan han måske have svært ved at falde til ro omkring jer? Måske der skulle øves timeout = ro på - hvis altså I ikke allerede praktiserer dette.

Tjo.. Du kunne måske godt have fat i noget der. Det kan da godt være vi har kæmpet for "ihærdigt" for at få en veltrænet hund, så han helt er begyndt at være det modsatte fordi han bliver stresset. Det er ikke utænkeligt... (Jeg VIDSTE det måtte være vores egen skyld :blink: )

Så vil jeg igen spørge om det med en hundebur. Kunne vi anskaffe os sådan et, og øve "nu-slapper-vi-af" med det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, en hund der ikke får et afstemt foder kan godt virke noget hyperaktiv. Lidt firkantet, så sammenligner jeg det med det resultat børn får ud af at spise en portion guldkorn kontra havregryn. Det handler om hurtig og langsom energi og man vælger jo så den langsomme der mætter og giver en ensartet energi hen over dagen.

Jeg tænker så osse på den noget uhensigtsmæssige blanding, pincher og gravhund.... Specielt er det uheldigt at sælge en "selskabshund" der på indersiden fungerer som en gravhund. Ift. det her med aktivitetslegetøj, så ville jeg i langt højere grad vælge at aktivere hunden manuelt, altså ved selv at indgå i aktiviteten. Hunden får derved både brugt hovedet og får dækket sit behov for menneskelig kontakt. Det er osse nødvendigt at vurdere hvornår sværhedsgraden for opgaverne skal justeres op, det kan man kun hvis man selv er til stede og deltagende.

Så nej, jeg tror ikke jeres hund har en brist, jeg tror den er resultatet af en uheldig kombination med avlsdyr der muligvis ikke har været egnet til avl og solgt under "falsk varebetegnelse" og derfor ike har haft den rigtige manual med sig, så at sige....

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjo.. Du kunne måske godt have fat i noget der. Det kan da godt være vi har kæmpet for "ihærdigt" for at få en veltrænet hund, så han helt er begyndt at være det modsatte fordi han bliver stresset. Det er ikke utænkeligt... (Jeg VIDSTE det måtte være vores egen skyld :blink: )

Så vil jeg igen spørge om det med en hundebur. Kunne vi anskaffe os sådan et, og øve "nu-slapper-vi-af" med det?

Der kommer nok nogle med mere erfaring i bur herind, som kan hjælpe dig med det, for der må jeg melde pas - vores hund er for stor til at jeg har brugt bur. Men hun havde også svært ved at geare ned som hvalp, og der måtte vi fjerne alt legetøj samt ignorere hende, indtil hun faldt ned. Hvis hun tog noget, hun ikke måtte, så fjernede vi også dette - men uden at give hende opmærksomhed.

Flere herinde er glade for bur-træning, så tror da helt sikkert, at det kunne være en god løsning for jer. Men det skal selvfølgelig trænes - der er ingen mirakelkur, når først en bestemt adfærd har bidt sig fast. Så gælder der kun konsekvens og gentagelse:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

er for en måned skiftet over til noget hundefoder fra Aldi, efter at have fået det anbefalet af et familiemedlem, som er hundefører i Politiet, og altid har brugt Aldis foder til hans hunde, uden problemer.

Lyt aldrig til flere råd fra ham ;-)

Lyder som om Murphy har fået opdraget sine mennesker rigtigt godt, hvis man ikke straks tager ham op, så ved han, hvordan han skal gøre, for at blive samlet op etc.

Der kan sagtens være noget helt galt med ham, men jeg gætter på alt for mange aktiviteter og for inkonsekvente mennesker - tag en bog, et blad, din pc, sæt dig i sofaen og beslut dig for at blive siddende, med øjnene rettet mod bogen, i en time, uanset hvad han gør, jeg tror ret sikkert, han enten splitter hele huset i atomer eller finder ud af at lægge sig bare lidt ned :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cascho
Ift. det her med aktivitetslegetøj, så ville jeg i langt højere grad vælge at aktivere hunden manuelt, altså ved selv at indgå i aktiviteten. Hunden får derved både brugt hovedet og får dækket sit behov for menneskelig kontakt. Det er osse nødvendigt at vurdere hvornår sværhedsgraden for opgaverne skal justeres op, det kan man kun hvis man selv er til stede og deltagende

Ja, vi deltager nok ikke selv så meget når han "bruger hovedet".. Men vi følger med. Både fordi det er underholdende at se på, og så vi kan rose ham når det lykkes for ham at finde godbidderne. Han lærer bare så pokkers hurtigt, så vi skal hele tiden finde på noget nyt. Det kræver at vi "voksne" også bruger hovedet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, vi deltager nok ikke selv så meget når han "bruger hovedet".. Men vi følger med. Både fordi det er underholdende at se på, og så vi kan rose ham når det lykkes for ham at finde godbidderne. Han lærer bare så pokkers hurtigt, så vi skal hele tiden finde på noget nyt. Det kræver at vi "voksne" også bruger hovedet :-D

Præcis og netop fordi I har fået jer en hund med omløb i pæren mener jeg ikke at det er den form for aktivitet I skal have fokus på. I skal ud og arbejde med hunden, sådan at I fysisk foretager jer noget. Kom i gang på et træningshold så I kan få noget inspiration til træningen, tilmeld jer nogle weekendkurser i klikker, rally, sportræning eller andet. Jeres hund skal opleve jer som nogle der forventer noget fra ham og nogle han kan regne med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cascho
Lyder som om Murphy har fået opdraget sine mennesker rigtigt godt, hvis man ikke straks tager ham op, så ved han, hvordan han skal gøre, for at blive samlet op etc.

Det har han uden tvivl. Det er sgu ikke nemt, når noget kan være så småt og nuttet :blink: men ved jo godt vi har skudt os selv i foden.

...jeg tror ret sikkert, han enten splitter hele huset i atomer eller finder ud af at lægge sig bare lidt ned :engel:

Det har jeg prøvet mange gange... Kan bare sige at der ikke er flere blade på nogle af planterne i stuen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cascho
...tilmeld jer nogle weekendkurser i klikker, rally, sportræning eller andet. Jeres hund skal opleve jer som nogle der forventer noget fra ham og nogle han kan regne med

Lyder som en rigtig god (og logisk) idé. Nu går min kæreste på jagt og vil gerne om nogle år (når vi har fået styr på Murphy), have sig en jagthund, men det kan da være Murphy kan trænes op til det. Det er godt nok ikke meget han kan bære, men bare så han føler at han er til "gavn"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Tror det er umuligt at køre sådan en dværg pincher træt... men i skal helt sikkert ud i noget med at lære ham at der ikke sker noget hele tiden og at der nogle gange er hele dage, hvor der faktisk ikke sker en skid.

Jeg synes i skal prøve at skille tingene ad, ellers bliver det for uoverskueligt for jer:

- hund der kører op når i får gæster

- hund der gør af alting

- hund der skal lære at slappe af

- hund med seperations angst (kommer det nogensinde til udtryk?)

- stresset hund

- hund som strinter

Hvis i ser på tingene hver for sig, så er det forskellige måder i skal arbejde med dem på. Men en del af dem hænger garanteret sammen - hvis han er mega stresset, så er det svært at trænge igennem og lære ham ikke at gø, f.eks.

Synes helt klart også i skal få en til at komme ud til jer.. for det er lidt mange ting på en gang og er det stress som er grundlæggeren til det meste, så er det super vigtigt at i får styr på det først og selvfølgelig på en ordentlig måde.

Kan anbefale disse 2 adfærdsbehandlere:

Hundetræning i København (Irene)

HarmoniskHundecenter.dk (Lotte har jeg trænet ved, så hende kender jeg bedst)

Men når det så er sagt..... så har jeg selv haft en hvalp hvor jeg følte noget var forkert. Jeg kan faktisk ikke rigtigt forklare det, men det var en følelse jeg fik ret tidligt, men skød væk igen. Det viste sig da han var 5 mdr gammel, at han havde voldsom hoftedysplasi i begge hofter. Og han blev desværre aflivet. IKKE at jeg siger i skal aflive jeres hund - han blev det fordi hans udsigter var virkelig dårlige, men hvis du har en reel følelse af at noget er galt, så skulle i måske få ham tjekket igennem? I kan få røntgen lavet hos dyrlægen men jeg kan klart anbefale et tjek ved en kiropraktor (ledmanipulatør) først, såsom The Touch

Hvis nu han går og har ondt, så kan det jo spille ind på hvordan han opfører sig og på at han får flips hvor han slet ikke er til at komme i kontakt med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg synes ikke det er en god ide at gå i gang med nye træningshold og klikker og alt muligt, jeg synes i skal fokusere på ro. For hvis i ikke får taget fat i det, fordi i bliver grebet af træningen - så kører jeres hund bare videre i samme gear men skal forholde sig til alle dé nye indtryk samtidigt.

Men det er bare min tankegang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cascho

Til Buddha - jo mere jeg tænker over det, jo mere tror jeg måske det hele bunder i at han er alt for stresset.

Når den mentale stimulering gang på gang har slået fejl, har jeg nogle gange taget ham ud til et skovområde i nærheden, hvor han bare har kunne løbe rundt og snuse i en time, men det bliver han heller ikke træt af... Eller det vil sige, han ser mega træt ud. Han ligner en der er lige ved at dejse om, men det er som om han ikke rigtig kan finde ro. Han lægger sig ned i 1 minut. Så rejser han sig og løber lidt rundt og gør ad ingenting. Så lægger han sig igen, og sådan bliver det bare ved.

Og hvis problemet er, at han er stresset og aldrig har lært at slappe af, så giver det jo god mening at al træning fejler. Så orker han jo ikke noget.

Nu når jeg tænker over det, ved jeg faktisk heller ikke om det er seperationsangst han lider af. Måske render han bare i hælene på os hele tiden, fordi han er bange for at "gå glip af noget".

Måske skulle vi bare starte med at prøve at få hans stressniveau ned. Så kan vi jo håbe på at de andre ting følger lidt med

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke det er en god ide at gå i gang med nye træningshold og klikker og alt muligt, jeg synes i skal fokusere på ro. For hvis i ikke får taget fat i det, fordi i bliver grebet af træningen - så kører jeres hund bare videre i samme gear men skal forholde sig til alle dé nye indtryk samtidigt.

Men det er bare min tankegang.

Mit argument er at den hund skal tilbydes en aktivitet der vil stimulere den i en grad der vil give ham en naturlig ro, frem for en påtvunget (negativ) ro. Ingen siger der skal startes op på tre forskellige træningshold, familien skal vælge noget som kan stimulere hunden mentalt og fysisk, samtidig med at de selv synes det er sjovt nok til at holde det ved lige mellem træningsdagene.

Jeg har ikke læst noget i denne tråd der har fået mig til at tænke stresset hund pga. overstimulering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Til Buddha - jo mere jeg tænker over det, jo mere tror jeg måske det hele bunder i at han er alt for stresset.

Når den mentale stimulering gang på gang har slået fejl, har jeg nogle gange taget ham ud til et skovområde i nærheden, hvor han bare har kunne løbe rundt og snuse i en time, men det bliver han heller ikke træt af... Eller det vil sige, han ser mega træt ud. Han ligner en der er lige ved at dejse om, men det er som om han ikke rigtig kan finde ro. Han lægger sig ned i 1 minut. Så rejser han sig og løber lidt rundt og gør ad ingenting. Så lægger han sig igen, og sådan bliver det bare ved.

Og hvis problemet er, at han er stresset og aldrig har lært at slappe af, så giver det jo god mening at al træning fejler. Så orker han jo ikke noget.

Nu når jeg tænker over det, ved jeg faktisk heller ikke om det er seperationsangst han lider af. Måske render han bare i hælene på os hele tiden, fordi han er bange for at "gå glip af noget".

Måske skulle vi bare starte med at prøve at få hans stressniveau ned. Så kan vi jo håbe på at de andre ting følger lidt med

Det synes jeg lyder som en rigtig god ide.

Du kan prøve at købe noget naturmedicin til at hjælpe - vi har brugt zylkene (købes på internettet eller ved dyrlæger) sammen med Bachs Resque Remedy (købes i Matas) da vi havde en mega overgearet hund. Men det løser ikke alt, i skal træne samtidigt.

Altså jeg er ikke træner eller adfærdsbehandler, men jeg tænker, om det var en ide at give ham ovenstående og lige vente et par dage så det kan begynde at virke, og så seriøst tage en hel uge hvor i ikke laver en hylende fis - ingen spil eller leg eller lange ture eller noget som helst? Kun ud og gå laaaangsomme ture hvor han kan komme på toilet.

For at se om det gør en forskel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Mit argument er at den hund skal tilbydes en aktivitet der vil stimulere den i en grad der vil give ham en naturlig ro, frem for en påtvunget (negativ) ro. Ingen siger der skal startes op på tre forskellige træningshold, familien skal vælge noget som kan stimulere hunden mentalt og fysisk, samtidig med at de selv synes det er sjovt nok til at holde det ved lige mellem træningsdagene.

Jeg har ikke læst noget i denne tråd der har fået mig til at tænke stresset hund pga. overstimulering.

Det behøves jo ikke være overstimulering og stress behøves ikke komme sig af en masse negativt - jeg har brugt en hel del tid på min hund med forventningsstress, han glædede sig så meget til sjove ting at han var ved at poppe ud af pelsen. Det kom til udtryk ved at han mildest talt var en pain in the ass ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Vi giver kød og ben og det er vi glade for, dage hvor der er sket meget er det fedt at give dem en solid knogle og så ligger de og gnasker i den i en halv time, for at gå direkte i seng bagefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cascho

Tusind tak for jeres gode råd. Jeg er meget mere fortrøstningsfuld nu!

Jeg tror vi starter med at lære ham hvordan man slapper af. Han skal kunne ligge og hvile for sig selv uden at skulle rejse sig og følge efter, hver gang en af os skal på toilettet. Når der så - forhåbentlig - er kommet lidt mere ro på, vil vi begynde med en form for træning, så han kan blive udfordret. Han er jo en klog hund, så han skal have lov at bruge hovedet. Hvis det så kan kombineres med noget fysisk træning (f.eks. noget agility), kan vi jo håbe at han bliver mere naturlig træt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke var også at han bare var en hund der ikke helt havde lært at slappe af...

Vi fik et rigtig godt råd da vi fik vores hund (En husky som også er en aktiv race); Mere vil have mere!

Og det er rigtigt, jo mere du gør med din hund jo mere skal du gøre med din hund!

Hvis du vænner din hund til at den skal i skoven 2 timer hver dag, så kan du ikke bare stoppe med at gå i skoven fordi det har du ikke lyst til mere, eller "så blev det vinter" eller lignende!

At starte til agility ville afgjort være super dejligt for ham, god idé!

Jeg er ikke specielt "bur-menneske" men vi har brugt bur til vores hund, netop for at han havde et sted der var "stille sted"... Vi kan nu sige til ham "Go sleep", og så ligger han sig og "sover" :lol: Du behøves ikke bruge buret for at lukke det, men fordi det udgør en super god hule, specielt hvis du ligger et tæppe henover (Dog stadig lade åbningen være fri)... Dexter elsker at ligge i sit bur og slappe af, og jeg tror vi bruger det jo så netop også som "hellig sted", så hvis han er der så må vi ikke "genere ham"... (Det kommer f.eks. til udtryk når han bliver børstet og går væk, for at sætte sig i sit bur og kigge med store øjne på mig og se trist ud :lol: )

Alternativt kan i have et specielt hygge tæppe, en pude eller lignende... Buret kan jeg bare godt lide fordi det giver nogle super gode input til små trænings lege også.

Derudover ville jeg fjerne alt legetøj, og kun lade ham have legetøj når i mener han skal lege, eller har brug for at lege... Og så ville jeg gøre som Petrine foreslog.. Sætte jer ned i en time og læs en bog, og uanset hvad han gør så får han ingen opmærksomhed (SÅ sørg for han er luftet inden, og sørg for at fjerne ALT han kan bruge til at lave ballade!)

Derudover, Hvis i tror der er noget fysisk galt med ham, så er det en super god idé at tage til dyrlægen og få det tjekket... Derudover er det også en god idé at tage en snak med en adfærdsbehandler... Det koster "kun" ca. 1000 kr, det er mange penge, men det er godt givet ud hvis man får en glad hund ud af det!

Held og lykke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er på mobilen, men vil klart melde mig på buddhas side.

Han skal lære at slappe af! Har I prøvet at holde ham fast når han kører op? Det lyder så voldsomt, men det er egentlig bare at sidde med hunden. Ae lidt. Ikke rigtig snakke ud over lidt beroligende.. og vente på han falder til ro? Jeg har I hvert fald oplevet det før.. at det ligesom lærer hunden at slappe af.

Træning på hold tvivler jeg virkelig stærkt på I får det store udbytte ud af liiige nu. Men snart! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sidsel

Puma som er Dansk/svensk gårdhund dværgpinscher mix. Løb også på væggene da jeg fik ham, det var ligemeget hvor meget han var ude og lege og strække ud så når vi kom hjem fik den ligeså meget gas indenfor. Det gør han ikke mere, en dag vi kom hjem fra gå tur (Det er der han var mest hyper) gik jeg bare direkte ind på sofaen og lagde mig under et tæppe og ignorerede ham fuldstændig, og der gik vel omkring 2 min. så kom han luskende op og kravlede under tæppet siden den dag har vi ikke haft problemer med at slappe af :)

Link til indlæg
Del på andre sites