Hop til indhold

spor for dummies...


Rams
 Share

Recommended Posts

Som jeg har forstået det, så er der forskellige slags spor.. Blodspor, hvor hunden skal følge et blodspor (haha). Hyggespor, kan være leverpostej/boullion vand osv.

Så er der også menneske spor, hvor hunden skal kunne følge et menneskespor.

Hvis du vil lave spor for at gå til konkurrencer osv, så vil jeg råde dig til at starte til noget rigtigt spor. Hvis det er for aktivering/hygge, så er det ligemeget.

 

Hyggespor kan gøres således (bedst til madglade hunde):

Bland noget leverpostej med vand og tag det i en pose.

Når du går udenfor, skal du lave et spor i medvind, da hunden ellers vil lade være med at lugte til selve sporet og bare følge lugten fra vinden.

Du ligger en pind, eller noget anden, så du kan se hvor sporet starter.

Så laver du et kort spor (1-2m) og ligger godbidder ud på sporet. PÅ SPORET. Det er nemmest, hvis du har en hjælper. Mange godbidder.

Græsset skal helst være højt nok til, at man IKKE kan se godbidderne, og hunden derfor tvinges til at bruge næsen.

Start småt og lad være med at forvente for meget af hunden. Når din hund har forstået det, så kan du lave længere spor osv.

Husk at ligge en 6-10 godbidder, dér hvor sporet stopper! Ros ligeså stille (havde jeg lige glemt!)

Håber du kan bruge det til noget! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver ved med at glemme noget. :(

Det er en god idé, hvis du sprøjter lidt af vandet ud før sporet. I en trekant. Så bliver det nærmest til en trakt der fører ud i sporet. Stå der lidt, til din hund kan fange færden. Du må gerne ligge lidt godbidder der også. Så siger du din kommando, og følger efter hunden. Du kommer nok til at hjælpe den lidt i starten. Men den følger med sporet, når der er masser af godbidder. Spar ikke på dem :) Senere kan du lave større afstand. Men lig dem aldrig forudsigeligt :)

Jeg håber ikke jeg har glemt noget, igen. :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep, det var lige sådan et hyggespor jeg tænkte på:-D

Gad nemli godt bruge det til Boris engang imellem, for han er ret god med næsen.

 

Og jeg har så også fået øje på 2 fejl jeg gjorde idag, da jeg bare lige skulle prøve det med Boris:-p så næste gang har jeg vist noget mere styr på det:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg har forstået det, så er der forskellige slags spor.. Blodspor, hvor hunden skal følge et blodspor (haha). Hyggespor, kan være leverpostej/boullion vand osv.

Så er der også menneske spor, hvor hunden skal kunne følge et menneskespor.

Hvis du vil lave spor for at gå til konkurrencer osv, så vil jeg råde dig til at starte til noget rigtigt spor. Hvis det er for aktivering/hygge, så er det ligemeget.

 

Hyggespor kan gøres således (bedst til madglade hunde):

Bland noget leverpostej med vand og tag det i en pose.

Når du går udenfor, skal du lave et spor i medvind, da hunden ellers vil lade være med at lugte til selve sporet og bare følge lugten fra vinden.

Du ligger en pind, eller noget anden, så du kan se hvor sporet starter.

Så laver du et kort spor (1-2m) og ligger godbidder ud på sporet. PÅ SPORET. Det er nemmest, hvis du har en hjælper. Mange godbidder.

Græsset skal helst være højt nok til, at man IKKE kan se godbidderne, og hunden derfor tvinges til at bruge næsen.

Start småt og lad være med at forvente for meget af hunden. Når din hund har forstået det, så kan du lave længere spor osv.

Husk at ligge en 6-10 godbidder, dér hvor sporet stopper! Ros ligeså stille (havde jeg lige glemt!)

Håber du kan bruge det til noget! :-D

 

Jeg har også nogle gange tænkt på at lave et hyggespor herhjemme eller på gåturen, men jeg skal vist have skåret det lidt mere ud i pap, sorry for mega-dummie :mrgreen:

 

Lægger du posen m/leverpostejen i enden af sporet sammen med godbidderne eller er det den blødgjorte leverpostej, der bliver brugt som godbidder hele vejen på sporet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Jeg har også nogle gange tænkt på at lave et hyggespor herhjemme eller på gåturen, men jeg skal vist have skåret det lidt mere ud i pap, sorry for mega-dummie :mrgreen:

 

Lægger du posen m/leverpostejen i enden af sporet sammen med godbidderne eller er det den blødgjorte leverpostej, der bliver brugt som godbidder hele vejen på sporet?

 

Jeg tror, at godbidderne bare er, hvad man normalt bruger. Kødtern, Frolic, hvad man nu plejer at bruge.

 

Når hunden har forstået idéen, lægger man godbiddern med længere mellemrum. Hvis hunden bruger sporet til at finde godbidderne, har den forstået at det er sporet den skal følge, for at finde godbidderne.

 

Når hunden helt har forstået pointen, kan man nøjes med et spor og så godbidder forenden.

 

 

Taiki, 5 måneder, er så øvet at vi laver et spor rundt på græsplænen og hvor sporet slutter, splatter jeg resten af vandet ud (vi bruger kold oksekødsuppe) og i denne plet, nedgraver jeg en ordentlig håndfuld lækkerier af diverse slags (tit kødboller fra suppen, det er så dejlig nemt, man kan bare spise det aftenen før og gemme resterne hahaha).

 

 

Taiki ved, at følger han sporet vil der før eller siden ligge lækkerier. Han elsker også at grave. Så han ved, at når der er en eksplosion af sporduft (der hvro jeg har splattet vandet ud, i slutningen af sporet), så er der godbidder og kan han ikke se dem, skal han grave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spor påmin måde

 

Obs. dette skal på ingen måde ses som et færdigt koncept.

 

Du skal bruge en fint klippet græsplæne eller en kornmark hvor kornet lige erkommet op.

Det må ikke være et sted hvor der lige har gået masser af mennesker, dvs. hvisdu bruger en boldbane så gør det tidligt om morgnen inden der kommer folk.

Du skal bruge 3 pinde i en god farve som er til at se, et fast halsbånd ellerkædehalsbånd men ikke i kvæl og en line på ca. 3 m. desuden skal du bruge enmasse godbidder og det skal være nogle rigtig gode fx små stk. pølse,kødboller, kattemad eller lign.

De skal være små til en hund af labrador str. Er en ¼ kødbolle, af de små mankøber frosne nok, de kan skæres når de er knap optøede det er nemt.

Det første spor blev lagt i medvind, start med en pind læg så en godbid vedpinden og gå med små skridt fremad, i det du lægger en godbid i hælen af hvertfodspor, græsset skal være så højt eller godbidderne så små, at hunden ikke kanse dem, men skal bruge næsen for at finde dem, i starten må der ikke væremellemrum mellem fodsporene, lad dem bare overlappe. Du går ligeud ca. 5 til 10m til en hund i lab. Str. Til slut lægger du 5-6 godbidder, Start med 3 afdisse spor med mindst 2 m. i mellem og alle i medvind, når du er færdig med atlægge dem alle 3 så kan du gå det første.

Få hunden til at side ca. 1 m fra den første pind, linen skal gå under maven påhunden og komme ud mellem bagbenene, når du har placeret linen har du fat i dentæt op af hundens bagben, ikke så tæt at linen genere hunden, men så tæt at duhar helt styr på den, tag nu hunden i halsbåndet og før den hen tilstartpinden, og slip halsbåndet, nu står du bare stille holder lidt igen hvishunden vil gå væk, og afventer bare de aller fleste hunde vil selv få færden afden første godbid, som ligger op af pinden og de vil sænke næsen og tagegodbidden, ros ganske stille og slæk ganske lidt på linen, lad hunden være,slæk på linen hvis hunden søger frem mod næste godbid og ros stille og roligtsådan fortsætter du hold igen og vær stille hvis hunden søger ud til siden ogros når den søger fremad, der må ikke skælles ud på spor aldrig.

Du fortsætter stille og rolig, hold igen hvis hunden går for hurtigt frem ogros stille og rolig, når hunden når slutningen klapper du den og roser, medensden spiser de sidste godbidder, start de næste spor på samme måde, nu skullehunden gerne have fattet lidt af ideen så det går lidt hurtigere, pas på athunden ikke får for meget fart på den skal gå i et roligt tempo med næsen ijorden hele tiden, løfter den hovedet for tit så skal der flere godbidder på,løfter den hovedet når den spiser godbidderne skal de være mindre og blødere,de skal bare glide ind idet den går fremad.

Sådan 3 spor om dagen er fint de første uger. Når hunden går disse spor sikkertog roligt udvider du længden stille og rolig, du laver skridtene lidt længereog laver ophold mellem godbidderne, husk at gå langsomt frem, hvis hunden gårfor stærkt eller løfter hovedet så gå 3 skridt tilbage igen dvs. start medbegynder sporet igen og byg langsomt på.

Når hunden går ligeud i medvind fint så begynd at lægge tilsvarende spor isidevind når de er perfekte så bygger man dem sammen men det tager lang tid.

Rigtig god fornøjelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår stadig ikke helt det med posen m/vandet :confused: Jeg har dog nu lidt på fornemmelsen, at det du kalder spor er vandet? Jeg troede bare spor var = den vej man går (evt. godbidder i selve fodsporene) for at lede hunden på rette vej?

 

Edit: Havde ikke lige set Kleos indlæg, så spørgsmålet hænger til Louises indlæg på side 1.

Redigeret af MissMilladk
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Så prøvede jeg med tunvand og tun i enden af sporet, her den anden dag..

 

4 meter spor til Dexter.. han havde godt nok svært ved at regne den ud.. men han gik det sådan set okay.. han skal bare prøve det nogle flere gange før han helt har fattet pointen..

 

Jeg lagde et 6 meter spor til boris. Og så lagde jeg et 4 meter spor med knæk til ham også. Kræet spurtede nærmest igennem begge spor og gad ikke engang samle de godbidder op, der lå på vejen. Han skulle bare i mål:-D

Så uden at have prøvet det før, klarede han de 2 spor på max 5 min!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Jeg forstår stadig ikke helt det med posen m/vandet :confused: Jeg har dog nu lidt på fornemmelsen, at det du kalder spor er vandet? Jeg troede bare spor var = den vej man går (evt. godbidder i selve fodsporene) for at lede hunden på rette vej?

 

Edit: Havde ikke lige set Kleos indlæg, så spørgsmålet hænger til Louises indlæg på side 1.

 

Posen med vandet bruges til at lave sporet.

 

 

Det er lidt som når man træner en øvelse (eller, når JEG træner en øvelse, heh, skal ikke udtale mig om anders metoder). Til at starte med belønner man for selv den mindste succes og så sætter man langsomt sværhedsgraden op.

 

Dvs. til at starte med, er sporet lavet med noget der dufter kraftigt og er nemt at følge. Så fatter hunden nemlig hurtigt, at det er duften der angiver, hvor godbidderne skal findes.

 

Når hunden først har forstået denne sammenhæng, duftspor = godbidder, så kan man forsøge at skifte duften ud med noget andet; dyreblod, kanintræk, ens sure underbukser... You name it. :-D Men gerne stadig noget, der dufter kraftigt, så det er nemt for hunden at lugte og dermed fatte at duftspor = godbidder.

Men det den nu har lært, ved den nye duft, er at det ikke er ÉN duft der angiver hvor godbidderne er - der er FLERE duftspor, der kan angive hvor godbidderne er. Om det så er blod, kanin, suppe er ligegyldigt.

 

Når hunden har forstået, at duften er underordnet, så længe den følger sporet, så kan man begynde at bruge "begrænset duft". F.eks. bruge en gammel t-shirt til at trække et spor med og lade hunden dufte til t-shirten, så den forstår at det er dén duft, den skal forsøge at spore (ligesom når hunde skal lede efter forsvundne mennesker).

 

Med tiden bliver hunden så øvet, at den alt efter naturlige evner, kan dufte selv ret svage spor. Nogle racer er bedre end andre, men de fleste er faktisk rigtig gode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Ved kanintræk foregår det jo således, at man ved start gnubber kaninen på jorden og plukker noget pels fra den. Denne plet bruges til, at hunden ved start kan spore sig ind på duften af kaninen og ved, hvilken duft ud af de mange der findes i skovbunden, den skal fokusere på.

 

Så trækker man simpelthen kaninen igennem skovbunden, og laver på denne måde det spor man ønsker. Man går lige ud, laver 90 graders knæk og små buer, hvis det er det, man vil.

 

Ved målet lægges den døde kanin, lige ud for sporets slutning, men gerne lidt skjult så den ikke kan ses med det blotte øje.

 

 

 

Det er samme teknik, man bruger med oksekødsuppe, blod eller hvadend det nu skal være, oksekødsuppe er bare et billigt alternativ når hunden først skal fatte, hvad det er man gerne vil have den til.

 

 

 

Taiki har i øvrigt gået sit første blodspor og var helt elektrisk, sweiss er helt sikkert noget vi skal eksperimentere med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...