Hop til indhold

SLE Systemisk Lupus Erythematosus


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Gæst Stella

Vi har lige sluttet dagen af på en dejlig måde, Teitur og jeg og min storebror tog til stranden og han fik da godt nok badet og løbet og hygget sig, vi havde som altid det hele for os selv, men vi er også lige kommet hjem, der er ingen mennesker på denne tid af dagen.

 

Har smurt ham med cremen hver ottene time og han har stort set ikke kløet sig i dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 582
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Stella
Får altså helt lyst til at se billeder af dejlige vand spaniels nu... :lun: :sove:

 

Jeg er en skovl til at huske mit kamera og det er sådan en gammelt sony kamera der kun kan nå at tage fartstriberne af Teitur når han laver fræser

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

:damn::damn: hvor er det bare TYPISK, vi kan bare ikke få lov at nyde fremskridt særlig længe.

 

Det går SÅ godt med hans kløe, giver ham ikke antihistamin, men smører hans ører i cremen to gange om dagen og inden sengetid og han sover som en sten og der er minimal kløe om dagen.

 

Nu har han så fået forstoppelse ? Det har han aldrig haft i hele sit liv. Han har ikke svært ved at komme af med det, men der kommer næsten ingenting og det der kommer er et rigtig godt tegn på forstoppelse. Efterfølgende krummer han ryg og går laaaaaangsomt omkring og efter ca 5 minutter går han normalt igen. Men han har tydeligvis ondt i maven af det.

 

Hvad gør man ved forstoppelse ?? Har muligvis skiftet foder lidt for hurtig, men har blandet lidt af hans andet foder i det nye.

Link til indlæg
Del på andre sites

:damn::damn: hvor er det bare TYPISK, vi kan bare ikke få lov at nyde fremskridt særlig længe.

 

Det går SÅ godt med hans kløe, giver ham ikke antihistamin, men smører hans ører i cremen to gange om dagen og inden sengetid og han sover som en sten og der er minimal kløe om dagen.

 

Nu har han så fået forstoppelse ? Det har han aldrig haft i hele sit liv. Han har ikke svært ved at komme af med det, men der kommer næsten ingenting og det der kommer er et rigtig godt tegn på forstoppelse. Efterfølgende krummer han ryg og går laaaaaangsomt omkring og efter ca 5 minutter går han normalt igen. Men han har tydeligvis ondt i maven af det.

 

Hvad gør man ved forstoppelse ?? Har muligvis skiftet foder lidt for hurtig, men har blandet lidt af hans andet foder i det nye.

 

Forstoppelse, er det hård mave han har det af eller vil det bare ikke ud? For er det hård mave, så kan svesker måske hjælpe - det gør de ved børn lærte jeg i vuggestuen... Ved dog ikke, om hunde kan tåle det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Forstoppelse, er det hård mave han har det af eller vil det bare ikke ud? For er det hård mave, så kan svesker måske hjælpe - det gør de ved børn lærte jeg i vuggestuen... Ved dog ikke, om hunde kan tåle det!

 

 

Årh ligegyldig hvordan jeg beskriver det nu lyder det klamt, men det ville gerne ud, men det der kommer ud er meget lidt og helt knoldet og lidt som små kugler

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh ligegyldig hvordan jeg beskriver det nu lyder det klamt, men det ville gerne ud, men det der kommer ud er meget lidt og helt knoldet og lidt som små kugler

 

Altså, hård mave som jeg forstår? Kuglerne er hårde?

 

Nu prøvede jeg lige google, kunne se en person på hestenettet giver sin hund svesker mod hård mave, så helt giftigt kan det ikke være (men husk at fjerne stenen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Og ja, lort er bare generelt klamt, men jeg har arbejdet i en vuggestue - jeg kan ta' det :mrgreen: Kom bare med beskrivelserne af, om det er type 1, 2 eller hvad det er, om det er blødt eller grødet eller hvad :engel:

 

Jeg har det svært med lort, bare at skrive om det giver mig kvalme og engang jeg skulle samle op efter en hund jeg passede, brækkede jeg mig i stride strømme. Smukt syn. Dog kan jeg samle op efter Teitur næsten uden at få kvalme.

 

Det der kommer ud er meget meget lidt og knoldet og ligner små kugler der er sat sammen, og nu kan jeg ikke beskrive det nærmer uden at :badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det svært med lort, bare at skrive om det giver mig kvalme og engang jeg skulle samle op efter en hund jeg passede, brækkede jeg mig i stride strømme. Smukt syn. Dog kan jeg samle op efter Teitur næsten uden at få kvalme.

 

Det der kommer ud er meget meget lidt og knoldet og ligner små kugler der er sat sammen, og nu kan jeg ikke beskrive det nærmer uden at :badr:

 

Ok, undskyld for mine detaljer :oops:

 

Anyways, er det ikke hårdt, så kan jeg ikke lige hjælpe :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Det er sikkert grundet foder ændringen han har fået forstoppelse. Jeg ville ikke give svesker - de er ligesom rosiner giftige for hunde.

Hvordan er det med fiber indholdet i det nye foder? - Får han drukket nok? - evt kunne du give vand på foderet.

Alternativt kan man give ekstra fiber - som f.eks. hørfrø, loppeskaller eller "Husk" - Hvis ikke han har været på "WC" senest i morgen skal du kontakte dyrlægen. Det er i tyktarmen problemet opstår, når denne arbejder dårligt - at foderet opsuger al væsken i tarmen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Det er sikkert grundet foder ændringen han har fået forstoppelse. Jeg ville ikke give svesker - de er ligesom rosiner giftige for hunde.

Hvordan er det med fiber indholdet i det nye foder? - Får han drukket nok? - evt kunne du give vand på foderet.

Alternativt kan man give ekstra fiber - som f.eks. hørfrø, loppeskaller eller "Husk" - Hvis ikke han har været på "WC" senest i morgen skal du kontakte dyrlægen. Det er i tyktarmen problemet opstår, når denne arbejder dårligt - at foderet opsuger al væsken i tarmen.

 

Han har været på WC i går aftens og her til morgen, men meget meget lidt. Ville prøve at hælde vand over foderet, tak for rådet. Håber det hjælper.

Link til indlæg
Del på andre sites

RC hypo gør også at Silles mave er lidt hård. Hun har også haft forstoppelse og vores dyrlæge anbefalede at købe microlax, som man også bruger til mennesker. Det fås på apoteket og er væske der er i en lille tube, som skal føres og i endetarmen og klemmes ud. Det er rigtig effektivt. Vi har altid noget liggende. Gør det udenfor og vent, for lige pludselig skal han af med det og sikkert MEGET.

Link til indlæg
Del på andre sites

---Når nu Teitur er en allergihund, så er det måske ikke så smart at forsøge med de traditionelle ting, der kan sætte skub i maven, -f.eks. olie, hørfrø, svesker og sådan noget.. ---Og... vær lige opmærksom på, at hørfrø indeholder 31% olie......

 

I stedet kan du sørge for at Teitur får meget og regelmæssig motion. DET sætter nemlig også maven i gang.

Gå en lang tur med ham på samme tid hver dag. Længere end du går nu.

 

--Jeg kan se, at i øjeblikket, hvor Silke ikke får ret meget motion, så har hun ikke afføring ret tit. Jeg kan så dels komme mere vand i hendes mad, og dels tilsætte mere fedt. Hun lægger ikke noget hver dag, men hver anden dag er også ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
---Når nu Teitur er en allergihund, så er det måske ikke så smart at forsøge med de traditionelle ting, der kan sætte skub i maven, -f.eks. olie, hørfrø, svesker og sådan noget.. ---Og... vær lige opmærksom på, at hørfrø indeholder 31% olie......

 

I stedet kan du sørge for at Teitur får meget og regelmæssig motion. DET sætter nemlig også maven i gang.

Gå en lang tur med ham på samme tid hver dag. Længere end du går nu.

 

--Jeg kan se, at i øjeblikket, hvor Silke ikke får ret meget motion, så har hun ikke afføring ret tit. Jeg kan så dels komme mere vand i hendes mad, og dels tilsætte mere fedt. Hun lægger ikke noget hver dag, men hver anden dag er også ok.

 

Jamen jeg går skam en lang tur med ham hver dag. Vores eftermiddags tur er på 2 timer hver dag og vi går en aftenstur på en time hver dag :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
RC hypo gør også at Silles mave er lidt hård. Hun har også haft forstoppelse og vores dyrlæge anbefalede at købe microlax, som man også bruger til mennesker. Det fås på apoteket og er væske der er i en lille tube, som skal føres og i endetarmen og klemmes ud. Det er rigtig effektivt. Vi har altid noget liggende. Gør det udenfor og vent, for lige pludselig skal han af med det og sikkert MEGET.

 

Tak får rådet, det ville jeg lige undersøge, ved du hvad det koster ? Spørgsmålet er om jeg kan få lov til at gøre det på ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Nej, det kan jeg ikke huske... Fandt det her på nettet Microlax rektalvæske mod forstoppelse, 9 mg/ml + 90 mg/ml Komb, 12 rektaltuber a 5 ml der er så også tolv stk. i...

Er du vandt til at tage temp. på ham? så er det ikke så meget værre...

 

Når han skal have taget tempratur, foregår det når jeg har lokket en rystende Teitur ud fra under bordet af og har beroliget ham og rendt lidt efter ham og når man endelig får ramt rumpen, så flytter han sig, så det ryger ud igen, og mens han skævler af skræk forsøger jeg igen og får som regel trods alt taget tempreturen. Kunne forstille mig det var cirka samme cirkus med microlax, men hvis det slet ikke bliver bedre i dag, så ville jeg prøve at købe sådan en pakke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak får rådet, det ville jeg lige undersøge, ved du hvad det koster ? Spørgsmålet er om jeg kan få lov til at gøre det på ham.

 

Ej, altså... Microlax kan meget nemt blive vanedannende, fordi tarmen bliver "doven". Så kan du fortsætte med det daglig resten af Teiturs liv..

 

Inden du går i gang med Microlax, så snak med dyrlægen!

 

Microlax koster 269 kr for 50 stk. Det kan blive dyrt, hvis du ender med at måtte bruge en hver dag.

 

Og HVIS du vælger at bruge det på Teitur, så vil jeg anbefale dig at prøve det selv først. Så du ved, hvad han oplever.

 

Microlax bruger man også til at tømme tarmen med inden indvendige undersøgelser, eller før en fødsel. Det er heftige sager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Ej, altså... Microlax kan meget nemt blive vanedannende, fordi tarmen bliver "doven". Så kan du fortsætte med det daglig resten af Teiturs liv..

 

Inden du går i gang med Microlax, så snak med dyrlægen!

 

Microlax koster 269 kr for 50 stk. Det kan blive dyrt, hvis du ender med at måtte bruge en hver dag.

 

 

 

Og HVIS du vælger at bruge det på Teitur, så vil jeg anbefale dig at prøve det selv først. Så du ved, hvad han oplever.

 

 

 

Microlax bruger man også til at tømme tarmen med inden indvendige undersøgelser, eller før en fødsel. Det er heftige sager.

 

Jeg er ikke enig i at brug af microlax er vanedannede (har selv anvendt det før operationer) - man kan købe så få som 3 stk, så vidt jeg husker. Jeg har aldrig anvendt det på mine hunde - i stedet har jeg givet olie - men det kan Teitur jo ikke tåle - så det skader ikke at prøve microlax - alternativt kan man anvende Magnesia som er milde og har en god virkning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Først ville jeg lige understrege at jeg ikke bare tankeløst kaster mig ud i alle råd jeg får, og jeg stopper ikke bare hvad som helst i min hund af medicin, cremer og piller. Jeg hænger faktisk jævnligt i røret til min dyrlæge og spørger om diverse ting.

 

Hvis jeg skulle bruge microlax på Teitur ville jeg også ringe til dyrlægen først. Det skriver jeg ikke nødvendigvis i min tråd, men det er fordi jeg tager det som en selvfølge at det gør jeg. Ikke fordi jeg ikke stoler på tantemaier, men selvfølgelig fordi jeg ikke kender produktet og dyrlægen ved for det meste hvad der er bedst at bruge og bedst til Teitur.

 

Så er det på plads.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, altså... Microlax kan meget nemt blive vanedannende, fordi tarmen bliver "doven". Så kan du fortsætte med det daglig resten af Teiturs liv..

 

Inden du går i gang med Microlax, så snak med dyrlægen!

 

Microlax koster 269 kr for 50 stk. Det kan blive dyrt, hvis du ender med at måtte bruge en hver dag.

 

Og HVIS du vælger at bruge det på Teitur, så vil jeg anbefale dig at prøve det selv først. Så du ved, hvad han oplever.

 

Microlax bruger man også til at tømme tarmen med inden indvendige undersøgelser, eller før en fødsel. Det er heftige sager.

 

 

Jeg har nu også selv brugt det og det er jo ikke meningen at Stella skal bruge det resten af Teiturs liv... Det er jo til akut situationer. Vores dyrlæge anbefalede os at bruge det og det virkede.

Det fås i mindre portioner også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Derudover stivnede mit smil på min gåtur med Teitur for en times tid siden, da han lavede stort var det stadig hård mave, men ikke ret meget, men noget af det var meget mørkerødt, og straks tænker jeg at det er blod. Da jeg ved at mørkerødt blod stammer fra tarmen og frisk postkasserød blod stammer fra feks endetarmen ved en rift.

 

Jeg VED IKKE om det var blod, blot min første tanke. Kunne ikke blive enig med mig selv ud fra det jeg studerede.

 

Men jeg prøver at berolige mig selv og tænke logisk. Teitur er frisk, spiser sin mad, drikker vand, ville lege, gik med på gåtur, tiggede godbidder og derudover kan han næppe have betændelse i tarmen da han jo får binyrebarkhormon 2 gange dagligt, og dengang han havde tarmbetændelse og blødenen slimhinder fik han jo netop binyrebarkhormon mod det.

 

 

Han har ingen feber og ingen tegn på at noget eventuelt alvorligt er under opsejling. Kan i øvrigt fint trykke på hans mave uden han viser tegn på smerter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...