Hop til indhold

Jeg skal være "bedstemor"!


Valhrona
 Share

Recommended Posts

jeg har nu aldrig hørt at parring mellem brun/brun skulle give større chance for sundhedsproblemer ved hvalpene. Er det ikke lidt en gammel skrøne.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 104
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tillykke med hvalpene! Eeelsker hvalpebilleder ;)

 

Og lige et sidespring. Jeg har læst et sted at ruby Cavalier (brune farve/gen) har større sandsynlighed for visse racebestemte sygdomme.

Man kaldte det et svagere gen.

Men det er nok et tilfælde ;)

 

Held og lykke i hvert fald! Kan forestille mig at i får nok at se til ;)

 

Jo tak. Jeg tror også vi nok skal få tiden til at gå! Men herligt bliver det med de små skiderikker, der udvikler sig fra dag til dag! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke det stammer fra, at den brune farve har været meget populær, og der derfor måske er blevet avlet på hunde, som der ikke burde have været avlet på.

 

Tjo det kunne man godt mistænke. Vi er stødt på MANGE brune labber efter vi fik Valhrona og tror det er lidt en "modehund". De er da også smukke og dejlige!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har nu aldrig hørt at parring mellem brun/brun skulle give større chance for sundhedsproblemer ved hvalpene. Er det ikke lidt en gammel skrøne.

 

Måske.. Som en anden bruger nævner, er der måske blevet avlet lidt ukritisk på farven.. Men sådan rent logisk burde farven vel ikke have den store sundhedsmæssige betydning. Måske er pelsen/huden sartere jo lysere hunden er i forhold til solen, men det er rent gætteri fra min side. En hvid person er vel heller ikke mere syg end end mørk?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der blir avlet meget ukritisk til tider..

 

Fik en henvendelse i vinters, hvor ejeren starter med at fortælle tæven har c-hofter.

Jeg vælger så at sige nej tak med det samme. Cody er så ny i avlen at jeg ikke ved hvordan han avler sundhed.

 

Det viser sig så også, at tæven er tæt familie via morfar. Det har ejer ikke engang undersøgt inden.

Jeg henviser ejer til min opdrætter, som har Cody's far som har mange afkom med sunde hofter.

Min opdrætter fortæller mig så senere, at tæven har et HD-index på nogen-og-70, aldrig været udstillet, og ikke engang en brugsprøve.

 

Hun fortalte så pænt ejer, at den hund absolut ikke havde noget at gøre i labbe-avlen og hun i hvert fald ikke ville lægge hanhund til..

 

Men mange er slet ikke så kritiske..Det er bare money in the bank..

Derfor den dårlige sundhed..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det fra mine dyrlæger og min bekendte, der avler labber til politibrug. De fraråder generelt brun/brun parring pga. øget risiko for helbredsproblemer som allergi, ledproblemer og nedsat immunforsvar. Dette pga. at man i bestræbelserne på at avle hunde i en bestemt farve, har set igennem fingre med sundhedsmæssige problemer.

 

Hvis min dyrlæge kom med sådan en udtalelse om hundeavl, ville jeg godt nok vende øjne..

Hvis sundheden er i orden i begge linjer, hvordan kan man så som dyrlæge fraråde en parring pga farven??

 

Det er jo ikke brun/brun kombinationen, der gir de problemer..

Alle parringer lavet med hovedet under armen, kan jo ende ud i problemer

Hverken allergi, ledproblemer eller nedsat immunforsvar følger farve-generne..

 

Det er dårlig avlsarbejde..

 

Min hund vil aldrig kunne gi hverken allergi eller dårligt immunforsvar videre til sine hvalpe. Trods sit ophav af 2 brune forældre..

For det har han ikke. Ej heller hans forældre eller bedsteforældre på mors side.

Eftersom far er import, kan jeg ikke udtale mig om den linje, men mor's linje er flere generationer fra samme opdrætter

 

Ledmæssig kan jeg ikke udtale mig om endnu, da hans ældste kuld kun er 1½ år og ingen er fotograferet endnu.

Men hans linjer bag er næsten rene A-hofter og frie albuer

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

I aftes kunne vi mærke liv for første gang!! Nu er det ved at være tæt på! (ca. 2 uger og 2 dage), så påsken skal bruges på at ordne hvalpekasse osv. Igår kom de 3 kasser bamser/vet-beds/senge/mad osv. jeg havde bestilt, så det er ved at være virkeligt nu! Vi glæder os helt vildt til at se hvor mange, der kommer, hvilke farver og hvilke køn! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis min dyrlæge kom med sådan en udtalelse om hundeavl, ville jeg godt nok vende øjne..

Hvis sundheden er i orden i begge linjer, hvordan kan man så som dyrlæge fraråde en parring pga farven??

 

 

Nu har jeg stor respekt for min dygtige dyrlæges erfaring, samt for lab-opdrætterens erfaring - så jeg ruller ikke med øjnene af dem! Jeg synes derimod at det giver rigtig god mening, at avl på en bestemt farve har visse konsekvenser sundhedsmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

I aftes kunne vi mærke liv for første gang!! Nu er det ved at være tæt på! (ca. 2 uger og 2 dage), så påsken skal bruges på at ordne hvalpekasse osv. Igår kom de 3 kasser bamser/vet-beds/senge/mad osv. jeg havde bestilt, så det er ved at være virkeligt nu! Vi glæder os helt vildt til at se hvor mange, der kommer, hvilke farver og hvilke køn! :-D

 

Arh det er spændende! Det er fantastisk når man kan mærke liv for første gang :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Tak skal du have! Han hedder Nando og er en sort labbedreng med fine hofter og albuer (ligesom prinsessen selv) og så er han sød og glad også! Og en fremragende jagthund, som er springfyldt med energi (citat Poul Thomsen ;-))

 

Iiiiihhh! Jamen, tillykke da! Årh, så kommer der små chokoladebabyer med de berømte überbløde special-Valhrona-ører. :lun: :lun:

 

 

(Og så kommer pedantiske, kedelige Joey lige ... det var nu ikke Poul Thomsen, der sagde det der (om springer spaniels, i øvrigt - "der er ikke så mange der ved det, men en springer spaniel er en fremragende jagthund, og så er den sprængfuld af energi."). Det var ham manden i de gamle Pedigree-reklamer. Dengang det stadig hed Pedigree Pal.

Jaja, men altså ... jeg er jo stor Poul-fan, så ret skal være ret.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg stor respekt for min dygtige dyrlæges erfaring, samt for lab-opdrætterens erfaring - så jeg ruller ikke med øjnene af dem! Jeg synes derimod at det giver rigtig god mening, at avl på en bestemt farve har visse konsekvenser sundhedsmæssigt.

 

Nu er min opdrætter heller ikke total uerfaren og laver nok noget af den bedste kvalitet i DK udstillingsmæssig..

Hun er ikke bange for brun/brun, men som nævnt tidligere, så tjekker man lige det sundhedsmæssige bagland

 

Det gir absolut ingen mening at fraråde brun/brun kombination, når begge linjer er OK sundhedsmæssig.

Der opstår ikke en pludselig sygdom, som kun følger den brune farve..

 

Hvis man som dyrlæge fraråder den parring udelukket pga farven, så skal man vist tilbage til skolebøgerne..

Så er man ikke en dygtig dyrlæge

Link til indlæg
Del på andre sites

Iiiiihhh! Jamen, tillykke da! Årh, så kommer der små chokoladebabyer med de berømte überbløde special-Valhrona-ører. :lun: :lun:

 

 

(Og så kommer pedantiske, kedelige Joey lige ... det var nu ikke Poul Thomsen, der sagde det der (om springer spaniels, i øvrigt - "der er ikke så mange der ved det, men en springer spaniel er en fremragende jagthund, og så er den sprængfuld af energi."). Det var ham manden i de gamle Pedigree-reklamer. Dengang det stadig hed Pedigree Pal.

Jaja, men altså ... jeg er jo stor Poul-fan, så ret skal være ret.)

 

Tak tak. Ja vi håber der kommer nogle Valhrona-kopier, for hun er jo en dejlig vaps! Jeg mener altså at det var Poul Thomsen som reklamerede for Pedigree Pal? Jeg kan godt huske reklamen. Men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, det kan sagtens være det bare var en der lignede ham.. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Tak tak. Ja vi håber der kommer nogle Valhrona-kopier, for hun er jo en dejlig vaps! Jeg mener altså at det var Poul Thomsen som reklamerede for Pedigree Pal? Jeg kan godt huske reklamen. Men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, det kan sagtens være det bare var en der lignede ham.. :hmm:

 

Det var det ikke. Det var bare sådan en jægertype af en art - han mindede da en smule om ham, fordi han var sådan sund og friluftsagtig, men han var langt fra Poul. Poul har heller aldrig haft springer spaniels, han har haft gravhunde, hønsehunde og labrador. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var det ikke. Det var bare sådan en jægertype af en art - han mindede da en smule om ham, fordi han var sådan sund og friluftsagtig, men han var langt fra Poul. Poul har heller aldrig haft springer spaniels, han har haft gravhunde, hønsehunde og labrador. ;-)

 

Ja jeg husker Balder. Hønsevapsen..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Joey-Salome
Så er der kun et par dage tilbage!!! Jeg er nu i besiddelse af et stk. KÆMPE hund, som burde hedde "Yvette" (hun ligner lidt en ko med yver bagfra:slem:). Min mand er overbevist om, at der er 7, så må vi se om han får ret.

 

Yikes ... jeg ville ikke kunne sove, manner. Uhhh, håber bare det hele går godt. :pray::lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bernerfan

Det bliver spændende, hvornår der sker noget... Kan godt forstå, du er spændt og på dupperne, og jeg håber, alt går lige efter bogen, og du snart kan vise billeder frem af søde bebser. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...