Hop til indhold

Babyshampoo?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Karla trænger til et bad :neutral: Vi var ved stranden igår og hun fik rigtigt rullet sig i lækker tangsnask.... :mums: jeg kunne næsten ikke holde ud at sove med hende i nat :lol: fordi hun lugtede sådan af "fisk"....

 

Jeg har noget babyshampoo stående, uden parfume og tilsætningshalløj.... men er det godt nok? Er det ikke noget med at ph-værdien i menneskehud / hundehud er forskellig? eller er det bare noget jeg bilder mig ind jeg har læst?

 

Det er heldigvis Middelalderfestival i denne weekend i Horsens, så butikkerne er åbne idag, så jeg kan komme ned og købe rigtig hundeshampoo hvis det er...

 

Men er det nødvendigt? eller er babyshampoo ok?

 

Hun skal først i bad i aften, for tænkte at jeg ligeså godt kunne udnytte det dejlige vejr og tage til stranden med hende igen sent i eftermiddag... så vil jeg se om jeg kan få lokket den lille ud i vandet... igår drønede hun efter mågerne, men da hun indså hun stod i vand til anklerne fes hun ind på stranden til os igen :lol: tænkte at det måske ville være ok hvis jeg gik med ud....

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla trænger til et bad :neutral: Vi var ved stranden igår og hun fik rigtigt rullet sig i lækker tangsnask.... :mums: jeg kunne næsten ikke holde ud at sove med hende i nat :lol: fordi hun lugtede sådan af "fisk"....

 

Jeg har noget babyshampoo stående, uden parfume og tilsætningshalløj.... men er det godt nok? Er det ikke noget med at ph-værdien i menneskehud / hundehud er forskellig? eller er det bare noget jeg bilder mig ind jeg har læst?

 

Det er heldigvis Middelalderfestival i denne weekend i Horsens, så butikkerne er åbne idag, så jeg kan komme ned og købe rigtig hundeshampoo hvis det er...

 

Men er det nødvendigt? eller er babyshampoo ok?

 

Hun skal først i bad i aften, for tænkte at jeg ligeså godt kunne udnytte det dejlige vejr og tage til stranden med hende igen sent i eftermiddag... så vil jeg se om jeg kan få lokket den lille ud i vandet... igår drønede hun efter mågerne, men da hun indså hun stod i vand til anklerne fes hun ind på stranden til os igen :lol: tænkte at det måske ville være ok hvis jeg gik med ud....

Jeg har brugt babyshampoo (Aponti) til Hailey da han var yngre, og der skete ikke spor....andet at han blev ren ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fremover og sådan helt generelt, vil det nok være bedst, om du køber en hundeshampoo du vasker hende i. Der er nemlig, som du selv nævner, forskel på hundes og menneskers pH-værdi i huden.

 

Ikke at det er en katastrofe at bade med det andet, især ikke hvis det kun sker en gang om året - men ville alligevel anbefale at gøre brug af hundeshampoo til hunden. Også selvom hun kun sjældent skal i bad.

 

Har i øvrigt selv hunde, der æææælsker alle former for vand - bare ikke når det kommer ud af bruseren. Bade er absolut ikke en yndlingsbeskæftigelse, selvom de nyder at blive masseret og nusset (de gør godt nok deres bedste for at skjule det).

Link til indlæg
Del på andre sites

Fremover og sådan helt generelt, vil det nok være bedst, om du køber en hundeshampoo du vasker hende i. Der er nemlig, som du selv nævner, forskel på hundes og menneskers pH-værdi i huden.

 

Ikke at det er en katastrofe at bade med det andet, især ikke hvis det kun sker en gang om året - men ville alligevel anbefale at gøre brug af hundeshampoo til hunden. Også selvom hun kun sjældent skal i bad.

 

Har i øvrigt selv hunde, der æææælsker alle former for vand - bare ikke når det kommer ud af bruseren. Bade er absolut ikke en yndlingsbeskæftigelse, selvom de nyder at blive masseret og nusset (de gør godt nok deres bedste for at skjule det).

 

ja hun klagede ikke over da shampooen blev masseret ind, men da hun skulle gøers våd og da det skulle ud igen.... øøøøøv hvor kunne hun se trist og ynkelig ud og pibe af mig så det gjorde ondt helt ind i hjertet..... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gadekryds

pH værdipixel_trans.gif

Om hunde og pH værdi

Uden tvivl har du hørt om pH- værdi, og specielt i de senere år er det blevet et ord, som vi kender bl.a. fra avisartikler og lignende

pH-værdi misforstås ofte af mange hundefolk, fordi de forbinder det med hårshampoo til mennesker, og på grund af den forkerte information man somme tider finder i artikler om pelspleje.

Fastsættelse af pH-værdi er en vigtig faktor både for dyrs og menneskers hud og hårpleje. Det vil ikke være helt ved siden af, at sammenligne pH med r - det kemiske tegn for recept, så betragt pH som en recept for sundere hud og hår. pH er lige så vigtig for en hundeejer/opdrætter som et middel til vedligeholdelse af en sund pels og hud, som r er for en dyrlæge for at vedligeholde helbredet.

Lad mig forklare det nærmere: Det kemiske symbol pH er betegnelsen for brint-ioner i opløsning (vandopløselige ioner) eller enklere forklaret surhedsgraden - formularen på syrer og baser

Alle kemikalier, naturlige som fremstillede, er enten sure, basiske eller neutrale, og graden måles på en pH-skala, der kan sammenlignes med en 14 cm. lang lineal. pH skalaen går fra 1-14 med 7 som det midterste punkt= neutral. Alt under 7 er syre, alt over 7 er base. Jo lavere tal, jo mere surt, jo højere tal, jo mere basisk. Man måler syre og base efter den logaritmiske tabel, dvs. én grad på skalaen er 10 gange så meget i mål, f.eks. er 8 ti gange mere basisk end 7, 10 er 1.000 gange mere osv. Indtil vi når 14 som er 10.000.000 gange mere basisk end det neutrale 7. På samme måde måles syre, 6 er f.eks. 10 gange mere end 7 osv.

Det optimale pH for menneskers hud og hår ligger indenfor 4,5 til 5,5 dvs. på den sure side af skalaen. Man husker måske her f.eks. nonalkali, som står på mange etiketter.

Hundens hud og pels er ikke som hos mennesket og pH er væsentlig anderledes. Dr. Muller og Dr. Kirk påpeger i "Small Animals Dermatology" at Draize studerede forskellige hudområder hos pattedyr, og det viste sig, at hunden var det mest alkaliske af alle testens arter. Der blev taget prøver fra 6 områder på hver hund, og pH- værdien lå fra 5,18 til 9.19. 95% af alle prøver lå indenfor 6,2 til 8,6 og gennemsnittet var 7,52.

Dette kan variere afhængigt af race, alder og fysik, men som ideal må dette niveau fastholdes for at opnå højeste elasticitet, styrke og glans i hundens hud og pels.

Hvad har dette så at gøre med at vælge shampoo til en hund?

For at holde hundens hud og pels i optimal kondition, sund og stærk, bør en shampoo være rigtig afbalanceret, ikke alene for at rengøre pelsen bedst muligt, men også for at opnå optimal glans og sundhed.

Det betyder naturligvis ikke, at hårene falder af hunden, hvis man vasker den i en god shampoo til mennesker, men gentagen brug af en for syreholdig eller basisk shampoo kan reducere det naturlige lag, som beskytter hud og pels.

Meget syreholdige shampoos rengør ikke effektivt og pelsen kommer i dårlig kondition. Gentagen brug af et sådan produkt kan indtørre hårsækkene, ødelægge fibrene og være årsag til, at hårene knækker ved børstning og kæmning.

Der er også en teori om, at brugen af syreholdige shampoos får mange hunde til at kradse sig efter badet.

Når man vasker hunden, kan pH værdiforskellen mellem det basiske vand og den syreholdige shampoo og evt. skyllemiddel, som henholdsvis åbner og lukker hudens porer, være årsag til, at visse rester gemmer sig under huden.

Men man skal også passe på ikke at bruge en for basisk shampoo, for den kan angribe hårets farvemolekyler, tiltrække olie og støv, gøre pelsen svag og flagrende, og tør og usund at se på og røre ved.

De lidt ældre vil huske dengang man kun havde vaskemidler beregnet til mennesker, men i de senere år er der sket store ændringer. Producenter af hundeshampoo har brugt megen tid og mange kræfter på at udvikle produkter, som nøje er rettet mod at forbedre omsorgen for dyr.

Indenfor gruppen af pH-værdirigtige afbalancerede hundeshampoos er der mange topkvaliteter beregnet for såvel normal som speciel brug, hvilket giver gode valgmuligheder blandt mange effektive produkter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...