Hop til indhold

Small opacities anterior cortex suture lines (øjne)


Drentsche
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg vil høre jer kloge hoveder, om det her er arveligt, min øjendyrlæge siger nej, men hunden må alligevel ikke, bruges i avl (skal heller ikke bruges overhovedet) i følge avlsrestriktionerne og special klubben :hmm:

Så er det jo at jeg bliver lidt forvirret, når en ekspert siger ok, men DKK/klub siger nej, men hunde i andre lande gerne må bruges i avl, med samme diagnose (Y søms katarakt)

Jeg kan simpelt hen ikke finde, trods pænt meget Google søgning, om det er arveligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg vil høre jer kloge hoveder, om det her er arveligt, min øjendyrlæge siger nej, men hunden må alligevel ikke, bruges i avl (skal heller ikke bruges overhovedet) i følge avlsrestriktionerne og special klubben :hmm:

Så er det jo at jeg bliver lidt forvirret, når en ekspert siger ok, men DKK/klub siger nej, men hunde i andre lande gerne må bruges i avl, med samme diagnose (Y søms katarakt)

Jeg kan simpelt hen ikke finde, trods pænt meget Google søgning, om det er arveligt.

 

Du må gerne bruge en Y-søms katarakt, bare ikke når den har en dansk blanket....

 

 

Så skal du tage til sverige og øjenlyse istedet og registrere den øjenlysning hos DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en tysk, men det er jo en EVCO blanket. Nu er det ikke aktuelt, at bruge den hund der har fået påtegnelsen, da han er omplaceret, men jeg vil jo gerne skrive på kontrakten, at han ikke må bruges i avl, det er så spørgsmålet om jeg kan forvare, min beslutning pga påtegnelsen :hmm:. For ellers er han jo sund , rask og undersøgt for mange ting, og kan bruges i avl i andre lande.

 

Chr68866, "Du må gerne bruge en Y-søms katarakt, bare ikke når den har en dansk blanket...." Hmm er det ikke lidt underligt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en tysk, men det er jo en EVCO blanket. Nu er det ikke aktuelt, at bruge den hund der har fået påtegnelsen, da han er omplaceret, men jeg vil jo gerne skrive på kontrakten, at han ikke må bruges i avl, det er så spørgsmålet om jeg kan forvare, min beslutning pga påtegnelsen :hmm:. For ellers er han jo sund , rask og undersøgt for mange ting, og kan bruges i avl i andre lande.

 

Chr68866, "Du må gerne bruge en Y-søms katarakt, bare ikke når den har en dansk blanket...." Hmm er det ikke lidt underligt :vedikke:

 

Jo... men EVCO blanketterne er lavet så dumt at du ikke kan skelne mellem arveligt og ikke arveligt katarakt. Det gør man på de svenske blanketter som ikke er med i EVCO samarbejdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, er det sådan noget mon, at der vil blive diskuteret i sundhedsudvalget, så vi kan få ensrettet det? Bliver spændende at høre, når der skal forhandles med DKK.

 

Det er diskuteret i sundhedsudvalget, men vi kan ikke få ændret EVCO-blanketterne.

 

Mht. forhandling m DKK tror jeg ikke du skal forvente der bliver nogen restriktioner for welsher næste år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er diskuteret i sundhedsudvalget, men vi kan ikke få ændret EVCO-blanketterne.

 

Mht. forhandling m DKK tror jeg ikke du skal forvente der bliver nogen restriktioner for welsher næste år.

 

Hmm, frit slag så, nå godt at jeg ikke, går på kompromis med sundheden. Håber at folk tænker sig om, når de har tænkt sig at få hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja :blink:, og hvis det er, og det først dukker op, når hunden er 10 år, så kan det vel ikke siges at være et problem.

Det kunne da være at vi skulle gøre ligesom nogle klubber i Holland, lave en årsbog, hvor der stod oplysninger om evt. HD/AD øjenlysningsresultater osv., på de hunde der var blevet undersøgt, jeg ved at vi har hundeweb, men det kunne jo, være at folk ikke vil betale for rekvisitionerne, når det nu ikke, er noget der er et krav. Så kunne man jo sende resultaterne til én, der samlede det hele, og så kunne man købe "bogen" elektronisk på mail, for et symbolsk beløb. Evt, for hver race i Spanielklubben, det gør det noget lettere at overskue, og finde de opdrættere, der gør noget ekstra ud af sundheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...