Hop til indhold

Usikker - og begyndende hundeaggressiv


millemus
 Share

Recommended Posts

Min lånehund - en golden retriever-han på næsten 2 år - er her på det seneste begyndt at reagere meget kraftigt på nogle hunde. Han rejser børster, holder halen højt, knurrer og gøer og trækker over imod dem hvis de går på det modsatte fortov eller er inde i en have.

 

Sådan har han aldrig reageret før.

Han har altid været så venlig overfor hunde - uanset køn, og ville hilse på alle, han mødte på sin vej.

 

Og hvis han vidste, at der boede en aggressiv hund i en bestemt have, ville han meget gerne over på det modsatte fortov for at komme længst muligt væk fra den.

 

Men nu er han altså selv begyndt at gøre udfald mod nogle (heldigvis ikke alle) hunde.

 

Når han er løs, kan han også finde på at gø ad fremmede hunde. Men ikke lige så aggressivt, og så holder han sig væk fra dem. Jeg tvinger ham aldrig til at hilse på andre hunde, men lader ham vælge selv.

Og jeg skælder ham ikke ud, når han gøer, knurrer eller gør udfald.

 

Det skal lige siges, at han for et halvt års tid siden, blev angrebet af en anden hund (som selv var blevet angrebet en uge forinden), som bed ham så han fik en byld under hagen.

 

Måske er det derfor, han er begyndt at reagere på andre hunde på denne måde?

Denne adfærd er dog først kommet indenfor de seneste ca. 14 dage.

 

Og nu trækker han ligefrem over imod de haver, hvor han ved, at der bor hunde. Og rejser børster og gøer.

 

Jeg håber, at det er muligt at stoppe disse udfald inden de bliver værre.

Jeg forsøger at aflede hans opmærksomhed fra de hunde, han reagerer på, ved at sige "se her" og give ham en godbid når han reagerer positivt på min afledningsmanøvre. Og jeg skælder ham ikke ud, når han gør udfald - prøver derimod at være så rolig og afslappet som muligt.

 

Hvordan ville I takle denne situation?

Er jeg helt forkert på den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan sagtens tænkes, at det har noget med kønsmodning at gøre.

 

Mht. kastration, så er det meningen at han skal være far til efteråret.

Hans ejere har fundet en egnet tæve.

 

Hvor længe holder virkningen af kemisk kastration?

Jeg ved ikke ret meget om det.

 

altså hvis det er egetkønsagression så ville jeg ikke avle på det :genert: jeg har selv en super flot og sund hanhund som jeg ville elske at få hvalp efter, men han har præcis samme adfærd som du beskriver... vi har haft adfærdsbehandler på og selvom det har hjulpet en del så bliver han kastreret om 14 dage.

 

men træningsmæssigt er det noget med at bryde hans fokus på de andre hunde og være på forkant med situationen så han ikke når at hidse sig op men fokuserer på dig mens i passerer den anden hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. kastration, så er det meningen at han skal være far til efteråret.

Hans ejere har fundet en egnet tæve.

 

Nu er du jo ikke hans ejer, så det er der jo ikke så meget du kan gøre ved - men gud hvor synes jeg dog bare det er en dårlig idé at avle på an aggressiv/usikker/hvad-hans-problem-nu-er hanhund.

 

 

Det kan jo skyldes forskellige ting - f.eks. uheldige oplevelser med andre hunde. Og nu hvor han er gammel nok begynder han så at 'give igen'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej nu må I holde op - hunden er blevet overfaldet og det giver størstedelen af gangene en aggressiv hund når først den bliver gammel nok til at turde sige fra - på forhånd. Hvis det er sådan det hænger sammen, er hunden jo ikke arveligt aggressiv.

HVIS aggressiviteten skyldes overfaldet er det en normal, omend meget uhensigtsmæssig, reaktion.

 

Millemus: Før der er lavet en udredning på hunden bør han hverken kastreres eller parre. Jeg ved det ikke er din hund, men en dygtig adfærdsbehandler kan lave en analyse og hjælpe med at få hunden tilbage på sporet igen.

 

Hold afstand til de andre hunde så han IKKE har brug for at gøre udfald. Uanset hvad årsagen er dannes der vane som kan være svær af fjerne igen.

Jeg ville absolut heller ikke lade ham hilse på andre hunde og slet ikke trække hen mod dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej nu må I holde op - hunden er blevet overfaldet og det giver størstedelen af gangene en aggressiv hund når først den bliver gammel nok til at turde sige fra - på forhånd. Hvis det er sådan det hænger sammen, er hunden jo ikke arveligt aggressiv.

HVIS aggressiviteten skyldes overfaldet er det en normal, omend meget uhensigtsmæssig, reaktion.

 

Helt enig! HVIS ... det er det formentlig, men jeg synes alligevel det er en god idé at vente med avl til man er sikker på hvor usikker hunden (jo mere usikker, jo værre vil den reagere på et overfald) er og har mulighed for at vurdere den i dens 'normale' sindstilstand, så at sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...