Hop til indhold

Vil vi blive trukket for dette i konkurrence?


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg jo ved at gøre Barney konkurrence år (regner først med at han skal ud næste år :) ), og vi er ved at sætte stimulus (kommando) på vores plads. Han går på plads ved at "dreje ind" på plads - han går altså ikke bag om.

Han sætter sig en smule langt fremme (fordi det er der jeg har klikket! :blink:). Han gør det konsekvent. Vil skyde på hans skulder er 5-7 cm foran mit knæ. Når vi får lineføring går han rigtig fint som han skal og hans opstandsninger bliver også rigtig gode - han sætter sig igen lige en smule for langt fremme, i forhold til at hans skulder skal være ud for mit knæ.

Jeg kunne sagtens rette det, han er klikkertrænet, så det vil ikke tage så lang tid. Men faktisk kan jeg rigtig godt lide at han sidder en smule for langt fremme. Han kommer frem og kan kigge ordentlig op på mig, og jeg kan bedst lide at han sidder lige netop der. Jeg kan sagtens komme til at dreje til venstre, da han så bare smider røven om så han stadig er på plads, så han kommer slet ikke i vejen for mig.

 

Nu er spørgsmålet om vi kan blive trukket for det i konkurrence? Han er konsekvent med det hver gang, og så mener jeg at det er ok? men er der nogen der kender reglerne bedre end jeg?

 

Vi skal ud i DcH C-klassen, men hvis det trækker ned så vil jeg jo hellere rette det nu inden han får stimulus på.

 

Håber der er nogen som kan svare på mit spørgsmål :)

Link til indlæg
Del på andre sites

og lige et bonus spørgsmål; må man ikke længere gå med snoren i den ene hånd inde foran kroppen? skal begge arme hænge ned langs siden når man får lineføring i C? Jeg har altid en hånd med snoren oppe foran mit bryst, da jeg synes det er lettest så snoren ikke kommer i hans ben. men må man ikke det længere??

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad mig starte med plads : I C Klassen næppe, men fra B Klassen og op jep. 0,2 hver gang. Så ret det ind mens du kan ;-)

 

Lineføring : Det er helt ok så lang tid du er i gang med øvelsen, men husk pauser ved start og stop, der skal du have begge arme nede langs kroppen. Men når du kommer i B Klassen og videre op er det jo fri ved fod, så ville jeg aflægge den vane nu.

 

Men husk dine pauser, de tæller ret højt i det nye program. Jeg tæller 1 tv, 2 tv. 3 tv og så starter vi. ( Den gælder også når hunden kommer ind med apporten, før den aflevere. )

 

Ps. hvor træner du i midtjylland ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ret det! Og jo tidligere jo bedre. Det du også kan risikere at få med, som en ekstra 'bonus' er en hund, der kommer til at gå skævt, fordi du belønner den for at have kontant til dit ansigt. For at have kontakt, skal den gå en anelse skævt (på to spor), dvs. svinge numsen ud af. Reelt set skal hunden følge dit venstre ben og lære den korrekte position ud fra benet - ikke dit ansigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar :)

 

Kan høre at jeg nok er nød til at rette det - øv! Ved ikk hvorfor men synes bare han sidder så meget bedre lige lidt længere fremme.

 

Ang. at gå lige så går han snore-lige - dette har vi nemlig rettet :)) Så det er ikke et problem.

 

Jeg ved jo ikke hvor langt han når - han har jo desværre fået konstateret dårlige albuer :megaked: Så drømmen om min konkurrence hund i både lydighed og agility er pt lidt brast... Ved jo ikke om han kan holde til at komme i eks. A, og det vil sige at vi så kun har to år i konkurrence, da han jo vil rykke op i løbet af et år... Det er bare så ærgeligt!

Men nu må vi se hvordan de albuer udvikler sig. Han er trods alt kun 12 måneder og jeg håber så inderligt at de når at udvikle sig til det bedre :pray:

 

Det må tiden vise... i hvert fald tak for jeres svar :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv da for det med de albuer, måske skulle du overveje rally ? Det er ikke så hårdt for hunden fysisk som lydighed og AG.

 

Hvis du træner med bagpartskontrol kan du nemt rette det ind i plads også.

 

Grunden til jeg spurte hvor du træner er fordi vi skal til venskabskonkurrence i Grenaa her til sep. Så det kunne jo være vi rendte ind i hinanden der, men Odder er vist ikke med der :hmm:

 

Krydser fingre for hans, albuer retter sig med alderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg så kun sige er en super klub :blink:

Øv også med albuer :(

Nu har de andre sagt det med at rette pladsen ind.

Med lineføring... Så kommer jeg også ofte til at tage armen op ved Nova, fordi hun er så lille at hun ellers nemt snubler i linen hvis den hænger for tæt på jorden :lol:

men jeg fik at vide at jeg lige så godt kunne vænne mig til at have armen nede, da det ellers kunne give fratræk hvis dommerne så det som et signal eller troede man havde noget i hånden.

Redigeret af cs-dumle
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar :)

Nu rendte jeg tilfældigt ind i en dommer og besluttede mig for at spørge :) Hun siger at man aldrig vil blive trukket for hans plads (vi har en hund i klubben som faktisk sidder en del længere fremme da det er en lille lang hund og hun er aldrig blevet trukket). Så det er fint der hvor han sidder, og selv i de høje klasser vil man ikke trække ham. Han sidder meget fint og lige :)

 

Ang lineføring skal man have hænderne nede langs siden når man starter, men må så gerne tage hånden ind til brystet for at få styr på snoren. Hånden skal bare holdes det samme sted hele programmet igennem. Faktisk sagde hun at det var lettere at lave snoren den korrekte længde til lineføringen på den måde. Hvis man går med den i hånden ned langs siden, så skal man holde hånden helt stille og det kommer til at ligne unormal gang, og hvis man svinger den naturligt så vil linens længde ikke komme til at passe, hvilket jeg synes giver god mening.

 

Og så sagde hun at man jo altid kan diskutere hvad der er signaler mht. ens armbevægelser.

 

Så vi er "fritaget" for den her gang, og kan fortsætte vores træning.

 

Tak for alle jeres råd og vejledning - denne opdatering var blot lige til info til andre :)

Dette er i DcH - ved ikke om de kunne finde på at trække for det i andre foreninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...