Hop til indhold

Meget lang line til omkringfare-sjaw for Buster?


Gæst Joey-Salome
 Share

Recommended Posts

Gæst Joey-Salome

Halløj. Jeg har jo søde Buster, som er vågnet som stående jagthund efter ikke at have fået afløb for noget som helst i de mange år på internat.

Og han kan ikke gå uden snor, den lille, for er der dufte i luften (og det er der jo bare ude i verden) - så er man bare jagtspasser-all-the-way og så ved man ikke, hvad indkald eller "du skal blive tæt på og i kontakt med mor ligesom Charlie" er.

Jeg har ham stort set altid i flexline, og han går udmærket og selvfølgelig tæt på mig, når vi går på gaden, men jeg synes, det er lidt synd for ham, at han aldrig kan løbe løs og tralle og få lidt mere afløb, når vi er steder, som egner sig til det. Jeg tør ikke slippe ham nogen steder af frygt for, om han virkelig drøner af sted og ikke kommer, før han selv gider, eller om han kommer til at løbe ud til trafikerede områder, hvor det kan være farligt. Han er lidt for meget beagle oven i hovedet til at jeg tør.

 

Når vi er på besøg hos en af mine bedste venner f.eks., så er der en kæmpe græsplæne lige nedenfor der hvor han bor, og der ville det jo være skønt at Buster kunne løbe lidt mere frit end de fem meters snor tillader.

Jeg kunne godt bare købe noget solidt nylonsnor eller sådan, men det ville jo være federe, hvis man nu kunne få en fistre-omkring-line, som var ordentlig og havde karabinhage og holde-løkke eller et linetræk jeg kan have om livet eller sådan. Så kan han løbe og tralle, men uden at være i fare for at drøne langt pokker i vold.

Kan man få noget - som er sådan 15-20-30 meter langt eller i den dur?

Ville nemlig også være praktisk til når vi skal på ferie, for jeg tror simpelthen heller ikke han lige i løbet af de næste måneder bliver sikker nok til at kunne futte frit omkring campingvogn eller sommerhus, f.eks., hvor vi måske skal på ferie. Nye steder er alt for spændende og må udforskes. Så vil gerne investere i noget ordentligt.

På forhånd tak. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det nemmeste og billigste er vel at lave en selv. Du er jo nok ferm med nål og tråd, så er det ingen sag. Silvan/Bauhaus/HaraldNyborg og lign. har masser af liner i metermål. Og karabinhagerne også. Bare sy i hånden, mange sting og gerne med rigtig stærk tråd. Bagefter kommer man bare noget kraftig tape omkring, eller allerhelst sådan noget krympeplastic. Så kan du få linen lige præcis som du vil ha' den. Man kan også kigge efter splejsnings-videos på youtube, det er endnu mere holdbart, men ser måske lidt mere kompliceret ud. Buddha har vist gjort lidt i sådan nogle lange liner, håber hun dukker op i tråden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Det nemmeste og billigste er vel at lave en selv. Du er jo nok ferm med nål og tråd, så er det ingen sag. Silvan/Bauhaus/HaraldNyborg og lign. har masser af liner i metermål. Og karabinhagerne også. Bare sy i hånden, mange sting og gerne med rigtig stærk tråd. Bagefter kommer man bare noget kraftig tape omkring, eller allerhelst sådan noget krympeplastic. Så kan du få linen lige præcis som du vil ha' den. Man kan også kigge efter splejsnings-videos på youtube, det er endnu mere holdbart, men ser måske lidt mere kompliceret ud. Buddha har vist gjort lidt i sådan nogle lange liner, håber hun dukker op i tråden!

 

Jajo - det kunne jeg jo sagtens. Har jo også symaskine, så jeg kan snildt hæfte sammensyningerne godt - og har faktisk et par karabinhager liggende, som det var meningen jeg ville bruge til når jeg laver halsbånd og snore til næste hjælpepakke til internatet i Spanien.

Har lige (efter en trættende odysse med at den var udsolgt det ene sted og det næste leverede forkert og argh) fået de der snore til at lave en sele til ham, så jeg kunne få den i de samme, pæne tern som hans halsbånd.

Men nu tænkte jeg bare, det kunne jo være, der simpelthen fandtes en eller anden type, som havde noget rigtig smart ... hvad ved jeg, linetræksystem, man kunne sætte fast om livet - nemmere oprulning eller blah, I don't know. Som var federe end bare en lang snor eller sådan, derfor ville jeg høre jer eksperter. Men hvis ikke, så laver jeg en. :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et par af dem her SPORLINE - sejlersnor - 6 mm. - 15 m. - rd. i forskellige længder, den på 15 meter bruger jeg til strandture med dem af hundene der ikke har sikkert indkald. De vejer ingenting.

 

Men skal den være længere eller billigere, så gå i Bauhaus (eller lign.) hvor de har store ruller med forskellige typer snor som købes i metermål, og mange forskellige karabinhager så man får den størrelse der passer til hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også en sporline og et billigere alternativ en flagline, som jeg selv har sat en carabinhage. De er 15 meter. Har givet Smilla den på, hvis hun f.eks har været på en stor plæne, hvor der ingen træer var at blive viklet ind i. Eneste minus er, at den er lidt tung for hende at trække afsted med, hvis hun skal løbe og lege. Måske der findes noget letvægts, hvis Buster også har det problem..

(jeg har bare ikke kunnet finde det).

Bill Clintons cat Socks havde sådan en lang letvægtsline på, når den gik tur i haven ved det Hvide Hus...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jeg har et par af dem her SPORLINE - sejlersnor - 6 mm. - 15 m. - rd. i forskellige længder, den på 15 meter bruger jeg til strandture med dem af hundene der ikke har sikkert indkald. De vejer ingenting.

 

Men skal den være længere eller billigere, så gå i Bauhaus (eller lign.) hvor de har store ruller med forskellige typer snor som købes i metermål, og mange forskellige karabinhager så man får den størrelse der passer til hunden.

 

Ja, de er smarte, de de ikke ser ud til at fylde så meget. Men så er det vist også pænt meget billigere at lave en selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Vi har også en sporline og et billigere alternativ en flagline, som jeg selv har sat en carabinhage. De er 15 meter. Har givet Smilla den på, hvis hun f.eks har været på en stor plæne, hvor der ingen træer var at blive viklet ind i. Eneste minus er, at den er lidt tung for hende at trække afsted med, hvis hun skal løbe og lege. Måske der findes noget letvægts, hvis Buster også har det problem..

(jeg har bare ikke kunnet finde det).

Bill Clintons cat Socks havde sådan en lang letvægtsline på, når den gik tur i haven ved det Hvide Hus...:mrgreen:

 

Ja, det er rigtigt, den skal helst ikke veje noget, Buster er heller ikke så stor, jo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, de er smarte, de de ikke ser ud til at fylde så meget. Men så er det vist også pænt meget billigere at lave en selv.

 

Bestemt billigere, men ja de her er gode fordi de ikke vejer noget, linen er ikke af nylon og karabinhagen er forholdsvist lille. Indimellem vælger man jo altså bare den nemme løsning og betaler hvad det koster ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Iso var lille og uvorn brugte jeg noget helt tynd snor, som jeg bare bandt fast i halsbåndet. Den var god, fordi den var helt glat og kunne derfor ikke så nemt hænge fast i div. planter og ting, men gled bare af. Fra Bauhaus-agtig butik. Koster nærmest ingenting. Færdige sporliner etc. er vel sjældent så lange som 20-30 m..? :vedikke:

IMG_8331.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

sporliner fås i alt fald op til 15 m. det kan være svært at holde styr på længere liner:) og fordi jeg vedhæfter et link til en line på 5 m betyder det ikke at man ikke kan få den længere:)

men jo det vil formodentlig være billigere at købe sejlersnor fx og så bare binde en karabinhage i :) jeg bruger selv gummiliner på 15 m. jeg syntes de er behagelige at gå med de filtre ikke så let og brænder ikke i fingrene:) men billige er de ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Bestemt billigere, men ja de her er gode fordi de ikke vejer noget, linen er ikke af nylon og karabinhagen er forholdsvist lille. Indimellem vælger man jo altså bare den nemme løsning og betaler hvad det koster ;-)

 

Helt klart - det var jo også det. Jeg vil gerne betale for noget lækkert og smart, især hvis det var endnu smartere på en eller anden måde end bare en lang line. Og vægten er vigtig, det skal jo netop helst føles frit for ham, den lille tosse. Og så helst noget, der ikke lige hænger for meget fast eller knudrer nemt. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Da Iso var lille og uvorn brugte jeg noget helt tynd snor, som jeg bare bandt fast i halsbåndet. Den var god, fordi den var helt glat og kunne derfor ikke så nemt hænge fast i div. planter og ting, men gled bare af. Fra Bauhaus-agtig butik. Koster nærmest ingenting. Færdige sporliner etc. er vel sjældent så lange som 20-30 m..? :vedikke:

[ATTACH=CONFIG]81624[/ATTACH]

 

Så er den der igen - baby-Iso-alarm :lun: :hjerte:!

Ja, det kan være jeg ender med selv at opfinde noget virkelig smart. En letvægtsline, der kan laves fra 15-30 meter, ikke knudrer og hænger fast og lige kan hapses om livet på mig eller fast på noget og og og ... :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Nu er Buster jo ikke så stor, men jeg bliver nødt til at have snor som ikke brænder mine hænder hvis hunden pludselig sætter i løb. Jeg har splejset de korte snore vi har, ja, og det blev ret godt, men det er af en eller anden slags sejlersnor, og det brænder lidt hvis der bliver rykket til.

 

Nå men - du skal da have sådan et løbebælte, og så kan du sy en pose på til at putte den lange snor ned i når Buster skal i kort snor igen + du kan bære den korte snor/flexlinen i det hylster! Mega godt fundet på, synes jeg selv :mrgreen: Det kom lige til mig.

 

Løbebælte (som man altså sagtens bare kan gå alm tur med, pointen er bare at man har hænderne fri): Løbebælte Medium - Alt i hundefoder, hunde- og jagtartikler | HIKE

 

Jeg ønsker mig rigtig meget et løbebælte..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Nu er Buster jo ikke så stor, men jeg bliver nødt til at have snor som ikke brænder mine hænder hvis hunden pludselig sætter i løb. Jeg har splejset de korte snore vi har, ja, og det blev ret godt, men det er af en eller anden slags sejlersnor, og det brænder lidt hvis der bliver rykket til.

 

Nå men - du skal da have sådan et løbebælte, og så kan du sy en pose på til at putte den lange snor ned i når Buster skal i kort snor igen + du kan bære den korte snor/flexlinen i det hylster! Mega godt fundet på, synes jeg selv :mrgreen: Det kom lige til mig.

 

Løbebælte (som man altså sagtens bare kan gå alm tur med, pointen er bare at man har hænderne fri): Løbebælte Medium - Alt i hundefoder, hunde- og jagtartikler | HIKE

 

Jeg ønsker mig rigtig meget et løbebælte..

 

Jaa, løbebælte! :5up: Og med Joeys sy-evner kan det jo bli' helt personligt "indrettet".

 

Heheeeehhh - uh, en slags bæltetaske, som der flaps, ruller snor ud af, huhuhu. Med bling og Bibombl-hund på? :banan: :klap:

 

Et løbebælte hedder det - ih, hvor jeg lærer noget i dag. Sporline og løbebælte, tjek. Aj, men det er nemlig det med at man måske netop kunne have hænderne fri som kunne være smart. Også hvis man skulle have nemmere ved det der med at fotografere omkringfarende vapser, ja? :blink: Jeg er simpelthen så spasset, når jeg har kameraet i venstre hånd og skal se og knipse og holde fast på Buster med højre hånd og ned i knæ og aaaargh ... :roll:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Nu går jeg lige ebay-vejen for at se ... hvad hulen kaldes sporliner og løbebælter på engelsk, mon. Er ikke helt sikker på, man bare lige kan oversætte direkte :hmm:.

 

EDIT: Aha - tracking lead/leash eller training lead/leash. Klart. Jojo, jeg er på sporet. Og snakker lige lidt med mig selv :genert:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Okay, hvor dygtig er min lille hund lige? :hjerte:

Vi er ude hos min gode ven nu, og så tog jeg noget tørresnor med, jeg havde liggende, som er stærkt og 15 meter langt og legede forsøgsvis sporline med den nede på den store græsplæne. Først drønede Buster af sted hen til de hække, han altid elsker at snuse og kigge efter fugle i. Så opdagede han, at der ikke var den der sædvanlige trækken, fordi han nu havde lang løbeplads. Og så var han bare helt glad, trallede rundt og snusede og havde hele tiden kontakt til mig - og han kom, hver gang jeg kaldte! Og begyndte så efter lidt tid at trisse rundt i nærheden af mig og bare snuse og markere i ro og mag, nu havde han fået afløb for trangen til liiiiige at løbe og jagtspasse lidt først. På intet tidspunkt gjorde han ansatser til at løbe ud fra græsplæneområdet gennem passagerne ved husene til de omliggende veje. Yay!! :banan:

Så det skal vi KLART have - og efter at have prøvet med den her tørresnor, så er jeg mere varm på en lidt gjord-agtig line end en rund, til forskel fra hvad jeg var i tanken lige først. Jeg tør ikke bare slippe ham, men hvor VAR det skønt at han ikke gjorde det mindste "nu stikker jeg af"-agtige. Da vi skulle ind igen, så gik han selv i retning af huset stille og roligt, mens jeg rullede linen kortere.

Hurra! Så kan han få det lidt sjovere, når vi er ude i større, åbne områder. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil foreslå noget klatreline eller andet der ikke brænder. Også en fordel hvis det ikke suger for meget vand..

 

Sheila fik et 15 cm langt brændsår langs siden af at lege i en langline af nylon, så det gør jeg aldrig igen!

 

Har i ikke en indhegnet hundeskov i nærhedne hvor han kan være løs og øve sig i at komme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Heheeeehhh - uh, en slags bæltetaske, som der flaps, ruller snor ud af, huhuhu. Med bling og Bibombl-hund på? :banan: :klap:

 

Et løbebælte hedder det - ih, hvor jeg lærer noget i dag. Sporline og løbebælte, tjek. Aj, men det er nemlig det med at man måske netop kunne have hænderne fri som kunne være smart. Også hvis man skulle have nemmere ved det der med at fotografere omkringfarende vapser, ja? :blink: Jeg er simpelthen så spasset, når jeg har kameraet i venstre hånd og skal se og knipse og holde fast på Buster med højre hånd og ned i knæ og aaaargh ... :roll:.

 

Hov, nu fik jeg ikke dit sidste indlæg med, men hvor fedt at du prøvede med tørresnor, og at det fungerede fint! :klap: For det er jo dejligt for vovserne når de kan få den frihed. Det behøver jo ikke at være mere kompliceret end et laaangt stykke snor som man binder fast i halsbåndet. Hvis Buster ikke er så højt kørende som Kaia (læste lige MM's indlæg) eller Iso, så behøver han jo ikke få brændsår. Iso fik det heldigvis aldrig, selv om hendes snor måske godt havde kunnet gi' det...

 

Tror altså jeg er blevet sådan lidt afstands-forelsket i ham Buster... :lun: Og HOV!!!! Jeg mødte en hund på kæledyrsmessen i Fredericia der bare MÅ ha' været Charlies bror!!!! Han lignede så meget at jeg var nødt til at spørge om han hed Charlie! Men det gjorde han så ikke... Damen der havde ham (og to andre hunde) sad også i græske hundes stand...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jeg vil foreslå noget klatreline eller andet der ikke brænder. Også en fordel hvis det ikke suger for meget vand..

 

Sheila fik et 15 cm langt brændsår langs siden af at lege i en langline af nylon, så det gør jeg aldrig igen!

 

Har i ikke en indhegnet hundeskov i nærhedne hvor han kan være løs og øve sig i at komme?

 

Hvis du ser mit forrige indlæg, så har vi lige prøvet princippet af med noget tørresnor, og det gik over al forventning.

Uh, det lyder ikke godt med brandsår, det skal vi ikke have.

Mht. hundeskov - bor på Frederiksberg, så nej, det har vi ikke. Har ingen bil og de områder i rimelig nærhed, hvor hunde må være løse, de er ikke lukket af, så de er sikre. Men vi øver indkald jævnligt i haven, når han er ude og gå i flexen og på et par legepladser i nærheden, som kunne lukkes af, hvor vi så har været om aftenen og øve. Jaja, det må vi slet ikke, men hundene har tisset af først og alting.

 

Har kig på den her fra Biltema efter at have kigget meget rundt på både danske og udenlandske sider med hundeting. Kan den lave brændsår, tror I? Den er flad uden at være megabred, har refleks og ser god ud. Er også glad for, at den er sort, men alligevel til at se, også når det er mørkt. Hvad siger I? Har så lige opdaget, at man ikke kan købe over nettet hos dem, så så ved jeg ikke lige, hvordan jeg skulle komme helt til Næstved (som er nærmeste Biltema fra mig) efter den ... hmmm. Kan man få sådan en et andet sted?

 

47-082_l.jpg

Der står det her om den inde på deres hjemmeside:

 

Sporline med kraftig pistolhage af rustfrit stål, fastgjort i linen med stålklemmer og med 50 mm læderforstærkning.

For at hundeføreren skal kunne mærke, når der ikke er mere line, er linens ende læderforstærket.

Reflekstråd og latextråde i midten gør, at linen kan ses i mørke og giver et sikkert greb, også i fugtige omgivelser.

Sporlinen er udviklet af professionelle hundeførere, som ofte bruger den i deres arbejde.

Linen er egnet til alle hunde, som sporer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Hov, nu fik jeg ikke dit sidste indlæg med, men hvor fedt at du prøvede med tørresnor, og at det fungerede fint! :klap: For det er jo dejligt for vovserne når de kan få den frihed. Det behøver jo ikke at være mere kompliceret end et laaangt stykke snor som man binder fast i halsbåndet. Hvis Buster ikke er så højt kørende som Kaia (læste lige MM's indlæg) eller Iso, så behøver han jo ikke få brændsår. Iso fik det heldigvis aldrig, selv om hendes snor måske godt havde kunnet gi' det...

 

Tror altså jeg er blevet sådan lidt afstands-forelsket i ham Buster... :lun: Og HOV!!!! Jeg mødte en hund på kæledyrsmessen i Fredericia der bare MÅ ha' været Charlies bror!!!! Han lignede så meget at jeg var nødt til at spørge om han hed Charlie! Men det gjorde han så ikke... Damen der havde ham (og to andre hunde) sad også i græske hundes stand...

 

He - ja, jeg synes så godt nok ikke selve tørresnoren var god på den måde, at den nemt filtrer sammen og det skal være en snor, som er nem at tage af og på halsbånd/sele, så jeg kan skifte til den rigtige line, når vi skal gå på gaden til og fra friområderne.

Højt kørende, hmmm ... nu var han jo meget rolig og eksemplarisk her til aften, men i dagslys med aktive fugle hist og her, der ved jeg ikke. Så vil helst gardere mig mod brændsår.

 

Årh, hvor er du sød :kys:. Gud, hvor sjovt med Charlie-broderen. Jeg har også set en lille græker, som virkelig ligner en fætter til ham her i Kbh. Jamen, vi er jo også Iso-fans her. Ville sørme gerne en tur til Fyn og møde jer og se om ikke Buster og Charlie og Iso ville være perlevenner. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

He - ja, jeg synes så godt nok ikke selve tørresnoren var god på den måde, at den nemt filtrer sammen og det skal være en snor, som er nem at tage af og på halsbånd/sele, så jeg kan skifte til den rigtige line, når vi skal gå på gaden til og fra friområderne.

Højt kørende, hmmm ... nu var han jo meget rolig og eksemplarisk her til aften, men i dagslys med aktive fugle hist og her, der ved jeg ikke. Så vil helst gardere mig mod brændsår.

 

Årh, hvor er du sød :kys:. Gud, hvor sjovt med Charlie-broderen. Jeg har også set en lille græker, som virkelig ligner en fætter til ham her i Kbh. Jamen, vi er jo også Iso-fans her. Ville sørme gerne en tur til Fyn og møde jer og se om ikke Buster og Charlie og Iso ville være perlevenner. :-D

 

Ha ha, Iso er en mokke! :lol: Men jeg ville til gengæld helt sikkert knuselske de to drenge! :lun: Så du siger bare til, hvis du har vejene forbi Fyns land! Men det var helt uhyggeligt med den hund til messen - jeg stod med hånden for munden, og selv hende der ejede hunden kunne se at jeg var helt slået af ligheden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...