Hop til indhold

Vores største beslutning i Bellas liv.....


kharder
 Share

Recommended Posts

Jeg vil lige komme med en opdatering omkring Bellas reaktion på antihistaminerne og at vi har skiftet til en kost der kun består af BARF, levertran, olivenolie og vitaminpulver.

 

Det er helt tydeligt at der har været en effekt. Hun napper og klør sig stadig, men det er meget begrænset i forhold til før. Vi er, som forsøg, oppe på fire piller om dagen, da det virkede som om der lige manglede det sidste. Vi stoppede med at dryppe hendes ører for snart en uges tid siden og der har endnu ikke været ørerproblemer. Hun har heller ikke kløet dem efter vi er gået op på fire piller. Jeg er overbevist om, at kosten, på nuværende tidspunkt, har haft ringe eller ingen effekt på allergien. Dog er Bella blevet mere madglad og her til morgen var hun ikke tilfreds med, at maden ikke var serveret da vi kom hjem fra morgenturen... :D Vi skal bare huske ikke at give for meget indmad over for få dage. Hun havde fået sort splatmave igår aftes.

 

En af årsagerne til, at vi ikke har prøvet BARF tidligere er, at jeg bliver utrolig skeptisk når det bliver påstået at kosten kan kurere alt fra kræft til nedgroede tånegle. Jeg kan sagtens se en idé i at fodre med BARF og kan også sagtens forestille mig at vi kan fortsætte, men nu må vi se. Nu skal Bellas allergier først under kontrol. Men jeg håber hun kommer til at reagere lige så godt på allergi indsprøjtningerne som hun har reageret på antihistaminerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvor er det dejligt at høre, at det går så godt med Bella. Det bedste er næsten ørerne. Og det kan godt vare ved. Det er efterhånden over en måned siden at jeg holdt op med at dryppe Silkes ører. Og de er stadig helt fine og hvide indeni. OG det er endnu ikke sket, at hun har kradset sig til blods mens jeg har været hjemmefra..

 

Men jeg er meget, meget spændt på, hvordan de ( både Silke og Bella) klarer græspollensæsonen ( fra maj til august). Silkes værste pollen er hvene, der blomstrer fra juni til august. De lister, jeg har fået kopi af fra laboratoriet, er virkelig gode at have.

 

Jeg har det som dig, med hensyn til BARF. Men jeg er nu også skeptisk overfor færdigfoder. Hvor producenterne jo også lovpriser deres produkter til skyerne og LOVER at foderet er mindst lige så godt som det vi selv ville spise.:roll:

Men vi ved vel godt, at det ikke er sandt. Producenter skal tjene penge. Og der ER ikke ret megen kontrol af, hvad et tørfoderprodukt faktisk indeholder. De "tests" der er lavet på området går jo kun ud på, at man har kikket på producenternes egne angivelser af hvad der er i sækkene.

 

---Jeg foretrækker i dag, at jeg kan SE hvad det er jeg putter i hovedet på Silke. I hvert fald hvad kød og grønt angår. BARF ideen er fin, men jeg mangler, at servere byttedyrs fyldte mavesække og tarme for hunden. Jeg er helt overbevist om, at en ulv aldrig ville lade det velbehandlede grøntfoder fra en hjortemave ligge.

 

---Så jeg serverer kødet råt for Silke. Og så koger jeg grøntsagerne og moser dem. Det er det nærmeste, jeg kan komme på at servere et "byttedyr".

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det dejligt at høre det går så godt for begge jeres hunde, her ser det også endlig ud til at vende rundt til det bedre!

 

Hun er færdig med loppekuren, ikke at jeg kunne finde nogen, men som sikkerhed og efter vinduerne nu står åbne og jeg har fjernet alle kosttilskud + brugt antihistamin begynder det at lysne synes jeg. Vi har vist alle 3 fodringer repræsenteret her for jeg bruger hyperallgenic foder hvor alt det nødvendige er spaltet til Misja og det har nu fungeret perfekt for os siden hun fik allergi i udbrud.

 

Jeg skrev med en 2. dyrlæge og han fortalte at Ingefær kan være stærkt allergifremkaldene og anbefalede mig at fjerne det (hun får det pga. gigt) så det er væk nu og så forslog han en blanding af hvedkimolie og lakseolie mod hendes kløe/hud irritation men jeg holder mig så vidt muligt fra alt der bare lugter af korn men laks tåler hun heldigvis, så den vil jeg gå over ti og så må jeg håbe at hun klare sig mht. gigten uden ingefær og ellers må jeg jo på den meget dyre Flexvital igen. Han forslog ogå at jeg fik lavet en ny blodprøve på hende, efter så mange år kan der snildt være kommet nye allergier til og/eller ændringer i de gamle og behov for ny behandling. Nu giver jeg lige alt dette 1½-2 måneder og så tager jeg stilling til det der.

 

Jeg vil prøve at hæve hendes antihistamin dosis til ½X2 pr dag, hvis det er nok så er det fint og så er jeg enig med Birgitta at den lange seddel med alle allergenerne på Misja + hvilke som er værst + behandlings forslag er super at have. i forbindelse med noget andet havde jeg fat i hendes mappe her til formiddag og fik lige tjekket hendes list igen, kæft der er meget træ og græs pollen hun ikke tåler men nu må vi se. De 2X støvmider + lagermide mixet er hun jo desencibill. på og jeg tror ikke det er dem der har skabt problemerne, de seneste par måneder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for oplysningen om ingefær. Det tager både Silke og jeg på grund af gigt. Så stopper hun med det. Men hun får nu også glucosamin/chondroitin/MSM, så det var bare fordi jeg lige faldt over noget med ingefær som smertestillende, at jeg lige blandede en teskefuld ingefærkrydderi i hendes og min mad.. JEG fortsætter. HUN må så undvære. Hun har lidt røde knopper ved navlen. Hvis det kan komme væk, så vil det være helt fint.

 

Hvedekim-olie? til en græsallergihund? Det tør jeg HELLER ikke rigtigt... :shock:

Men Silke får indholdet af 2 (500mg)fiskeoliekapsler hver dag. Kapslerne får hun ikke, for jeg kan ikke se, hvad de er lavet af.. Gelatine kan laves af både ko og gris og sikkert af mange andre dyr også..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke hørt om det med ingefær før, men det er så også længe siden jeg googlede på det og der var det for virkning, dosis og evt. bivirkninger.

 

Mh.t fiskeolie kapsler, kan det så ikke bedre betale sig at købe det i liter-flasker på nettet ?

 

Jeg stoler ikke mere på produkter lavet til kæledyr. Der er ingen kontrol med hvad der rent faktisk er i produkterne.

 

Og når man køber olie på flaske i litervis, så VIL olien efterhånden harskne. Det er bl.a. derfor at dyrlægens Viacutan er så dyrt. Det er en lille flaske, og den er konstrueret sådan, at når man pumper olie ud, så slipper der IKKE luft ned til den resterende olie.

 

Viacutan har vi også opgivet. Det er en blanding af forskellige olier, nøje afstemt efter hvad der er bedst... Men nogle af olierne er vegetabilske... Og jeg bilder mig ind, at Silke reagerer på dem..

Men jeg ved det selvfølgelig ikke helt bestemt. Det kan have været noget andet, hun har reageret på.. Mirabellepollen, måske? Det tester man ikke for. Og det er vist højsæsom lige nu:(..

 

Fiskekapsler er såmænd ikke så dyre.. De er tit på tilbud.

Link til indlæg
Del på andre sites

@KarinaG

Ang. fiskeolien, så køber jeg levertran for ca. 60 - 70 kr. for ca. en liter, istedet for hos BARF forhandlerne som koster meget mere.

De dyrlæger jeg har fået info fra siger at det SKAL være ren lakseolie hvis det skal have nogen effekt på pels-kløe problemerne, så vidt jeg selv har kunnet læse mig til, er det fordi der i lakseolien er det højeste indhold af de vigtige omega fedtsyre.. Men måske levertran har samme indhold, jeg har ikke undersøgt det men gjorde det på et tidspunkt og skel se om jeg kan finde de links til artikler igen - i morgen, mine øjne er computer-trætte her til aften ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fiskeolie er ikke bare fiskeolie, her lidt læsestof af de link jeg kunne finde fra tidligere:

 

Sund oliebalance:

Sund oliebalance forlænger livet | I FORM

 

Fisk uden fiskeolie!:

Fisk uden fiskeolie | I FORM

 

Mini guide til kapsler:

Miniguide til fiskeolie-kapsler | I FORM

 

Omega 3 kilder:

Så mange kalorier giver dine omega-3-kilder | I FORM

 

 

 

Da jeg i sin tid brugte et par dage til at tæske nettet igennem, fandt jeg andre link der skrev nogen lunde det samme som her på Iform siden, derfor gemte jeg kun deres link så i må selv ud at google hvis i vil se flere kilder ;-)

 

 

Tilføjelser:

 

Om levertran står der at det bla. er meget fedt, Misja bliver let overvægtig så det dur ikke hos os.

 

[h=3]"Duer levertran?[/h]Tran er olie presset fra fiskelever, oftest torsk, som er renset og tilsat antioxidanter samt ofte A-vitamin og D-vitamin. Tran er relativt billigt, men indeholder meget overflødigt fedt. Er koncentrationen i tran kun 15 procent omega-3, skal du spise 5 ml for at få 750 mg omega-3. Generelt er det fint med ekstra D-vitamin, men pas på med A-vitamin, som vi helst ikke skal have for meget af."

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt sjovt, jeg fandt en stygt oversat side der skrev at ingefær var god mod - allergi!!! :shock: Men jeg fandt andre sider der sagde det samme! Bla. denne: https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:TGVD3mE50lwJ:www.mayday-info.dk/pdf/Erik-Kirchheiner-Den-Underfulde-Ingefaer.pdf+ingef%C3%A6r+og+allergi+%3F&hl=da&pid=bl&srcid=ADGEESjTuFG7lcnqmKZpdNGbyPlcpFpQOD3C4N1ngZ8y8FF6w_7_jHxW41uC4AYSXhIIhAec5wodbDVCJ1hZTk7IERB5FZyHpCixD0VdzVUJlOo7AP93PtfpPh3GCXppNpAJWKmr40qy&sig=AHIEtbTFzLRiQq80qA_tvSP98ld738kVUg

 

 

 

Jeg fandt også sider som sagde at Ingefær kan være allergi fremkaldene især over for pollenallergikere, jeg holder mig til det sidste - jeg skal ikke nyde noget her! :???: Tager alligevel en snak med dyrlægen om d skal sku ikke være let med en atopi-hund!

 

Krydderiallergi | Santa Maria :

"Det er forholdsvis sjældent at være allergisk over for krydderier. Krydsallergi over for krydderier i forbindelse med pollenallergi er derimod mere almindeligt."

 

 

Videncenter for Allergi. Forskning i nikkelallergi parfumeallergi filaggrin atopisk eksem hndeksem kontaktallergi over for nikkel parfume hrfarve kosmetik ppd henna gummi krom kobolt parabener kathon lyral hicc. Information om lder smykker mobiltelef

Flere findes derude, jeg har kun søgt på >>ingefær og allergi?<<

 

 

 

 

Har men IKKE en pollenallergiker, så er det fantastisk - det har kurreret mig for livs lang tilbagevendene månedlige migrener ved at drikke det hver dag og havde mitte ikke allergi, fik hun det forsat for hendes gigt:ingefær | ingefær og sundhed | ingefær forebygger kvalme

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke rigtig finde noget i de links, der siger at lige netop ingefær skulle være en risiko for allergikere. Santa Maria skriver at karry kan fremkalde allergi. Og at karry indeholder en række krydderier, bl.a. ingefær. Men man mener, at det er bukkehorn og gurkemeje man krydsreagerer overfor..

 

Videnscenter for allergi taler om krydderier som allergener. Ikke om krydsreaktion. Og vores hunde har jo ikke været udsat for krydderier i en sådan grad, at der skulle kunne opstå allergier på grund af dem. En teskefuld i maden er ikke nok. Der skal snarere være tale om daglig indånding, -ligesom der er tale om ved pollen- og mideallergier.

 

Men som sædvanlig, når man indtager blaningsprodukter, så kan man ikke vide, hvilken en af ingredienserne man reagerer på..

Ingefær har så mange gode virkninger, er linksene enige om, så jeg vil fortsætte med at give Silke ingefær, indtil "det modsatte er bevist".

Finder du mere om emnet, så læg det endelig ind. Jeg kikker mere de næste dage...

 

Der er ikke ret lang tid til at græspollensæsonen starter....... DEN frygter jeg lidt.. :???: Men lige nu har jeg heldigvis en god basislinie for Silke. Så er det nemmere at se om hun reagerer på græsset. Hun bliver skyllet hver morgen i søen..... Måske er det nok.. Ellers skal hun måske under bruseren efter eftermiddagsturen.. Hun er Ballerups reneste hund..:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke rigtig finde noget i de links, der siger at lige netop ingefær skulle være en risiko for allergikere. Santa Maria skriver at karry kan fremkalde allergi. Og at karry indeholder en række krydderier, bl.a. ingefær. Men man mener, at det er bukkehorn og gurkemeje man krydsreagerer overfor..

 

Videnscenter for allergi taler om krydderier som allergener. Ikke om krydsreaktion. Og vores hunde har jo ikke været udsat for krydderier i en sådan grad, at der skulle kunne opstå allergier på grund af dem. En teskefuld i maden er ikke nok. Der skal snarere være tale om daglig indånding, -ligesom der er tale om ved pollen- og mideallergier.

 

Men som sædvanlig, når man indtager blaningsprodukter, så kan man ikke vide, hvilken en af ingredienserne man reagerer på..

Ingefær har så mange gode virkninger, er linksene enige om, så jeg vil fortsætte med at give Silke ingefær, indtil "det modsatte er bevist".

Finder du mere om emnet, så læg det endelig ind. Jeg kikker mere de næste dage...

 

Der er ikke ret lang tid til at græspollensæsonen starter....... DEN frygter jeg lidt.. :???: Men lige nu har jeg heldigvis en god basislinie for Silke. Så er det nemmere at se om hun reagerer på græsset. Hun bliver skyllet hver morgen i søen..... Måske er det nok.. Ellers skal hun måske under bruseren efter eftermiddagsturen.. Hun er Ballerups reneste hund..:lun:

 

Tak for gode råd

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg tænkte, at jeg lige vil komme med en opdatering omkring Bella.

 

En hurtig beregning siger, at Bella bliver en dyr dame. Det kommer til at koste os ca. 42 - 45 t.kr. for barf, vacciner og loppebehandling samt dyrlægekonsultationer. Dette bliver det første år og vi forventer at det selvfølgelig vil falde når vi kommer længere frem i forløbet. Så jeg vil anbefale alle at sygeforsikre deres hund.

 

Bella er begyndt at blive mere mærket af sin pollenallergi. Vi giver stadig fire antihistaminer, men hun er begyndt at få stoppet næse og nyse. Hun klør sig stadig ikke så meget, men hun sover en del. Disse symptomer kan jeg sagtens kende fra mig selv, inden jeg selv kom i behandling med decensibilisering. Hun er heldigvis ikke så mærket, at hun er pirrelig eller agressiv. Hun er glad og vil meget gerne med på tur.

 

Vi fodrer stadig med barf og er ved at få ret godt styr på det. Vi følger foderplanen på Kom godt igang med rfodring.

Det lader dog til, at Bella skal have noget mere eller senere aftensmad, da hun et par gange har gylpet noget gulligt og skummende mavesaft op om morgnen, hvilket jeg regner med er fordi hendes mave er tom.

 

Jeg har overvejet at leve en blog omkring Bellas forløb og hvad vi lærer samt de overvejelser vi har. Tror I det vil være en god idé?

Link til indlæg
Del på andre sites

Birkepollen er rigtig slemt lige nu...

DMI - Pollen

 

man kan få en app til smartphones til forskellige sider med pollenvarsling. Jeg synes selv at DMI er hurtigst og bedst, men astma og allergiforbundet har også en app.

 

Det kan være godt at kunne følge med fra dag til dag, hvordan varslet er.

Lige nu er birk på 1490..... DET er altså meget højt..

 

Kan du komme til at skylle hende, når I har gået tur? For så får du jo skyllet pollen ud af hendes pels..

 

Jeg synes at det er en rigtig god ide at lave en Bellablog. Både for din egen skyld, så du har styr på, hvordan alting går frem eller tilbage. Til næste år kan du se, hvornår hun reagerer inden det sker, hvis du også skriver dagens pollental ned i din blog. Og også for alle os andre, der står med allergihunde og som kommer til at stå med allergihunde i fremtiden.

Når jeg googler, læser jeg tit også blogs fra folk, der har haft samme problemer som dem jeg selv er ved at undersøge..

Link til indlæg
Del på andre sites

I går aftes var Bella rigtig hård ramt af sin birkepollen allergi. Hendes næse var stoppet og hun virkede lidt grokky. Vi havde, ikke med vilje, ikke fået givet hende antihistaminer. Hun fik to om aftene, da vi kom hjem fra stranden og der gik ca. 10 - 15 min. så virkede det til at der ikke var så meget snot i næsen på hende længere og hun faldt i søvn. Vi har nu påbegyndt en rutine med, at hun får to piller i sin morgenmad og to piller i sin aftensmad, da det virker som om de har en effekt på hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Det ville være dejligt, men så skal vi bare igennem græs og resten af den blandede pose pollen der kommer igennem sommeren. :(

 

 

:ae:føler med jer, og jeg kender ALT til dyre regninger der bare hober sig op. Det kan være rigtig opslidene og vi er en hel del herinde der hurtig kan blive om at allergi simpelthen er noget fanden har skabt og som er så svær at hamle op med.

 

Jeg ved at det kan hjælpe en hel del at skylle hunden efter hver gå tur for at minimere pollen, men det kan være svært i praksis, jeg kunne feks forstille mig at din hund er LANG tid om at tørre igen og ikke når at blive tør før næsten gåtur. Sådan en hund har jeg selv, han er langhåret og det tager simpelthen en evighed at tørre ham og han fryser let da han næsten ingen underuld har.

 

 

Har i en have med en vandslange ? I så fald kunne i skylle hende overfladisk, altså sådan at hun ikke bliver drivvåd og så skylle hendes poter og ben, det kan også hjælpe rigtig meget.

 

 

Jeg har ikke helt opfanget om hun skal vaccineres mod allergi eller om hun allerede bliver det ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville være dejligt, men så skal vi bare igennem græs og resten af den blandede pose pollen der kommer igennem sommeren. :(

 

 

...men det er da første år at Bella har allergi? Så I ved vel endnu ikke, hvor meget græs vil genere hende? JEG ved i hvert fald ikke, om Silke vil reagere meget på græs. Jeg ved bare, at hendes tal for nogle græsarter er høje. Men som der står på sedlen fra laboratoriet, så er "størrelsen af svaret ikke nødvendigvis et udtryk for sygdomsgraden".

 

Jeg synes at man tit hører, at birkepollen er den værste..... Det kan I da håbe på.. :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver det rigtig spændende i morgen, for der skal Bella have sin første sprøjte. Vi have forventet at det ville koste ca. 2500 - 3000 kr. pr. ampul, men det ser ud til, at vi "kun" slipper med ca. 1800 kr.

 

Vi vil forsøge at lære at give sprøjterne selv. Hvis jeg har forstået det korrekt, så skulle det ikke være så svært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...