Hop til indhold

Dansk Spids


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen!

 

Jeg faldt for nogle uger siden over den danske spids i mit hundeleksikon ellers gamle og udslitte hundeleksikon - tjah, har det med at overse racer, hvor der ikke er billeder til :oops:

Da racen desværre ikke er så mangfoldig (omkring 165 individer under DKK har jeg hørt), er det temmelig svært at finde oplysninger om den. Jeg har fundet kennel Spitha og Selskabet for Dansk spids' hjemmesider - det er desværre ikke så informationsgivende.... Derfor spørger jeg, om der er nogle af jer som kender nogle hjemmesider eller bøger hvor der står noget om den, eller måske en, kender en eller andet, bare nogle personlige erfaringer og intryk af racen, da jeg synes den virker dejlig :)

Racen er også (eller hasr i hvert fald været) kendt under navnene ulvespids, grønlænderspids og samojedspids (og det er vel at mørke ikke en samojedhund!)

 

På forhånd tak for svar

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 6 months later...
Gæst anne-marie

Susi og Mika har en veninde der er af racen dansk spids :)

 

Eller det der bliver racen Dansk spids, for de arbejder, som jeg har forstået det, med at udvikle eller genskabe racen :)

 

Jeg ved at du skal passe på med hvilke hvalpe du køber og jeg ved at der er en del indavl i arbejdet :)

 

Jeg har også indtrykket af at der avles på meget udseende og ikke så meget på adfærd og egenskaber :)

 

Prøv at tal med nogen af kenlerne :)

 

Smilla som jeg kender er rigtig sød :D

 

Vil lige sige at jeg ikke er ret klog på racen, men med det jeg ved, synes jeg et køb kræver at man sætter sig grundigt ind i tingene omkring racen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Anne-Marie!

 

Tusind tak for svar, var ved at blive bange for at der ikke var nogen der kendte racen :lol:

 

Jeg er fuldstændig enig i at man skal sætte sig ind i racen :)

 

Indavl kommer jo ikke rigtig som nogen overraskelse, når der er så få individer - men at de så vælger at avle på udseendet, DET kommer som et chok :shock: Det havde jeg godt nok ikke regnet med...

 

Må hellere lufte det for min søs, for det er hende der er mest tændt - jeg er jo allerede tabt til berneren :wink: Men det kan jo tænkes at der kommer en dansk spids senere :roll:

 

Ved du hvilken kennel Smilla kommer fra? For hvis hun har et godt temp, kunne det jo være noget :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog

Jeg kender en enkelt tæve. Kan kun sige at jeg aldrig selv ville falde for racen. Den jeg kender er meget damp-agtig, og de har deres problemer med dens gøen og ivrige temperament. Det skal lige nævnes at de har andre aktive racer, som er velstimuleret(de dyrker bl.a. agility), men den her tæve kravler på væggene :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender en enkelt tæve. Kan kun sige at jeg aldrig selv ville falde for racen. Den jeg kender er meget damp-agtig, og de har deres problemer med dens gøen og ivrige temperament. Det skal lige nævnes at de har andre aktive racer, som er velstimuleret(de dyrker bl.a. agility), men den her tæve kravler på væggene :)

 

Trist, det er ellers ikke det, der er mit indtryk af racen :( Tror bare jeg og søs må tage ud og besøge nogle kenler, og danne os et indtryk af hundene derigennem... og af opdrætteren :) Så kan vi hver især tage den derfra 8)

Tak for svaret :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej Anne-Marie!

 

Tusind tak for svar, var ved at blive bange for at der ikke var nogen der kendte racen :lol:

 

Jeg er fuldstændig enig i at man skal sætte sig ind i racen :)

 

Indavl kommer jo ikke rigtig som nogen overraskelse, når der er så få individer - men at de så vælger at avle på udseendet, DET kommer som et chok :shock: Det havde jeg godt nok ikke regnet med...

 

Må hellere lufte det for min søs, for det er hende der er mest tændt - jeg er jo allerede tabt til berneren :wink: Men det kan jo tænkes at der kommer en dansk spids senere :roll:

 

Ved du hvilken kennel Smilla kommer fra? For hvis hun har et godt temp, kunne det jo være noget :)

 

Jeg ved at Smilla er en sød og lækker hund, hun er , på trods af hendes alder meget rolig og sød ved mine hunde, hun er 9 mdr :)

 

Hunde på den alder kan godt blive for meget for Mika, men Smilla er sød og sikker i sit sprog og ydmyg, hun ser de andres signaler og reagere prompte, så hun er en skøn hund for dem at være sammen med :)

Og så er hun vild med mig :oops:

 

Hun er fra en kennel hvor de har lavet samme kombination en del gange, og det duer ikke så godt ,ærligt talt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved at Smilla er en sød og lækker hund, hun er , på trods af hendes alder meget rolig og sød ved mine hunde, hun er 9 mdr :)

 

Hunde på den alder kan godt blive for meget for Mika, men Smilla er sød og sikker i sit sprog og ydmyg, hun ser de andres signaler og reagere prompte, så hun er en skøn hund for dem at være sammen med :)

Og så er hun vild med mig :oops:

 

Hun er fra en kennel hvor de har lavet samme kombination en del gange, og det duer ikke så godt ,ærligt talt!

 

Hej Anne Marie.

 

Ja, det er jo så hyggeligt når de andres hunde godt kan li' én :oops: Og super at hun kan godt, med dine to cairner :)

 

Men er det fordi kombinationen er lavet så mange gange, at det ikke er så godt? Eller er det selve kombinationen, som i sidste ende har vist sig at være knap så god? Skal lige være sikker :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg ved at Smilla er en sød og lækker hund, hun er , på trods af hendes alder meget rolig og sød ved mine hunde, hun er 9 mdr :)

 

Hunde på den alder kan godt blive for meget for Mika, men Smilla er sød og sikker i sit sprog og ydmyg, hun ser de andres signaler og reagere prompte, så hun er en skøn hund for dem at være sammen med :)

Og så er hun vild med mig :oops:

 

Hun er fra en kennel hvor de har lavet samme kombination en del gange, og det duer ikke så godt ,ærligt talt!

 

Hej Anne Marie.

 

Ja, det er jo så hyggeligt når de andres hunde godt kan li' én :oops: Og super at hun kan godt, med dine to cairner :)

 

Men er det fordi kombinationen er lavet så mange gange, at det ikke er så godt? Eller er det selve kombinationen, som i sidste ende har vist sig at være knap så god? Skal lige være sikker :)

Som jeg har forstået det er kombinationen lavet mange gange, og det synes jeg er mindre smart!

 

Mine hunde kan med alle hunde, men jeg vil ikke lade dem være sammen i længere tid med alle :)

 

Smilla er dejlig blid og lydhør overfor hvad mine hunde siger til hende, og det er vigtigt for mig, det er hendes personlighed der er dejlig :D

 

Jeg synes du skal prøve at kontakte racerepræsentanterne, og kenneler der laver racen, høre hvad de vægter, temperament, arbejdsbeskrivelse m.m..

Link til indlæg
Del på andre sites

Djurga fra jubii - er det ikke en dansk spids hun har?

 

Jo, det mener jeg, eller det de kalder en dansk vikingehund..

 

Jeg har indtryk af at de er lidt ligesom islændere og norske buhunde..

 

Vi har kendt en hanhund engang, han var sød og meget sprogsikker. Selvstændig, men lydhør. Ja meget som islænderen faktisk :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...
Gæst arthur22

Hej Med Jer!

 

Jeg kender nogen, der har en dansk spids, som er super sød.

Så vidt jeg ved er hunde af racen dansk spids generelt rigtig gode familiehunde, der er enormt lærenemme, kærlige og samarbejdsvillige.

Den danske spids jeg kender hedder Berta, og hun har lige fået 2 enormt dejlige hvalpe (begge er hanner). Den ene er ikke solgt endnu, hvis du stadig er interesseret. hvalpene har stamtavle og de lover godt som fremtidige udstilligs og avlshunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke noget til racen, men er det mig der læser stamtavlen forkert på kennelspitha, eller er deres nuværende avl (5. gen) baseret på en halvsøskende parring i 3. gen i 2001?

 

Jeg kender intet til avl, men ifølge min ven google, har avlsabejdet stået på siden 1989, og der er ca. 80 avlstæver og 75 avlshanner i landet.... så burde det vel have været muligt at finde en anden han end broren i 2001, eller hva?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke noget til racen, men er det mig der læser stamtavlen forkert på kennelspitha, eller er deres nuværende avl (5. gen) baseret på en halvsøskende parring i 3. gen i 2001?

 

Jeg kender intet til avl, men ifølge min ven google, har avlsabejdet stået på siden 1989, og der er ca. 80 avlstæver og 75 avlshanner i landet.... så burde det vel have været muligt at finde en anden han end broren i 2001, eller hva?

 

Nej, det er ikke sikkert. Er en race under rekonstruktion, så er det avlsarbejde man foretager ikke bare med hovedet under armen. Mig bekendt skal alle parringer godkendes.

 

Selv om der er ovenstående antal hunde i DK, så kender du jo ikke deres slægtsforhold. Og selv om man havde lavet outccross i 3. gen, så kunne du jo være ude for at skulle krydse ind i linierne igen i 4 gen. netop pga det spinkle avlsmateriale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Var lige inde på Kennelspithas hjemmeside og jeg forstår det også som indavl. Kan bare ikke forstå hvis det er tilladt.:?:

 

 

Er det ikke det man siger forskellen er på linieavl og indavl? Hvis det går godt kalder man det linieavl, hvis det går dårligt er det indavl :rolleyes:

 

 

kunne ikke lige lade være:oops: Har også altid tænkt på dansk spids, som værende dansk vikingehund (som djurga på jubii har)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Med Jer!

 

Jeg kender nogen, der har en dansk spids, som er super sød.

Så vidt jeg ved er hunde af racen dansk spids generelt rigtig gode familiehunde, der er enormt lærenemme, kærlige og samarbejdsvillige.

Den danske spids jeg kender hedder Berta, og hun har lige fået 2 enormt dejlige hvalpe (begge er hanner). Den ene er ikke solgt endnu, hvis du stadig er interesseret. hvalpene har stamtavle og de lover godt som fremtidige udstilligs og avlshunde.

 

Tak for betænkeligheden :-)

 

Det lyder jo tillokkende :blink: men hverken jeg eller min søster skal have hund i nærmeste fremtid, så det bliver ikke en af din vens små fyre. Og jeg har jo allerede set mig varm på berneren, som forhåbenligt kommer ind af døren næste sommer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Var lige inde på Kennelspithas hjemmeside og jeg forstår det også som indavl. Kan bare ikke forstå hvis det er tilladt.:?:

 

 

Under rekonstruktion af en race, kan indavl/linieavl ofte være en nødvendighed, lige som det kan det være nødvendigt i racer med få individer.

 

Linieavl er ikke nødvendigvis af et dårlige, bare man tænker sig om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor er det hun vil have en dansk spids/samojedespids i stedet for en samojed?

 

Jeg kender faktisk ikke rigtig forskellen på dem (udover udseende), er der nogen der kan oplyse mig lidt?

 

Er det mig du snakker om?

 

Jeg VIL ikke have en dansk spids, kun måske en dag. Min søster derimod vil måske gerne have én, grundet temperamentet som er beskrevet i vores hundeleksikon, størrelsen og udseendet. Og det er netop fordi vi kun har ganske mangelfulde oplysninger omkring racen, at vi/jeg spurgte herinde.

 

Det vi ved om den, er at det er en hund, som er livlig og lærenem og har et middelt motionsbehov. Og at den udgør en udmærket vagthund.

Ret beskedent at tage udgangspunkt i valg af race udfra ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det mig du snakker om?

 

Jeg VIL ikke have en dansk spids, kun måske en dag. Min søster derimod vil måske gerne have én, grundet temperamentet som er beskrevet i vores hundeleksikon, størrelsen og udseendet. Og det er netop fordi vi kun har ganske mangelfulde oplysninger omkring racen, at vi/jeg spurgte herinde.

 

Det vi ved om den, er at det er en hund, som er livlig og lærenem og har et middelt motionsbehov. Og at den udgør en udmærket vagthund.

Ret beskedent at tage udgangspunkt i valg af race udfra ;-)

 

Det var nu din søster jeg spurgte til - om du vidste hvorfor hun havde kastet sin kærlighed på en dansk spids i stedet for en samojed?

 

Jeg spurgte egentlig bare til forskellene fordi jeg tit får spørgsmålet "er det en samojedespids" (vi har en samojed) og i lang tid vidste jeg slet ikke at der var forskel. Men allerede de få ting du nævner er jo lidt forskellige fra de beskrivelser jeg har set af samojeden.

 

Jeg havde en ide om at de to racer lignede hinanden forholdsvis meget både af udseende og sind (siden de ofte bliver forvekslet), derfor mit spm.:-) For det lyder jo til at det ville være lidt nemmere at finde en samojed end en samojedespids.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var nu din søster jeg spurgte til - om du vidste hvorfor hun havde kastet sin kærlighed på en dansk spids i stedet for en samojed?

 

Jeg spurgte egentlig bare til forskellene fordi jeg tit får spørgsmålet "er det en samojedespids" (vi har en samojed) og i lang tid vidste jeg slet ikke at der var forskel. Men allerede de få ting du nævner er jo lidt forskellige fra de beskrivelser jeg har set af samojeden.

 

Jeg havde en ide om at de to racer lignede hinanden forholdsvis meget både af udseende og sind (siden de ofte bliver forvekslet), derfor mit spm.:-) For det lyder jo til at det ville være lidt nemmere at finde en samojed end en samojedespids.

 

Absolut nemmere at finde en samojed end en dansk spids :-)

 

Jeg tror også mange tror at de er én og samme. F.eks mødte jeg en dansk spids blanding´her i ferien, og jeg fik at vide det var en blanding mellem samojedspids og noget ukendt. Jeg troede selvfølgelig i starten, at der mentes samojedhund, på grund af ordet samojed, haha :stupid: Heldigvis troede jeg ikke helt på det, da jeg kiggede nærmere på blandingens størrelse, så jeg spurgte lige ind til det en ekstra gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...