Hop til indhold

Opkast og løbetid?


tantemaier
 Share

Recommended Posts

Det med at hunden er helt despreat for at æde græs kender jeg godt. Her i sidst uge hvor Teitur var så dårlig med maven, vækkede han mig en morgen og pev og pev og jeg troede han skulle på wc i en vis fart, han stormede ned af trapperne, lige ud til græsset, hvor han bare gik i gang som en anden robot indtil han brækkede sig.

 

Jeg ved ikke om der er noget i luften for tiden. Min venindes hund som ellers aldrig er syg har lige været syg i 5 dage med opkast og lidt feber hvor dyrlægen sagde det var en maveinfektion. og ja Teitur har haft det og din Sille, at tre hunde har det er selvfølgelig højst sandsynlig bare tilfældig, men måske.

 

God bedring, hold os gerne opdateret. Kram

Link til indlæg
Del på andre sites

Æv æv sikke noget møg med den mavse :(

 

Det tyder jo lidt på at hun har irritation i mave slimhinden siden hun vil æde græs. Det er et typisk tegn når maven gør oprør og også en naturlig del for hunden. Mine æder også græs hvis de har et eller andet kørende.

 

Det er også mulig hun er ekstra følsom grundet løbetiden - at hun stresser mere og derfor kommer der mere slim/mavesyre til tarmen som så bliver irriteret. Det kan være hun skal have mere ro på, mens hun er i løbetid.

 

Håber snart det går i orden igen :ae:

 

Ja, det var lige præcis det samme dyrlægen sagde. Jeg håber i hvert fald ikke at der er andet og alvorligt i vejen. Jeg synes ikke hun stresser specielt mere end hun plejer, men det kan jo være at hun er mere følsom, lige netop nu, som du skriver. Det vil jeg lige tænke over, så hun kan få lidt ro. Vi skal godt nok til Rally sjov i Hadsten lørdag, men så må hun bare slappe af resten af dagen og ellers kan vi jo tage hjem, hvis det bliver for meget for hende.

Jeg har givet hende 15 foder piller her kl. 20.30 og hun glubskede dem i sig. Hun får lige et par stykker mere nu her inden vi går i seng. Jeg er bange for at give hende for mange, men på den anden side, så skal hun jo også have noget næring.

 

Tak for de gode bedringer til hende, det er dejligt at I gider tage jer tid til at læse og kommenterer på det :lun:

 

 

Ja, Stella, måske er der noget i omløb. Sille havde det også for en måned siden, hvor hun bestemt også havde ondt i maven. Måske er det bare ikke helt væk, eller også er maven blevet mere sart.

 

Hun putter i sofaen nu og hun har 7-9-13 ikke kastet op endnu igen... Hun er mere træt og dvask, men det kan jo også være løbetiden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Sille har fået Gastro af flere omgange i dag og det virker som om det er bedre for maven. Hun har fjollet rundt, men ligger også tit og putter i sofaen.

Hun har 7-9-13 ikke kastet op siden i går middags og virker heller ikke til at have kvalme, hvis hun har, så skjuler hun det godt. Hun vil rigtig gerne have sin mad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Sille sked ikke hele dagen i går og så sked hun først her til middag. Der var en anelse blod i. Øv, jeg håber det er fordi hun måske havde lidt hård mave og ikke fik så meget at spise torsdag. Jeg håber altså virkelig ikke at det bliver noget med den mave også :megaked:

 

Når der "kun" er lidt blod - så stammer det typisk fra endetarmen. Hun har sikkert fået hård mave - fordi hun ikke har fået så meget mad og har været inaktiv - så går tarm systemet i stå så tror ikke du skal være bekymret :-)

 

Når mine har angreb på deres maver - så er der blodigt/gulligt slim med bagud - det betyder at tyktarmen overproducerer slim og blodet stammer fra endetarmen - nogle gange kommer der noget meget mørktfarvet -lever farvet med som lugter kraftig af blod. Mine to yngste har colitis (tyktarmsbetændelse) og det er ikke altid til at få det til at balancere for dem - næsten uanset hvad de får at spise.

 

Forsat god bedring med Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Beaglepack, jeg håber det er en engangsforestilling. Det lyder godt nok heller ikke rart når dine har problemer med maverne. Hvor lang tid tager det at rette op på det? Det er også Colitis Sille havde sidste år og derfor er jeg så bange for at det dukker op igen. Det var bare ikke sjovt for hende :megaked: Der var blod i og det var diarré og hun hylede os skreg hver gang hun skulle skide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Tak Beaglepack, jeg håber det er en engangsforestilling. Det lyder godt nok heller ikke rart når dine har problemer med maverne. Hvor lang tid tager det at rette op på det? Det er også Colitis Sille havde sidste år og derfor er jeg så bange for at det dukker op igen. Det var bare ikke sjovt for hende :megaked: Der var blod i og det var diarré og hun hylede os skreg hver gang hun skulle skide.

Det er forskelligt hvor længe det varer.

Men træthed er en del af det. Det dræner kroppen meget når maven ikke fungerer. I slemme tilfælde ses der også rysten af hele kroppen på grund af kvalme og utilpashed. Det værste er den strækken kroppen ud - ligesom de ligger i bede stilling med numsen op i luften og overkroppen hen af gulvet. Jeg får det så skidt og føler mig magtesløs når de har sådan en omgang. Afførings mønsteret kan variere fra hård til splat og så det der gullig/blodige slim der kommer - nogle gange er det ren blod :megaked:

 

Jeg har dog fundet en nogenlunde balance gang med foderet nu, så der kan gå længe i mellem - men jeg skal passe meget på ikke at provokere med noget uvant. Min dyrlæge siger at har de det først er det kronisk og foderet må helst ikke overstige 12 % i fedt indhold, da fedtet er med til at provokere tyktarmen så den danner mere slim og så bliver irriteret så der kommer betændelse. Foder med kartofler er godt at bruge når man har colitis hunde. Det jeg bruger nu er der 22 % protein i og 10 % fedt og det ser ud til at være godt for dem. Det har taget lang tid at finde noget og jeg har snakket med dyrlægen om mit valg, som han finder er i orden og han siger jeg godt kan sprede mig mellem kødsorterne så længe protein og fedt indholdet hænger sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kan være. Jeg bliver bare så bekymret, fordi hun har meget sart mave og da hun havde det sidste år, blev det til diarré med blod i og vi fik medicin for tyktarmsbetændelse og bugspytkirtelbetændelse (det viste blodprøverne). Stakkels Sille :megaked:

 

 

Jeg kan virkelig godt forstå at du er bange for at det udvikler sig. Enhver der har haft en hund med tyktarmsbetændelse, tarmbetændelse eller bugspytkirtel betændelse, ved hvilket smertehelved det er for hunden og hvor skrækkeligt det er at se på og ikke kunne hjælpe sin hund. Den skræk sidder også altid i mig, så snart Teitur har noget med maven, føler virkelig med dig. :ae:

 

Jeg tror desværre ikke jeg kan komme med noget godt råd eller beroligende ord. Men jeg kan sende hende varme og helbredende tanker og et stort knus fra Teitur, som ved lige nøjagtig hvordan hun har det. Stort trøsteknus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak.

Stakkels dine hunde, det lyder godt nok heller ikke rart. Man føler sig virkelig magtesløs og ville ønske at man kunne påtage sig deres smerte.

Der var en anelse blod i idag også, men det kan jo være at det er fordi der er en lille rift. Det var på det første der kom ud.

Jeg er ved at samle ind til en ny omgang afføringsprøver (for at se efter hjerte/lungeorm). Så kan jeg lige studere den lidt mere, når jeg skal lave prøven om tre dage.

Hun virker lidt træt, men ikke som om hun er dårlig. Hun sad dog og var ved at slikke sig, da hun pludselig sagde piv... Det var det hun også gjorde i sidste weekend. Jeg ved simpelthen ikke hvad det er eller om hun kom til at slikke for hårdt?

Det er helt fint Stella, det er rart at du bare gider læse tråden og sige god bedring til Sille.

Det betyder så meget at jeg kan skrive herinde og få lidt afløb fra mine frustrationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Tak :-D - Jo det er træls - det kommer jo til at sidde i baghovedet hele tiden og med tiden finder man også ud af, at man faktisk går og vogter lidt over dem, for at de ikke skal æde noget der ikke er godt for dem

 

Kan det være hendes analkirtler der er tilstoppet?

 

Min Charlie har ekstra store kirtler og de skal derfor tømmes med cirka 2 måneders mellemrum. Han plejer selv at "sige" til når det er tiden, for så løfter han benet mere stift når han letter ben. Eller han sidder mere på rumpen - desuden kan afføringen veksle lidt fra hård til blød - Charlie har normalt aldrig noget med maven - han har en stærk mave i forhold til de andre to.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, hun har ingen analkirtler. Dem fik hun fjernet, fordi hun ikke kunne tømme dem selv og de generede hende meget.

Hun får kun Gastro nu, men hun var alligevel helt vild for at få fat i græs i morges, så den mave er bare ikke i orden.

Jeg holder øje med hende hele tiden, den mindste anderledes bevægelse og så sidder mit hjerte oppe i halsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, hun har ingen analkirtler. Dem fik hun fjernet, fordi hun ikke kunne tømme dem selv og de generede hende meget.

Hun får kun Gastro nu, men hun var alligevel helt vild for at få fat i græs i morges, så den mave er bare ikke i orden.

Jeg holder øje med hende hele tiden, den mindste anderledes bevægelse og så sidder mit hjerte oppe i halsen.

 

Åh, kender det alt for godt. Det er lige til, at få grå hår af, hvis man ikke har dem i forvejen, af alle de bekymringer og spekulationer, de kære dyr kan give èn.

Håber virkelig sådan for jer, at det bliver bedre, med Sillepigen og maven inden ret længe og allerhelst i morgen :pray:

Fortsat mange knus, tanker og god bedring :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels Sille. Hvor er jeg ked af, hun bøvler igen med maven.. :ae: Hvad er der med de cavalierer og dårlige maver? Smila vækker mig også gerne et par gange om ugen, hvor hun skal ud og spise græs og brække sig. Så kan hun ligge med rumlende mave og sove og bliver så frisk igen efter nogle timer. Vi har også prøvet det med blod én gang, hvor det varede i 3 dage. Ikke sjovt. Smilla giver også nogle gange et ordentligt hyl fra sig, når hun vasker sig i skridtet. Men det er jeg næsten sikker på er en allergi-reaktion. (Hun har jo foderallergi). Hun reagerer meget, hvis hun har indtaget en lille bid brød eller andet på en gåtur f.eks. Åh, bare man kunne spørge dem, hvad der var galt. :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det virkelig et par gange om ugen? og kommer maven sig igen hvis du fodre med det du plejer? Hvad fodre du så med, når hun har foderallergi og sart mave?

 

 

Igen tak for de mange god bedringer alle sammen, det varmer en hundemors hjerte :hjerte:

 

Ja, hendes mave er virkelig sart. Hun har i det hele taget mange 'special needs', synes jeg. Men jeg er jo heldigvis omkring hende det meste af dagen. Hun har foderallergi og vi kunne ikke finde et tørfoder, hun ikke kløede sig og ''blev desperat' (bed sig i bagbenene og hylede) over. Det var rigtigt grimt at se på. Lille myr. (Og sådanne ture kan hun sagtens stadig få, hvis hun f.eks har fundet fuglebrød eller som forleden, hvor hun fik fat i en lille krumme dej, da jeg bagte) Vi prøvede kornfrit og hydrolyseret foder. Uden positiv effekt. Så gik vi over til barf og prøver os stadig lige så stille frem med det for at få flere forskellige kødtyper at variere imellem. Det er kun en 4-5 slags forskelligt kød hun tåler indtil videre, og jeg er ikke sikker på vi når op på mere. Men så må hun nøjes med det. Det er stadig meget bedre end 'sovs og kartofler'. Hellere det og hun er symptomfri. Pga hendes mave kan hun ikke spise kallun, som ellers også er en vigtig del af barf. Jeg tror ikke hun kan tåle bakterierne i det eller hun mangler enzymer til at nedbryde det. Hun reagerer meget voldsomt med bræk og tynd mave i hvert fald. (Ikke allergiske symptomer).

 

Når hun har 'rumlemave' (mave der larmer højt) og spiser en masse græs (generelt kan hun godt lide at gå op nippe lidt græs i det daglige også) så regulerer hun selv, hvornår hun har lyst til mad igen. Når hun vil spise en godbid råt kød igen, så får hun det. Der plejer at gå max 6-8 timer. Nogle gange bare et par timer. Jeg kan mærke på hende, når hun er fræk og ovenpå igen. Når hun har det skidt sover hun. Jeg synes ikke, det virker som om hun desideret har smerter i maven. Men hun sover! (Hun plejer at være god til at vise smerte ellers). Hun kan godt gå og have lidt tynd mave efter hun har haft rumlemave. Og så kommer der også en pølle med masser af græs i. Når hun har rumlemave, så har jeg hende mistænkt for, at have fundet en gammel bid mad på gåturene. Der skal simpelthen ingenting til. Har hun været med søndag morgen i gågaden så er det helt sikkert hun har fundet et lille bitte stykke kebab eller lign uden jeg har set det, og som hun så får rumlemave og tynd mave over. Hun har som Sille også fået fjernet analkirtler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har også haft rigtig mange problemer ang. foderet - i sær da vi ikke vidste hvad der var galt med Oscar og senere Darwin - jeg har prøvet mange typer foder både kornfri som med korn uden et godt resultat.

 

Nu kan jeg så fortælle at mine beagler er blevet foderet på James Wellbeloved de kornfri varianter siden sidst i december sidste år - med et rigtigt godt resultat - men det skete jo som i så mange andres tilfælde at de åd et eller andet udenfor på går tur - et stykke brød eller værre kage - og så var den gal igen - en dags tid eller to. Jeg har også prøvet at bruge visse typer foder som godbidder, hvor det også kunne gå galt - det var kun JW foderet der duede.

Så snakkede jeg tilfældigt med en dame som har en Bearded Collie - som også havde tyktarmsbetændelse (der er vist tendens til at denne type hund kan blive ramt af maveproblemer) - og den her dame fortalte at hun havde fodret sin hund på Wolfsblut gennem 3 år og hans mave havde aldrig været bedre. Så for 14 dage siden kørte jeg beaglerne over på Wolfsblut Wild Duck varianten - og det kører bare derud af - ingen mave problemer til nu - Oscar åd godt nok et stykke brød for et par dage siden og så fik han lidt problemer i den forbindelse - men foderet retter hurtigt op på balancen. Jeg er så glad for at det nu kører for dem - ville bare lige give mine oplevelser med :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror Sillepigen har det meget bedre. Hun vil stadig gerne hapse ud efter græs, men hendes mave rumler ikke sådan mere og hun har 7-9-13 ikke kastet op siden. Hun er på RC Gastro light og synes det smager fantastisk :-D Nu lader vi hende lige være på det her lidt tid (købte 6 kg, da de var mindste potion) og så skal hun langsomt over på sit normale foder.

 

Tak fordi du spurgte :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror Sillepigen har det meget bedre. Hun vil stadig gerne hapse ud efter græs, men hendes mave rumler ikke sådan mere og hun har 7-9-13 ikke kastet op siden. Hun er på RC Gastro light og synes det smager fantastisk :-D Nu lader vi hende lige være på det her lidt tid (købte 6 kg, da de var mindste potion) og så skal hun langsomt over på sit normale foder.

 

Tak fordi du spurgte :5up:

 

Det var da så lidt :-D

 

Men rart, at høre, at hun har det meget bedre, så krydser fingre for, at det fortsætter, når hun skal over på normal foder igen.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...