Hop til indhold

Indavl... :/


Gæst caro4805
 Share

Recommended Posts

Gæst caro4805

Hej allesammen!

 

Ved i hvordan man undgår indavl, når man skal have en sød labrador retriever hvalp?

Kender i nogle gode kenneler?:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Man undgår indavl ved at købe en hund med stamtavle og kigge på stamtavlen.

Kender desværre ingen kenneler, men held og lykke med jagten :-D

 

Enig med Iben. Stamtavle er et must, hvis du vil være sikker på en tilladt indavlskofficient.

 

Hvad skal du bruge din labrador til?

 

Racen er forholdsvis delt op i to, hvor den ene er meget jagt-præget.

 

Min egen Maggie er af "gammeldags" model, også kaldet udstillingsmodellen og fra www.labrander.dk, som jeg varmt kan anbefale, hvis det er den type labrador, du gerne vil have.

Link til indlæg
Del på andre sites

man køber en hund med stamtavle som de andre siger. Og som jeg skrev i din anden tråd så ville jeg kigge mindre på indavl og mere på hvilke sundhedsundersøgelser forældre, bedsteforældre, osv har været igennem.

 

På den her side kan du holde øje med aktuelle kuld og der er en del oplysninger omkring sundhed osv DKK

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi at de sandsynligvis bliver syge som ældre, hvis der er indavl og jeg vil bare have en sund og rask hund!

Og tusind tak allesammen!:-D

 

Hvis de bliver syge som ældre, har det højst sandsynligt mere at gøre med om forældrene (og linjerne bag) har været sunde og raske.

 

Det ville jeg i hvert fald fokusere mere på end om den samme hund figurer to steder på stamtavlen (så længe indavlskofficienten er overholdt).

Link til indlæg
Del på andre sites

Noget helt andet er...

Er der nogle af jer der har et godt kendskab til hundemaden "Happy Life"?

Jeg synes ihvertfald at det lyder meget godt det foder!!:-D

 

Jeg kender ikke Happy Life, men Happy Dog.

Det er et okay-foder - ikke supergodt, men heller ikke skod-foder.

 

Men det med foder er meget individuelt fra hund til hund. Det, som min labrador fungerer på, er der helt sikkert andre, der ikke fungerer på. Det er ikke uden grund, at man kalder det for "foderjunglen"

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, det kan jeg godt se, tak!:-D

Og Hopsa, jeg har læst det på nettet!

 

Havde du ikke en tråd om det samme i går?

 

I hvert fald skal du måske passe lidt på med at tro på alt hvad du læser på nettet ;-)

 

Indavl bruges ofte til at øge chancen for at fremme konkrete kvaliteter i afkommet, men som opdrætter skal man vide præcis hvad det er man dobler på og man skal da kunne argumenter for sit valg hvis en hvalpekunde spørger hvorfor man har gjort det. Men nogle af de ældste hunde i min race er ofte lavet på indavl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hører nu også til blandt de er er på vagt overfor indavl. Det er en af de hurtigste veje til degeneration, mentale og fysiske skavanker. Jeg har ikke læst det på internettet, men det lærte jeg i skolen. Eller var det gymnasiet. Husker det ikke så nøje :mrgreen:

Derfor er det også vældigt nyttigt at der bliver registreret en indavlskoefficient på parringer - på den måde kan man selv vurdere og gå uden om det man ikke bryder sig om ;-)

Jeg synes faktisk at have læst et sted at en 'naturlig' eller 'sund' indavlskoefficient vil være 5% eller derunder, så det er som regel det jeg har i baghovedet. Hvor jeg læste det i tidernes morgen må guderne vide :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hører nu også til blandt de er er på vagt overfor indavl. Det er en af de hurtigste veje til degeneration, mentale og fysiske skavanker. Jeg har ikke læst det på internettet, men det lærte jeg i skolen. Eller var det gymnasiet. Husker det ikke så nøje :mrgreen:

Derfor er det også vældigt nyttigt at der bliver registreret en indavlskoefficient på parringer - på den måde kan man selv vurdere og gå uden om det man ikke bryder sig om ;-)

Jeg synes faktisk at have læst et sted at en 'naturlig' eller 'sund' indavlskoefficient vil være 5% eller derunder, så det er som regel det jeg har i baghovedet. Hvor jeg læste det i tidernes morgen må guderne vide :hmm:

 

Helt enig - folk skal bare være så oplyste at de rent faktisk er i stand til at træffe et velbegrundet valg ud fra de registrerede informationer.

Hvis man er så uoplyst at man fravælger en hvalp grundet en indavlsgrad men hvor alt andet er helt i top, så går man muligvis glip af en rigtig god hund.

Og er man ikke klar over hvordan oplysninger som HD, AD, OCD, øjenlysning, brugsprøver, udstillingsresultater, levealder og meget mere skal bruges, så ender man måske med en skide syg hund der som det eneste ikke er indavlet. Kan man ikke selv kigge en tavle igennem kan det osse være man får købt sig en hvalp der er udavlet på to indavlede forældre, så kun at vide fra et eller andet man har læst på, skal vi sige HG, at indavl er noget man skal undgå, så er man altså bare ikke rustet til i det hele taget at stille krav til sin kommende opdrætter og hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for svar!:-D

Men hvor stor er procentdelen så, hvis man får en hund med indavl om den så bliver syg?:megaked::pray:

 

Det er altså nogle meget sjove forestillinger du har om indavl..

 

Som Hopsa skriver så laver nogle avler BEVIDST indavl på nogle HELT SÆRLIGE hunde.. Ikke bare nogle man lige havde ved hånden som er far og datter..

Ideen med indavl er at fremhæve nogle særlig POSITIVE træk fra en given hund.

Kan avleren ikke redegøre for hvorfor forældredyrene er tæt beslægtede, er det højst sandsynligt et UPS-kuld og så går man bare videre..

 

En hund bliver ikke nødvendigvis syg af en højre indavlskoefficient end gennemsnittet, men der er selvfølgelig en risiko. Men kig i linjerne bagud og tjek deres sundhedsstatus..

 

Der er mange andre faktorer der gør at en hund kan få sygdomme senere i livet end lige indavl... Miljø fx, bare for at nævne noget......

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Dette tror jeg ingen kan svare på. Indavl , dvs linieavl til en vis grænse giver jo ofte hunde med deres ophavs ønskede egenskaber, både mht til pzyke, sundhed og exteriør. Og ofte mere ensartede kuld.

Du kan købe en hvalp, hvor moderen er parret med sin fader, ofte et uheld og den bliver supersund osv..Man kan ikke genteste for alt .

Ved udavl, dvs man parre med racens importer eller hunde helt uden for familien, får man en bred vifte af både udseende , størrelse, temperament, osv. Stadig selvfølgelig racetypiske, men ofte ikke så ensartet et kuld.

Jeg lavede sidst udavl, sådan da, alligevel blev indavlskvoficienten 3,125 %. Hvalpenes mormors far gik igen i den hanhund , jeg brugte, og hans far var en engelsk hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Manchela Blue Lagoon.jpgDet ved jeg da godt, men faktisk så meget udavl, som jeg kunne finde en hanhund jeg brød mig om, indenfor lige landets grænser,. Og Sverige er så hellerikke muligt her.Og ja, farfar er bare en lækker hund, du får ham lige.

Foto: Manchela Blue Lagoon. 2 gange Scrufftvinder???, desværre med C hofter.

Og jeg er meget tilfreds med disse hvalpe , både udseende og især pzykisk karakter.

Jeg synes faktisk , det er uhyre svært at finde en hanhund, der slet ikke er i familie med mine tæver.Og så passer i farvegener.

Link til indlæg
Del på andre sites

[ATTACH=CONFIG]83142[/ATTACH]

Det ved jeg da godt, men faktisk så meget udavl, som jeg kunne finde en hanhund jeg brød mig om, indenfor lige landets grænser,. Og Sverige er så hellerikke muligt her.Og ja, farfar er bare en lækker hund, du får ham lige.

Foto: Manchela Blue Lagoon. 2 gange Scrufftvinder???, desværre med C hofter.

Og jeg er meget tilfreds med disse hvalpe , både udseende og især pzykisk karakter.

Jeg synes faktisk , det er uhyre svært at finde en hanhund, der slet ikke er i familie med mine tæver.Og så passer i farvegener.

 

Men det blir jo ikke til udavl bare fordi man tidligere har lavet tættere indavl ;-)

Vi må håbe hvalpenes hofter er lisså gode som det øvrige du har fået ud af at doble på den hanhund.

 

Jeg kender fint til problemerne med at finde avlshanner af høj nok kvalitet og når jeg en sjælden gang i mellem ser noget jeg bryder mig om, ja så er han i familie med mine egne, sådan er det jo hvis man er trofast over for sin type.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sansynligvis lavet tættere indavl, da indavlskvoficienten i DKK var udregnet forkert. Eller husker jeg forkert ,at det var HD status. Men jeg har før med stor held lavet linieavl på en tæve, :Travis Overdrive, der var farmor til hvalpenes fader og mormor til tæven. Disse ældste er snart 9 år og har været OK.

Tror faktisk kun , jeg har lavet et kuld med = %, fordi faderen var en skotsk import, hvilket der ikke kommer mange af her.

Det er faktislk rigtigt svært , når man vil have mange oplevelser,erfaringer af hanhunden i diverse situationer, før man tør bruge den. Den skotske var Baggio (Lynwater Blue Treat), både DKK udstillingschamp og agilitychamp. Og tillige dygtig mht apport og lydighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er ikke mig du skal overbevise om at indavl er et glimrende redskab for den der har erfaringen til at bruge det, mit seneste kuld er osse lavet på en dobling fordi tæven er 100% udavl. Det er nogle tæske lækre hvalpe jeg har fået ud af det, men det skyldes selvfølgelig at det var et bevidst valg med et bevidst formål at jeg gjorde det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...