Hop til indhold

Lære at træne uden at rende væk


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg jo to hunde der er i snor når vi er til træning.

Dumle kan sagtens træne uden når der ikke er andre hunde. Så render han ud og snuser når han får lov, men syntes ellers det at træne med mig er sjovere end at snuse. Når der er andre hunde kan han finde på at smutte.

Nova smutter gerne også når der ikke er andre på pladsen, men da kommer hun dog tilbage igen på et tidspunkt. Når der er andre er det mennesker hun render for at hilse på, men siger en hund "røvhul" til hende flytter hun sig ikke, men svarer igen og stopper ikke sådan lige.

 

Så er det jeg tænker... Næste gang jeg skal have hund... så gider jeg simpelthen ikke at den render til træning. Jeg vil så gerne have en hund, hvor man kan slippe snoren til træning og den stadig bliver ved mig og ikke render for at hilse på andre hunde, hilse på mennesker eller snuse.

 

Nu ved jeg godt det også afhænger en del af racen, men det må vel også kunne trænes... men hvordan gør man lige det?

Jeg syntes jo ikke lang line virker som en specielt god måde at træne det på, for hunden ved jo udemærket hvornår den er løs.

Er det bare at lade hvalpen rende uden snor til træning, så længe den er lille nok til ikke at få for mange hug og så få folk til at ignorerer den når den kommer rendende, samt hente den tilbage når den render til andre hunde?

Er det at aftale med nogen at tage ud at træne det, er det indkald der skal trænes eller er det det at træning bare er det bedste og altid skal gøres bedre end andre hunde og mennesker?

 

Hvordan gør man det lige?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja... Med Karla har jeg jo aldrig haft problemet, hun gider jo ikke andre hunde og iøvrigt, så synes hun jeg er federe end alt andet i hele verden...

 

Med Johna har jeg haft problemet, men det bliver bedre og bedre desto mere vi arbejder sammen, så mit bud er at det er båndet mellem hund og fører først og fremmest... Derudover ligger der selvfølgelig nigle racepræg og motivation for arbejdet også....

 

Jeg vil selvfølgelig ikke ligge hovedet på blokken, men jeg tror at Johnas fokus på mig havde været meget a la Karlas, hvis jeg havde arbejdet ligeså meget med hende fra dag 1, så også hun havde lært helt fra start at JEG er sjovere end alt andet... På trods af terriersindet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om den måde jeg har trænet det med mine hjælper din hund, men sådan har jeg gjort:-D først starter jeg med at træne med hunden,i starten, i en indhegnet have og med lækre godbidder so. Jeg ved den er helt vild med, og så træner almindelig indkald, helt fra start har jeg Line på, slipper den og går ikke længere væk end linene er lang, og når den er i skabet, så er det med en sporline, når det er i top, så træner jeg indkald uden line, og du har under processen gået længere og længere væk inden du kalder... Og når du føler du har en super god kontakt med din hund og du har øvet di. Stemme, så den lyder munter, så kan du træne med nogle andre hunde... Og vil du gøre det svære kan du øve med håndtegn til at styre din hund med( som kan være godt, så din hund forstår dig hvis der en dag er meget vind og ikke kan høre dig) men sørg for din hund får så megen positivt ind i træningen så kan det være det lykkes... God træning, held og lykke :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...