Hop til indhold

Hund med lav stresstærskel


Audrey
 Share

Recommended Posts

Når Audrey og jeg træner, skal der meget lidt til, før hun bliver overgearet. Det kommer bl.a. til udtryk ved, at hun roder rundt i mine signaler (eks. kan hun finde på at dække, selvom jeg har sagt "sit"), hoppe, hyppig vejrtrækning, udførelse af øvelser, jeg ikke har bedt hende om, koncentrationsbesvær etc. Det kan også være et problem, selvom det bare drejer sig om 2 eller 3 signaler, som vi så gentager et par gange.

 

Jeg ved ikke helt præcist, hvad det er, jeg gør forkert. Hun har et ekstra gear og tendens til at stresse, men jeg burde jo vide, hvordan jeg kan komme på forkant med det. :roll:

Jeg har selv svært ved planlægning og overblik, og det er nok ikke noget, som hjælper på situationen.

 

Vi starter på hold på tirsdag, og der vil jeg garanteret også få rettet op på dårlige vaner, som jeg evt. (læs stensikkert) har tillagt mig, siden sidst vi gik til træning. :genert:

 

Ville det måske være en idé at lægge et træningsskema, hvor vi har en fast rutine?

 

Vil meget gerne have nogle råd til, hvad jeg kan gøre og hvad jeg skal være opmærksom på ift. min egen formidling.

 

på forhånd tak. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil helt klart anbefale små korte træningspas. Ikke for mange gentagelser og så en pause.

Derudover så undgå at geare hende for meget op. Lad vær med at beløn med bold og lignende mellem øvelserne, gør det kun hvis der har været succes inden pausen. Går det godt med en øvelse, så hellere stoppe mens der er succes end at fortsætte til det er svært at slutte med succes.

Nu ved jeg ikke om hun er en der går i snus, men vi belønner nogle gange med at kaste nogle godbidder på jorden mellem øvelserne. Vi har godt nok fået at høre for det et par gange, men det giver lige hunden den ro fra øvelserne han har brug for mens han roligt går og finder lidt guffer. Går hunden konstant i snus efterfølgende for at se om der skulle være nogle ekstra er det selvfølgelig ikke så godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lang tid siden, jeg har lavet fodersøg med hende, idet hun mistede interessen for det for et halvt års tid siden. I dag prøvede jeg at stoppe helt med at træne, og satte mig ned, imens hun gik og kølede ned. Måske lidt i stil med det du foreslår med korte intervaller efterfulgt af pause.

Bolden ryger! :5up: Tænkte faktisk også på det i dag. Jeg ved jo godt, at den hurtigt bliver en stressfaktor, har desværre bare kun tænkt på den som belønning ifb. med træning. Efter steriliseringen har hun fået lidt større interesse for mad, så det kan være, at det slet ikke er nødvendigt med legetøj som motivation længere. :hmm: Nu har hun jo vænnet sig til det, og forventer nærmest, at hun skal have bold eller reb efter øvelserne, men man kunne jo prøve, ikke at tage det med ned næste gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er dels begyndt at træne længere mellem belønning, dels begyndt med klikker for at fastholde ønsket adfærd.

 

Og det virker rigtig fint på Bella. Ikke at hun stresser på samme måde som din, men mere gearer op og begynder at kysse mig og lave pjatrøv:stupid:

 

Ligeledes ligger der et KÆMPE arbejde i at jeg skal bevare roen når vi træner på hold. For Bella stresser hurtigt når jeg stresser. Og nogle gange mærker jeg slet ikke at jeg selv stresser før Bella begynder:???:

 

Så ro på, og fokuser på ro mellem øvelser:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Audrey, du kan også prøve at vende dig om og undgå at give Audrey (;-)) nogen som helst opmærksomhed, hvis hun alligevel bliver stresset... Tror det er vigtigt at hun ikke får succes med det, men skal lære at forholde sig roligt og styre sig lidt :-D Har en veninde herinde fra, der gør sådan og det virker vist ret godt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lang tid siden, jeg har lavet fodersøg med hende, idet hun mistede interessen for det for et halvt års tid siden. I dag prøvede jeg at stoppe helt med at træne, og satte mig ned, imens hun gik og kølede ned. Måske lidt i stil med det du foreslår med korte intervaller efterfulgt af pause.

Bolden ryger! :5up: Tænkte faktisk også på det i dag. Jeg ved jo godt, at den hurtigt bliver en stressfaktor, har desværre bare kun tænkt på den som belønning ifb. med træning. Efter steriliseringen har hun fået lidt større interesse for mad, så det kan være, at det slet ikke er nødvendigt med legetøj som motivation længere. :hmm: Nu har hun jo vænnet sig til det, og forventer nærmest, at hun skal have bold eller reb efter øvelserne, men man kunne jo prøve, ikke at tage det med ned næste gang.

 

Nu ved jeg jo ikke helt hvordan du træner, men har du haft masser af succes og hun er glad for bolden syntes jeg da den er god at afslutte med (når hun gerne må stresse op inden hun alligevel er færdig), bare ikke mellem øvelserne.

 

Hvis du brugte klikker var det sådan en hund hvor jeg ville foreslå "hold dig i ro, hold kæft og klik" :lol:

Jeg træner så højst 15min af gangen. Godt 3 gange 4 minutter med pause med fodersøg ( ganske lidt, men lige så Dumle skal have snuden i jorden og pause hjernen lidt) imellem og så afslutter vi med lidt leg der ellers ville få hjernen til at stå lidt af fordi han stresser en smule op over det (hvis vi har afsluttet med en succes). Derefter kommer han i bilen til en længere pause. Første gang han er ude er han som regel mest oppe at køre og anden gang går det som regel bedre, her er det ligesom om pausen i bilen har fået noget til at falde på plads i hjernen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg jo ikke helt hvordan du træner, men har du haft masser af succes og hun er glad for bolden syntes jeg da den er god at afslutte med (når hun gerne må stresse op inden hun alligevel er færdig), bare ikke mellem øvelserne.

 

Hvis du brugte klikker var det sådan en hund hvor jeg ville foreslå "hold dig i ro, hold kæft og klik" :lol:

Jeg træner så højst 15min af gangen. Godt 3 gange 4 minutter med pause med fodersøg ( ganske lidt, men lige så Dumle skal have snuden i jorden og pause hjernen lidt) imellem og så afslutter vi med lidt leg der ellers ville få hjernen til at stå lidt af fordi han stresser en smule op over det (hvis vi har afsluttet med en succes). Derefter kommer han i bilen til en længere pause. Første gang han er ude er han som regel mest oppe at køre og anden gang går det som regel bedre, her er det ligesom om pausen i bilen har fået noget til at falde på plads i hjernen :lol:

 

Jeg har lidt blandede følelser for den bold. :???: På den ene side kan jeg se, at hun nyder vores leg (og hun har jo lært, at bolden skal ligge i min hånd før den bliver kastet), på den anden side skal hun bare ikke blive så boldfikseret, som flere af områdets hunde er.

 

Bruger desværre ikke klikker længere, men vi nåede da lidt med den på det første hvalpehold. Hun kan sådan set godt tåle ros, det er bare ikke ligegyldigt hvordan den bliver serveret. Er helt klar på, at jeg skal lære at finde ro. Hun reagerer jo nærmest på mine energier, før jeg selv er klar over dem...

 

Anne: Meget godt ord; pjatterøv. Det er vel egentlig også en af Audreys udfordringer. Hun er og bliver en fjollegøj!

 

Havde glemt den her, som illustrerer hendes mode meget godt:

 

:ivrig:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...