Hop til indhold

Eksteriør beskrivelser


Splinten, mor og mig
 Share

Recommended Posts

Spændende, og sikke en god tråd!

 

Jeg aner selv intet omkring det, men synes det er spændende at se hvad der bliver noteret på de forskellige hunde. Jeg har selv været til få udstillinger, med min gamle hund Nikko, en Shiba og især dee ene husker jeg vældig godt. Det var en japansk dommer (racen er fra Japan) og alle var meget spændte på hans bedømmelser. Da jeg havde været i ringen og han skulle give en kritik, så kaldte han alle hen, der var interesseret i at høre nærmere, og så forklarede hvorfor han bedømte Nikko som han gjorde og viste og forklarede, mens jeg stod med Nikko ved siden af ham, så man kunne se på min dejlige hund, hvad dommeren mente der manglede og hvad der var godt ( han var unghund)

 

Det var super fedt, fordi jeg fik meget mere ud af det, end blot at få en kritik med få linier på, jeg er klar over, at der ikke er tid til sådanne luksus ved alle udstillinger, men jeg satte stor pris på det og de samme gjorde andre i racen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så smider jeg det her op til Splinten, hendes gennemgang af min hund vil sikkert være interessant og lærerig :-)

 

aIMG_7070.jpg

 

Skulle lige træne lidt hunde....

Jeg skal prøve! Ved jo ca. intet om grander :mrgreen:

 

Nå, men helhedsindtrykket skriger jo ædel, nobel GD - så langt så godt. Korrekt hovede, måske lidt svag underkæbe? Lavt ansatte ører, smalle ører. Elsker halsen, lang, tør og fint hvælvet. Godt ansat hals og fint markeret manke. Ok kropslængde for en tæve. Fin toplinie, lidt lige kryds. Korrekt ansat hale. Veltilbagelagt skulder, god overarmsvinkling. Overarmen kunne være længere. Drejer hun forpoten lidt indad? Benstammer måske til den lidt lette side. God lang og hvælvet brystkasse. Korrekt underlinie. Velvinklet bag. Korrekte poter.

 

Helt off?

Link til indlæg
Del på andre sites

Skulle lige træne lidt hunde....

Jeg skal prøve! Ved jo ca. intet om grander :mrgreen:

 

Nå, men helhedsindtrykket skriger jo ædel, nobel GD - så langt så godt. Korrekt hovede, måske lidt svag underkæbe? Lavt ansatte ører, smalle ører. Elsker halsen, lang, tør og fint hvælvet. Godt ansat hals og fint markeret manke. Ok kropslængde for en tæve. Fin toplinie, lidt lige kryds. Korrekt ansat hale. Veltilbagelagt skulder, god overarmsvinkling. Overarmen kunne være længere. Drejer hun forpoten lidt indad? Benstammer måske til den lidt lette side. God lang og hvælvet brystkasse. Korrekt underlinie. Velvinklet bag. Korrekte poter.

 

Helt off?

 

Det er jo tæske svært at vurdere en race man ikke har et rimelig grundigt kendskab til, der kan man sige hvad man ser men man ved jo ikke om det er godt eller dårligt så at sige :-)

Og så er det jo altså osse noget andet at se hund på billeder end at kunne se dem live.....

Jeg kan lige tage dine kritikpunkter fra en ende af.

Korrekt hovede, måske lidt svag underkæbe - ingen svag underkæbe

Lavt ansatte ører, smalle ører - ørerne er korrekte, både i størrelse og ansætning, men det afhænger jo igen af sammenligningen

Fin toplinie, lidt lige kryds - helt rigtigt

Overarmen kunne være længere - næææh ikke umiddelbart, prøv at forklare hvorfor du vil ha' den længere?

Drejer hun forpoten lidt indad - nej ikke det mindste, og heldigvis for det. Det er en af de helt typiske fejl hos den farvevariant, så det er noget af det jeg er lykkelig for ikke at have i min linje.

Benstammer måske til den lidt lette side - Ikke ift. helheden, der har hun passende benstamme. Hun er jo en elegant tæve. Men hun har en datter der havde mere benstamme allerede da hun var 10 måneder, så set ved siden af hende vil hun sikkert fremstå let :-)

 

Kritikken fra samme dag som billedet er taget:

"feminin tæve af passende størrelse, smukt hoved og udtryk, velplacerede ører, korrekt bid, god hals og skulder, godt forbryst, velvinklet for og bag, normale benstammer, god pels og farve, gode bevægelser, velpræsenteret."

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo tæske svært at vurdere en race man ikke har et rimelig grundigt kendskab til, der kan man sige hvad man ser men man ved jo ikke om det er godt eller dårligt så at sige :-)

Og så er det jo altså osse noget andet at se hund på billeder end at kunne se dem live.....

Jeg kan lige tage dine kritikpunkter fra en ende af.

Korrekt hovede, måske lidt svag underkæbe - ingen svag underkæbe

Lavt ansatte ører, smalle ører - ørerne er korrekte, både i størrelse og ansætning, men det afhænger jo igen af sammenligningen

Fin toplinie, lidt lige kryds - helt rigtigt

Overarmen kunne være længere - næææh ikke umiddelbart, prøv at forklare hvorfor du vil ha' den længere?

Drejer hun forpoten lidt indad - nej ikke det mindste, og heldigvis for det. Det er en af de helt typiske fejl hos den farvevariant, så det er noget af det jeg er lykkelig for ikke at have i min linje.

Benstammer måske til den lidt lette side - Ikke ift. helheden, der har hun passende benstamme. Hun er jo en elegant tæve. Men hun har en datter der havde mere benstamme allerede da hun var 10 måneder, så set ved siden af hende vil hun sikkert fremstå let :-)

 

Kritikken fra samme dag som billedet er taget:

"feminin tæve af passende størrelse, smukt hoved og udtryk, velplacerede ører, korrekt bid, god hals og skulder, godt forbryst, velvinklet for og bag, normale benstammer, god pels og farve, gode bevægelser, velpræsenteret."

 

 

He he - det er svært ud fra standarden. Sammenlignede bevidst ikke med andre billeder, kun med standarden. Overarmen er taget fra mit bc syn - her vil man nok gerne have forbenene længere ind under hunden - kan man sige det sådan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende tråd! Vi har lige været til udstilling med den sædvanlige kritik - en kritik jeg synes er berettiget, men som jeg synes er svært at gøre noget ved, andet end vente på at hun med tiden retter sig.

Jeg synes, at Hopsa's GD er utrolig flotte, men jeg er ikke nok inde i racestandarden til at vide, om hun opfylder den fuldt ud. Men mener da den vandt for nyelig, så mon ikke den er, som den skal være:-D.

 

Har desværre ikke så mange gode billeder fra vores sidste udstilling, så I må lige vurdere udfra, det jeg har (obs vinklen er lidt skæv, så det ser ud til, at hun står lidt forskudt med benene, men det gør hun ikke):

 

IMAG0233.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...