Hop til indhold

Eksteriør beskrivelser


Splinten, mor og mig
 Share

Recommended Posts

Jeg er med i et par eksteriør bedømmelses grupper på facebook og synes det er rigtig skægt og lærerigt - både selv at bedømme, men også læse andres bedømmelser.

 

Jeg ved godt, vi har mange forskellige racer herinde, men mon ikke man kan lære lidt af at se på andre standarder også? Om ikke andet så er der jo flere med samme race.

 

Reglerne er simple - læg et billede op, der er egnet til eksteriørbedømmelse, dvs. hunden set fra siden og stående på ønsket måde for racen. Gerne et bevægelsesbillede også. Herefter kan der "kritiseres" konstruktivt - gerne med tips til forbedringer i handlingen. Har man lagt billede op, må man også tåle negativ kritik!

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig hørt om de grupper?

Jeg synes ideen er rigtig god og er man indstillet på det kan man lære en masse på den måde.

Det er bare for de fleste svært at forholde sig til konstruktiv kritik når emnet er ens bedste ven, men det kunne være sjovt hvis det kunne lade sig gøre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig hørt om de grupper?

Jeg synes ideen er rigtig god og er man indstillet på det kan man lære en masse på den måde.

Det er bare for de fleste svært at forholde sig til konstruktiv kritik når emnet er ens bedste ven, men det kunne være sjovt hvis det kunne lade sig gøre :-)

 

 

Ved ikke, om de findes for GD - men jeg er medlem af 2 for BC'er og én for rottweiler. Rottweiler gruppen er ikke så meget bedømmelse af egne hunde, men mere generel oplysning. Jeg er gået fra aldrig at tænke over, hvordan hunde så ud.... altså andet end pæne aftegn, farver osv. og til at tage mig selv i at vurdere stærke og svage sider ved alle hunde, jeg møder :mrgreen: Måtte også lige hive GD standarden frem og se, hvor fantastisk dine hunde rammer her sidste dag, da du viste billeder fra udstillingen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og med hensyn til at tage imod kritik af det kæreste man ejer.... ja, det kræver lidt mod. Men det er vigtigt at holde sig for øje, at ingen hunde er perfekte og vi har forskellige ønsker til udseende. Alligevel er der nogle ting, der skal være i orden, for at hunden kan fungere korrekt i mange år. Jeg ejer ikke en eneste udstillingsegnet hund, men udstiller alligevel før et hvalpekuld, da jeg gerne vil have et billede af hundens stærke og svage sider, så jeg kan forholde mig til dem i valget af hanhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke, om de findes for GD - men jeg er medlem af 2 for BC'er og én for rottweiler. Rottweiler gruppen er ikke så meget bedømmelse af egne hunde, men mere generel oplysning. Jeg er gået fra aldrig at tænke over, hvordan hunde så ud.... altså andet end pæne aftegn, farver osv. og til at tage mig selv i at vurdere stærke og svage sider ved alle hunde, jeg møder :mrgreen: Måtte også lige hive GD standarden frem og se, hvor fantastisk dine hunde rammer her sidste dag, da du viste billeder fra udstillingen :mrgreen:

 

Aaarh ja ok, hvis grupperne er racerelaterede, så er der nok ikke en for min race, det ville sgu ende temmelig blodigt tror jeg :lol:

 

Jeg er selv noget af en eksteriør-nørd, jeg kan ikke lade være at pille hunde fra hinanden og se på konstruktion og bevægelser, men jeg siger nu sjældent min mening højt, det kommer der ikke noget godt ud af. Dog er der nogle få mennesker i netværket hvor man kan have disse konstruktive samtaler, og det er bare ret vigtigt at man beskæftiger sig med hundes konstruktion hvis man vil gøre sig forhåbninger om at bidrage positivt til en race gennem sit opdræt.

 

At se på pelsracer er dog slet ikke noget jeg har erfaring med, der skal jeg gramse for at kunne sige noget brugbart ;-)

 

Tusind tak for dine ord om mine hunde, det blev jeg rigtig glad for at læse :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Aaarh ja ok, hvis grupperne er racerelaterede, så er der nok ikke en for min race, det ville sgu ende temmelig blodigt tror jeg :lol:

 

Jeg er selv noget af en eksteriør-nørd, jeg kan ikke lade være at pille hunde fra hinanden og se på konstruktion og bevægelser, men jeg siger nu sjældent min mening højt, det kommer der ikke noget godt ud af. Dog er der nogle få mennesker i netværket hvor man kan have disse konstruktive samtaler, og det er bare ret vigtigt at man beskæftiger sig med hundes konstruktion hvis man vil gøre sig forhåbninger om at bidrage positivt til en race gennem sit opdræt.

 

At se på pelsracer er dog slet ikke noget jeg har erfaring med, der skal jeg gramse for at kunne sige noget brugbart ;-)

 

Tusind tak for dine ord om mine hunde, det blev jeg rigtig glad for at læse :bighug:

 

Ork - kan klare pelsrace uden pels :mrgreen:

 

282454_2322114972195_1229191878_32914861_2664872_n.jpg

 

Prøver lige at få et ordentligt billede af rotte-babyen også

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville dø hvis nogen sagde noget negativt om min prinsesse:roll: Men hun er jo heldigvis bare en blanding:-)

 

Det forstår jeg måske ikke helt..altså at man kan blive så stødt over konstruktiv kritik af fysiske træk. Jeg ville tilgengæld over kritik af personlighed for så er vi ude i noget personligt= din hund er dum.

 

Men jeg kan da sagtens selv se hvis jeg kigger på mine hunde at sheila feks har kohaser, flade poter, knæk på halen og unødvendig løs hud som nogle af de træk der gør at hun ikke kunne leve op til en racestandard for labrador (hvilket er logisk når hun er en blanding). Nogel af disse træk, feks kohaser giver hende jo så også en smule mindre stabilitet i benet= med hendes holdbarhed i haseledet er formentlig nedsat i forhold til en hund med pænt formede haser og korrekte vinkler.

 

Og mysla er alt for bred foran, og smal bagtil hvilket giver hende en meget lidt jordvindede og smidig bevægelse. Hendes hoved, udtryk, pelsstruktur tror jeg tilgengæld er i top.

 

Et billede i bevægelse og et hvor man kan se pladsen mellem forbenene..hun er også overbygget kan jeg se, hehe

8852.jpg

mysla 1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville dø hvis nogen sagde noget negativt om min prinsesse:roll: Men hun er jo heldigvis bare en blanding:-)

 

Det er netop det problem som en del udstillingsfolk oplever efter en tur i ringen. Den kritik dommeren kommer med, opfattes som negativ kritik af en god ven.

Men eksteriørbeskrivelsen, som er det man modtager, er en beskrivelse af hvor tæt op af racens standard hunden er, set med et enkelt individs øjne.

 

Det er ikke en vurdering af om hunden er sød, om den er dygtig, om den egner sig til at være vores bedste ven eller om den er smuk set med sin ejers øjne :-)

 

Ting som kort overarm, faldende kryds, stejl knævinkling eller mindre racetypisk udtryk fortæller intet om hundens kvalitet ift. dens funktion som kæledyr, men desværre er det ganske typisk at en kritik der påpeger nogle fejl ift. racestandarden, bliver bortkastet fordi "den dommer da ikke fatter en fis".

Link til indlæg
Del på andre sites

Det forstår jeg måske ikke helt..altså at man kan blive så stødt over konstruktiv kritik af fysiske træk. Jeg ville tilgengæld over kritik af personlighed for så er vi ude i noget personligt= din hund er dum.

 

Men jeg kan da sagtens selv se hvis jeg kigger på mine hunde at sheila feks har kohaser, flade poter, knæk på halen og unødvendig løs hud som nogle af de træk der gør at hun ikke kunne leve op til en racestandard for labrador (hvilket er logisk når hun er en blanding). Nogel af disse træk, feks kohaser giver hende jo så også en smule mindre stabilitet i benet= med hendes holdbarhed i haseledet er formentlig nedsat i forhold til en hund med pænt formede haser og korrekte vinkler.

 

Og mysla er alt for bred foran, og smal bagtil hvilket giver hende en meget lidt jordvindede og smidig bevægelse. Hendes hoved, udtryk, pelsstruktur tror jeg tilgengæld er i top.

 

Et billede i bevægelse og et hvor man kan se pladsen mellem forbenene..hun er også overbygget kan jeg se, hehe

 

Jep - det er nemlig med til at give det hele billede af hunden!

 

Mysla:

 

Korrekt trekantet hovede, korrekt forhold mellem skalle og næse, fint ansatte ører, korrekte mandelformede, mørke øjne med fint pigment. Korrekt længe/højde forhold. God brystdybde. På billedet virker hun høj bag og toplinien virker blød. Lidt stejl skulder og kort overarm gør, at hendes forbensbevægelse mangler noget fremdrift, som du selv påpeger. Det gør så også, at hun sparker lidt rigeligt bagud med bagbenene. Forbenene kunne være mere parrallelle, ja - hun fransker lidt. Til gengæld ser hun ud til at have en god vinkling af mellemhånden. Fine ovale poter. Korrekt hale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende skal prøve se hvad jeg kan finde af billeder :mrgreen:

 

Dog kan jeg ikke bidrage med ret meget er ikke særlig god til at se detaljer på hundene og se hvordan de hænger sammen og slet ikke andre racer end "min" egen .. Men følge rmed kan jo være man kan lære lidt...

 

SMM : Nu du er meget intereseret i det og god til det har du så aldrig tænkt tanken at blvie sådan real dommer indenfor udstilling??

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige finde BC beskrivelsen frem og give mit bud på Vilya - men personligt kan jeg godt lide hendes bevægelser, som ser ud som det.. skal. Og ikke stresshyrdendehelvede.

 

Nå men I får lige Dolph. Der er meeeget galt med den hund. Men så er han i stedet kernesund.

 

St%25C3%25A5%2520billede.JPG

 

tr%25C3%25A6ning%2520dolph.jpg

 

Og her - til dem der ville bedømme uden alt det der pels orgie :mrgreen:

 

Diverse%2520064.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende skal prøve se hvad jeg kan finde af billeder :mrgreen:

 

Dog kan jeg ikke bidrage med ret meget er ikke særlig god til at se detaljer på hundene og se hvordan de hænger sammen og slet ikke andre racer end "min" egen .. Men følge rmed kan jo være man kan lære lidt...

 

SMM : Nu du er meget intereseret i det og god til det har du så aldrig tænkt tanken at blvie sådan real dommer indenfor udstilling??

 

Ooooh no - der er jeg SLET ikke endnu :mrgreen: For et halvt år siden kunne jeg jo ikke se forskel på vinkler eller noget....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Ihh... Har absolut intet konstruktivt at bidrage med, eftersom det er noget jeg fatter hat af.

Men synes det er mega spændende og så er der jo billeder af lækre hunde :engel:

 

Det er ret interessant at læse hvad i kigger efter, hvordan i bedømmer og beskriver - Så håber flere med renracede hunde byder ind og dem med forstand på fortolkning af standarter byder ind :5up:

 

Og lige mht. kritik af udseende..... Lige den del røre ikke mig personligt.

Mine hunde er jo de smukkeste i verden, uanset om de lever op til en standart eller ej - Skønhed er subjektivt.

 

Men det ændre jo ikke på, at de ikke lige lever op til standarterne for en bc eller cavalier, som de jo er "mest af" og tvivler ret meget på, at min kommende bc med DKK tavle vil klare sig ret godt på en udstilling.

Det skal da prøves, bevares, men lige udseendet er jeg ret ligeglad med om folk hagler ned....

 

Begyndte de derimod at kritisere mine hundes personlighed.... Uha.... De kan bare lige prøve, kan de! :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set at cavalier-folket også har sådan en gruppe på fb og jeg synes idéen er rigtig fin - hvis man altså kan finde ud af at håndtere at modtage kritik på sin hunds konstruktiv og racetype ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er netop det problem som en del udstillingsfolk oplever efter en tur i ringen. Den kritik dommeren kommer med, opfattes som negativ kritik af en god ven.

Men eksteriørbeskrivelsen, som er det man modtager, er en beskrivelse af hvor tæt op af racens standard hunden er, set med et enkelt individs øjne.

 

Det er ikke en vurdering af om hunden er sød, om den er dygtig, om den egner sig til at være vores bedste ven eller om den er smuk set med sin ejers øjne :-)

 

Ting som kort overarm, faldende kryds, stejl knævinkling eller mindre racetypisk udtryk fortæller intet om hundens kvalitet ift. dens funktion som kæledyr, men desværre er det ganske typisk at en kritik der påpeger nogle fejl ift. racestandarden, bliver bortkastet fordi "den dommer da ikke fatter en fis".

 

Jeg forsøger at skelne imellem ting, som jeg ikke kan gøre noget ved og ting, jeg kan gøre noget ved.

 

Maggie er "en smule" overbygget, så det bliver bemærket stort set hver gang, men de bemærkninger er dem, der går på temperament og opførsel i ringen.

 

I januar var vi pauseklovn ved et skue i DRK og kom afsted med bemærkninger "needs lots of training" fra den fine engelske dommer.

Så der er blevet arbejdet (det var der nu også i løbet af efteråret) og tøsen er blevet mere moden, så i lørdags kom vi afsted med en "udmærket temperament" og "velvist".

Det var så næsten ligegyldigt, at dommeren syntes, at ørerne var lidt for store og numsen lidt for høj.

 

Maggie er stadig ung (nu i juniorklassen), så for os er udstilling stadig træning i at have det (kontrolleret) sjovt i ringen

 

82436-019.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at det er umuligt at vurderer, f.eks en cocker ud fra fotos.Selvfølgelig kan hunden ses stillet op om den er lang eller kortrygget , men om den fransker ved løb, har girafhals, som kan skjules lidt ved ikke at trimme halsen for tæt , kan jo ikke ses. Ej heller størrelsen. Eller hvor smalbrystet den evt er, dette kan ikke altid ses på foto.

Men på korthårshunde findes jo ikke disse muligheder med klip og trim iforhold til hundens bygning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er et par billeder af Gizmo (i lidt forskellige aldre), og har så også lagt hans forskellige kritikker med... Han er altid kommet ud med bedste prædikat, og får generelt fine bedømmelser, det gennemgående kritiske er dog hans lænd/kryds, og det han altid får ros for er hans forpart, vinkler, underlinie, ryg og hoved :-D

 

 

Hillerød 8. maj 2011, juniorklasse, excellent, CK, BIR.JPG

Hillerød, 11 mdr. gammel

 

IMG_0384.jpg

Næstved, 6½ mdr. gammel

 

405378_3088977864628_1269393087_3180769_109700184_n.jpg

Jægerspris, 20 mdr. gammel

 

 

International Udstilling - Roskilde - 5. Maj 2012 - Åben kl., Hanner - 23 mdr.

Dommer: Martin Johansson, SverigeVelskåret hoved, lyse øgon, giver et lille

kort indtryk, bra ryglinie, bra i fronten, korrekt vinklet bag, brant kors, rør

sig parallelt men bliver ineffektiv bag, bra pels ock farg.

Præmiering: Excellent

Placering: 2

 

 

5-Klub Regi - Jægerspris - 29. Jan. 2012 - Åben kl., Hanner - 20 mdr.

Dommer: Svend Løvenkjær

Herlig type, herligt

hoved med godt forhold mellem næse og skalle parti, korrekt skalle, lige næseryg

med kraftfuldt næseparti, herlig hals med lidt for meget halshud, god ryg og

lænd, med en anelse faldende kryds, lige forben, herlig underlinie, korrekte

poter, tilpas vinklet i knæ og hase og muskuløse lår, herlig farve, korrekt

pelsstruktur, bevæger sig frit.

Præmiering: Excellent

Placering: 1

Champion Kvalitet (CK)

Bedst i Køn

Bedst i Racen (BIR)

Skue - Bakken - 2. Juni 2011 - Juniorkl., Hanner - 12 mdr.

Dommer: Henny Andersen

Velbygget han. Mskulin fremtoning. Korrekt bid, godt hoved, god hals og ryglinie, velvinklet

velstillede lemmer. Passende brystkasse for alderen. Herligt hårlag. Gode

bevægelser.

Præmiering: Excellent

Placering: 1

BIG 4 (nr. 4 i Bedst i Gruppe 7)

 

International Udstilling - Hillerød - 8. Maj 2011 - Juniorkl., Hanner - 11 mdr.

Dommer: Bo Skalin, Finland

Vacker han med bra proportioner, bra hovede, vacker hals, velbygget, normal vinklet frem og bag,

vel buet svans, rør sig mucke bra, trevlig temperament, bra pelskvalitet, står

bra på sine tasser.

Præmiering: Excellent

Placering: 1

Champion Kvalitet (CK)

Bedst i Køn

Bedst i Race (BIR)

 

International Udstilling - Næstved - 22. Apr. 2011 - Juniorkl., Hanner - 11 mdr.

Dommer: Martin Croeser, Sydafrika

Excellent type, very nice head, very good bone, excellent topline, nice topline behind, nice moves.

Præmiering: Excellent

Placering: 1

 

International Udstilling - Fredericia - 13. Feb. 2011 - Hvalpekl., Hanner - 8½ mdr.

Dommer: Francisco Ruiz Rodriguez, Spanien

Very good head, good ears, good topline, good angulations, good chest, very good move.

Præmiering: Særdeles Lovende (SL)

Placering: 2

 

Skue - Årslev/Odense - 6. Feb. 2011 - Hvalpekl., Hanner - 8 mdr.

Dommer: Tomas Rohlin, Danmark

8 mdr., meget glad og social, velskåret hoved, god skalle, tilstrækkeligt næseparti, kunne ønske

lidt stærkere underkæbe, velansatte ører, meget gode kropsproportioner, meget

gode benstammer, tilstrækkelig brystkasse, tilstrækkeligt vinklet fremme, gode

vinkler bag, velansat og båren hale, meget god pelsstruktur, bevæger sig godt

fra siden, men lidt ustabil fremme og bag og trækker op i lændepartiet.

Præmiering: Særdeles Lovende (SL)

Placering: 1

 

5-Klub Regi - Jægerspris - 30. Jan. 2011 - Hvalpekl., Hanner - 8 mdr.

Dommer: Th. Hassing Kristensen, Danmark

En dejlig 8 måneders hvalp med et prima hoved, lavt ansatte ører, god næseryg af passende bredde, god

hals, dejlig overlinje, velformet brystkasse, gode benstammer med gode vinkler,

dejlige race rigtige bevægelser, prima afspark.

Præmiering: Særdeles Lovende (SL)

Placering: 1

Bedste Hvalp

 

Juleskue - Næstved - 12. Dec. 2010 - Hvalpekl., Hanner - 6½ mdr.

Dommer: Tenna Dahl, Danmark

Yderst tiltalende han. Dejligt maskulint hoved med korrekt udtryk. Godt pigment. Fine ører og

øjne. God hals. Dejlig veludviklet front for alderen. Passende benstammer til

kroppen. God over- og underlinje. Godt kryds. God hale. Korrekt vinklet bag.

Fine poter. Godt hårlag. Bevæger sig korrekt set fra alle hold. Meget venligt

temperament. En yderst tiltalende hvalp i alle henseender.

Præmiering: Særdeles Lovende (SL)

Placering: 1

Hillerød 8. maj.jpg

IMG_2669.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...