Hop til indhold

En stor forskel på kuld brødre?


Shii
 Share

Recommended Posts

Jeg sidder tit og kigger på hunde til salg, ikke fordi vi vil have en lige NU men fordi jeg synes det er så dejligt at sidde og se på hvalpe :oops::lun:Lidt skruk er man vel?

 

Nå men jeg faldt over dette billede som er to kuldbrødre, af racen Mops...

 

mops.JPG

 

Jeg er dybt imponeret over hvor LIDT de ligner hinanden?

 

De bliver solgt fra et sted som jeg ved er en af de lovlige hundefabrikker der findes her i Holland, så min tanke er at disse såkaldte kuldbrødre ikke er kuldbrødre... Eller kan to hvalpe fra samme kuld, (racerene vel og mærke!) have SÅ store afvigelser fra hinanden?

 

Bemærk jeg snakker ikke om afvigelser fra standarden, den kender jeg ikke, jeg synes bare at de her to ikke ligner hinanden når man tænker "standard" (Så skulle de jo være tæt på identiske)

 

Hvad synes I ? Ligner de hinanden? hvilke forskelle ser du? er der evt. en mops-kender der kan sige hvilken der er "mere rigtig" end den anden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan altså godt være større forskelle imellem kuldbrødre/søstre. Det er især hvis der har været stor forskel på forældrene.

Forleden faldt jeg over et kuld schæfer/rottweilerhvalpe. Der er forskellen jo stor. Nogen af hvalpene lignede tydligt schæfer, andre rottweiler, og nogen var blevet en mellemting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm

racerene som i med stamtavle? For hvis de ikke er med tavle kan der godt være noget andet i dem, hvor kun de gener er fremtrædende i den ene.

 

Den til venstre har ørerne lavere sat, flere rynker og mere hængende kinder, og så er den hvid på brystet eller ser jeg forkert?

 

Er ikke mops-kendere :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan sagtens være meget forskel på søskende i et kuld, og "standarden" er jo et vidt begreb, da der er yder punkter i den, og den kan fortolkes helt forskelligt. Når de står i en udstillingsring, er det meget tydeligt, at individerne kan se højst forskellige ud, og stadig holde sig inden for standarden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan altså godt være større forskelle imellem kuldbrødre/søstre. Det er især hvis der har været stor forskel på forældrene.

Forleden faldt jeg over et kuld schæfer/rottweilerhvalpe. Der er forskellen jo stor. Nogen af hvalpene lignede tydligt schæfer, andre rottweiler, og nogen var blevet en mellemting.

 

Jamen det er jo logisk at blandingshvalpe kan have store forskelle...

 

Men her tænker jeg f.eks... Når jeg ser et kuld labradors f.eks... Så kan jeg virkelig ikke se forskel på dem... Og ser jeg 3 sorte voksne labradors er den eneste måde for mig at kende forskel at se hvilken der e tyk og hvilken der er tyndest...

 

Altså i denne debat handler det om racerene hvalpe, ikke blandings hvalpe.. Jeg troede jeg fik det gjort klart af første indlæg, men det gjorde jeg åbenbart ikke :-D

 

Jeg har bare aldrig set så stor en forskel i samme kuld, og det undrede mig at det er muligt at gå fra hvad jeg mener er en yderlighed til en anden... Jeg ved godt at man kan krydse to mops der begge ligger i hver ende af standarden og det åbner jo ret meget op for mange ting... F.eks. ved labradors kan man jo krydse en slank type med en bred type, men det synes jeg bare ikke man høre folk gøre særlig ofte?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke nogle af de to ser specielt renracede ud. Så netop det billede er nok ikke det helt rigtige udgangspunkt fo debatten.

 

Men for så at kommentere emnet, så kan der meget nemt ses ret stor forskel på søskende i et kuld. De vil givet vis alle holde sig inden for racens standard, men hos de fleste racer ses der osse ret stor spredning i typen.

De kuld hvor der oftest ses forskelle, vil være de rene udparringer hvor der oven i købet er brugt forskellige typer forældredyr. Genetik er jo ikke at blande sort og hvid som herefter giver grå, derfor vil hvalpe fra samme kuld, men med 'sort/hvide' forældre altså falde ud til forskellige sider og i højere grad ligne enten mor eller far. Laver man der i mod en kombination med to meget enstypede forældre eller et kuld med en indavlsgrad, så vil man se et langt mere homogent kuld hvor størstedelen af hvalpene ligner hinanden rigtig meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu er min race jo meget lidt homogen og hvalpene i et kuld kan falde enormt forskelligt ud..

 

Og jeg synes også der er stor forskel på mopse, især de sorte. Så i princippet kunne de to forældredyr jo være af hver sin type.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan godt være ret stor forskel inden for i hvert fald de små pudler. Min hund er en dværgpuddel, men to af hans helbrødre er blevet mellempudler og er i øvrigt noget kortere og bredere i det end min hund, som så ifølge standarten er for lang, men til gengæld ikke for høj ;-) De har heller ikke helt samme farve, min er en del mørkere end de tre andre. Han har også noget hvidt på brystet og halespidsen (hvilket er "forbudt"), mens en af de andre har hvide tæer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...