Hop til indhold

Sove længe med hvalp - er det umuligt???


Gæst Mollymor
 Share

Recommended Posts

Gæst Mollymor

Hej alle...!

 

Er ny her på hunde-forum og stolt ejer af en 4 måneder gammel brun labrador tæve ved navn Molly.

Jeg er lidt nysgerrig - vores hun har følgende dagsrutine:

05.30 Vågner og begynder at lave uro og ballade (Hun sover i vores soveværelse som er aflukket)

07.00 Morgenmaden serveres og efterfølges af lille gåtur

07.40 Vi tager på arbejde

16.15 Hjemme igen - og ud i haven/aktiveres

18.30 Vi spiser

19.00 Molly spiser

19.15 Gåtur

19.45 Hjemme og lege

23.00 Vi hopper alle i seng

 

Mit spørgsmål er så, hvordan kan vi får hende til at sove længere om morgenen? Gode råd modtages med glæde :) Eller er det et spørgsmål om tålmodighed og tid? Vi drømmer om at sove til 06.30 i hverdagen og måske bare til 07.30 i weekenderne... Men det virker meget langt væk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ret hurtigt fået lært mine hvalpe kommandoen: "Put-sove". Det betyder; god nat, god for middag, god what ever og læg dig ned og klap i...vi skal ikke op endnu. Husk dog lige at vænne en tur ud med hvalpen før det er Put-sove-tid i hvert fald så længe bæstet er bette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du finder løsningen, må du gerne dele den.

 

Maggie var meget længe om at finde ud af, at dagen altså ikke starter ved 4-tiden. I starten stod jeg op med hende for at gå ned og tisse (efter et par tissetårer i sengen, lærer man at komme hurtigt op), men da jeg var sikker på, at hun kunne holde sig, begyndte jeg at ignorere hende. Det har så fået hende til at fatte, at dagen starter lidt senere - kl. 5:30.

 

Jeg vender stadig på, at hun fatter, at der er noget, der hedder weekend.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den yngste er i bur... hvis hun begynder at rode rundt derinde inden kl 6, så får hun at vide, at hun skal stoppe. Klokken 6 får hun lov at komme op i sengen og sove en time sammen med mig og den store, inden vi står op ved 7 tiden.

Da de var små gik vi bare lige ud i haven og tissede og så lige lukt tilbage i seng.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Liva's mor

Vi har en labrador på 1 år og 2 måneder, da hun var lille hvalp var det også ud midt om natten. Men vi har været så heldige at stort set fra da hun blev renlig kunne hun også sove længere - selv i weekenderne hvor vi nogle gange sover 3-4 timer mere end i hverdagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg frygter sådan vores hvalp nummer to når jeg læser dette :lol:

 

Dexter står ikke op før klokken 9... Jeg cykler i skole klokken 8:20 ca. og han ligger bare på gulvet sådan helt "Så stooop dog med at larme så jeg kan sove kvinde!!!" :lol:

 

Da han var helt lille stod han også tidligt op, jeg ved ikke hvad der har fået ham til at sove længe :hmm: Han sover selvom vi kommer ned i køkkenet, medmindre vi virkelig "gejler ham op" til at der skal ske noget...

 

Måske handler det bare om vane og rutiner... Når først hvalpen kan holde sig kan du begynde at "rykke" hvornår den får lov at stå op... Bare 5-10 minutter måske om dagen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anaid

De første par måneder vågnede Emil også kl. halv seks, seks......Nu er han 10 måneder og ligger og bobler til kl. 9, hvis han kan komme afsted med det. Skal hverken tisse eller noget når vi andre står op om morgenen. Han hilser lige godmorgen og så sover han videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm

Har en FB tæve på 8 måneder, og lige siden 4-5 måneders alderen har hun kunne sove til helt op på eftermiddagen kun afbrudt af en enkel tissetur ved 10-12 tiden :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mollymor

Man skulle tro hun vidste at jeg havde skrevet her, for de sidste 2 dage går hun sovet til kl 8 - og i dag kunne hun blive ved hvis det ikke var fordi vi skulle op og afsted. Men tror hun har en fornemmelse af hverdag og weekend, og så har vi lavet mere udluftning i soveværelset så temperaturen er mere tåleligt:-) håber det varer ved. Vi er også begyndt at sætte signal på sove tid - så når lyset slukkes råber vi godnat Molly:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PeterS

Vores hvalp er nu knap 4 måneder - og lad mig starte med at sige, at det bliver bedre :-)

 

I starten - dvs indtil han blev 11-12 uger vågnede han også tidligt - og vi taler 5-5.30 tiden. Mit indtryk var klart, at det var fordi han ikke kunne holde sig længere.

Vi har fra dag 1 haft ham i et lukket stofbur om natten som er nede i stuen - vi sover selv ovenpå - og det har vist sig, at være en rigtig god ide. Han føler tryghed og glæde ved buret.

 

Fra han ca. 12. uge begyndte han at sove længere - og planen for os, var at gå ned til ham 15 min senere hver morgen. Det resulterede i 2 uheld, hvor han tissede i sit bur - og der havde vi jo tydeligvis trukket den for længe - så må man gå lidt tilbage.

I dag kan han sove til kl. 7.30-8 tiden på fridage - og vi går ned til ham kl. 06.45 i hverdagene - og der er det tydeligt at vi vækker ham, da han strækker sig og virker træt :-)

 

Så tricket for os: Bur, konsekvens ved lægning om aften, gradvis tilvænning til senere tidspunkt om morgenen - og vupti - når blæren kan rummer mere, kan han sove længere :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst chicovovsen

Jeg har en golden på 16 uger. Han har sovet igennem altid og har ikke travlt med at tisse om morgenen. Da han var 8 uger havde jeg fri i 14 dage, og de timer jeg har ligget i sengen og nægtet at stå op fordi der ikke skulle ske noget spændende når han ville.

Men han sover så i sengen. Jeg vil sige at hemmeligheden langt hen ad vejen er mørklægningsgardiner.

I weekenden står manden op 5.30 senest, men Catus sover videre. Så kommer manden ind kl. 7. Catus står op, spiser, tisser og bliver lagt i seng kl 7.30 og så sover han til jeg står op/er færdig med at være i bad fx.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...