Gæst Bakker Skrevet Maj 23, 2012 Rapporter Share Skrevet Maj 23, 2012 Jeg har i dag fået stillet diagnosen "fransk hjerteorm" hos min dejlige unghund. Er skrækslagen for det første døgn i behandling - dyrlægen talte om at der er risiko for anafylaktisk chok hvis hun er meget angrebet, og det aner jeg jo ikke om hun er Da jeg fortalte mine trænere i klubben, at jeg måtte pause træningen lidt på grund af fransk hjerteorm, fik jeg at vide, at der er en del af det i omløb her på Køge egnen for tiden. Så lige en advarsel til andre heromkring. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Maj 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 :ae:Hvordan har du opdaget, at hun er syg? Hostede hun? Eller har hun været dårlig i længere tid? Eller var det ved et rutinecheck? Hvis hun ikke har været syg i længere tid, så er det sikkert en ny infektion. Og så er der ikke så mange orm og larver i hjerte og lunger. Anafylaktisk chok opstår ikke som en reaktion på medicinen, men som en reaktion på de døde orm og larver, hvis der er mange af dem. Dyrlægen vil sikkert give binyrebarkhormon samtidig med ormekuren, hvis der er fare for anafylaktisk chok. ---Fransk hjerteorm er overalt i Danmark. Og den forsvinder ikke igen. Vi skal lære at leve med den. Hvad har du aftalt med dyrlægen? Er du startet med behandlingen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Maj 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 Det er allevegne, desværre. Jeg håber din hund klarer sig igennem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bakker Besvaret Maj 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 :ae:Hvordan har du opdaget, at hun er syg? Hostede hun? Eller har hun været dårlig i længere tid? Eller var det ved et rutinecheck? Hvis hun ikke har været syg i længere tid, så er det sikkert en ny infektion. Og så er der ikke så mange orm og larver i hjerte og lunger. Anafylaktisk chok opstår ikke som en reaktion på medicinen, men som en reaktion på de døde orm og larver, hvis der er mange af dem. Dyrlægen vil sikkert give binyrebarkhormon samtidig med ormekuren, hvis der er fare for anafylaktisk chok. ---Fransk hjerteorm er overalt i Danmark. Og den forsvinder ikke igen. Vi skal lære at leve med den. Hvad har du aftalt med dyrlægen? Er du startet med behandlingen? Jeg opdagede det ved at hun hostede. Det har hun gjort on / off i 14 dage - 3 uger. Den sidste uges tid har det været dagligt, så vi besluttede at få hende tjekket, og fik så diagnosen i går. Jeg ved ikke hvordan man definerer "længere tid" - hun er kun 7 mdr., så der er jo en naturlig begrænsning på, hvor længe hun kan have været smittet. Hun har selvfølgelig fået den almindelige hvalpekur da vi fik hende hjem, og jeg håber da, at den har taget det hun måtte have haft. Men jeg kan jo ikke være sikker, den kur hun får nu, er i hvert fald mere massiv, end den hun fik dengang. Hun er startet i behandling i dag, den består af dels ormekur (Milbemax VET) som hun skal have en gang om ugen i fire uger og dels prednisolon DAK (binyrebarkhormon) som hun skal have den dag hun får ormekuren og dagen efter, for at modvirke en eventuel allergisk reaktion på døde orm i bughulen. Rent rationelt ved jeg godt, at det nok skal gå, men bare tanken om, at min lille hund har orm kravlende rundt i sit hjerte og sine lunger - og at der kan være så mange af dem, så der er en risiko for at det vil genere hendes system at de dør! Øv, øv, øv - og jeg tør slet ikke tænke på eventuelle langtidseffekter af, at de har været der - vil det skade hendes hjerte/lungefunktion? Hun er superaktiv, og blæser rundt som en aktiv jagthund på 7 mdr. nu skal, men jeg er alligevel bekymret for om de rådne orm har skadet hendes organer på længere sigt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret Maj 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 Vi havde nogle tilfælde i min klub sidste år. De er altså helt tilbage fit for fight, træner RIGTIG meget og er super aktive! Så der er altså en god chance for at hun nok skal komme sig helt. Ja de er overalt og min hund bliver tjekket et sted mellem 1 gang om året og hvert halve år - også selvom han ikke har symptomer.. det er bare det pokkers af det at man jo ikke kan være sikker på at hunden er fri selvom man har tjekket.. Suk. Nå men i hvert fald så rigtig god bedring med hende! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst pixiedee Besvaret Maj 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 3 ugers hoste? Det er i min verden lidt for længe... Før man søger dyrlæge! Men sådan Er vi jo så forskellige min mors hund har også haft det , og det er en snylter som snegle har, skovsnegl eller dræbersnegle, man kan ikke vaccinere hunden mod hjerteorm de skal i behandling så hurtigt som muligt, symptomer er hoste, hoster din hund mere end 3 dage i træk, så søg dyrlæge og det kan klares med en afførringsprøve og en pille, venter man for længe skal der så skrappe midler til at hunden chancer er så små at den kan enten dø, af medicinen eller af ormen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst pixiedee Besvaret Maj 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 Ps: ormekur dækker ikke hjerteorm, men indvoldsorm Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Maj 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 25, 2012 Jeg opdagede det ved at hun hostede. Det har hun gjort on / off i 14 dage - 3 uger. Den sidste uges tid har det været dagligt, så vi besluttede at få hende tjekket, og fik så diagnosen i går. Jeg ved ikke hvordan man definerer "længere tid" - hun er kun 7 mdr., så der er jo en naturlig begrænsning på, hvor længe hun kan have været smittet. Hun har selvfølgelig fået den almindelige hvalpekur da vi fik hende hjem, og jeg håber da, at den har taget det hun måtte have haft. Men jeg kan jo ikke være sikker, den kur hun får nu, er i hvert fald mere massiv, end den hun fik dengang. Hun er startet i behandling i dag, den består af dels ormekur (Milbemax VET) som hun skal have en gang om ugen i fire uger og dels prednisolon DAK (binyrebarkhormon) som hun skal have den dag hun får ormekuren og dagen efter, for at modvirke en eventuel allergisk reaktion på døde orm i bughulen. Rent rationelt ved jeg godt, at det nok skal gå, men bare tanken om, at min lille hund har orm kravlende rundt i sit hjerte og sine lunger - og at der kan være så mange af dem, så der er en risiko for at det vil genere hendes system at de dør! Øv, øv, øv - og jeg tør slet ikke tænke på eventuelle langtidseffekter af, at de har været der - vil det skade hendes hjerte/lungefunktion? Hun er superaktiv, og blæser rundt som en aktiv jagthund på 7 mdr. nu skal, men jeg er alligevel bekymret for om de rådne orm har skadet hendes organer på længere sigt Når hun er 7 mdr nu, så er hun først rejst fra kennelen i december. Og så har hun først fået ormene her i foråret. For der var vist ingen snegle i december. Faktisk tror jeg ikke, at det var varmt nok til snegle før vi nåede helt hen i april i år... Og så kan hun kun have haft sygdommen i 1-2 måneder. Så jeg tror bestemt ikke, at du har grund til at være bekymret. MEN!! Du skriver, at hun "blæser rundt som en aktiv...osv".. Da min egen Silke havde hjerteorm da hun var knap 1 år, så havde vi forbud mod at gå uden snor. Silke måtte altså ikke "blæse" nogensteder. Hun er er ellers også en superaktiv jagthund. Det var netop fordi de døde orm jo kan rive sig løs og virke som en blodprop i hjertet hvis hjertet arbejder for kraftigt. Så lad være med det. Her hvor jeg bor HAR der faktisk været et tilfælde med en ung hund, der pludselig fik hjertestop under leg. Det viste sig så også at være de lorte orm.. Da Silke endelig fik lov til at gå løs igen --under nøje kontrol-- da havde hun kun lige fået snoren af da der sprang en hjort op for snuden af os....... Og Silke strøg efter den........... Da var JEG lige ved at få hjertestop....... ---Silke var meget hårdt ramt af rigtig mange larver og orm... Hun begyndte først at hoste på et meget sent tidspunkt. Men hun kom sig fuldstændig og har haft et helt normalt liv. Hun er nu 10 år. Og har stadig ingen hjerteproblemer. Du skal bare huske, at selv om det snart er overstået, så kan din hund blive smittet igen. Så sørg for at få hende testet mindst hver 6. måned. Oftere, hvis der er nogensomhelst symptomer. Hvis hun bliver stille, mister appetitten, virker utilpas, sover meget, bløder fra slimhinder eller øjne... Testen er så nem og koster så lidt i forhold til hvad en voldsom gang orm kan koste.. Og lær hende, at hun ikke må spise nedfaldsfrugt, som sikkert er en meget væsentlig kilde til smitte. Der kan nemlig sidde bittesmå snegle indeni. ---Og selvfølgelig må hun heller ikke spise hestepærer eller andre lorte. Af samme grund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bakker Besvaret Maj 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 25, 2012 Når hun er 7 mdr nu, så er hun først rejst fra kennelen i december. Og så har hun først fået ormene her i foråret. For der var vist ingen snegle i december. Faktisk tror jeg ikke, at det var varmt nok til snegle før vi nåede helt hen i april i år... Og så kan hun kun have haft sygdommen i 1-2 måneder. Så jeg tror bestemt ikke, at du har grund til at være bekymret. MEN!! Du skriver, at hun "blæser rundt som en aktiv...osv".. Da min egen Silke havde hjerteorm da hun var knap 1 år, så havde vi forbud mod at gå uden snor. Silke måtte altså ikke "blæse" nogensteder. Hun er er ellers også en superaktiv jagthund. Det var netop fordi de døde orm jo kan rive sig løs og virke som en blodprop i hjertet hvis hjertet arbejder for kraftigt. Så lad være med det. Her hvor jeg bor HAR der faktisk været et tilfælde med en ung hund, der pludselig fik hjertestop under leg. Det viste sig så også at være de lorte orm.. Da Silke endelig fik lov til at gå løs igen --under nøje kontrol-- da havde hun kun lige fået snoren af da der sprang en hjort op for snuden af os....... Og Silke strøg efter den........... Da var JEG lige ved at få hjertestop....... ---Silke var meget hårdt ramt af rigtig mange larver og orm... Hun begyndte først at hoste på et meget sent tidspunkt. Men hun kom sig fuldstændig og har haft et helt normalt liv. Hun er nu 10 år. Og har stadig ingen hjerteproblemer. Du skal bare huske, at selv om det snart er overstået, så kan din hund blive smittet igen. Så sørg for at få hende testet mindst hver 6. måned. Oftere, hvis der er nogensomhelst symptomer. Hvis hun bliver stille, mister appetitten, virker utilpas, sover meget, bløder fra slimhinder eller øjne... Testen er så nem og koster så lidt i forhold til hvad en voldsom gang orm kan koste.. Og lær hende, at hun ikke må spise nedfaldsfrugt, som sikkert er en meget væsentlig kilde til smitte. Der kan nemlig sidde bittesmå snegle indeni. ---Og selvfølgelig må hun heller ikke spise hestepærer eller andre lorte. Af samme grund. Det var da et dejligt lille regnestykke du har lavet der :5up: jeg havde slet ikke tænkt på, at der ikke er hverken snegle eller frøer fremme om vinteren. Men du har jo helt ret, hun kan ikke have været smittet mere end max 2-3 mdr., for inden da har der ikke været nogen mellemværter. Jeg havde selv tænkt på det med, at det måske ikke var godt at hun løber for meget, så jeg ringede og talte med dyrlægen om det i går morges, inden hun startede behandlingen for at høre om hun må gå løs. Jeg fik at vide, at det må hun gerne, men hun må ikke komme til træning her de første par døgn. Det kommer så helt af sig selv, for klubben vil ikke have hende med, før hun er tjekket negativ for orm, og den test skal først tages 14 dage efter at kuren er afsluttet - dvs. 6 uger uden træning i klub Jeg må så i øvrigt indrømme, at jeg er så "pylret" at dels går vi ikke der hvor vi plejer at gå løs og hun rigtig løber igennem (jeg er jo 95% sikker på, at det er der hun er smittet) og dels får hun ikke lov at løbe ret meget. For hvis træning kan være for meget, tænker jeg at for meget løberi også kan. Og tro mig, fremover bliver begge mine hunde tjekket 2 gange årligt. Og kommer der nogen som helst form for symptomer, der kan betyde orm, er det direkte til dyrlægen med tre poser! Det gode er, at det nu er over et døgn siden hun fik første pille, og hun har det fint. Dyrlægen sagde, at der var størst fare for en allergisk reaktion de første timer, så nu er jeg ikke helt så bange mere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Maj 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 25, 2012 Det er godt at hun har klaret det første døgn. Skal hun have flere piller? Så er det det samme næste gang hun får pillen. Sille fik 4 piller med en uges mellemrum og der skulle vi være meget obs det første døgn efter hver pille. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts