Hop til indhold

Hundelege


Gæst MortilKIA
 Share

Recommended Posts

Gæst MortilKIA

Hejsa.

Jeg er næsten lige blevet medlem her på siden da jeg lige er blevet den heldige ejer af en super skøn og dejlig lille beagle hvalp. Har haft hende i 1½-2 måneder efterhånden, og hun er 15 uger gammel.

 

Vi leger rigtig meget sammen, meen da hun er min første hun har jeg problemer med at finde på gode lege. Vi leger tit "SØG" når jeg har kødrester til overs da jeg har læst beagler er super søger - og så træner vi kommandoer når vi er ude at gå ture - er ved at træne hende til at komme når jeg kalder og når jeg kalder hendes navn. Det går meget fint når bare jeg har nogle godbider med. så prøver også hver anden gang uden at give godbidder hvilket også er en success .... næsten da. Er lidt sent ude fordi jeg startede ud forkert da den ene sagde dit og den anden dat. Så fandt jeg en god hjemme side hvor der var en som gav mig gode råd...

 

Nå nu til det egentlige... jeg har som sagt brug for råd om sjove lege som både mor og hvalp finder hyldende morsomme da vi har svært ved at holde legen igang i mere end et par minutter Så ender Kia med legetøjet (piv dyr, bolde etc) og mor ved computeren eller andre steder som jeg nu plejer at være...

 

Nogle gode forslag? - forresten synes jeg det er et kanon godt forum og glæder mig til at læse videre selvom der er meget læse stof :)

 

På forhånd tak

 

- Mor til Kia, Mette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Marley har en opmærksomheds spændvidde på max 2 minutter.. Den træne-leger vi lidt med ved f.eks. at jeg gemmer mig under en dyne og kalder på ham. Så er det hans opgave at komme ind til mig. Han synes det er HYLE morsomt, og selvom jeg jo ikke kan se ham, kan jeg høre hvordan han hopper og trisser rundt og prøver at finde en åbning man kan komme ind af.

Ellers er det sjovt at sætte nogle kopper eller skåle med bunden op ad og en godbid under en af kopperne. Så må hunden prøve at finde godbidden. Man kan så udvide denne leg ved at lære den at gøre bestemte ting for at få godbidden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Mette

Og velkommen til :-D

 

Når du skriver hundelege, så gætter jeg på, at du mener øvelser med din hund?

 

Nu aner jeg ikke, hvilken træningsform du er til eller bruger, men jeg kan kun anbefale klikker træning som er baseret på positiv forstærkning.

Træningen her går egentlig ganske enkelt ud på at rose hunden, når den gør det ønsket (meget kort fortalt).

Og man får et fantastisk forhold til ens hund!

 

Der er vist uendeligt med øvelser, når du træner med klikker :vuf:

Alle medlemmere herinde kan vist komme med en laaaang liste øvelser, men det kan også gøres med en enkel søgning på google.

Link til indlæg
Del på andre sites

er ved at træne hende til at komme når jeg kalder og når jeg kalder hendes navn. Det går meget fint når bare jeg har nogle godbider med. så prøver også hver anden gang uden at give godbidder hvilket også er en success .... næsten da.

 

Når de hvalp kun er 15 uger, er det for tidligt at droppe godbidderne. Og du er i øvrigt slet ikke sent ude! Det første års tid - mindst! - får du mest ud af at bruge masser af godbidder. Det er der, du opbygger din hunds tillid til at der altid sker noget godt, når mor kalder. Og resten af din hunds liv, kan du med mellemrum overraske hende med en belønning, så hun aldrig ved om der er godbid eller ikke godbid når mor kalder. Så må man jo hellere komme for en sikkerheds skyld ;-)

 

 

Søg er en dejlig leg for alle hunde. For at variere, kan du sommetider gemme godbidder i højden, så hun skal op og stå på bagbenene for at finde dem.

 

Og så vil jeg i øvrigt erklære mig enig i anbefalingen af klikkertræning. Men lær det hos en instruktør, for mange, der begynder på egen hånd, ender med at gøre det forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-D

 

Nu du har beagle kunne det være en rigtig god ide at øve positiv øjenkontakt, da din race kan være lidt vanskelig at få snuden op af jorden med.

 

Indkaldslege vil også vise sig at kunne forebygge senere besvær.

 

Ellers tænker jeg mest i aktiviteter som øger samarbejdet og glæden ved at være sammen med dig.

 

Son andre nævner, godbidderne må ikke tages fra tidligt fra og aldrig efter et mønster som f.eks. hver 2. eller 3. gang da hunde godt kan tælle! Brug overlækre små kødstumper hver gang og trap først ud når en aktivitet/øvelse er sikker.

 

Indkald: Kald på hende når hun alligevel er ved at være hos dig, gå evt et skridt bagud for at give hende fornemmelse af at du går. Kald og giv straks godbid samt din hjertelige ros. Vær opmærksom på ikke at berøre hende samtidig med at hun får/spiser godbidden, dette generer de fleste hvalpe. Enten berøring og ros eller godbid og ros.

 

Øjenkontakt kan du lære hende ved at sidde på gulvet med Kia foran dig og en godbid i den åbne hånd, i hendes øjenhøjde, lige foran dig. Straks hun vil nuppe godbidden lukker du hånden, intet andet, lader den lukkede hånd blive hvor den var og når hun er færdig med at møfle på hånden vil hun et ganske kort øjeblik lige lade blikket ramme dit ansigt og netop da åbner du hånden og lader hende tage guffen.

Når hun efterhånden ved hvad hun skal gøre for at få godbidden kobler du ordet "kontakt" eller et andet signal på lige inden hånden åbnes - eller hvis hun ikke forsøger at tage godbidden, med åben hånd og synlig godbid.

Med en madglad beagle kan det være nemmere at bruge mindre attraktive godbidder til denne aktivitet, da succesen er afhængig af at hun kan flytte fokus fra hånden med godbidden i.

 

En god tillidsaktivitet er at gemme en eller flere lækre godbidder på dig selv, lægge dig ned og lade hvalpen gennemsøge dig "for bomber og landminer" ved at gå på dig. Godbidderne gemmes i folder i tøjet. Legen kan udvides ved at du "driller" ved at rulle lidt rundt mens hun søger.

Gemmeleg kan også udvides med at hun skal finde guffen på din krop, dette forlænger kontakten efter fundet af dig, samt belønningssituationen, og sådan forlænget belønningssituation bevirker at hunde virkelig husker belønningen og derfor vil gøre rigtigt meget for at opnå at blive belønnet

 

Du kan låne eller købe bogen "Sjov på turen med din hund" hvor jeg har skrevet om hvordan man kan aktivere og lege sig gennem ture med hunden og derved opnå/vedligeholde den positive kontakt. Dit bibliotek har bogen hjemme lige nu, jeg har tjekket :-D mange af de beskrevne aktiviteter kan du sagtens tilbyde hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MortilKIA

Ih jeg siger tusind mange tak for de dejlige råd.

Vil i den grad tage dem alle i brug. :5up:

Meeen den klikker træning har jeg prøvet samt set en masse videoer på youtube, men glemmer selv at bruge den for tid men tror i hvertfald i første omgang at det er bedre med tillids og kontakts øvelser i første omgang for at undgå forvirring og stress :) Og mht godbidder er jeg glad for de råd om dem og vil undlade at tage dem fra hende for tidligt. Men grunden til jeg af og til eller hver anden gang gør det uden, er for at teste hende for at se om jeg kan fange hendes opmærksomhed da beagler som sagt har det med at gå med snuden i græsset hele turen igennem :) men igen tak for tippet og håber de vil være et stort hit blandt mig og min dejlige baby.

:pray:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så vil jeg i øvrigt erklære mig enig i anbefalingen af klikkertræning. Men lær det hos en instruktør, for mange, der begynder på egen hånd, ender med at gøre det forkert.

 

Ja selvfølgelig! Vigtig info som jeg ikke lige fik med :blink:

Og derfor jeg ikke begyndte med foreslag til forskellige øvelser.

Hvis du søger på positiv træning med øvelser, så tror jeg, at alle forklarer øvelserne forskelligt, så det er rigtig vigtigt, at lære det rigtigt, før man selv begiver sig ud i de uendelig mange øvelser.

 

Nu ved jeg ikke, hvordan det er i Odense, men min hundetræner kører også hold kun med sjov og tricks, så måske der også er noget lignende hos dig? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MortilKIA

Det kan måske være :) Men da min økonomi ikke er heeelt så god endnu har jeg ikke rigtig råd til hundetræning og derfor vil jeg gerne gøre det selv indtil da. :) men ja vil nok hellere lære hende igennem leg frem for træning.. men der er mange muligheder som er bedre end andre men kan bare ikke rigtig finde dem :/

Men igen tak for alle de dejlige tilbagemeldinger :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan måske være :) Men da min økonomi ikke er heeelt så god endnu har jeg ikke rigtig råd til hundetræning og derfor vil jeg gerne gøre det selv indtil da. :) men ja vil nok hellere lære hende igennem leg frem for træning.. men der er mange muligheder som er bedre end andre men kan bare ikke rigtig finde dem :/

Men igen tak for alle de dejlige tilbagemeldinger :)

 

Jeg forstår ikke hvad du mener med det fremhævede?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan måske være :) Men da min økonomi ikke er heeelt så god endnu har jeg ikke rigtig råd til hundetræning og derfor vil jeg gerne gøre det selv indtil da. :) men ja vil nok hellere lære hende igennem leg frem for træning.. men der er mange muligheder som er bedre end andre men kan bare ikke rigtig finde dem :/

Men igen tak for alle de dejlige tilbagemeldinger :)

 

Nu kan jeg se du bor i Aalborg øst, der er træningen meget billig ved jeg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MortilKIA
Jeg forstår ikke hvad du mener med det fremhævede?

Mener bare det vil være lidt sjovere at eventuel i leg at bruge kommandoerne fremfor at sidde hver dag i 15-20 minutter og NU skal vi gøre det og NU det fordi det er hun alt for meget oppe at køre over :)

 

måske mig der er forkert på den. men vil gerne gøre træning sjov da jeg selv hader træning :) selvom det er lidt anderledes med hunde hvis du ved hvad jeg mener :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MortilKIA

Ja :) det er lidt i den dur :)

Har læst om en del øvelser, men tror hun har for meget krudt i røven til jeg kan lærer hende de ting pt. så ville være lidt sjovere bare med nogle lege øvelser som styrker venskab og hjernegymnastik for hende :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener bare det vil være lidt sjovere at eventuel i leg at bruge kommandoerne fremfor at sidde hver dag i 15-20 minutter og NU skal vi gøre det og NU det fordi det er hun alt for meget oppe at køre over :)

 

måske mig der er forkert på den. men vil gerne gøre træning sjov da jeg selv hader træning :) selvom det er lidt anderledes med hunde hvis du ved hvad jeg mener :)

 

Mine hunde (og jeg) elsker at træne for dem er træningen netop en leg... Når vi tager til træning er det en times legestue kun dem og mig ;-) Tror det er derfor Ninjamor skriver som hun skriver, at hun ikke forstår hvad du mener... For træning er jo netop leg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MortilKIA
Mine hunde (og jeg) elsker at træne for dem er træningen netop en leg... Når vi tager til træning er det en times legestue kun dem og mig ;-) Tror det er derfor Ninjamor skriver som hun skriver, at hun ikke forstår hvad du mener... For træning er jo netop leg.

 

 

Ahh nok mig som er lidt ved siden af :vedikke:

 

Men har lige skrevet til dem i Øst vedr. hundetræning og priser og opstart. Vil jo kun det aller bedste for min lille vuffer. :)

 

Har skrevet med en fra hjemmesiden beagle-pack som sagde hun ikke trænede sine hunde på samme måde som i fx gør, da hun bruger kommandoer når det det gælder... er ikke heelt sikker på jeg har forstået hendes pointe ordentligt, så nok derfor jeg roder lidt rundt i det.

 

Men håber da jeg kan få fundet en go løsning til træning for aner faktisk ikke en pind om hunde/hjemmetræning og tror/ved det jo vil være bedre for min hund at komme ud blandt andre hunde, samt at få den rigtige træning. Men ja det økonomiske svinger lidt selvom man så kan undre sig over hvorfor jeg så har fået hund nu men ja nu har jeg hende og det er den bedste gave (fik hende af min mor) som jeg har fået og ja det må kunne lade sig gøre at eventuelt få noget afbetaling indtil da så jeg kan komme til træning - hvis dette er muligt :)

 

Også har jeg netop brug for at træne hende til at hun kan komme når jeg kalder på hende i blandt andre hvilket ikke går så godt endnu... så den slags træning ville være super... men ja nok mig som roder lidt rundt i det hele. Men både hund og ejer kan jo kun lære (af sine fejl) :P :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahh nok mig som er lidt ved siden af :vedikke:

 

Men har lige skrevet til dem i Øst vedr. hundetræning og priser og opstart. Vil jo kun det aller bedste for min lille vuffer. :)

 

Har skrevet med en fra hjemmesiden beagle-pack som sagde hun ikke trænede sine hunde på samme måde som i fx gør, da hun bruger kommandoer når det det gælder... er ikke heelt sikker på jeg har forstået hendes pointe ordentligt, så nok derfor jeg roder lidt rundt i det.

 

Men håber da jeg kan få fundet en go løsning til træning for aner faktisk ikke en pind om hunde/hjemmetræning og tror/ved det jo vil være bedre for min hund at komme ud blandt andre hunde, samt at få den rigtige træning. Men ja det økonomiske svinger lidt selvom man så kan undre sig over hvorfor jeg så har fået hund nu men ja nu har jeg hende og det er den bedste gave (fik hende af min mor) som jeg har fået og ja det må kunne lade sig gøre at eventuelt få noget afbetaling indtil da så jeg kan komme til træning - hvis dette er muligt :)

 

Også har jeg netop brug for at træne hende til at hun kan komme når jeg kalder på hende i blandt andre hvilket ikke går så godt endnu... så den slags træning ville være super... men ja nok mig som roder lidt rundt i det hele. Men både hund og ejer kan jo kun lære (af sine fejl) :P :klap:

 

Hvis en hvalp ikke oplever "træning" som noget den gider, så kan man kalde det leg eller hvad man vil, så lærer den ikke det ønskede. Derfor bygges god træning op som noget hvalpen/hunden helst slet ikke vil undvære!

Der er her belønningerne kommer ind. Belønner man det man gerne vil se hvalpen gøre en anden gang er man allerede i fuld gang med at træne!

Du vil opdage at træning er rigtig sjovt, hvis det gøres rigtigt = høj motivationsfaktor. Tag et par minutter af gangen her og der i løbet af dagen og når dagen er slut har du måske trænet struktureret 20 minutter sammenlagt.

 

Mht. det du har fået at vide af beagle-pack, så er jeg ikke med på hvad du/hun mener, men jeg ved at ingen herinde som ikke mødes privat og træner kan vide nøjagtigt hvad andre gør - altså hvordan vi træner, men spørg hende hvis du er i tvivl om, hvad hun mener. "Kommandoer når det gælder" er jeg uforstående overfor :vedikke:

Kommandoer, også kaldet signaler, bruger alle som opdrager og træner hunde, ellers kan hunden ikke vide hvad den skal gøre for at fortjene en belønning eller hvornår den skal stoppe en uhensigtsmæssig adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MortilKIA

Det lyder faktisk ikke helt så tosset... tror bare jeg mikser alt sammen og forvirre mig selv, som forvirre andre herinde kan jeg se (; beklager.

 

Hun skrev noget om at hun ikke trænede sin hunde fordi hun ikke synes om træning som der nu er... hun følger to engelske hundepsykologers råd som jeg ikke har læst helt endnu for at forstå.

 

Men hendes metode går som det her:

Du kan gøre det, at du begynder at lære din hvalp hvad et godt samarbejde er. Du er leder af jeres flok og en leder skal have kontrol og overblik over enhver situation - lidt ligesom chefen på arbejdet skal være en leder man kan se op til og samarbejde med.

 

Mine hunde er trænet efter Jan Fennells Amichen bonding metode - som går ud på:

1) Når flokken genforenes efter adskillse - hvem er så leder?

2) Når flokken indtager føde, hvilken rækkefølge spiser vi så i?

3) Når flokken er under angreb, eller der er fare på færde - hvem skal beskytte den?

 

Og så skriver hun det her på hendes hjemmeside vedr holdning - så nok det jeg misforstår lidt / blander sammen med lidt af det hele.

De som læser med på mine sider herinde har jo nok dannet det indtryk at jeg ikke vil være at finde på en træningsbane. Denne holdning har jeg ofte fået på puklen af – hvilket dog bare preller af på min rustning – for jeg har jo “set lyset” kan man sige.

Jeg forstår naturligvis at mange gerne vil dyrke agility, rally og lign. med deres hunde på hobby/konkurrence plan – ligesom nogle ser det som et must at DE SKAL GÅ TIL HVALPEMOTIVATION – grundlæggende er det op til folk selv – men for mig er det bare ikke nødvendigt for at kunne få en god og velfungerende hund – hunde er ikke cirkus artister – de er hunde og skal behandles og ses som en sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo så et holdningsspørgsmål... og hvad der fungerer for den ene fungerer ikke nødvendigvis for den anden. Hvad der fungerer bedst for dig, kan kun du selv finde ud af!

 

Jeg er ikke enig i Jan Fennells principper og synes faktisk de fleste er direkte tåbelige... Men derfor kan de jo sagtens fungere for denne person og evt. også for dig.

 

Derudover er jeg tilgengæld at finde på en træningsplads praktisk talt dagligt lige fra mine hunde er 8 uger gamle og løber agility på konkurrenceplan med mine hunde :D

Link til indlæg
Del på andre sites

For min hund er træning = leg :banan: Hun synes det er helt vildt sjovt.

 

Mon ikke det er fordi der er forskellige måder at se træning på? Herhjemme synes vi træning er leg og dermed er det sjovt for begge parter. Jeg synes egentlig alt leg er træning et eller andet sted :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MortilKIA

Hehe jamen jeg ved jo ikke hvad der er bedst førend jeg har prøvet det, da jeg som sagt ikke har haft med hund at gøre før selv. :) men vil i hvertfald få det taget op til tænkning da jeg også tror det vil gavne hende bedre end at jeg kun er hjemme... også fordi hun så samtidig for kontakt til andre hunde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MortilKIA

Jamen det lyder også rigtg sjov jeg tror bare jeg ikke helt har forstået hvordan det er bedst eller nemmest at træne sin hund. for en ting er at sige DÆK end anden ting er at den gør det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe jamen jeg ved jo ikke hvad der er bedst førend jeg har prøvet det, da jeg som sagt ikke har haft med hund at gøre før selv. :) men vil i hvertfald få det taget op til tænkning da jeg også tror det vil gavne hende bedre end at jeg kun er hjemme... også fordi hun så samtidig for kontakt til andre hunde :)

 

"Bedst" afhænger dels af ens holdning til hunde dels af hvor kyndig man er.

 

Mht. hundeholdning så må og kan man naturligvis mene lige præcis det, der passer en bedst, men "bedst" ud fra hvordan hunde opfører sig overfor hinanden, deres medfødte egenskaber, behov mv., må efter min mening, ligge så tæt op af hundes naturlige adfærd som overhovedet muligt.

Jeg vil foreslå du skynder dig at læse nogle bøger, f.eks. Jan Fennell og derefter Lone Greva og så se hvilken af de respektive holdninger du finder mest logisk og som taler bedst til dig. Derefter har du fået defineret din holdning hvis dette ikke allerede er afklaret.

"Bedst" er for mange når man følger indlæringspsykologien samt hundens individuelle træk, modning mv.

 

Jeg vil slet ikke pukke på den person, du har refereret til, vi har alle ret til vores mening, men Jan Fennels metoder, hvad enten man kan lide dem eller ej, har intet at gøre med hvordan velfungerende hunde selv omgås hinanden og vi kan lære utrolig meget at at se på hundene selv istedet for at gøre hundene til individer som går og pønser på at overtage herredåømmet i hjemmet og som har behov for at "blive holdt på deres plads" gennem gestusspisning og manglende glædesudvisning overfor hunden når man kommer hjem. Men læs nu selv...

 

Jamen det lyder også rigtg sjov jeg tror bare jeg ikke helt har forstået hvordan det er bedst eller nemmest at træne sin hund. for en ting er at sige DÆK end anden ting er at den gør det.

 

Nemmest får man sin hvalp til at gøre det man vil have den til (træning) ved at animere med f.eks. noget spiseligt. F.eks. ved at føre en lækker godbid helt, helt roligt ned under hvalpens hage, langs hals og brystkasse, lige ned til godbidden ligger på gulvet. Hvalpen skal hele tiden holde snuden på godbidden. Gør den dette vil den højst sandsynligt ende i dækstilling! Her får den straks godbidden samt et ord som betyder "færdig med øvelsen" det kan være "fri" og betyder at hvalpen må forlade dækstillingen. Dette er startlæringen på dæk. man skal selv være meget rolig og ikke mindst TAVS for ikke at gøre hvalpen op i for højt gear

 

I princippet: Før din hvalps næse derhen hvor du ønsker hvalpens krop skal hen (position, retning) ved at føre godbidden lige ved hvalpens næse. OP over hvalpens hoved bagud mod dens nakke med godbidden får hvalpen til at sætte sig. NED fra hvalpens snude i en line linie mod gulvet får som nævnt hvalpen til at dække...

 

Når hvalpen har gjort dette nogle gange og sikkert udfører det ønskede vha. guidningen med godbidden sættes signalet "dæk/sit" på lige inden man fører godbidden til positionen.

 

Der er mange gode artikler og bøger om hundetræning, så det er bare med at komme i gang. Lone Grevas: Hvalpen og Familiehunden er gode bøger henvendt til førstegangshundeejere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Sonne og jeg leger "find tingen". Han kan navnet på masser af sit legetøj og så er det bare at gemme det ;)

Så siger jeg f.eks "Sonne, hvor er tovet?" o efter et par minutter står der et stk MEGET stolt SOnne med sit tov i munden og så leger vi med dét lidt og så videre med de andre ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MortilKIA

Jamen det vil jeg så se om jeg kan få fat i snarrest :) da jeg jo er uerfaren kan selv den mindste hjælp være den bedste hjælp :)

Og tusind tak for de gode rænings råd mht dæk. vil nemlig gerne hun i hvertfald kan de fleste ting basis ting som sit dæk kom etc i første omgang :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...