Hop til indhold

Hård hvid hud på poter - sprækket.

Gæst vark
 Share

Recommended Posts

mobil24052012 716.jpgMin hund har i "noget tid" haft lidt "hvid hård hud" på trædepuderne, men det har ikke tydet på det irriterede hunden. Men stille og roligt fik hun mere og mere hvid hud(syntes det ligner svamp næsten), og begyndte at være ked af at gå lange ture... Idag gik jeg 200meter, så ligger hunden sig ned og rokker sig ikke når jeg spørger om vi skal gå... Kikker under poten og ser den rift, puha.. Jeg ved godt det ser meget klamt ud, og kan da huske da hun havde sine fine lyserøde og bløde og smidige puder - det vil jeg gerne tilbage til nu hvor det er gået så galt..

Ligner det noget som er akut dyrlæge besøg værdig? Eller er det nok at disinficere poterne som jeg har gjort indtil videre? Er sgu helt bange for det er alvorligt, og tænk hvis hun mister poterne som den værste konsekvens...

PS. Hun er ikke en pivet hund, men hun humper rundt på 3 ben nu her - men ellers er humøret godt og hun leger med sine ting som hun plejer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm... Hvor går hun henne? Jeg tænker på, at f.eks. asfalt bliver indimellem gloende varm i solskin. Jeg har selv prøvet at få vabler under fødderne ved at gå barfodet på asfalt om sommeren da jeg var barn.

Og den rift ser øm ud.:???:.

Har du ikke noget potevoks? Ellers kan man til nød bruge vaseline til du får købt det rigtige. Du skal bare smøre poterne når I er kommet udenfor. Ellers får du fedtede potespor på gulvene.

Når I kommer hjem fra en tur, kan du vaske poterne lunkent vand med lidt brun sæbe. Skyl dem derefter med koldt vand og tør dem godt.

Og så skal de have fedtstof igen næste gang I går tur.

Jeg TROR det kan hjælpe. Men bliver det værre, så er det dyrlæge.. Og hvis det stadig gør ondt på mandag, så er det nok meget godt at få dyrlægen til at kikke på det.

:hmm:Hvis det er alle 4 poter, så er det nok ikke en infektion, men snarere noget slid eller kemi... Hvad desinficerer du med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den rift er mega øm, har aldrig set min hund halte før.. :(

Alle fire poter, men kun venstre forpote med rift. Venstre forpote har også en skummel rødmen "ovenpå".

Min hund har været igennem en omgang furunkulose, kan de være noget i den dur? Evt gærsvamp(eller noget)..

Har ikke mere potepleje(eller voks), men rigeligt med helosan og vaseline lotion... Har disinficeret med chlorhexidin til hunde(dyrhandler produkt).

Tak for svar. :)

btw går blandet, 2km ca på asfalt og 2km på sti ved søen hjem... For over et halv år siden begyndte hunden at nægte at gå hvor der er grus(sten), men der var intet synligt grimt eller galt med poterne så det - men tænker lidt om det har været starten på problemet? Måske hun har haft ømme poter i lang tid, og jeg har bare ignoreret når hun stoppede op for at hvile?

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae: Det ser lidt træls ud:( Ig det er da også et ærgerligt tidspunkt lige nu, med varm asfalt osv.

Hvis dyrlægen påbyder sko, vil jeg anbefale dig at kigge på Kenjan.dk. Ring til Lone hvis du har problemer med størrelserne, så kan hun hjælpe.

Hold da fast hundesko er billige... Er det engangsbrug eller hvad? :P Håber da ikke det er nødvendigt, men det der er da til at overkomme, hvis hunden gider ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Guglielmetti

Svamp på poterne kan komme hvis de får for meget protein. Kender en Schæfer der både fik fuldkost og hjemmelavet mad med kylling og fisk. Den fik svamp i poterne fordi den simpelthen fik for meget protein.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis poterne er sarte, så er asfalt med sol på det rene uha... Prøv at gå sammen med hende på asfalten --på bare fødder.......

Når du har prøvet DET, så er jeg sikker på, at du ikke lader hende gå på asfalt mere, når solen bager. På en solvarm sommerdag kan man spejle æg på asfalten.

Hvis I er nødt til at gå ture på asfalt, så gå hvor der er skygge. Og gå tidligt om morgenen og sidst på eftermiddagen, og om aftenen.

Men så længe poterne er så ømme, skal hun helst gå på græs. Marker, plæner... Er der ikke sådan noget i nærheden? En park, måske?

Cykler du med hende?

Det er muligt, at poterne er blevet så slemme, så du ikke kan klare dem selv. Jeg tror stadig, at mild sæbevand måske kan blødgøre og rense poterne..... Men det hjælper jo intet, hvis du så også lader hende trave rundt på asfalt.

OG: Jeg er efterhånden ikke særlig vild med de der blandingsprodukter "til hunde". Ingredienserne kan være ok, men hvis bare en af dem irriterer huden, så kan det gøre mere skade end gavn. Vask med sæbe. Rens med klorhexidin (uden underlige ekstrating i) og beskyt med salve.

Denne gang vælger du måske at gå til dyrlæge. Men hvis du skal undgå at det sker igen, så skal du ændre ved det, der har skabt problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er de sko der hedder Pawz som ikke holder til mere end en tur eller to. Tilgengæld er de billige:-) Neoprenskoene holder til et par dage, så er de slidt op. Og så er der dem der koster lidt mere med flere velcrobånd og sål af gummi - de holder til det meste.

Så afhængigt af hvad dyrlægen siger, er der jo lidt for enhver smag og pengepung. Men hvis hunden også har problemer om vinteren med salt og kulde, kan dem i den dyre ende være en god investering. Og hende Lone er super sød til at hjælpe med at finde den rette størrelse:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst boble

et super godt råd istedet for alt muligt "syntetisk" potevoks er bivoks... det er bare SÅ GODT!!!!! og det har også nogle antisvamp egenskaber som vist vil være serdeles gode i dette tilfælde!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey, boble... Hvordan får man gjort bivoks så flydende, så det kan smøres på poterne? Naturligt bivoks har jo nærmest samme konsistens som stearin..

Koger det, og så hælder det på poterne? Tror dog det gør lidt ondt på hunden.. :P

Ej, er også nysgerrig. :P

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:Men så står man jo alligevel med et blandingsprodukt, som kan indeholde ting, som hunden ikke kan tåle? Endda et produkt, hvor man ikke kan se indholdet?

Jeg har selv en allergihund nu, så jeg er ikke særlig vild med de forskellige produkter til hunde. Priserne er tårnhøje, men der er ingen garantier for at produkterne er pengene værd. Jeg oplever, at produkter til kæledyr er blevet en guldgrube, fordi man kan sætte priserne højt uden nogen dokumentation for virkning eller indhold.

Jeg vil langt foretrække at fortsætte med sæbevand og vaseline. Så det bliver nok det jeg gør igen til vinter. Silke går ikke på asfalt.

Hvis da ikke boble kommer med en god forklaring på, hvordan bivoks bliver flydende... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Har I ikke problemet med at hunden vil slikke potevoksen af ? Ninja er en creme hund, og elsker at slikke på ALT hvad der bare dufter af creme . inkl. hendes poter.

He he - jo det kan være et problem - i sær når det er Helosanen - den dufter meget lækkert syntes beaglerne :mrgreen: - men så får de et nej - og så afleder jeg opmærksomheden så det lige kan trække ind - det er jo ganske lidt de får på og aldrig alle 3 på en gang - for kommer jeg på "arbejde" med at aflede :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man smører det på, lige inden man går ud af døren, så kan hunden jo ikke nå at slikke creme af.

Men selvfølgelig skal creme til poterne ikke smage/ lugte godt. Derfor ville jeg ikke ret gerne bruge helosan eller kopatsalve til Silke. Hun ELSKER bare den der eucalyptosduft..

Jeg går ud fra, at potevoks ikke lugter af noget lækkert:shock:. Det er vel lavet til hundepoter.

Link til indlæg
Del på andre sites