Gæst lajka-diva Skrevet Maj 30, 2012 Rapporter Share Skrevet Maj 30, 2012 Hej Kender nogen til min bekymring/ ved noget om det. Min tæve på 1,5 år har blodpladder mangel... Altså mangler trombocytter. Hun blødte fra næsen og tandkød.. Lige nu få hun predinosol. Nu venter jeg på resultater fra dyrlægen. Hvad kunne det være for en sygdom?? Leukemi ?? En autoimum sygdom eller hvad ellers ? Kan ikke finde meget på nettet om det. Kan i hjælpe mig, tænker på det væreste og venter til dyrlægen endelig ringer.... Tusind tak... Meget bekymrede hundemor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret Maj 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 Kan sandelig godt forstå, at du er meget bekymret :ae:...ved ikke hvad det kan være, men sender mange tanker og ønsker rigtig god bedring med din hund :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lajka-diva Besvaret Maj 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 Jamen tusind tak... Er så bange... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Greyhounds Besvaret Maj 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 Fra nettet: Trombocytopeni er en medicinsk tilstand, hvor blodets blodplader bliver for lav hos dyr. Blodplader er produceret i knoglemarven, og derefter frigives i blodet. De tjener også den vigtige funktion at opretholde hæmostase. Lavt blodpladetal kan findes i enhver race af hunde, og i alle aldre. Behandlingsmuligheder findes og medmindre årsagen til den tilstand er alvorlig, prognose for hunden er positiv. Håber det fjerne den værste bekymring. Jeg krydser fingre for at det er noget ufarligt og at din hund kommer sig hurtigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret Maj 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 Jamen det er forståeligt nok, at du er bange, hvem ville ikke være det :ae:. Får du svar fra dyrlægen i dag? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lajka-diva Besvaret Maj 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 Tak, nej tror nok på fredag først... Lang tid at vente. ja det læste jeg også, men dyrlægen var bekymret, og sendte blodprøver til laboratorium... Det er altså meget uklart hvad det kunne være ? Oh gud jeg spørger sikkert dumt, men er bare så bekymret... VIl helst udelukke leukemi... Hun er blevet så trist, rolig, træt. Var altid en glad hund. Sover utrolig meget... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret Maj 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 Du spørger bestemt ikke dumt og du må spørge alt det du vil herinde og vi er her jo for, at hjælpe hinanden. Hvad race er din hund ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lajka-diva Besvaret Maj 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 Hun er en blandig, lidt husky og lidt lab, tror vi nok. Fik hende fra internat. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Maj 31, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2012 Trombocytopeni kan godt være farligt, hvis man opdager det for sent. Men nu bliver det jo undersøgt, så mon ikke I får fundet årsagen. Men der kan være rigtig mange årsager til tilstanden. Så jeg vil lige spørge: Hvor længe har I haft hende? Hvordan bor I, altså hvor går I ture, park, skov, mark, strand? I hvilken del af landet? Har hun været ude og rejse? --Visse infektioner kan give blødningsforstyrrelser og lavt blodpladetal. F.eks. Leishmania, der heldigvis endnu ikke kan trives herhjemme. Men en hund kan blive smittet i udlandet og tage smitten med hjem. Hunde (og mennesker) bliver smittet af stik fra sandfluer. Og sandfluer kan ikke overleve i kolde Danmark. Endnu.. Videre spørgsmål: Har hun haft andre symptomer? Halthed? Madlede eller andre ting? Har hun nye mørke pletter nogen steder på huden? Er hendes afføring normal? Konsistens? Farve? --De sidste dages tristhed behøver ikke at betyde noget. Det KAN bare være en reaktion på din nervøsitet.:ae: Har hun nogensinde haft hjerte/lungeorm? Hvis en hund får hjerteorm flere gange, så kan der opstå alvorlige blødningsforstyrrelser. Så er det vigtigt at få det afklaret hurtigt, så behandling kan komme i gang. ---Hvis det ER en infektion, så vil hun blive rask igen med antibiotika og binyrebarkhormon, så det skal nok gå. Laboratoriet finder sikkert ud af, hvilken infektion hun har reddet sig. Selvfølgelig kan det da også være leukæmi. Men det er slet ikke det mest sandsynlige.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lajka-diva Besvaret Juni 1, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2012 Hej brigitta tak for dit svar. Nej vi var ikke ud at rejse. Hun var ethalvt år jeg fik hende fra dyrhjem. Hun blev jo undersøgt af en dyrlæge før vi fik hende. Så jeg går/gik udfra alt ok. Hun var altid så glad, frisk, bare sund og rask. Var sammen med en anden hund og kat. Her. 1 år senere bløder hun fra næsen og tandkød. så jeg venter stadigvæk på at høre mere, men de har ikke ringet idag.... vi går tur hver dag, bor på landet, hun har adgang til haven altid. som sagt ingen problemer overhovedet var der, indtil pinsen kom... ja, nu får hun de der binyrehormone, og hun er ikke den hund jeg kender ...! Total passiv, ikke glad, driller ikke mere, gøer ikke mere, det gør så ondt at se.... Kun når vi går tur, er hun nogenlunde sig selv igen. Men ellers.... og hvad så, jeg skal trappe ned med medicin, og hvad kommer så ? Bløder hun igen hvis hun ikke får de piller? Er hun dømt til at leve på medicin hele sit liv ...? Jeg kan ikke mere... Vil helst slet ikke vide hvad hun fejler, og får min glade hund tilbage, men det går jo ikk....Er så bange når dyrlægen ringer........ gud jeg er trist. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lajka-diva Besvaret Juni 1, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2012 Ps. Jo afføringen var sort for nogle dage siden. Dvs blod. Nu igen fest og brun, som det jo skal være. Fordi hun får de der hormoner.... Nej hun får ikke antiobiotiker. Hun er kun 1 år og 7 måndere. Min dyrlæge afventer de der blodprøver. Han kunne ikke sige mere... Nu får hun 2 piller daglig i syv dage og så en pille i syv dage. Og hvad så "? Tilstanden kommer jo igen...... :cry: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret Juni 1, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2012 Ps. Jo afføringen var sort for nogle dage siden. Dvs blod. Nu igen fest og brun, som det jo skal være. Fordi hun får de der hormoner.... Nej hun får ikke antiobiotiker. Hun er kun 1 år og 7 måndere. Min dyrlæge afventer de der blodprøver. Han kunne ikke sige mere... Nu får hun 2 piller daglig i syv dage og så en pille i syv dage. Og hvad så "? Tilstanden kommer jo igen...... :cry: Øv, at du ikke fik svar i dag :ae:...så er det en lang weekend, du har i vente. Må da håbe, at dyrlægen ringer på mandag, så du kan få en diagnose. Krydser fingre, for at det ikke er noget alvorligt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 2, 2012 Jeg ved ikke, hvor gammel du er, eller om det er din første hund.. Men det at bekymre sig, og det at tage sig af en syg hund, er en del af det at have hund. :ae:Der er ikke ret mange hunde, der går gennem hele livet uden at blive syge. Du må forsøge at sætte dig selv lidt i baggrunden og i stedet koncentere dig om din hunds bedste. Hunde kan være MEGET følsomme for deres ejeres humør. Derfor er du nødt til at tage dig sammen og opmuntre din hund og fortælle hende, at det nok skal gå. I skal nok klare det sammen. Gå nogle gode og sjove ture med hende mens I venter. Næseblod behøver jo ikke forhindre en god tur. Hormonerne er ikke nødvendigvis årsagen til at din hund er trist. Slet ikke. Det er snarere en reaktion på, at din hund kan mærke på dig at noget er helt galt. Lad være med at male fanden på væggen. Hvis det er en infektion, så kan det let behandles, og så bliver hun helt rask. Er det noget andet, så finder dyrlægen ud af DET, og så må I sammen klare DET. At opgive er ikke en mulighed, når man har ansvaret for et andet levende væsen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret Juni 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 2, 2012 Birgitta: godt og klogt skrevet lajka-diva: krydser fingre for dig og hunni Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lajka-diva Besvaret Juni 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 2, 2012 Det du skriver er rigtigt nok. Og jeg er så gammel at jeg jo inderst inde ved det. Alligevel er jeg kun et menneske, som elsker min hund meget højt. Og det gør ondt at se hende. Angst er en naturlig del af os, og ja det har jeg... Nej vi havde hunde før. Sidste hund døde med 12 år af alderdom hvilket er naturlig. Han havde et lang godt liv... nej jeg vidste ikke at de fleste hunde ikke har et lang liv ... Som du skriver ???? Det er faktisk nyt for mig.... Jeg er så glad for hende og tror nu ikk at hun er sådan pga mig, men mere medicin. Men... Jeg skal nok vente på dyrlægen, da vi her inde ingen dyrlæger er.... Så håber sku ikk det er leukæmi eller noget andet grimt........ Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 2, 2012 Det du skriver er rigtigt nok. Og jeg er så gammel at jeg jo inderst inde ved det. Alligevel er jeg kun et menneske, som elsker min hund meget højt. Og det gør ondt at se hende. Angst er en naturlig del af os, og ja det har jeg... Nej vi havde hunde før. Sidste hund døde med 12 år af alderdom hvilket er naturlig. Han havde et lang godt liv... nej jeg vidste ikke at de fleste hunde ikke har et lang liv ... Som du skriver ???? Det er faktisk nyt for mig.... Jeg er så glad for hende og tror nu ikk at hun er sådan pga mig, men mere medicin. Men... Jeg skal nok vente på dyrlægen, da vi her inde ingen dyrlæger er.... Så håber sku ikk det er leukæmi eller noget andet grimt........ ---Nånå... Jeg skriver ikke, at de fleste hunde dør i ung alder. Jeg kender ikke statistikken for det. Og det er heller ikke vigtigt. Det vigtige er, hvornår lige netop vores egen hund dør. Det, jeg skriver er, at de fleste hunde ikke undgår at blive SYGE.. Det er jo noget helt andet end at dø. Vi bliver næsten alle syge i løbet af livet, og så bliver vi raske igen. Eller vi lever med en sygdom. Var din gamle hund aldrig syg i de 12 år han levede? Var du voksen i de 12 år, hvor han levede, eller var han en del af din barndoms familie? ----Der er meget, meget stor forskel på om man har en hund hjemme hos sine forældre. Eller om man selv har anskaffet en hund efter man er flyttet hjemmefra... Man lærer rigtig meget om hunde hvis man er så heldig at vokse op i en familie med hund. Men der ER altså ting, man ikke finder ud af, før man selv står med hele ansvaret. Det er omtrent som at stå med en lille baby. Men sådan en er man sjældent helt alene om. Så det kan være endnu sværere at have en syg hund. OG når din Lajka engang bliver 12 år og måske bliver syg, så vil du alligevel synes at det er alt for tidligt, hvis hun skulle dø. Det er ikke nemmere med en gammel syg hund end med en ung syg hund. Når du køber en hund, så køber du uanede mængder af glade oplevelser. Men du køber også en garanti for et knust hjerte en dag, når det hele er slut. Angst er naturlig. Og det er godt at du kan vise den her på Hundeforum. Det er også derfor vi er her. Men din hund KAN! mærke din angst. Så skriv om angsten her. Snak med andre om din frygt, når Lajka ikke er med. Græd, når du er i bad eller andre steder hvor hun ikke er med dig. Hun kan godt mærke, at alt ikke er i orden alligevel. Men det er meget voldsommere for hende, hvis du udtrykker din angst overfor hende. Og husk, at en hund bliver altså trist, når ejeren er trist. Lav noget sammen med hende, som I begge to holder af. :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lajka-diva Besvaret Juni 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 3, 2012 hej igen jo hunde bliver syge, det ved jeg da. men der er sku en forskell på, om det "bare" er noget man kan kurere relativ nemt med fx antibiotiker, eller om det er noget man IKKE kan kurere. det vil jeg da mene. Når jeg få en baby går jeg jo heller ikke ud fra, at den får cancer i barndommen eller noget andet, eller gør du? (selvf kan det ske.) men jeg forvener jo ikke at det sker ! så må jeg da leve i Angst hele mit liv. Det samme med hund. Jeg går jo ikke ud fra eller forventer det.... men så kommer det lige pludselig. måske fordi livet vil have det. ja. og så må jeg igennem det. der er ingen vej om. måske næste gang SKAL jeg bare forvente at Hund bliver syg. Så er jeg mere forberedt på det. Ligesom jeg nu ER forberedt at hun MÅSKE ER MEGET syg. og måske ikke blir for gammel. Min engel............. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret Juni 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 3, 2012 Vi ved jo allesammen, at vores hunde kan blive meget syge og vi mennesker med, men håber jo aldrig nogensinde, at det sker. Det er jo heller ikke noget man skal gå og tænke på hele tiden, for så kan man jo slet ikke leve et tåleligt liv. Som sagt, er det forståeligt, at du er meget bekymret over din hunds tilstand :ae:, hvis du ikke var det, ja så var du jo nok ligeglad med den. Jeg tænker også det værste når mine dyr er syge og det tror jeg ikke ret mange af os kan sige sig fri for. Men Birgitta, har altså bare prøvet på, at anskue det fra en anden vinkel og det er ikke et angreb på dig og din angst. Jeg kan godt forstå, at du er meget sårbar lige nu, men prøv lige, at læs hvad det er Birgitta prøver på, at fortælle dig ..og lige for at gentage, så læs alt det af du vil, herinde, angst, bekymringer, frustrationer. Det hjælper, at have nogen, at dele sine tanker med og de fleste herinde kender til, alle de følelser du går igennem lige nu.:ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret Juni 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2012 Har du fået besked fra dyrlægen ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts