Hop til indhold

Udstillingsborder collie der kan arbejde?


Gæst Anaid
 Share

Recommended Posts

Gæst Anaid

Jeg ved godt at jeg stikker hånden i et hvepsebo, når jeg stiller sådan et spørgsmål, som dette, men jeg vover alligevel pelsen.....

 

Hvis nu man godt kunne tænke sig en border collie, og man kunne godt tænke sig at udstille (og vinde lidt :oops:), at hyrde (måske), lave lydighedstræning (LP, fx) og løbe agility...og desuden have en skøn, børnevenlig hund, der kan holde en fjollet samojed ud er jeg så helt ude i noget utopi??

 

Jeg ved godt, at mange af jer hard core bc ejere synes at udstiiling er fis i en hornlygte, men håber at I vil give jeres besyv med alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anaid
Nej!!! Få dig en aussie istedet hihi :mrgreen:

 

Ej er sikker på BC folkene nok skal komme på banen :engel:

 

Hihi, aussien er bestemt også i tankerne. Den overvejede jeg faktisk allerede før vi fik Emil. Men der har jeg en nogenlunde ide om, hvor jeg ville købe, hvis det var.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Håber Siri kommer på banen, for hendes Spot som er af hyrdelinjer klare sig ikke helt dårligt i udstillingsringen :lol:

 

Bliver jo nød til at nævne det, nu jeg skal have hvalp efter ham og ikke gik efter en udstillingsmodel, men da håber på at prøve det uden at blive totalt til grin :engel:

 

Og så fiser jeg ud igen, for udstilling og eksteriør har jeg ikke en skid forstand på :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anaid
Håber Siri kommer på banen, for hendes Spot som er af hyrdelinjer klare sig ikke helt dårligt i udstillingsringen :lol:

 

Bliver jo nød til at nævne det, nu jeg skal have hvalp efter ham og ikke gik efter en udstillingsmodel, men da håber på at prøve det uden at blive totalt til grin :engel:

 

Og så fiser jeg ud igen, for udstilling og eksteriør har jeg ikke en skid forstand på :oops:

 

Altså Spot-klonen (aka hans ene datter) ER jo reserveret....Tror ellers hun ville have passet perfekt hjemme hos mig :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo som nævnt kun arbejdslinjer og er i bund og grund skideligeglad med hvordan de ser ud - bare de er konstrueret således, at de kan arbejde og ikke får fysiske skavanker.

Men en arbejdshund kan sagtens være pæn. Jeg udstillede Spot sidste weekend og til min meget store overraskelse fik han excellent med CK-kvalitet. Den russiske dommer mente sågar at han med lidt træning snildt kunne blive champion.

Noget af det som de udenlandske opdrættere også har lagt specielt mærke til ved Spot er hans bygning og bevægelsesmønster. Men altså jeg ved ikke selv ret meget om det.

 

Dog vil jeg sige, at du sagtens kan få en udstillingsborder (altså udstillingslinjer) der kan gå lydighed og hyrde for sjov - men synes du hyrdning er rigtig sjovt, så er det helt hen i vejret at vælge en udstillingsborder. Så skal du have en med arbejdsegenskaberne i fokus i avlsarbejdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 years later...

Jeg kan godt se at tråden er gammel, men jeg kan ikke lade være med at svare alligevel. Nu har vi BC'er af både udstillingstypen, hyrdetypen og "sportstypen". Vil man have en super hyrdehund, så skal man 100% sikkert have en BC af hyrdelinjer. Det er trods alt det de er avlet til :) I LP kan det være ligemeget. Der er ikke den store forskel på vores. I agility har vores udstillings-border så langt mere drive og energi, og er bare en drøm at arbejde med. I hverdagen er de ikke så forskellige. Det er ikke helt så sort/hvidt med BC-linjer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...