Hop til indhold

Yoda!


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

  • Svar 467
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nøj hvor er han fin :lun:

Jeg kan godt se, at min Thor ikke er helt ren Border Collie :blink: men 3/4 og 1/4 Flat Coate. Men der kan vidst også været meget forkskel på dem, som race, og det er det jeg godt kan lide ved dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Nøj hvor er han fin :lun:

Jeg kan godt se, at min Thor ikke er helt ren Border Collie :blink: men 3/4 og 1/4 Flat Coate. Men der kan vidst også været meget forkskel på dem, som race, og det er det jeg godt kan lide ved dem.

 

Der er rigtig stor forskel på bordere det har du ret i.

 

Har heller ikke tal på hvor mange der har spurgt, om Yoda nu også ER ægte, fordi han er så lille og let at se på, ifht. mange af de bc'er man ellers ser.

Så der er mange der aldrig har set en bc som ham før :mrgreen:

Yoda :lun:

 

Hvad endte det egentlig med med feriebarnet?

 

Øhj... Han kom hjem til familien igen og er nu tilbage i den daglige trummerum.

Selvom det gør ondt, så har jeg valgt at holde mig ude af det nu og sige nej til at passe ham.

 

De må simpelthen snart bestemme sig til, om de vil gøre en indsats for at få det til at fungere, eller om de vil af med ham.

Når engang de melder ud hvad de vil, så skal jeg nok hjælpe.

Men jeg gider simpelthen ikke blive ved med at prøve at hjælpe dem, når de ikke vil hjælpes alligevel :evil:

 

Hader det, for har sgu' ondt af den stakkels hund :(

 

________________________________________________________________

 

Og så lidt dingledyrs update...

 

Er simpelthen så smask forelsket i den hund :lun:

Han er simpelthen alt jeg har ønsket mig.

 

Selv når i støder i udfordringer, så er det bare så nemt at løse dem og få det bedste ud af det.

 

F.eks så har han virkelig, virkelig fundet ud af, at dufte er deeeeejlige... Uha, hvor er det herligt at snuuuuuse!

Så det gav lige pludselig lidt udfordringer til træning.

 

Men prøvede bare at stoppe al snus og forlange at han arbejdede og så måtte han snuse lige så tosset han ville, når han fik fri.

I starten var det bare få repetitioner jeg forlangte af ham, indtil han havde fattet konceptet og så tog vi nogle længere træningspas efterfølgende.

Det virkede så godt, at træneren havde svært ved at tro det var samme hund jeg stod med til sidst i træningen :mrgreen:

Og dinglen fandt lynhurtigt ud af, at det faktisk egentlig var sjovere at lave noget og bød ind igen meget hurtigt, selvom han havde fået fri.

 

Herligt!! :klap:

 

Det er simpelthen skønt at kunne arbejde med ham på den måde og kunne bruge forstyrrelser i træningen og på sigt tror jeg vi får en kæmpe fordel af den fremgangsmåde.

Det er skønt at se, hvordan den strategi virkelig gør at arbejdet nærmest i sig selv bliver belønningen, når vi bruger den fremgangsmetode. :5up:

 

 

Men hvor er han bare skøn og dejlig og gennemført fantastisk :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Nå.. Men i mangel på billedvejr, så fik jeg lige fanget en af Yodas særheder på video.

 

Han har nemlig lidt en fetish med vandskålen...

Når den er tom, så mener han bestemt den bliver fuld igen, hvis han skubber til den, hopper i den og skraber i den.

Hvis vi så ikke fylder den op, så slæber han den med ind i sin kurv og ligger og gnaver i den :stupid:

 

Men hermed video dokumentation... Og bær over med musikken, for blev nød til at maskere hvad jeg så i fjernsynet, da det er sådan et reality program, jeg ellers praler af, jeg aldrig ser :engel:

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

 

________________________________________________________________

 

Og så lidt dingledyrs update...

 

Er simpelthen så smask forelsket i den hund :lun:

Han er simpelthen alt jeg har ønsket mig.

 

Selv når i støder i udfordringer, så er det bare så nemt at løse dem og få det bedste ud af det.

 

F.eks så har han virkelig, virkelig fundet ud af, at dufte er deeeeejlige... Uha, hvor er det herligt at snuuuuuse!

Så det gav lige pludselig lidt udfordringer til træning.

 

Men prøvede bare at stoppe al snus og forlange at han arbejdede og så måtte han snuse lige så tosset han ville, når han fik fri.

I starten var det bare få repetitioner jeg forlangte af ham, indtil han havde fattet konceptet og så tog vi nogle længere træningspas efterfølgende.

Det virkede så godt, at træneren havde svært ved at tro det var samme hund jeg stod med til sidst i træningen :mrgreen:

Og dinglen fandt lynhurtigt ud af, at det faktisk egentlig var sjovere at lave noget og bød ind igen meget hurtigt, selvom han havde fået fri.

 

Herligt!! :klap:

 

Det er simpelthen skønt at kunne arbejde med ham på den måde og kunne bruge forstyrrelser i træningen og på sigt tror jeg vi får en kæmpe fordel af den fremgangsmåde.

Det er skønt at se, hvordan den strategi virkelig gør at arbejdet nærmest i sig selv bliver belønningen, når vi bruger den fremgangsmetode. :5up:

 

 

Jeg har for et par måneder siden været til et motivationskursus hos Rikke Wriedt m,ed Nana.

 

Vi skulle skrive en liste over hvad vores hunde aller bedst kunne lidt - ikke mad :-)

Jeg skrev som nr. 1, at Nana elsker at grave og drog af sted på kursus meget spændt på hvordan Rikke ville f¨å flettet det ind i en træningssituation :-D

 

Jeg har heldigvis kommando på det atgreve huller, som er : Er der muser? :mrgreen:

 

Jeg skal sende Nana hen og sige min kommando, lade hende grave lidt, tage hende i halsbåndet og lave en lille øvelse og så sende hende tilbage til hullet og grave videre.

Det gør jeg 3-4 gange og afbryder så graveriet.

 

Vi er nået til at jeg nu kan kalde hende væk fra hullet, men mangler stadig at overføre: Er der muser til legetøjet - det er nok ikke velanset at hun graver huller på træningspladserne :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg har for et par måneder siden været til et motivationskursus hos Rikke Wriedt m,ed Nana.

 

Vi skulle skrive en liste over hvad vores hunde aller bedst kunne lidt - ikke mad :-)

Jeg skrev som nr. 1, at Nana elsker at grave og drog af sted på kursus meget spændt på hvordan Rikke ville f¨å flettet det ind i en træningssituation :-D

 

Jeg har heldigvis kommando på det atgreve huller, som er : Er der muser? :mrgreen:

 

Jeg skal sende Nana hen og sige min kommando, lade hende grave lidt, tage hende i halsbåndet og lave en lille øvelse og så sende hende tilbage til hullet og grave videre.

Det gør jeg 3-4 gange og afbryder så graveriet.

 

Vi er nået til at jeg nu kan kalde hende væk fra hullet, men mangler stadig at overføre: Er der muser til legetøjet - det er nok ikke velanset at hun graver huller på træningspladserne :mrgreen:

 

Det er jo det der med at finde de forstærkere hunden rent faktisk anser som værende en forstærker og kunne bruge det aktivt i sin træning, fremfor at det er et frustrations/distraktions moment for hundene :5up:

 

Vi burde alle have en liste over ting der ikke indebære godbidder, men som er belønning og som kan bruges i forskellige situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Ej men altså... Dinglens ører har igen, igen en periode hvor de ikke kan bestemme sig til hvad de vil.

 

I en periode, så har de hængt lidt når han lige er vågnet, men i dag har hans ene ører valgt at ville vælte fremad igen.

 

Total mystisk.

Troede ellers lige jeg vidste hvordan jeg kunne forvente de ville ende med at sidde, men nej, nej :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Yotada'en var med i Herning på kæmpe udstilling i går.

Var noget spændt på at se hvordan han ville tackle det, fordi det kunne gå lidt begge veje, men havde så en backup plan med manden, der var indstillet på at køre med det samme, hvis det blev for meget.

 

Men det gjorde det bestemt ikke.

Dinglen synes tværtimod det var herligt og opførte sig som om, at det var helt naturligt at blive slæbt med ind sådan et sted.

Han er simpelthen en lille stjerne.

 

Altså... En meget menneskeglad en af slagsen.

Han tog liiiige en tur rundt på skødet af samtlige han kunne komme i nærheden af :oops:

Uuundskyld, til jer det gik ud over!!

 

Men det kan vel godt betegnes som et luksusproblem, at han er så glad for mennesker, at han tror at alle elsker at have ham på skødet.

 

Der var meget stille i LP ringen, så tog ham et smut med rundt i nogle af de andre haller og han var bare fuldstændig i hopla og ville endda gerne træne midt inde blandt alle de hunde og mennesker.

 

Behøver vel ikke sige, at jeg er meget stolt over min lille dreng?!

Det er simpelthen så herligt, at have en hund der kan komme med alle steder - og som nyder det. :klap:

 

Men efter 1½-2 timer var han træt med træt på og blev sendt med manden hjem og han sov stort set i det øjeblik han kom i buret :lun:

 

Fik købt et BOT fleece dækken til Bamse, som også næsten passer Yoda... Eller.. Det kommer det til, når engang han får noget fylde.

Hold da op, hvor er der stor forskel på fylden på ham og Bamse, selvom Yoda faktisk er en cm. eller to højere end Bamse nu.

Har lige målt ham og han er lige omkring 50 cm. høj.

 

Der er også kommet lidt gang i ørerne igen.... Og har endda en smule billed dokumentation:

 

Yoda skulle lige godkende dækkenet:

 

DSC_1056.JPG

 

 

See... Mærkelig ører igen:

 

DSC_1076.JPG

 

 

 

Dækkenet sidder væsentlig bedre på Bamse, som rent faktisk også gider have det på :5up:

 

DSC_1079.JPG

 

 

 

Tornado tosser

 

DSC_1085.JPG

 

 

 

Og så lidt dingledyrs ballade:

 

DSC_1094.JPG

 

 

DSC_1141.JPG

 

 

DSC_1149.JPG

 

 

DSC_1152.JPG

 

 

DSC_1155.JPG

 

 

DSC_1159.JPG

 

 

DSC_1163.JPG

 

 

DSC_1167.JPG

 

 

DSC_1180.JPG

 

 

 

 

Godt nok elendig kvalitet - Men se lige hvor sammenhængende og fin han er ved at være:

 

DSC_1207.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Det der med hvalpelicens er altså en sjov ting....

 

Den er udløbet hos Kaia for lidt tid siden.

De er stadig Knold og Tot og fuldstændig forelskede i hinanden - Men der bliver sat grænser nu og de håndhæves af en sur lille madamme der nok lige skal fortælle hvor skabet skal stå, hvis en vis dingle-knold ikke heeeelt fatter et hint første gang :mrgreen:

 

Bamse derimod.... Han køre med omvendt hvalpelicens.

Hvalp må ikke noget, hvalp lugter og er grim og hvalp accepteres til nød, men kan ikke indynde sig!!

Han behandler hvalpe pænt, men der bliver sat meget klare grænser fra starten og de skal IKKE overskrides.

 

Tilgengæld så er Dinglen nu fyldt 7 måneder og Bamse ELSKER ham!

De putter sammen, leger sammen, løber sammen og er tossede sammen :lun:

Yoda har meget længere line nu og får lov til meget, meget mere end han gjorde før - Og Yoda knuselsker det :klap:

 

Kaia gider ikke rigtig lege med Bamse, efter vi har fået Yoda og forståeligt nok, for Bamse er en bulldozer og tror Kaia har levet med det før, fordi der ligesom kun var ham at lege med.

Nu har hun dinglen og han er meget mere forsigtig og leger meget mere "Kaiask" end Bamse gør.

 

Så stod Bamse jo der og manglede sin legekammerat - Men SÅ fik han Yoda, fordi Yoda nu er gammel nok til Bamse finder ham interessant!

Og Yoda gider godt lege bulldozer og stå på bagbenene og banke brystkasserne sammen, for derefter at smide sig på gulvet og tumle rundt.

Yoda er jo også skarp nok til at kunne lege de sjove løbelege, fordi han er lynhurtig og smider sig, hvis Bamse skal til at torpedere ham - Så bamse halvvejs elegant hopper over ham og så kan Yoda spurte efter ham :mrgreen:

 

Det er så sjovt at se, hvordan Yoda tilpasser sin legestil til de to andres og trives fint med begge måder :5up:

Sjovt, for ingen af de andre er ret gode til at ændre legestil markant.

Jo, lige nok til at de har kunne finde ud af det sammen før, men nu Yoda er der, så har de lige pludselig valgmuligheden.

 

Han er sgu' herlig min lille dreng :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er virkelig sjovt, for som vi også talte om i Herning så er Otto på nøjagtig samme måde. Han kører også med omvendt licens! Hvor han kunne være noget hård ved Viggo, da han var mindre, så har han nu absolut ingen grænser! Viggo hopper på ham, hiver i ham og leget med ham konstant. Og Otto er mega, mega tolerant! Det er altså lidt mystisk.

Men fedt at se når hunde bare har så meget glæade af hinanden på den måde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det er virkelig sjovt, for som vi også talte om i Herning så er Otto på nøjagtig samme måde. Han kører også med omvendt licens! Hvor han kunne være noget hård ved Viggo, da han var mindre, så har han nu absolut ingen grænser! Viggo hopper på ham, hiver i ham og leget med ham konstant. Og Otto er mega, mega tolerant! Det er altså lidt mystisk.

Men fedt at se når hunde bare har så meget glæade af hinanden på den måde!

 

Det er virkelig sært....

Havde jeg nu ikke på forhånd vidst, at Bamse var sådan, så er jeg sikker på, at jeg havde panikket lidt og tænkt det aldrig ville gå og da slet ikke når Yoda bliver kønsmoden.

 

Lige for et øjeblik siden tog Bamse og Yoda en tur og begge er savlet fuldstændig til og ligger og hygger sammen...

Det var ikke sket da Yoda var yngre og Yoda skulle også liiiige hitte ud af, hvad dælen alle Bamses lege-lyde gik ud på - Han har nemlig meeega meget lyd på hans leg og folk der ikke kender ham, ville nok tro han var ved at æde Yoda, hvor det bare er udtryk for han har det skiiiiide sjovt :lol:

 

Men det er jo bare skønt, når man har en flok der fungere sammen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Yoda har haft en hååård weekend.

 

Har for første gang oplevet, at jeg har kunne køre ham så træt, at han ikke orkede at træne, men hellere bare ville sidde og glo :mrgreen:

 

Først en tur til Holstebro og besøge Marie og gå tur inde midt i byen - Yoda er ikke fan!

Eller... Han vænnede sig OK hurtigt til trafikken, men lastbiler der køre lige ved siden af ham, dem kan han simpelthen bare ikke lide og skal have lidt plads og noget makralguf før de er OK. :ae:

 

Tilgengæld var han væææældig glad for Katla, som snart er på vej i løb - Yes, yes... Fik lige bekræftet, at min 7 mdr. gamle hundehvalp har fuldstændig tjek på den slags ting.

Så Marie, der er løbetid liiige om lidt.

 

Han var fuldstændig kvæstet da han kom hjem, det lille pus :lun:

 

Og så op kl. tidligt for at være på træningsbanen kl. 9.

For at gøre tingene lidt muntre, så trænede vi inde i det gamle klubhus en times tid, hvor vi trænede lidt til skuet, så han kom noget på prøve, ved at skulle stå stille, mens han blev gramset på.

Det er ikke det der med at blive gramset på der er et problem - Men det der med at stå stille er han ikke fan af :blink:

 

Så skulle vi da også liiiige benytte os af, at det var agility træneren vi trænede sammen med.... Sååe.... Der blev trænet lidt tunnel og det var egentlig også vældig skægt.

Men kunne allerede der mærke at han var lidt træt.

Fisker lidt efter, at få hende til at lave lidt "trænertræning" i AG - Sådan... Udenfor normal træningstid :engel:

 

Og SÅ kom lækreste Solvejg!

Solvejg er en total blandings dame, som Yoda har kendt fra han var lille bitte og han har altid været glad for hende - Og hun var på 10 dagen i hendes løbetid og eeeeelskede selvfølgelig Yoda, bare fordi han var en hanhund og var der :mrgreen:

Vi tænkte, at Yoda jo ikke er kønsmoden endnu, så de kunne da godt få lov at hilse - Og jeg tror lidt, at Yoda blev kønsmoden i det øjeblik, han nåede hendes bagdel :sjov:

Det var med bolleører (Farmand ville blive helt misundelig på de bolleører han kan lave), skum om munden, playbows og alverdens tricks for at indynde sig, at han til sidst lå nærmest inde under hende, for at sliiiiiiiikke den her lækre, lækre numse.... :genert:

Havde vi ikke stoppet dem der, så var han sgu' hoppet på hende - Han prøvede i hvertfald at finde den rigtige ende at hoppe på!

7 mdr. gammel... Jojo, viril hanhund er han!

Tilgengæld så tog det ikke lang tid inden han var nede på jorden igen og kunne arbejde lidt videre.

 

Men efter han så fik lov at tage en spurter sammen med Bamse senere, så var han fuldstændig færdig og kunne kun sidde og glo lige ud i luften.... Al hjerneaktivitet var sat på standby og han har sovet 4 timer i streg efter vi kom hjem og er stadig noget groggy :lun:

 

Bamse var fuldstændig lykkelig for at komme lidt i gang igen.

Gik en fin rally bane med ham og han fik på ingen tid lært tunnelen, selvom han aldrig havde prøvet det før.

Endte med at han fint kunne løbe med fin fart igennem den, selvom den var rundet - En skam han er for gammel til AG, for Bamse ville ELSKE det.

Det var ret sjovt at se hvor hurtigt han fangede tunnelen og fik kædet lidt "spring" - Eller han sprang ikke over andet end pindene der lå på jorden :lol:

Men det at få lov at bevæge sig på den måde passede ham super godt og var en skide god måde at få ham i gang med noget kontrolleret motion :5up:

 

 

Det er mig dog en gåde, hvordan dæææælen Bamse kom til at se sådan her ud, de 30 sekunder jeg ikke havde øjnene på ham, men på Yoda :mrgreen:

Men se lige hans blik.... Han er SÅ glad og veltilpas efter besøget hos Christian :klap:

 

 

DSC_0040.JPG

 

 

DSC_0056.JPG

 

 

DSC_0060.JPG

 

 

 

 

Og Dinglen der er gået i "glo-mode"

 

 

DSC_0079.JPG

 

 

DSC_0080.JPG

 

 

DSC_0087.JPG

 

 

 

 

 

Og så lige lidt Dingledyrs ballet, som jeg er ret sikker på, at Christian vil tænke "penge, penge, penge til miiiiiiig" hvis han så det :engel:

 

 

DSC_0089.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Øhj... Ligger syg og har haft en psykopat uge, med møder og skole hver aften... Og nu misser jeg træning med dinglen fordi jeg er syg :evil:

Og misser den også på onsdag, fordi vi skal op til Hembo - Men det er så trods alt en fornuftig grund.

 

Er så i det mindste glad for, at jeg har verdens bedste kennelmor, som jeg skal over til og træne ved på lørdag.

Hun har nemlig en hal, som vi har fået lov at låne til lidt miljøtræning og håber på det kan hjælpe med at forberede drengene til at skulle arbejde i lidt forskellige miljøer :5up:

 

Det er altså herligt med sådan nogle mennesker, som altid lige har tid og hjerterum til at hjælpe :klap:

 

 

Lige nu er vi også inde i en periode, hvor jeg tænker, at den næste hund bliver en voksen omplacering eller semi-trænet hyrdehund :engel:

Shiiit det her teenage hvalpe-nowet er bare slet, slet ikke mig.

Knuselsker mit kræ og han er helt perfekt.

Men den her periode, hvor han lige har opdaget at verden er STOOOOOOR og SPÆÆÆÆÆNDENDE og jeg egentlig skal diske op med ret gode ting for at være mere spændende end resten af verden... Bahhh....

Det er bare nemmere med sådan en gammel fornuftig dreng som Bamse, hvor man kan vifte med løbetidsdamer for snuden af ham og han vil bare arbejde :mrgreen:

 

Er glad for, at jeg har Bamse til at kunne udleve mine ønsker om total intens og seriøs træning med i lang tid af gangen.

For Yodas koncentrationsevne er der godt nok - Meeeen... Der skal knap så meget til at jeg taber ham og jeg kan ikke sætte kravene helt så højt, som jeg har en tendens til gerne at ville :blink:

Eller, jeg kan træne så intensivt og tosset jeg vil herhjemme, for der er han 110% på og så må jeg køre repetitioner og genopfriskning andre steder og ikke nyindlæring, som jeg har gjort tidligere - For lige nu så kan hans lille hoved ikke rumme det hele på en gang :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkomme til livet med teenagehund :blink:

 

Vil lige nævne et par pointer, som jeg fik med fra Christakurset. Måske kan dubruge det til noget!

Det første år med hvalpen handler primært at træne motivation og at træne fokus. Planlæg træning i små træningspas (10-15 minutter) og kør med meget høj intensitet. Skidt med præcistion, tænk i stedet på attitude og motivation.

Væn hvalpen til at den kan skelne mellem træning og fri. Når der trænes, så er der absolut ingen kontakt til mennesker og andre hunde. Dette for at træne hvalpen til at være i en "bobbel" med fører. Skift tøj/sæt hunden i bilen/brug andet signal før hunden får lov til at tage kontakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Velkomme til livet med teenagehund :blink:

 

Vil lige nævne et par pointer, som jeg fik med fra Christakurset. Måske kan dubruge det til noget!

Det første år med hvalpen handler primært at træne motivation og at træne fokus. Planlæg træning i små træningspas (10-15 minutter) og kør med meget høj intensitet. Skidt med præcistion, tænk i stedet på attitude og motivation.

Væn hvalpen til at den kan skelne mellem træning og fri. Når der trænes, så er der absolut ingen kontakt til mennesker og andre hunde. Dette for at træne hvalpen til at være i en "bobbel" med fører. Skift tøj/sæt hunden i bilen/brug andet signal før hunden får lov til at tage kontakt.

 

 

Ihh... Tak!

 

Men er glad for at læse, at præcis de ting du beskriver, er det jeg arbejder med.

Glæde ved træning, høj motivation og intensitet er det absolut primære for mig.

Så er jeg ikke helt gal på den :mrgreen:

 

Jeg er meget konsekvent med hvornår der er træning og hvornår der er fri og snus accepteres ikke i trænings situationen.

Har han så brug for, at det er nogle nemme og enkle øvelser, fremfor det jeg måske havde tænkt mig vi skulle træne, jamen så er det, det vi gør, hvis det får motivationen og glæden op.

 

Vores træningspas foregår i forvejen af 10-15 minutter af gangen i og med vi træner to og to, så det passer perfekt til unghunde!

 

Jeg har heller ikke tralvt med noget - Regner jo med jeg har ham mindst 14 år og de 12 af dem som aktiv i sport.

Så når nok alt det vi skal nå.

 

Men ih, hvor er det bare en anden verden, end at arbejde med sådan en nogenlunde fornuftig gammel hund :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...