Hop til indhold

Min hund har skæl.


Gæst Puddi
 Share

Recommended Posts

Gæst Puddi

Eller dvs jeg ved ikke om det hedder skæl på en hund. Men hun har meget tør hud, og små hvide skæl siddende i hele pelsen. Hun er sort, så det ses ret tydeligt.

 

Hun fælder også helt ekstremt, ved ikke om det har en sammenhæng.

 

Hvad kan jeg gøre ved hendes tørre hud?

 

 

Hilsen Marie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle

Prøv at kontakte dyrlægen og evt. Give madolie i fodret... Eller flydende aloe vera, et naturprodukt der tilfører fugt... Håber du kan bruge dette til noget:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der plejer at være øget skæl ved øget fældning. Vil også sige olie på maden. Vi bruger viacutanolie, men lakseolie, hørfrøolie og alm madolie kan sikkert også bruges. Har du prøvet at give hende et bad og få få børstet pelsenigennem for døde hår?

 

Eller måske skulle du overveje foderskift? (Hvad fodrer du med?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Puddi

Ja hun fælder helt vildt.

Hun spiser orijen, men hun fungerer ikke på det, så skal skifte igen.

Hvad skal jeg bruge at vaske hende med?

Når jeg tager pelsen til side er huden tør, men det kan måske være fordi hun bliver børstet ret ofte?

Foder med fisk, er det godt for tør hud?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Puddi

Findes der en hundefrisør, hvor jeg kan tage hende ned, så hun kan blive ordnet rigtig godt?

Hendes pels er faktisk også blevet mat efter foderskift for ca 6-7 uger siden. Så hun må ha fiskeolie og nyt foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er hun langhåret (kan ikke lige huske, hvad hun er en blanding af?):-)

Hvis hun er korthåret ville jeg bare selv vaske hende. Min Smilla har problemer med allergi, så vasker hende i meget skånsomme shampooer (heltst uden farve og konservering og parfume).

 

Dem her har vi gode erfaringer med

 

 

B&B hundeshampoo m. Jojoba - B&B Økologisk hundeshampoo - Loppetjansen.dk ApS

 

 

B&B ko. Shampoo Parfumefri - B&B Økologisk hundeshampoo - Loppetjansen.dk ApS

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Halen

Ville også give hende olie i maden i en periode. Fiskeolie er helt sikkert det bedste, men koldpresset olivenolie kan også bruges. Almindelig madolie kan anvendes for en mere skinnende pels, men forholdet mellem Omega-3 og Omega-6 er ikke helt som det bør være.

 

Tror også jeg ville kigge efter et andet foder til min hund og det kunne sagtens være et foder der er baseret på fisk. Hvis det er foderallergi hun er ved at udvikle bør du nok gå udenom foder der indeholder hvede, majs, soja, oksekød og svinekød.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puddi, hundens hud har ikke godt af at have saltvand siddende. Det er ok at hunden bader, men er altid vigtigt at skylle hunden igennem bagefter med ferskt vand.

 

Får hun olie i maden nu ? (undskyld hvis du har svaret).

 

Mht. bad er det nok en god idé at købe en decideret hundeshampoo, og gerne én til tør hud/pels, når hun nu har skæl. Men jeg ville nøjedes med at smide hende i bad en enkelt gang, og så gnubbe hende rigtig godt igennem med en gnubbehandske, for at få så mange løse hår med som muligt. At bade hunden ofte kan resultere i en ubalanceret hud/pels, og derved udtørring.

 

 

Min egen fælder også lige nu, og der hvor vi har kunne hive store totter pels af, er hun også begyndt at have lidt skæl. Vi holder øje med det, men det er ikke noget alarmerende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Puddi

Jeg har fiskeolie til hunde herhjemme, så det er vi gået igang med. Det er lakseolie.

Imorgen køber jeg en god shampoo til hende, så hun kan få et lille doush:-)

Hun er 11 mdr og jeg har badet hende 2 gange, men uden sæbe. Det har aldrig været nødvendigt.

Ellers bader hun ofte i ferskvand i bagsværd sø, det elsker hun.

Så får hun en ordentlig omgang med børsten.

Hun er bare ikke glad for at bade her hjemme med bruseren, så frygter lidt når hun skal vaskes med sæbe og det skal skylles grundigt ud om jeg kan gøre det ordentligt. Hun står slet ikke stille og prøver virkelig at komme væk. Og det bliver jo kun værre hvis der sidder sæberester tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ødelagde engang min tidligere hunds pels og hud med en menneskeshampoo:shock:

 

Jeg købte en virkelig dyr men lækker shampoo ved dyrlægen til tør og sart hud. Ud i bruseren, og så blev han sæbet ind. Jeg stod vel og gnubber ham 5-7 min, og det var han ret vild med:mrgreen:

 

Og jo, det skal skylles helt ud! Men hvis du gnubber rundt med den ene hånd og spuler med den anden, går det ret hurtigt. Og husk at vandet kun skal være lunken. Dels skal hunden ikke bades for varm, dels forsvinder sæbe hurtigere ved køligt vand. Altså ikke koldt, men lunken:-)

 

Jeg bruger den hårde måde - sætter snoren fast om brusebatteriet. Jeg snakker og opmuntrer selvfølgelig imens, men snoren forhindrer en uønsket exit. Og så et stort håndklæde til at lægge om hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador
Jeg ødelagde engang min tidligere hunds pels og hud med en menneskeshampoo:shock:

 

Jeg købte en virkelig dyr men lækker shampoo ved dyrlægen til tør og sart hud. Ud i bruseren, og så blev han sæbet ind. Jeg stod vel og gnubber ham 5-7 min, og det var han ret vild med:mrgreen:

 

Og jo, det skal skylles helt ud! Men hvis du gnubber rundt med den ene hånd og spuler med den anden, går det ret hurtigt. Og husk at vandet kun skal være lunken. Dels skal hunden ikke bades for varm, dels forsvinder sæbe hurtigere ved køligt vand. Altså ikke koldt, men lunken:-)

 

Jeg bruger den hårde måde - sætter snoren fast om brusebatteriet. Jeg snakker og opmuntrer selvfølgelig imens, men snoren forhindrer en uønsket exit. Og så et stort håndklæde til at lægge om hunden.

 

Det er også opskriften herhjemme :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund har også tendens til tør hud og skæl især mens hun fælder. Vi kan undgå meget skæl ved at børste hende hver dag mens hun fælder. Det kan være lidt en kamp, for det kan let blive ubehageligt på sådan en følsom hud.

 

Det bedste er at bade hende. Vi gør det op til en gang om ugen hvis det når at blive slemt, og husk at vælge en shampoo uden parfume, som jo også kan irritere huden.

Vi har købt vores hos dyrlægen, en variant speciel mod hudproblemer og skæl.

 

Ellers ja, skift foder, giv fiskeolie. Børst så ofte du kan og giv et jævnligt bad, så skal i nok få styr på huden igen:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...