Hop til indhold

KRISE.

Gæst Nichlas
 Share

Recommended Posts

Gæst Nichlas

Hej folkens.

Min hund på snart 4 år, er begyndt at lave ballade i hjemmet... I dag har den åbnet FRYSEREN!!!!! Det er snart for meget og jeg gider det ikke længere. Hundens dagligdag er ikke ændret, så der er ikke noget anderledes end der plejer at være? Forstår ikke hvorfor hun pludselig laver ballade... Køber snart et bur til hende også kan hun sidde der mens jeg er væk.

Hjælp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde laver jo af og til ballade når de keder sig:-) Hvilken af dine hunde drejer det sig om?

Hvis du allerede har et bur der er stort nok (gigantisk hvis det er mastiffen eller broholmeren), er det jo en god ide at gå igang med at burtræne med det samme.

Buret skal være et rart sted, hvor man slapper af og får godbidder. Hvis hunden bare bliver sat i bur uden at være vænnet til det, kan det ende helt galt. Dine hunde er jo nogle kraftfulde nogen, og der er ikke mange indendørs bure der holder til en hund af den kaliber hvis den virkelig vil ud.

Og hvordan ved du hvilken af hundene det er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nichlas

Har ikke længere 2 hunde, da kæresten og jeg midlertidigt bor hver for sig og har en hund hver i mellemtiden. Hunden aktiveres lige så meget som den gjorde før der kom problemer :(.. Og det er ikke fordi den anden hund mangler, for de første 3-4 uger uden den var der ingen problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nu nok gætte på at det er fordi den anden hund er væk. Nu er den jo alene-alene, og er enten ked af det eller keder sig.

Jeg ville prøve at starte med trættende aktiviteter inden alene-hjemmetid. Fx sprede maden ud på græsplænen eller bruge en foderbold. Og så give den en frossen kong/marvben at hygge med.

Noget tyder på at din hund er ret opfindsom:mrgreen: Så måske du skulle investere i et aktivitetsspil. De er sådan lidt dyre, men genial hjernegymnastik for en lille hund:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke længere 2 hunde, da kæresten og jeg midlertidigt bor hver for sig og har en hund hver i mellemtiden. Hunden aktiveres lige så meget som den gjorde før der kom problemer :(.. Og det er ikke fordi den anden hund mangler, for de første 3-4 uger uden den var der ingen problemer.

3 - 4 uger passer meget godt på de fleste hundes reaktionstid på større forandringer i deres liv. Og det må jo siges at være en større forandring, hvis din hund ikke tidligere har været alene uden en anden hund + en af dens mennesker er flyttet osv.

Selvfølgelig er det irriterende at få ødelagt ting, men jeg tror nu alligevel du skal give din hund lidt tid til at vænne sig til de nye forhold inden du gør noget så drastisk som at putte hende i bur.

Når det er sagt, kan du selvfølgelig godt indkøbe buret og begynde burtræningen. Bare lad være med at smide hunden derind fra den ene dag til den anden.

Jeg er desværre nødt til at have min OEB i bur når de er alene hjemme. Han har nemlig fundet ud af hvordan en dørlås virker (kom ikke og sig at Bulldogs er dumme! ;-)). Jeg har den største størrelse udstillingsbur af metal. Det er lykkedes ham at bøje et par stænger, men han er ikke brudt ud af det, og er nu holdt op med at forsøge, så vidt jeg kan se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke for at være fræk (og dog), men de fleste adfærdsproblemer skyldes ejeren. Så at du kommer men en trussel om at "nu skal hunden bare opføre sig ordentligt, ellers......".

Du skal måske et kort sekund overveje hvad det er for en hund den har. For den har ikke andre chancer end dig. Kan du ikke hjælpe den til at opføre sig ordentligt, skal den aflives.

Den eneste chance for at opføre sig ordentligt, er hvis du viser den hvad den skal gøre i stedet for den uønskede adfærd. Og at tilpasse aktiviteterne kan hjælpe hunden - og dermed dig selv.

En hund er fast arbejde, og en listehund er et koloenormt ansvar! Ikke mindst for at aflive myten om hvad muskelhunde og deres ejere er for nogle typer. Bliv ikke en af dem der bekræfter myten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nichlas

Ja, ellers så må jeg jo anskaffe mig det bur, på trods af, at jeg er virkelig meget imod, at ha' hunde i bur. Min hund er fantastisk på alle andre punkter end, det med at være alene hjemme.. Er udemærket klar over hvilken hunderace jeg har, og det er denne type hunderacer jeg er opvokset med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fremfor et bur kunne du anskaffe dig et børnegitter og begrænse pladsen til entreen eller køkkenet eller sådan noget.

Husk lige, at din hund sagtens kan reagere på at flytte. Du risikerer at skulle starte forfra på alene-hjemme træningen, fordi det er et nyt sted.

Husk også at HVIS du vælger bur-løsningen, så skal din hund trænes i det, så den forbinder det med noget godt. Da det ellers vil forværre din hunds opførsel, fordi den bliver angst.

Du kunne også sætte børnesikringer på fryser og andre steder, den ikke må komme til.

Link til indlæg
Del på andre sites