Hop til indhold

Avlsgodkendelse og udstillinger

Louisen
 Share

Recommended Posts

Jeg er lidt forvirret.

Hvad skal en hund opnå i udstillingsringen for at blive avlsgodkendt? Vi snakker hanner.

Taiki er 8 måneder endnu, så der er jo lang tid til, at avl med ham kan komme på tale. Jeg skal se hvordan hans sind bliver - hvilket jeg ikke har nogen føling med overhovedet, fordi hans humør er som vinden blæser her i hans teenagetid. Men det meste af tiden er han faktisk rigtig stabil, harmonisk og en flink fyr med masser af selvtillid. :hjerte:

Første gang vi var på udstilling blev han 2. SL (tabte til sin kuldbror, som gik bedre!) og det er så også eneste gang. Der har ikke været så meget på Sjælland som var relevant for os og Næstved som er næste og sidste chance inden årets udgang, har vi ingen mulighed for at komme hen til.

Så det må blive 2013 som bliver udstillingsåret for os.

MEN! Vi har ikke ligget på den lade side. Taiki og jeg dyrker spor-arbejde og jeg regner med, at gå til nogle prøver/konkurrencer i 2013, for at han kunne blive cert. sweisshund. Jeg overvejer faktisk at tage jagttegn, men lad det nu ligge.

Når han er blevet et år, vil enten jeg eller kæresten også gerne dyrke agility med ham; vi har prøvet det i det små, men vil gerne skåne hans led mens han stadig vokser. En dag prøvede vi en "for sjov bane" og fik megen ros fra en mand med sin lab, som viste sig at være agilitydommer! Så der er klart potentiale.

Hvis vi nu leger, at Taiki klarer sig godt til sporarbejde og i agility - hvor meget vægt bliver der så lagt på disse egenskaber ift. avl? Og hvor meget skal man gøre ud af udstilling osv.

Han skal avlsgodkendes, javist, men hvor meget kræver dét?

I mit hoved, er Taiki klart en brugshund - ellers bliver han tosset. Efter vi begyndte at træne spor, er han blevet mere afbalanceret.

Senest har jeg trænet ham i at lugte penge, for sjov som en gimmick (for at se om man kunne, men det har ikke lykkedes indtil nu)... Fandeme om han ikke fandt 200 bobs på gaden i går som han afleverede ved min støvle som vi har trænet. De skal gå til Zoolac og guf til ham. :mrgreen: Så drengen har evner!!

Jeg ved, at inden for jagthunde-racerne, er brugshundekundskaberne vigtige. Men ellers?

Ja, jeg er lidt forvirret. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Racerestriktioner / sundhedsoplysninger

De her krav, er faktisk de eneste der kræves, for at din hund kan indgå i avl.

Det ser jo for så vidt meget fint ud. Men én ting er minimumskravene fra DKKs side. En anden ting er, hvordan virkeligheden ser ud.

Hm. Jeg må forhøre mig ved de forskellige kenneler hvad de egentlig lægger vægt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er jo en af dem, der har brugt fremmede hanhunde.

Jeg ser selvfølgelig på hunden, og er især interesseret i at kende ejeren ,så ejer ved noget mht mentalitet og sygdomme i familien. Og også kende noget til hunden , f.eks at have set den og talt med den til flere udstillinger , eller alternativt at kende ejer så godt , at jeg stoler på, min spørgsmål bliver besvaret ærligt.

I min race fødes ca 500 hvalpe /år , så der er en del at vælge imellem, dog ikke farvemæssig.

Jeg går efter ældre hanhunde med flere championater, der tillige har gjordt sig godt bemærket på en hundesport, f.eks agility. Og helst nogle, hvor ældre afkom er vist i ringene til sammeligning med andre unghunde.

At en hund ser godt ud ,er ikke ensbetydende med godt exteriørgennemslags kraft til afkom.

I min race cockerer, er afstand til f.eks Sverige jo lille, så udbuddet er stort, trods dem der avler ofte har samme stammer, så indavlskvoficienten er væsenligt at undersøge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg ville så heller ikke nøjes med minimumskravene, men uanset hvordan du vender og drejer det, er kravene i DKK sådan, hvad man så selv har af krav, er jo en anden snak. Jeg tror ikke at fordi du går til agility eller sweiss, er noget der trækker op i avlsøjemed, det kan så være, at din hund måske bliver lidt interessant.

I mine racer ville udstillingsresultater og jagtprøver, helt sikkert være et plus hos en hanhund, ikke Rally/agility eller lydighedsprøver. Jeg skal så selv bruge en hanhund her senere i år som ikke har taget nogle prøver, men "kun" er DK(U)CH SEU(U)CH, det er bare nogle linier jeg gerne vil have, der er i den hanhund.

Men som du selv skriver, så hør hvad der er mest attraktivt i ligepræcis din race.

Link til indlæg
Del på andre sites