Hop til indhold

2 hvalpe nogle erfaringer?


ft spaniel
 Share

Recommended Posts

Jeg har pt. 4 hunde, støvsugeren arbejder slavisk hver uge, samt lorteskovlen :blink:

 

Jeg har jo fået en hvalp for 4 uger siden, lækker lille sag, som jeg vil træne frem til markprøver og videre uddannelse til jagthund. De andre er også jagthunde.

 

 

Nu har en avler kontaktet mig, mhp. at give mig en hvalp som jeg skal træne op til markprøve, kontrakten lyder 1 1/2 år. Når han kommer på markprøver og han bliver god, kan jeg købe ham for hvalpeprisen, skal han avle, vil avleren have halvdelen af parringens pris. Duer han ikke, kan jeg levere ham tilbage, og blevet en erfaring rigere......

Avleren betaler vaccinationen.

 

Alle jeg har talt med har sagt at jeg skal tage imod, men 5 Hunde????

 

Har en på 12 som er gammel, så 4 hund er købt pga. den anden er gammel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har engang købt en hvalp af et par, der havde købt to fra samme kuld, men ikke kunne overkomme det da det kom til stykket.

 

Du lyder som en, der lægger meget arbejde i dine hunde, så måske kan du klare det. Men begge hvalpe kommer til at kræve meget alenetid, hvis de skal knytte sig mere til mennesker end til hinanden - og det er jo vigtigt hvis de skal være arbejdshunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis hunden "ikke duer" så kan du levere ham tilbage, men avleren vil vel ikke beholde en hund der ikke kan bruges eller hvad? Du skal måske lige overveje om du vil have nogen indflydelse på hvad der skal ske med hunden efter de 1½ år, man knytter sig jo til dem, og vil du have mulighed for at vælge en ny familie eller skal avleren overtage det ansvar?

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes ,der er mere der bør aftales , for dette er vel en udstationering med indbygget træning.F.eks ville jeg ikke arbejde med en fremmedejet hund, uden alt var aftalt, hvad hvis den får HD og ikke er optimal udviklet efter 1 1/2 år, hvem bestemmer hvad evt sygdom må koste og hvem betaler, hvis den skulle brække et ben. Hvem har det sidste ord.???

Normalt står jo opdrætter som underskriftberettiget ejer. og kan forlange hunden aflivet.

Hvis det skulle være en DKK hund, så kom der nye regler vedr dette 12 jan 2012, men kender dem ikke i dybten. Måske handler de primært om, hvem der må stambogsfører hvalpe efter den, og måske handler det kun om tæver, der leases drægtige.???

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja I rejser nogle spørgsmål.

 

Hvalpen er min i de 1 1/2 år, og jeg kan købe ham hvis jeg vil. Lever han ikke op til mine forventninger, kan jeg levere ham tilbage til avleren, og ikke give en kr. Vælger jeg at købe ham om 1 1/2 år. skal jeg kun give hvalpeprisen for ham.

 

Der kommer en kontrakt på ham, og avleren er selvfølgelig interesseret i at hans avl kommer på markprøver og bliver 'måske avlshund' og at han så vil have en bid af kagen til den tid.

 

Jeg træner næsten hver dag et eller andet med hundene, og gerne enkeltvis.

 

Men skal selvfølgelig sætte mere focus og skema hvis jeg siger ja til en mere. Så skal jeg lave en logbog.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...