Hop til indhold

Ingen respekt?

Gæst mia89
 Share

Recommended Posts

Gæst mia89

Hej alle hundeejere.

Jeg har et spørgsmål.

Jeg tror at min hund ser på mig som den nederste i hirakiet, altså først er det min kæreste, så ham og til sidst mig.

Jeg kan ikke give min kæreste et kram uden at han vil stille sig i mellem os og piver, og han ignorere mig, med mindre at jeg siger "Skal mor finde en godbid?"

Han er glad når jeg kommer hjem, og når jeg tager snoren, men ellers så lægger han sig over i sin kurv og er egentlig ikke interesseret i hvad jeg fortager mig.

Har I nogle ideer til hvad jeg kan gøre for at forbedre mit lederskab og dermed komme op på siden af min kæreste?

Jeg ved godt at en hund knytter sig mere til een person end en anden, men jeg vil ikke være den nederste i hirakiet...

Jeg håber på at I kommer med nogle gode råd og ideer :)

Link til indlæg
Del på andre sites

det har intet med respekt eller ikke respekt at gøre, og i indgår heller ikke i et hieraki med hunden - heller ikke i dens hoved. hvis du ønsker, at jeres hund skal interessere sig mere for dig og knytte sig mere til dig, kræver det, at du investerer noget tid og energi i den, og bliver dens adgang til sjove og dejlige ting. hvis du fodrer, lufter, træner og leger mere med hunden, vil den garanteret orientere sig mere mod dig.

angående dens piveri når i krammer, er det ret normalt, at hunde bliver lidt utrygge ved nærkontakt imellem mennesker, de kan have svært ved at tyde det og tro, at i er i klammeri på en eller anden måde og så prøve at dæmpe gemytterne - igen ikke et spørgsmål om manglende respekt overhovedet.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, jeg vidste bare ikke hvordan jeg skulle tolke det.

Det der bekymrede mig mist var at han totalt ignorere mig også når jeg giver komandoer, så som sit, dæk o.l.

Men har du nogle gode ideer til hvad jeg kan lave med vores hund, vi bor i et sted hvor vi ikke må slippe ham løs, så mulighederne for leg er lidt begrænsede.

Link til indlæg
Del på andre sites

du kan jo starte med at lære ham sit og dæk ;-) de kommandoer min hund kan med mig, kan han heller ikke altid med min kæreste - fordi jeg har indlært dem og måske siger dem/viser dem lidt anderledes. ellers er der jo masser af muligheder for at lære ham små hyggelige tricks, hvis bare du har lækre godbidder og ikke skælder ud eller bliver frustreret, når han ikke forstår, skal han nok synes, at det er sjovt.

og hvis i slet ikke har nogen steder, hvor han må være løs, synes jeg da, at i skal investere i en lang line, så han kan få oplevelsen af lidt frihed - han har vel også brug for at krudte af? når jeg leger med min hund udenfor leger vi som regel fangeleg, ruske-legetøj-leg eller jeg "finder" godbidder til ham, som jeg selv har fordelt på græsset eller f.eks. sat fast på barken af et træ.

du kan finde en masse gamle tråde om at lege med og aktivere din hund, hvis du bruger søgefunktionen herinde. jeg er bestemt ikke den mest opfindsomme på det område, men der er masser af muligheder der er sjove for jer begge.

det vigtigste er, synes jeg, at du lægger tanken om respekt, magt og hieraki fra dig, for den har ikke bund i virkeligheden, det er en misforstået og lidt forældet tankegang, og den gør ikke noget godt for jeres relation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Af fare for at videreføre den uendelige diskussion fra en anden tråd, vil jeg blot forsøge at få dig, TS, til at se det logiske i at droppe det med respekt og leder.

Set helt fuldstændig nøgternt, er det meget sjældent at 100% respekt/lydighed hænger sammen med kærlighed. Hvornår har du sidst set en menig soldat kramme og kæle (wft!!!!) med sin overordnede? Næh, men han parrerer ordrer uden at blinke!

Selvfølgelig skal din hund have respekt for dig, men respekt på samme måde som du (forhåbentlig) har for din kæreste eller dine forældre, ikke på den måde at hunden skal gå og være bange for hvornår den får et fur (ikke at jeg siger du gør det, men respekt skal ikke være bundet på frygt).

Respekt skal være bundet på glæde, samarbejde og lyst. Du skal altså lave ting med din hund, som gør at den stræber efter at være sammen med dig, og synes du er god og rar at gøre noget for. Start som Søster Lagkage foreslår, med let træning. Gerne øvelser som du ved hunden kan i forvejen. Ros vildt meget når den gør noget rigtigt, og ignorer når den gør noget forkert. Når i har styr på de grundlæggende ting, kan du øge kompleksiteten, og derved kræve noget af jeres samarbejde.

Hundetræning kan kun anbefales!

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. kommadoer, kommer det også an på hvordan de bruges. Er det sjov samvær, hvor du roser og giver godbidder, eller siger du det i en streng tone, når han er for meget osv.?

Lav nogle sjove ting med hunden. Vær glad og positiv i din omgang med den. Lær den, at du er forbundet med hygge, f.eks. ved at købe et lækkert ben, hvor hunden ligger på et tæppe og du sidder ved siden af, og roser/aer hunden, evt. børste den hvis det er relevant.

De fleste hunde vil klart føle, at DET bare er SKIDEhyggelig samvær og den vil begynde at forbinde dig med positive ting.

Det lyder lidt som om, at du lige nu kun har en praktisk værdi for hunden - mad og tur - men det kan du nemt ændre ved selv at indføre andre ting.

Og husk, at træning er ikke en sur pligt, det er sjovt!! Attituden smitter af på hunden. Og tjek også, at du bruger de rigtige kommadoer og håndtegn, som din kæreste.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...
Gæst bøvle
Mht. kommadoer, kommer det også an på hvordan de bruges. Er det sjov samvær, hvor du roser og giver godbidder, eller siger du det i en streng tone, når han er for meget osv.?

Lav nogle sjove ting med hunden. Vær glad og positiv i din omgang med den. Lær den, at du er forbundet med hygge, f.eks. ved at købe et lækkert ben, hvor hunden ligger på et tæppe og du sidder ved siden af, og roser/aer hunden, evt. børste den hvis det er relevant.

De fleste hunde vil klart føle, at DET bare er SKIDEhyggelig samvær og den vil begynde at forbinde dig med positive ting.

Det lyder lidt som om, at du lige nu kun har en praktisk værdi for hunden - mad og tur - men det kan du nemt ændre ved selv at indføre andre ting.

Og husk, at træning er ikke en sur pligt, det er sjovt!! Attituden smitter af på hunden. Og tjek også, at du bruger de rigtige kommadoer og håndtegn, som din kæreste.

Jeg vil også bare sige, at du måske skal tænke over hvordan du lyder og har din krop når du har kontakt med din hund... Om du står fremoverbøjet(virker du truende) eller om du er opretstående i en selvsikker position? Din stemme har også meget at sige, for er den hård eller usikker, så vælger din hund dig fra... Så du skal bare tro på din hund kan det du har lært den, og vil gøre det du beder den om(for tøver du og tænker, den gør det ikke, så gør den det sikkert heller ikke for den kan mærke din usikkerhed) så klø på med positiv træning og gør dig spændende for hunden med gode sjove øvelser, så vil jeres bånd blive bedre. Og det med krammeri ville jeg aflede den med at den fik noget godt legetøj eller et kødben, for den opfatter det som klammeri, som før skrevet, men måske kan den afledes:slem: god arb. Lyst:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mia89, jeg har erfaret at de vigtigste opgave, når man flytter sammen med en kæreste som har hund eller vise versa er;

1) Få snakket ud om metoderne, hvis kæresten råber og stamper i gulvet og du evt. er mere mild i det.. Så er det helt klart at en hund vil følge tyranen frem for diplomaten. Det er det samme vi ser i forskellige lande med diktatorer, folk er skide ræd og lystrer 100% - men det betyder ikke at de har det super godt. Jeg oplevede en pige som var meget pro cm(dominans træning), lang historie kort - det var noget lort og hundene blev forvirret 2tm, og fordi jeg ikke ville lystre dominatricens ordrer blev det endnu værre. - Find en mellemvej, som ikke kræver en krybende hund som venter hvert et øjeblik på næste kommando - og så arbejde sammen med kæresten. :)

Man skal altid huske på at når man bor sammen, hedder det ikke "min hund, du må ikke dit og dat med min hund", når man bor sammen burde man kunne sammenarbejde for at kunne nyde hunden ligeligt, og hunden har skide godt af det.

Ser dagligt på en hund, som da jeg og søster boede sammen i Italien fulgte som den mest harmoniske lille pelsklump ever, være totalt transformeret pga. en kæreste som ikke vil finde sig i ANDRE METODER END HANS RAARRWRWRRR! Han er typen so stamper, råber og laver psykisk vold(til tider et kærligt spark og smiden). Hunden er gået fra at være lydig, men glad til ULTRA ROBOT LYDIG og utroligt nervøs og udfarende over for alle andre end søsters kæreste.

Det giver mig såååå meget kvalme.. :( Men kan ikke gøre en skid, han lytter ikke til fornuft.

Klokken er lidt i fem, og jeg tåger. Håber det giver lidt mening. Du kan være nok så flittig med positiv træning, men hvis manden er den fysiske/psykiske dominatrice så er det en lost case efter min erfaring. Søsters hund adlyder INGEN ordrer fra søster mere, og hun har altså haft den fra hvalp til hun blev 7.. Nu er hun 9 og lystrer udelukkende manden med stokken. :(

Link til indlæg
Del på andre sites