Hop til indhold

Hotspot, stakkels gamle Jack! Nogen vidundermidler til at tage kløen?


Gæst Namilla
 Share

Recommended Posts

Gæst Namilla

Stakkels gamle Jack! Han har fået et stort hotspot på kinden, og da vi ikke vidste hvad det var og hvor hurtigt det udviklede sig, er det bare blevet rigtig slemt...(det dunker vi så os selv i hovedet med nu)

 

Han har været ved dyrlægen igår, og nu skal vi vaske det to gange om dagen i noget specielt shampoo, og han skal have kraven på 24 timer i døgnet.

 

Han hader kraven som pesten, men det værste er, at det klør som sindssygt på ham. Han er ved at blive helt bims af at han ikke kan klø det! Er der nogen råd til, hvordan vi får det til at holde op med at klø? Man kan se på ham, at han er helt desperat, og hver gang han lige får sig lagt, så farer han op med et spjæt og prøver at klø det/gnide det...

 

Jack1.jpg

Jack2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt lige dette her på nettet:

 

Hot spot. En akut, hurtigt forløbende form for hudbetændelse (se dette). Kan komme inden for timer eller såkaldt “nat over”. Giver kløende smerter og hunden forsøger at blide/slikke sig hele tiden. Behandl som hudbetændelse og giv samtidig smertestillende (se dette).Hudbetændelse. Rens stedet med 3 % brintoverilte eller klorhexidin eller Hibitane®. Dette gøres dagligt 1 til 2 gange indtil betændelsen er væk. Giv samtidig en penicillinbehandling. Irriteres hunden på stedet af betændelsen giv evt. 1 til 3 kodimagnyl®. Er betændelsen forbundet med stærk irritation eller smerte, så bedøv evt. hunden (se dette). Større betændelsestilstande renses eller man lader hunden slikke sig på stedet. Der gives samtidig penicillin fra lægetasken. Irriteres hunden så smør lidt Locoid® på. Kroniske hudbetændelser som der er svære at få bugt med kan forsøges behandlet med special antibiotica. Eksempel kunne være: Cefa-cure Vet®. Dosis 10-20 mg/kg lgv. 2 gange dagligt.

 

 

Hokkerup Veterinary Clinic

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Namilla

Mange tak... jeg ringede til dyrlægen og de synes vi lige skal se tiden an et par dage. De havde givet ham binyrebarkhormon igår, og det mente de skulle tage kløen (selvom det har det altså ikke gjort)... jeg har lige vasket det, og heldigvis ser det allerede pænere ud end igår, det ser mere tørt ud, og ikke så rødt... åh han hader at bliver vasket, men han blev helt salig da jeg vaskede det, det var jo nok dejligt for kløen!...puha stakkels hund... og det er kun 3 uger siden han blev kastereret hvor der gik betændelse i såret, og nu det her!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmmmm. Jack er ikke mere end 7-8 år, er han?

Betændelse i såret efter kastrationen. Og nu hotspot?

Har han andre symptomer? Har han skæl eller hårtab?

 

Er han trist og måske lidt for tyk? Det undrer mig, at han bliver omtalt som "stakkels gamle Jack".. Måske har han en hormonsygdom, der gør ham syg og træt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Når mine har haft Hotspot vasker jeg det altid 3-4 gange om dagen i i klorhexidin og smøre derefter Fuccicurt creme på, det første har jeg altid i min hunds apotek da det er super til små-rifter osv og kan købes i håndkøb på apoteket. Det sidste skal hentes hos dyrlægen og er let kløestillende mv. og lukker ikke området til som fx. alm. creme vil gøre - "kuren" er fra min dyrlæge og har været/bliver brugt på alle de hunde jeg har/har haft..

 

Pøj og god bedring til ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja..... Silke havde fået en bar plet på kinden i sidste uge. Det lignede en lille hotspot. Jeg vaskede med klorhexidin -og fandt faktisk et par mindre pletter under hagen, som også fik en omgang... Og det udviklede sig da heller ikke mere.

 

I dag var vi så hos dyrlægen af andre årsager. Og jeg viste lige de bare pletter frem... Plus nogle meget hårløse, skællede ører. Silke har allergi.

 

Dyrlægen sagde, at hun har hudbetændelse og der måske er noget galt med skjoldbruskkirtlen, der kan skabe problemerne.

Så nu er der taget en blodprøve, der kan fortælle om det er skjoldbruskkirtlen, den er gal med.

 

Silke sover meget og er noget trist osse. Både i pelsen og af humør. Så det KUNNE være, at det kunne hjælpe med skjoldbruskkirtelhormon...

 

Ældre hunde får nogle gange nogle alderssygdomme. De kan være nemme at behandle. Men de kan være virkelig ødelæggende for en hunds liv hvis man ikke får dem behandlet.

 

---Silke har fået chekket lever og nyrer og sukkersyge en gang om året fra hun blev 7 år. Nu er hun 10. Men skjoldbruskkirtlen har jeg ikke tænkt på at få chekket, selv om det ER noget ældre hunde tit kan rende ind i..

 

Hvis en hund tit får betændelse i huden eller andre steder, så er det bedst at få undersøgt, om der er bagvedliggende årsager til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Namilla

Jack er næsten 9 år...han er selvfølgelig ikke "gammel"...men vi kan godt mærke på ham, at han ikke er en unghund længere... Vi mistænker at han har fået noget feber af hotspottet, så idag var vi omkring dyrlægen igen, og har fået noget antibiotika og noget binyrebarkhormon også...så må vi se om ikke det hjælper. Han har godt nok virket meget trist og træt på det sidste.. der er ingenting når vi går tur, men resten af dagen skal vi kalde flere gange og når døren står åben til haven, så ligger han bare på terrassen... Det gør selvfølgelig ikke det bedre, at han hader os for at han skal have kraven på og vaskes flere gange om dagen. Om aftenen når han ligger i kurven, pruster han og trækker vejret hurtigt, som om han ikke har det godt...

 

Der er ikke noget med resten af ham...han spiser, skider, pelsen (på resten af kroppen) ser fin ud...ingen skæl eller bare pletter... Hvor længe skal vi give denne behandling, før vi søger dyrlæge igen? De virkede ikke synderligt bekymrede over at vi sagde at han virkede træt og som om han har feber.

Hvordan med panodil (vi har tidligere fået at vide, at vi kan give en enkelt panodil for smerter når han forstuver sine fødder), slår det også feber ned hos hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Namilla

Forresten: Jo han er lidt for tyk, men dyrlægen har sagt, at det ikke er mere, end hvad man kan forvente af en hund i hans alder, så det var ikke noget vi skulle gøre alverden ved. Han har næsten lige fået sit årlige tjek.

Kan det her med hotspottet have noget at gøre med at han lige er blevet kastereret? (han blev jo kastereret fordi vi skal have tævehvalp om 14 dage)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det årlige tjek, hvad går det ud på?

 

Fik han tjekket de ting, som ældre hunde kan rende ind i? Jeg tænker på nedsat funktion af forskellige organer. Mest almindelig er lever og nyresygdomme. Og mange ældre -lidt for tykke- hunde får sukkersyge. Og så er der også nedsat funktion af skjoldbruskkirtelen.. Der er vist også andre kirtler, der kan fungere dårligt med alderen..

 

Det er ting, der kan tjekkes via en blodprøve.

Nogle gange kan man finde sygdommene i tide, så hunden ikke behøver at blive alt for syg.

Min gamle berner blev tjekket for de sygdomme fra hun var 7 år. Da hun var 8 fik hun konstateret nedsat leverfunktion. Hun kom på diæt og levede et godt liv til hun blev 13. En meget høj alder for en berner sennen..

 

Jeg tror ikke, at det er skjoldbruskkirtlen. Dels har han ikke andre hudforandringer, og dels giver den sygdom langsom hjerterytme og langsom vejrtrækning. Og hunden bliver nærmest kuldskær.

Jack lyder nærmest som om han har det for varmt.

 

Jeg har svært ved at forstå dyrlægens holdning? En ældre, nykastreret hund skal da ikke være overvægtig? Hvis den starter med overvægt ved kastrationen, så kan det da blive rigtig galt i løbet af kort tid. For appetitten ændrer sig efter kastration. De fleste hunde bliver tykkere efter neutralisering.

 

Hvis Jack kun er blevet følt på og lyttet til ved det årlige tjek, så ring og snak med dyrlægen om at få undersøgt Jack for andre ting også..

 

Det er da også vigtigt at vide, om Jack er rask nok til at klare en familieforøgelse... :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Namilla

Da han var inde til tjek (sammen med vaccination) blev han mærket på organerne, ledene, kigget i ører og mund osv... Dyrlægen sagde at han var flot for hans alder, og mente ikke det var nødvendigt at tage blodprøve inden kastrationen, da han ikke fandt nogen tegn på, at der skulle være noget med ham... Og da han var til tjekket var han altså også 100% fit for fight!... Vi har altid haft rigtig meget tillid til vores dyrlæge, og han rådgav os rigtig godt i forbindelse med købet af den nye hvalp, men nu bliver jeg da alligevel bekymret for at han har handlet overilet ved ikke at tage blodprøve.

 

Vi fik selvfølgelig at vide, at han ikke skal tage mere på, men det er altså ikke kritisk (han er en stor kraftig retriever og vejer 35 kg)... vi fik at vide, at når vi har fået hvalpen og skal have hende oprettet og tjekket (får hende hjem om 14 dage), så kan vi tage ham med, og få ham vejet, så vi holder øje med hans vægt. Han får stort set ingen godbidder, og får kun sin hundemad, så det er ikke sådan, at vi ikke er opmærksom på det...

 

Men hvor længe skal vi give behandlingen for hotspottet, med det nye medicin, inden vi reagerer? Jeg tænker jo, at de her nye symptomer også allesammen kan skyldes hotspottet, og med køb af ny hund til 10.000 kr, så vil jeg måske gerne spare en tur til dyrlægen, hvis ikke det er nødvendigt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare en indskyldelse...Du må IKKE give hunde panodil eller andet med paracetamol i, det er meget giftigt for hunde! En kodimagnyl kan de derimod tåle, da det er et andet stof.

 

Håber Jack snart er på benene igen. Når hotspottet er helet og hvis han så stadig virker mere træt end i synes han burde, så er det nok en god ide at få ham undersøgt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Namilla

Tak... nå, vi har nok misforstået det med panodil! Puha det var godt du sagde det... det er heldigvis ikke noget vi har benyttet os meget af...

 

Jeg synes han virker lidt friskere efter at han er startet på antibiotika og binyrebarkhormon... i skrivende stund ligger han godt nok bare og flader ud i solen og passer på barnevognen, men han har været med ude og klippe hæk tidligere, og der var han sit "gamle jeg"...det har i hvert fald også hjulpet på kløen, så vi lader ham få kraven af, når vi bare er i nærheden (og det hjælper nok også på humøret!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...