Gæst Slee Skrevet Juni 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2012 Hej alle. Først lidt kort baggrundsinformation: Jeg har fået min første hund, Coton de Tulear Frida sidst i februar, hun er i dag 6 måneder. Hun har altid været nem, utrolig social, ikke bange for noget og velopdragen. Vi har dog måske nået den omtalte "lømmelperiode" lidt tidligt, men jeg er ikke sikker. Jeg er streng og konsekvent i træning, men det er som om, hun bliver værre og slet ikke høre efter eller lære eller husker hvad hun har lært. Mit problem: Jeg synes, det er utrolig irriterende og generende, når man sidder i sofaen (aldrig et problem når jeg er alene) med andre, gode venner hun er tryg ved eller min kæreste - så vil hun selvfølgelig lege! Hun hopper op ad knæet, sætter sig gerne (lidt modvilligt hvis hun er vild) og venter til man tager legetøjet op. Hvis man så ikke gør det, ignorerer hende og snakker videre - så hopper hun op igen, begynder at snerre, smågø og småsnappe efter hænder og fødder. Og reagerer man ikke, bliver hun ved, reagerer man får hun en hjerneblødning og smider sig og vil lege og fiser rundt, fuldstændig uregerlig. Vi enten ignorer hende, siger: "NEJ Frida!", "Sit Frida" o.s.v. Her den sidste uge er det blevet lidt vildere, så nu får hun en gang imellem en time out, hvor hun bliver lukket ind i et andet rum, indtil hun ikke er så vild mere. Jeg modtager så gerne hjælp/tips/råd. Jeg er lidt fortvivlet, fortæller mig selv det nok skal gå over - og at jeg bare skal være konsekvent, så hun forstår det er en uønsket handling? Det er lidt upraktisk, hver gang der er besøg eller jeg er på besøg sammen med Frida, at hun så skal leges med indtil hun er helt udmattet og skvatter om på gulvet.. Håber rigtig meget I kan hjælpe, tusind tak på forhånd! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juni 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 28, 2012 Det lyder som om du har en dejlig hvalp der er fuld af fis og ballade:-) Går i til træning? Har i trænet hvad et nej betyder? Erfaringsmæssigt ved jeg dog at et nej sjældent virker på en gak hvalp. Hvis du prøver totalt at ignorere hende når hun begynder, tror jeg måske det kan hjælpe. Og med totalt mener jeg 100%. Helst at du også med dit kropssprog viser, at hun under ingen omstændigheder kan få noget ud af det, fx ved at vende ryggen til. Time out kan også være et godt værktøj, men det kræver konsekvens. Gerne at du fjerner hende inden hun bliver helt umulig, og altså allerede efter det første "nej". Send hende ud i time out-rummet, og hent hende tilbage efter et minut eller to - eller når hun er faldet til ro. Gentag hver gang hun er på vej i selvsving. Dog kan jeg trøste dig med at det går over! Men så har du selvfølgelig teenagetiden at se frem til:lol: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Slee Besvaret Juni 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 28, 2012 Ja, det er en dejlig hund! Det er der absolut ingen tvivl om. Vi gik til hundetræning da hun var lidt mindre, og er hun i gang med andre ting hun ikke må, er hun helt klar over, hvad Nej betyder, og retter sig også efter mig. Det er kun lige det der med, når jeg enten står op og snakker eller sidder ned, eller bare gerne vil se TV i fred. Det er altid lidt svært at få hele selskabet til at gøre præcis hvad jeg beder dem om, så jeg kan sagtens ignorerer hende 100% hvor det virker, men det er svært når der er flere. Men det er bare rigtig godt at høre, at jeg i hvert fald ikke gør noget galt, og at det nok skal blive bedre! Lige nu har hun lagt sig oven på min fod, og er helt udmattet efter dagens strabadser! Og godt at få bekræftiget, at jeg ikke kan gøre andet end at fortsætte med at være konsekvent! Tak skal du have Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juni 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 28, 2012 (rettet) Åh ja, det er jo glæderne ved at have hvalp. Har du prøvet at aflede hende med noget spændende underholdning i de situationer hvor du ved hun kører op? Foderbold, kong, marvben, søgelege? Jeg ville nok først forsøge de sidste, da de skaber ro. En foderbold kan godt opildne til mere ballade. Ellers er en kong Leo (kegle) et alternativ. Men har man en kreativ hund, kan Leo også blive vild:-) Redigeret Juni 28, 2012 af AnneMangetal Damn you autocorrect Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sabrina Besvaret Juni 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 28, 2012 Jeg synes, det er utrolig irriterende og generende, når man sidder i sofaen (aldrig et problem når jeg er alene) med andre, gode venner hun er tryg ved eller min kæreste - så vil hun selvfølgelig lege! Hun hopper op ad knæet, sætter sig gerne (lidt modvilligt hvis hun er vild) og venter til man tager legetøjet op. Hvis man så ikke gør det, ignorerer hende og snakker videre - så hopper hun op igen, begynder at snerre, smågø og småsnappe efter hænder og fødder. Og reagerer man ikke, bliver hun ved, reagerer man får hun en hjerneblødning og smider sig og vil lege og fiser rundt, fuldstændig uregerlig. Det lyder som om at hun har lært at når det første tiggeri ikke virker, så bliver vi nødt til at gå all out som du siger med gøen og snapperi osv. Betragt det lidt som et barn der tigger om slik og når du så siger nej og mener det, skal barnet selvfølgelig lige prøve af om det hjælper hvis hun hyler/tuder, skriger og ligger sig på gulvet eller lignende.. Her skal man bare være konsekvent som Anne siger og holde fast i dit "nej" og ignorere hende 100%, dvs. ikke noget med øjenkontakt, have afvisende kropssprog og snak ikke til hende før hun gør noget du faktisk gerne vil se, f.eks. stopper med at tude eller lægger sig og slapper af. Vil dog trøste dig med at når du begynder at ignorere og det så pludselig bliver MEGET værre, så er det faktisk et tegn på at hun snart giver op, det er et sidste "desperat" forsøg på at få dig til at give efter, så bare hold fast! Vil dog anbefale dig at holde fast i det med at ignorere, for i værste tilfælde kan hun tage det at du rejser dig for at tage hende til time-out som kontakt/det hun ville opnå (nu har jeg dog ikke set situationen så svært at vide). Så prøv at se om du ikke kan få en meget tålmodig ven på besøg og træne lidt ignorering overfor hunden, HUSK at ros når hun så er sød og rolig! Hvis hun har svært ved at forstå det i første omgang, så trap stille og roligt ned med energiudbruddet, dvs. hvis du ikke kan få hende til at køle helt ned og lægge sig når du ignorere, så tag i starten til takke med at hun måske sætter sig og er stille, altså bare noget der er en lille forbedring i forhold til hvad du ser nu. Så begynder hun at være med på at hun skal sidde stille og kigge og så kan du gå videre med at få hende til at falde helt til ro Husk at når du så har rost for stille og rolig adfærd og hun så måske kører op i en spids igen, så fortvivl ikke, for du nåede nemlig at rose for det positive, så skal du blot vente på du kan igen, og så skulle den da gerne sive ind på et tidspunkt Jeg undskylder den lange tråd! Håber du får bugt med det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 28, 2012 Hej alle. Først lidt kort baggrundsinformation: Jeg har fået min første hund, Coton de Tulear Frida sidst i februar, hun er i dag 6 måneder. Hun har altid været nem, utrolig social, ikke bange for noget og velopdragen. Vi har dog måske nået den omtalte "lømmelperiode" lidt tidligt, men jeg er ikke sikker. Jeg er streng og konsekvent i træning, men det er som om, hun bliver værre og slet ikke høre efter eller lære eller husker hvad hun har lært. Mit problem: Jeg synes, det er utrolig irriterende og generende, når man sidder i sofaen (aldrig et problem når jeg er alene) med andre, gode venner hun er tryg ved eller min kæreste - så vil hun selvfølgelig lege! Hun hopper op ad knæet, sætter sig gerne (lidt modvilligt hvis hun er vild) og venter til man tager legetøjet op. Hvis man så ikke gør det, ignorerer hende og snakker videre - så hopper hun op igen, begynder at snerre, smågø og småsnappe efter hænder og fødder. Og reagerer man ikke, bliver hun ved, reagerer man får hun en hjerneblødning og smider sig og vil lege og fiser rundt, fuldstændig uregerlig. Vi enten ignorer hende, siger: "NEJ Frida!", "Sit Frida" o.s.v. Her den sidste uge er det blevet lidt vildere, så nu får hun en gang imellem en time out, hvor hun bliver lukket ind i et andet rum, indtil hun ikke er så vild mere. Jeg modtager så gerne hjælp/tips/råd. Jeg er lidt fortvivlet, fortæller mig selv det nok skal gå over - og at jeg bare skal være konsekvent, så hun forstår det er en uønsket handling? Det er lidt upraktisk, hver gang der er besøg eller jeg er på besøg sammen med Frida, at hun så skal leges med indtil hun er helt udmattet og skvatter om på gulvet.. Håber rigtig meget I kan hjælpe, tusind tak på forhånd! Jeg synes det lyder som en helt normal 6-måneders coton, der måske er en kende misforstået..? For det første er de fleste hunde i en vild periode i ca. 6-måneders alder. Det går over. Men i den her periode er det ikke realistisk at stille det krav til den, at den skal huske alt det den har lært - for det har den momentant glemt! For det andet er cotonen en meget aktiv, kvik og intelligent hund, der kræver en del aktivering - både mentalt og fysisk. At den hopper og danser, og "snakker" er lidt et racesærpræg, det vil den bli' ved med, til en vis grad. Der er en grund til at den en gang blev kaldt "den lille gøgler", da den elsker at "underholde" på ret præcist den måde du beskriver. Men derfor skal den selvfølgelig ikke snappe, og den skal lære at forholde sig i ro når det er ønsket. Men lige nu er den en lille 6-måneders bølle, og så er det svært at beherske sig! Jeg ville nok sørge for at hunden er aktiveret før gæsterne kommer, eller før jeg tog den med ud på besøg, og så for øvrigt at undgå "konfliktsituationerne". Hvis man gi'r sig ind i en regulær "viljernes kamp" med en coton, så er man dømt taber fra starten... Men mad/godbidder plejer at kunne overtale dem til det meste... Outsmarting og tålmodighed er nøgleord når man har med en coton at gøre. At "lege" er ikke nok aktivering for sådan en kvik hund, den skal bruge sin hjerne. Træning af tricks, lydighed etc. er godt, og næseøvelser/spor er også rigtig godt. Går du ikke til træning med den i forvejen, så vil jeg kraftigt anbefale det. De egner sig faktisk til al slags træning, min coton konkurrerede i både lydighed og agility, og vi har to andre brugere herinde der også konkurrerer med sine cotoner. Gi' den også noget at beskæftige sig med når du har gæster, i stedet for at beskæftige sig med jer - en kong eller et ben. Og så må du jo nok regne med at cotonen aller helst vil ha' dit/jeres selskab - det er jo en trods alt en selskabshund du har fået dig. Den vil til enhver tid helst sidde på dit skød - det er den avlet til. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juni 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2012 Korvis - det kunne ikke siges bedre end du gør her. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Slee Besvaret Juni 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2012 Jeg synes det lyder som en helt normal 6-måneders coton, der måske er en kende misforstået..? For det første er de fleste hunde i en vild periode i ca. 6-måneders alder. Det går over. Men i den her periode er det ikke realistisk at stille det krav til den, at den skal huske alt det den har lært - for det har den momentant glemt! For det andet er cotonen en meget aktiv, kvik og intelligent hund, der kræver en del aktivering - både mentalt og fysisk. At den hopper og danser, og "snakker" er lidt et racesærpræg, det vil den bli' ved med, til en vis grad. Der er en grund til at den en gang blev kaldt "den lille gøgler", da den elsker at "underholde" på ret præcist den måde du beskriver. Men derfor skal den selvfølgelig ikke snappe, og den skal lære at forholde sig i ro når det er ønsket. Men lige nu er den en lille 6-måneders bølle, og så er det svært at beherske sig! Jeg ville nok sørge for at hunden er aktiveret før gæsterne kommer, eller før jeg tog den med ud på besøg, og så for øvrigt at undgå "konfliktsituationerne". Hvis man gi'r sig ind i en regulær "viljernes kamp" med en coton, så er man dømt taber fra starten... Men mad/godbidder plejer at kunne overtale dem til det meste... Outsmarting og tålmodighed er nøgleord når man har med en coton at gøre. At "lege" er ikke nok aktivering for sådan en kvik hund, den skal bruge sin hjerne. Træning af tricks, lydighed etc. er godt, og næseøvelser/spor er også rigtig godt. Går du ikke til træning med den i forvejen, så vil jeg kraftigt anbefale det. De egner sig faktisk til al slags træning, min coton konkurrerede i både lydighed og agility, og vi har to andre brugere herinde der også konkurrerer med sine cotoner. Gi' den også noget at beskæftige sig med når du har gæster, i stedet for at beskæftige sig med jer - en kong eller et ben. Og så må du jo nok regne med at cotonen aller helst vil ha' dit/jeres selskab - det er jo en trods alt en selskabshund du har fået dig. Den vil til enhver tid helst sidde på dit skød - det er den avlet til. Hvor er det bare dejligt, I gider skrive så lange svar! Mit lille hundemorhjerte er blevet bragt lidt i ro, så mange tak for uddybende svar, det hjælper virkelig meget! Nogen gange tror jeg simpelthen hun er utrættelig! Vi har gået til træning, er stoppet her i sidste måned, men jeg overvejer at starte op igen, bare fordi det var sådan en fryd at se hende sammen med de andre store (!) hunde, og fordi hun nyder det sådan. Det skal tilføjes, hun er en butikshund, hun er altid med mig på arbejde, hvor hun har sin kurv i baglokalet. Vi bruger rigtig meget af dagen på at øve de tricks hun kan og lydighed, og jeg vil sige, at det er hun altså skrap til. Ingen gøen når jeg går, om det er i butik eller derhjemme, hun kommer når jeg kalder og ved vores sommerhus er det ikke et problem at have hende uden snor. Så det er simpelthen kun når der er andre, dette problem kan forekomme. Jeg prøver at komme igennem en masse tricks/lydighedsøvelser før der kommer nogen eller vi tager afsted, spiller fodbold ude i haven eller hvad man nu kan finde på - så det kan godt være hun er skvattet om fem minutter før der kommer gæster, men er altså frisk som en havørn så snart klokken ringer. Både Sabrine og Korvis nævner Kong - hun har faktisk to. Både en medium rød kong og et Kong kødben, begge er altså bare ikke lige så sjove som os Legetøj mangler hun ikke noget af. Men når jeg nu tænker over det, er det faktisk rigtigt med et marvben, så er der stille ! Så igen - tak for jeres besvarelser, det er dejligt at læse gode svar af folk der har erfaring! Jeg vil tilføje igen, at jeg simpelthen er så glad for den lille hund, jeg er en stolt hundemor, til en super social og frisk coton, der stort set altid opfører sig eksemplarisk. Imens jeg har siddet og skrevet det her, er der blevet hoppet lidt op og ned, indtil hun til sidst lagde sig på min fod, sukkede som kun en hund kan gøre det, og ligger nu og kigger op på mig med sine brune øjne. Vi må i gang med aktivering Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Juni 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2012 hun lyder skøn og festlig jeg har en löwchen, som jo minder en del om som race - det lyder også til, at hans gæsteadfærd minder om hendes. jeg har vænnet ham til, at han får et lille fodersøg, lige når gæsterne kommer (altså jeg kaster bare nogle bittesmå godbidder i lejligheden), det tager toppen af stressen, og derefter får han som regel et ben el.lign. at hygge med. hvis det ikke hjælper, tager jeg ham på skødet og holder ham fast, til han finder ro. altså tvangsro, ikke så meget som straf, mere bare som "sådan er det". det betyder, at han nu som voksen er blevet god til, at når der kommer gæster, så lægger han sig op i sofaen ved siden af os og hviler - dybest set har han jo bare et ønske om at være "med", og det er han også på den måde, han skal bare lige have lidt hjælp til at forstå, at det skal foregå i nogenlunde ro og uden at voldlege/æde/forulempe vores gæster Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts