Hop til indhold

lange gåture med eurasierhvalp (billeder!)

Gæst Iokken
 Share

Recommended Posts

Gæst Iokken

Hej : )

sidste fredag flyttede der en lille pelsklump ind. Han er en rødlig eurasier på nu 7,6 kg (da han kom var det kun 5,8!)

jeg(vi) har et par spørgsmål som primært går på motion.

1) hvorfor anbefaler man at man ikke går lange ture med sin hvalp og hvad er en lang tur? vi har et par parker omkring os med 5 - 10 min. gang (eller 30 min. hvis man er en hvalp :P) og hertil kommer selvfølgelig den tid vi bruger på at lege osv. når vi er ankommet.

2) når han møder andre hunde bakker han som regel væk eller sætter sig bag mig - hvad er den korrekte metode at håndtere det på? for normalt bliver jeg bare stående og ignorerer ham indtil han tager sig sammen til at snuse, eller holder snoren når han løber væk, så han er nødt til at møde den anden hund (medmindre det er to hvalpe, så tager jeg som regel bare snoren af ham og lader dem lege)

3) det kræver en del arbejde og opfordring (jeg hiver helst ikke i hans sele) at få ham til at gå med, men han følger gladeligt efter hunde eller fremmede - er jeg ikke alfahund nok for ham?

23.06.12.jpg

IMG_4102.jpg

Aikibo, 8 - 9 uger

må godt nok sige at det er lidt hårdere at have hvalp end jeg lige havde regnet med. nogle gange er jeg bare nødt til at tage en dyb indånding og minde mig selv om at han ikke er en baby, at der skal sættes grænser og at de skal overholdes. alle hvalpe bider og så videre, men når Aikibo ikke får lov så gør han af mig - men igen, han er ikke nogen baby og lige meget hvor sød han er skal han ikke bide og hoppe op... og når jeg så har fået mig selv overbevist om denne sandhed, så falder han i søvn i skødet på mig og så glemmer jeg det igen :hjerte:

IMG_3980.jpg

rulle.JPG

30.06.12.jpg

27.05.12.jpg

gåtur.jpg

Redigeret af Iokken
hvordan sletter man miniaturebilledet :)?
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Hej : )

sidste fredag flyttede der en lille pelsklump ind. Han er en rødlig eurasier på nu 7,6 kg (da han kom var det kun 5,8!)

jeg(vi) har et par spørgsmål som primært går på motion.

1) hvorfor anbefaler man at man ikke går lange ture med sin hvalp og hvad er en lang tur? vi har et par parker omkring os med 5 - 10 min. gang (eller 30 min. hvis man er en hvalp :P) og hertil kommer selvfølgelig den tid vi bruger på at lege osv. når vi er ankommet.

2) når han møder andre hunde bakker han som regel væk eller sætter sig bag mig - hvad er den korrekte metode at håndtere det på? for normalt bliver jeg bare stående og ignorerer ham indtil han tager sig sammen til at snuse, eller holder snoren når han løber væk, så han er nødt til at møde den anden hund (medmindre det er to hvalpe, så tager jeg som regel bare snoren af ham og lader dem lege)

3) det kræver en del arbejde og opfordring (jeg hiver helst ikke i hans sele) at få ham til at gå med, men han følger gladeligt efter hunde eller fremmede - er jeg ikke alfahund nok for ham?

[ATTACH=CONFIG]89218[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89217[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89219[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]89223[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89241[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89242[/ATTACH]

Aikibo, 8 - 9 uger

må godt nok sige at det er lidt hårdere at have hvalp end jeg lige havde regnet med. nogle gange er jeg bare nødt til at tage en dyb indånding og minde mig selv om at han ikke er en baby, at der skal sættes grænser og at de skal overholdes. alle hvalpe bider og så videre, men når Aikibo ikke får lov så gør han af mig - men igen, han er ikke nogen baby og lige meget hvor sød han er skal han ikke bide og hoppe op... og når jeg så har fået mig selv overbevist om denne sandhed, så falder han i søvn i skødet på mig og så glemmer jeg det igen :hjerte:

1) Hvalpe er ikke udviklet nok til at gå lange ture når de er 8-9 uger - helt op til ½ års alderen skal turen begrænses alt efter race. Når hvalpen er 8 uger har den reelt set kun brugt sine ben i cirka 4 uger - så skelet, muskler og sener kan ikke følge med. Man siger at hvalpe går ture udfra den alder de har 10 uger lig med 10 min.

I stedet kan man tage den med et sted hen og lade den sidde og kigge på tingene - hvis det tager 15 min. at gå til den nærmeste park kan man jo transportere hvalpen på anden vis og så lade den rende rundt 10-15 min , før man så tager hjem igen.

2) Lad din hvalp selv bestemme om den vil hilse eller ej - når I møder andre - man behøver ikke absolut for enhver pris at lade hvalpen lege/hilse på andre.

3) Hvis han ikke vil gå, så lad ham sidde og suge indtryk til sig - det har ikke noget at gøre med om du er alfa eller ej - det kan han slet ikke regne ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

1-Tålmodighed ;-) Det skal nok komme. Hunden er på ukendt område med mange nye lugte m.m. Når den bliver lidt ældre, så vil den gerne med ud på mindre gåture :-) Et eks min hvalp bider i snoren, når han ikke gider gåturen mere!

2-Pas på din hvalp. Den skal helst kun have gode oplevelser med andre hunde i starten. Lad den selv vælge, om den vil hilse(snuse)eller ej. Tag ikke snoren af for tidligt. Du kender ikke de andre løse hunde(det er ikke alle hunde, som er glade for hvalpe!)

3-se nr 1.

Hmm jeg har set min hvalp som en "baby". At jeg skal passe på den, vejlede den i ønskelig opførsel m.m. Nu hvor han er 4½ mdr, er "babytiden" stoppet. Og træningen er i fuld gang hjemme :-)

Held og lykke med din lille hvalp. Den ser sød ud på billederne.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil blot tilføje til spørgsmål to, at jeg har haft gode erfaringer med at sætte mig på hug, så min hvalp kunne søge støtte og beskyttelse mellem mine ben og så den anden hund ikke kunne komme til ham, før han selv opsøgte den - det var en stor hjælp for min hund, mens han stadig var lille og usikker. bonussen er, at han nu stadig som voksen, søger mig, når han bliver utryg, frem for at selv forsøge at klare konflikten - og det er altså en stor fordel!

ellers synes jeg sus&siku siger det meget rigtigt ifht. hvalp vs. baby, på mange måder er der altså rigtig god mening i at se en hvalp som en baby. forstået på den måde, at den i lighed med en menneskebaby både fysisk og mentalt mangler meget udvikling, at den ikke har nogen særlig selvkontrol, ingen forståelse for hvad der forventes, og at den ikke gør noget i trods/for at tage magten etc., men blot venter på omsorg og tålmodig vejledning i, hvordan verden fungerer og hvad der forventes af den.

og når han ikke vil gå, er han nok lidt utryg, det skal du acceptere og støtte snarere end presse - det skal nok komme ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, en lille hvalp er da en baby- bare en hundebaby, der har mistet sin biologiske mor.Den kræver en omsorg som en baby, for i naturen ville den hænge op af sin mor, hvis de fjerner sig fra hulen. Hvem skulle ellers beskytte den mod farer.Ok dens fader, men han er også væk.

Og nej, den skal ikke tvinges til kontakt med nogen som helst. Med god udvikling skal den nok selv opsøge det.

Og stol ikke på, hvis folk siger deres hunde intet gør. Alt for mange små hvalpe har fået et ordenligt hak + forskrækkelsen og smerten ved disse møder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har helt klart ikke sat dig ordentligt i respekt! Jeg synes at du skal trække afsted med hvalpen hængende bag dig, når den sætter sig. Hvis ikke den vil hilse på andre hunde, skal du bare holde den i et fast greb og vende dens bagdel mod den anden hund.Hvis din hund på nogen måde skal blive dygtig, skal du hurtigt igang med træning og motion, gerne nogle timer om dagen.

Ironi (eller decideret idioti) forekommer i ovennævnte.

De andre beskriver rigtig fint hvilke udgangspunkter der bør gælde for din hund. Du skal huske på, at du er det eneste trygge han har nu, hvor han ike længere har sin mor og sine søskende. Det er dig der skal lære ham alt, og det gøres bedst ved at tage det i hans tempo. Tænk over hvordan du ville behandle et menneskebarn, og så gør det samme med hvalpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Jeg vil anbefale dig hurtigst muligt at få fat på og læse et par hvalpebøger eks. hvalpen af Lone Greva.

Det vil både hvalpen og du få glæde af. Og som de andre siger, så har han kun dig til at beskytte sig, så tag endeligt tingene i hans tempo.

Og ja det er hårdt arbejde at have hvalp og derefter bliver den unghund:slem:, men om et par år er den nok ved at være der:klap:.

Og så tillykke med ham, han er da bare nuttet.

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites