Hop til indhold

Vores dejlige Amr. Collier


Gæst A-team of loving
 Share

Recommended Posts

Gæst A-team of loving

Generelt så avler man jo naturligvis ikke på hunde der er syge - soleklart :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 469
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ja jeg tror også bare at hele debatten blev afsporet... Tror flere gange det har været nævnt at TS avler colorheaded whites, som netop IKKE er "hvide collier".

 

Der hvor de så fik den trukket ind var de blå øjne, som stammer fra merle genet, og at man igen ikke må parre merle med merle...

 

Hvis de IKKE er hvide, hvorfor kalder TS dem så det igen og igen? Og endda går op i at de pt. er eneste der avler amerikanske hvide collier?

Sorry men det virker altså MEGET misvisende i mine øjne at kalde dem hvide, hvis de ikke er hvide..

Og ifølge AKC standarden er de da netop hvide?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Jo det er jeg da helt enig i, men det er jo ikke det debatten handlede om?:vedikke:

 

Debatten er jo trukket ud til at handle om HVIDE COLLIER, og dem opdrætter TS så vidt jeg ved ikke... TS opdrætter de color headed white, som altså, ligesom navnet indikere har farve...

 

Jeg aner ikke hvad debatten handler om :lol: Det der gjorde mig nysgerrig var, at TS gav udtryk for at hun, i den klub hun er i, kan avle på nogle varianter som ikke er tilladt indenfor FCI. Mit spørgsmål er hvorfor de ikke er tilladt inden for FCI - hvilken farve de så end har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis de IKKE er hvide, hvorfor kalder TS dem så det igen og igen? Og endda går op i at de pt. er eneste der avler amerikanske hvide collier?

Sorry men det virker altså MEGET misvisende i mine øjne at kalde dem hvide, hvis de ikke er hvide..

Og ifølge AKC standarden er de da netop hvide?

 

Som en sidebemærkning, så var det altså en af TS´s hvalpe jeg gik til træning sammen med...

Link til indlæg
Del på andre sites

En gul flatcoat må heller ikke anvendes,.... og de fejler altså ikke noget. Sommetider er reglerne bare underlige.

Ja, det er da ret sært.. En god hund har vel ingen farve :vedikke: I det hele taget er det da egentlig lidt spøjst at nogen sådan har siddet og bestemt hvilke farver de bestemte racer skal have - det kan vel et eller andet sted være ligegyldigt, hvis der ikke ligger sygdom til grund for valget.

Redigeret af Therese
tilføjelse + stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Såååååå man skal altså ikke avle efter treklangen: Sundhed, sind og udseende, når man opdrætter. Man kan rolig gi køb på en af delene ?

Jeg har tilføjet lidt til indlægget :-D Jeg undrer mig egentligt bare over, hvorfor det er blevet bestemt, at labradorer fx. kun må være sort, gule eller brun. Hunden kan da være ligeså god, selvom den kommer i en 4. farve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tilføjet lidt til indlægget :-D Jeg undrer mig egentligt bare over, hvorfor det er blevet bestemt, at labradorer fx. kun må være sort, gule eller brun. Hunden kan da være ligeså god, selvom den kommer i en 4. farve.

 

Altså jeg ved det ikke, men det er måske for at bevare hundens oprindelige udseende (sådan plus minus for Bernere havde hvidt omkring hele halsen...en hvis krave...nu må de kun have hvidt bryst) kunne jeg forestille mig noget i retning af....

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg ved det ikke, men det er måske for at bevare hundens oprindelige udseende (sådan plus minus for Bernere havde hvidt omkring hele halsen...en hvis krave...nu må de kun have hvidt bryst) kunne jeg forestille mig noget i retning af....

Det er nok rigtigt :-) Der er bare andre ting der er vigtigere, synes jeg jo.. Men hva... Sådan er der så meget :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis de IKKE er hvide, hvorfor kalder TS dem så det igen og igen? Og endda går op i at de pt. er eneste der avler amerikanske hvide collier?

Sorry men det virker altså MEGET misvisende i mine øjne at kalde dem hvide, hvis de ikke er hvide..

Og ifølge AKC standarden er de da netop hvide?

 

Det gør hun heller ikke... Hun svarede da hun blev spurgt om ikke hendes hunde var mere hvide end de "normale collier", og hun svarede "Jod e var hvide"... Det kunne måske misforståes, men man KAN jo åbne sine øjne og se på BILLEDERNE af hendes hunde, og se de ikke er HVIDE, men farvet omkring hovedet.

 

De hvide er vel HVIDE? Dem TS opdrætter er så vidt jeg ved netop IKKE en bestemt farve, fordi de har 2 flere farvemuligheder end de traditionelle (som kun har 3?)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør hun heller ikke... Hun svarede da hun blev spurgt om ikke hendes hunde var mere hvide end de "normale collier", og hun svarede "Jod e var hvide"... Det kunne måske misforståes, men man KAN jo åbne sine øjne og se på BILLEDERNE af hendes hunde, og se de ikke er HVIDE, men farvet omkring hovedet.

 

De hvide er vel HVIDE? Dem TS opdrætter er så vidt jeg ved netop IKKE en bestemt farve, fordi de har 2 flere farvemuligheder end de traditionelle (som kun har 3?)...

 

Amen hun skriver da selv på sin hjemmeside, at de avler hvide amerikanske collier, så det skulle man da næsten tro, at de så gør....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Zaz-Zaz har givet mit svar..

For der står netop på hjemmesiderne at de avler HVIDE amerikanske collier, og pt. er de eneste der gør det..

Hvilket jeg heller ikke helt forstår, når TS her i tråden har skrevet at der også skulle være andre på Fyn mener jeg det var..

 

Det skrev hun også og derfor blev jeg forvirret omkring den hund (hvid amerikansk collie), jeg gik til træning sammen med, men den er så en af hendes, hvis hun så er den eneste på Fyn alligevel...

Link til indlæg
Del på andre sites

Amen hun skriver da selv på sin hjemmeside, at de avler hvide amerikanske collier, så det skulle man da næsten tro, at de så gør....

 

okay jeg har ikke set et link til hjemmesiden, jeg går kun ud fra hvad jeg kan se i tråden her og på forum generelt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tilføjet lidt til indlægget :-D Jeg undrer mig egentligt bare over, hvorfor det er blevet bestemt, at labradorer fx. kun må være sort, gule eller brun. Hunden kan da være ligeså god, selvom den kommer i en 4. farve.

 

Selvfølgelig kan hundene være ligeså god i en anden farve, hvis der ikke er sundhedsmæssige aspekter i en anden farve..

Det er jo det samme som at en blanding sagtens kan være en ligeså god hund som en tavlehund :)

Men man har jo valgt at avle frem som der gøres, netop for at der er en fælles ønskeprofil både i udseende og i sind hos hver race..

 

Der har for mange år siden, alt efter racen, siddet nogle mennesker og langsomt fundet frem til hvordan en race skulle se ud og være i sindet..

Og det er jo så det man stadig avler efter, for at fastholde racerne.. Der er selvfølgelig kommet nogle nye tiltag til for at fremme sundheden i racerne når man har fundet frem til et problem, men lige mht. farven tror jeg man har valgt at holde fast, fordi det var sådan racen så ud :)

Kan f.eks SLET ikke forestille mig en rotte i andre farver *G*

 

Jeg vil ikke lægge skjul på at jeg går RIGTIG meget ind for DKK (Med undtagelse af at de nye tiltag eller fratag de har foretaget) men jeg har så også en race som stort set kun er FCI repræsenteret..

Og jeg har svært ved at se hvorfor man vælger at avle, f.eks en collie som tråden jo handler om, i andre racer en de normale FCI farver..

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er bare ikke så nysgerrig som os andre, der googler kennelen ;-)

 

Nej jeg kan se man skal virkelig undersøge folk og deres baggrund for at man an deltage i debatter...

 

Jeg kiggede på hjemmesiden, og jeg kan stadig kun se color headed white collies, og ikke de såkaldte HVIDE collier som der omtales i denne tråd (Og uanset hvor mange gange det står nævnt så kan jeg stadig ikke SE disse collier)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg kan se man skal virkelig undersøge folk og deres baggrund for at man an deltage i debatter...

 

Jeg kiggede på hjemmesiden, og jeg kan stadig kun se color headed white collies, og ikke de såkaldte HVIDE collier som der omtales i denne tråd (Og uanset hvor mange gange det står nævnt så kan jeg stadig ikke SE disse collier)

 

Helt ærligt, hvad er der i vejen med at slå forbi folks hjemmesider, når nu muligheden er der ? Besøger du aldrig andre brugeres hjemmesider for at se vovserne, læse nyt osv ? Hvis ikke skulle du gøre det. Det kan man godt fordrive et par hyggelige timer med...

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig kan hundene være ligeså god i en anden farve, hvis der ikke er sundhedsmæssige aspekter i en anden farve..

Det er jo det samme som at en blanding sagtens kan være en ligeså god hund som en tavlehund :)

Men man har jo valgt at avle frem som der gøres, netop for at der er en fælles ønskeprofil både i udseende og i sind hos hver race..

 

Der har for mange år siden, alt efter racen, siddet nogle mennesker og langsomt fundet frem til hvordan en race skulle se ud og være i sindet..

Og det er jo så det man stadig avler efter, for at fastholde racerne.. Der er selvfølgelig kommet nogle nye tiltag til for at fremme sundheden i racerne når man har fundet frem til et problem, men lige mht. farven tror jeg man har valgt at holde fast, fordi det var sådan racen så ud :)

Kan f.eks SLET ikke forestille mig en rotte i andre farver *G*

 

Jeg vil ikke lægge skjul på at jeg går RIGTIG meget ind for DKK (Med undtagelse af at de nye tiltag eller fratag de har foretaget) men jeg har så også en race som stort set kun er FCI repræsenteret..

Og jeg har svært ved at se hvorfor man vælger at avle, f.eks en collie som tråden jo handler om, i andre racer en de normale FCI farver..

Nej, jeg kan heller ikke forestille mig hundene i andre farver end dem de nu engang har i dag :-D Jeg kom bare til at undre mig over hvad der egentligt ligger til grund for det, for dengang hvor man rigtig brugte hundene på gårde osv. var farven jo nok ret ligegyldig. Bare hunden var en god vagthund, hyrdehund eller hvad man nu brugte dem til. Så jeg kom bare til at tænke på det :-) Men du har nok ret :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg kan se man skal virkelig undersøge folk og deres baggrund for at man an deltage i debatter...

 

Jeg kiggede på hjemmesiden, og jeg kan stadig kun se color headed white collies, og ikke de såkaldte HVIDE collier som der omtales i denne tråd (Og uanset hvor mange gange det står nævnt så kan jeg stadig ikke SE disse collier)

 

Jeg synes godt nok du er svært ubehagelig i din måde at skrive på i de sidste indlæg..

Du kommer med nogle meget spidse hentydninger til, at folk skulle være efter TS bare for at være det..

 

Noget som jeg stadig slet ikke kan se hold i! Jeg kan se folk diskuterer frem og tilbage omkring en race/farve hos racen som ikke er særlig udbredt og dermed noget vi ikke ser så tit..

Er der noget forkert i at undre sig, sætte spørgsmålstegn, eller blot kigge videre på de ting man debatterer når man bliver nysgerrig?

For nej jeg har ikke siddet og rodet rundt for at finde TS's hjemmesider, jeg googlede hvide collier da jeg overhovedet ingen kendskab har til den form for collie, og så er google nu engang sådan indrettet at de hjemmesider hvor ens søgeord er repræsenteret kommer frem..

 

Og det er stadig TS selv der skriver at hun opdrætter HVIDE collies, så du må jo spørge hende hvorfor hun kalder sine hunde for noget de så ikke er *S*

Redigeret af ~Henriette~
Manglende ord
Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt, hvad er der i vejen med at slå forbi folks hjemmesider, når nu muligheden er der ? Besøger du aldrig andre brugeres hjemmesider for at se vovserne, læse nyt osv ? Hvis ikke skulle du gøre det. Det kan man godt fordrive et par hyggelige timer med...

 

 

Jo det gør jeg helt bestemt.. Men når jeg deltager i en debat så henviser jeg ikke til information, uden at give en kilde ansgivelse, hvis det ikke er noget der er nævnt i tråden... Jeg ser bare folk siger "Hun siger hele tiden hun opdrætter hvide collier"... Og det nævner hun IKKE i denne tråd, derfor er det jo klart at os som IKKE har læst hendes hjemmeside automatisk vil synes folk som får deres information et andet sted fra siger noget "helt hen i vejret" (Fordi de som skrevet har informationer som os andre ikke har)..

 

Det ha rjo intet at gøre med om man hygge kigger på folks hjemmesider eller hvad man gør... Men om man benytte rinformation og HENVISER til ting der er blevet sagt/skrevet et andet sted ind på forummet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det gør jeg helt bestemt.. Men når jeg deltager i en debat så henviser jeg ikke til information, uden at give en kilde ansgivelse, hvis det ikke er noget der er nævnt i tråden... Jeg ser bare folk siger "Hun siger hele tiden hun opdrætter hvide collier"... Og det nævner hun IKKE i denne tråd, derfor er det jo klart at os som IKKE har læst hendes hjemmeside automatisk vil synes folk som får deres information et andet sted fra siger noget "helt hen i vejret" (Fordi de som skrevet har informationer som os andre ikke har)..

 

Det ha rjo intet at gøre med om man hygge kigger på folks hjemmesider eller hvad man gør... Men om man benytte rinformation og HENVISER til ting der er blevet sagt/skrevet et andet sted ind på forummet!

 

Ok, vidste ikke at der ligefrem skulle kildeangivelser på så lidt, men altså: A-Team of Loving® - www.hvid-collie.dk .

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, vidste ikke at der ligefrem skulle kildeangivelser på så lidt, men altså: A-Team of Loving® - www.hvid-collie.dk .

 

Jamen kan du ikke forstå at hvis DU siger at TS har sagt en ting... Så er jeg uforstående når jeg TO gange læste tråden igennem og ikke en gang fandt det du siger hun har sagt?

 

Først NU kommer det så frem at det er på hendes hjemmeside du har fundet det?

 

Jeg siger absolut ikke at det er FORKERT at læse folks hjemmesider eller at jeg ikke selv synes det er hyggeligt, jeg siger blot hvis man benytter en udtalelse fra en anden side, så synes JEG at det er god kutyme at lige sende en pil i hvilken retning ens information er fundet, bare lige så folk ved hvad man taler om....

 

Det har jo intet at gøre om hvad der er rigtigt eller forkert, men blot at JEG ikke kan forholde mig til andet end det jeg nu engang har set, og når der ikke har haft ligget et link til hjemmesiden, så er det bar eikke naturligt for mig at gå ud og google ting som folk har eller ikke har sagt/skrevet....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...