Hop til indhold

Vores dejlige Amr. Collier


Gæst A-team of loving
 Share

Recommended Posts

  • Svar 469
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst A-team of loving
A-team, der sidder en knap nede i højre hjørne, hvor der står "besvar med citat." Hvis der er et indlæg du gerne vil kommentere på, kan du trykke der :-) Så kan vi andre også se hvad du svarer på :-)

 

Takker meget, jeg skal jo lige lære dette at kende :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
At den hvide ikke er godkendt farve i FCI :)

 

Den er jeg med på ;-) Jeg tænker bare at der må være en grund. Når man f.eks. ikke må avle på hvide boxere er det fordi, at risikoen for sygdomme som allergi og døvhed er markant højere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen som jeg har forstået det, ER det netop pga sundheden at den er valgt fra.. Men jeg kan tage fejl jo :-)

 

Men du kan jo sagtens finde dem sunde og raske.

 

Problemet er jo at hvis du ender ud med blinde og døve hunde, og det er jo klart at disse og deres "gener" ikke må avles på... Det skulle i mine øjne være logik, og et eller andet sted er det forfærdelig at der skal laves regler for at forbyde den slags.. Det burde jo være nok at folk havde normal samvittighed og ikke avlede på syge dyr!

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er jeg med på ;-) Jeg tænker bare at der må være en grund. Når man f.eks. ikke må avle på hvide boxere er det fordi, at risikoen for sygdomme som allergi og døvhed er markant højere.

 

Farven er for mange producenter alt overskyggende - det samme er den for mange købere. Når noget der er farverelateret forbydes, så er eneste løsning at vælge fællesskabet fra så man uden irriterende indblanding kan producere det der sælger bedst. Jeg sad i aftes og kiggede i en gruppe på facebook for franske bulldogs. Der blev vist en billede af en blå bulldog og det eneste der blev spurgt til var hvor den var købt og hvad prisen var. "Hvad har du givet for den"? er langt vigtigere end noget andet, desværre...

 

USA er jo som bekende mulighedernes land, det ses tydeligt på hundebestanden. Alt det som man andre steder i verden forsøger at minimere grundet forhøjet risiko for sygdom, det skal produceres fordi det er "sjældent og anderledes". Hiv du bare et par hvide dobermann hjem fra staterne og start et opdræt med dem, sørg selvfølgelig lige for at hvalpene blir kuperet... jeg lover dig Iben, du vil kunne skyde de hvalpe af på ingen tid og ingen vil kunne stoppe din lille forretning da du behændigt har besluttet dig for at alle de vanvittige klubber hader dig og derfor ikke vil have dig med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving

Tja.... kort og godt, så er der jo forskelle i standarder.

 

Hos FCI føre man farveskema efter 3 farver for Collies vedkommende.

Hos AKC 4 farver...

Hos ckc 5 farver , og der er sikkert flere standarder rundt i verden :slem:

 

Man kan altid "hæfte" alle mulige påstande på , og bla så er denne døvhed/blindhed jo et yndet mål, at skulle hæfte på de Amerikanske Hvide Collier , men som skrevet tidligere så kan jeg og andre opdrættere nu ikke genkende de problematikker , og vi får dem jo undersøgt :engel:

 

Omkring de Hvide Boxere , og om de skulle være mere i farezonen for allergier kan jeg såmænd ikke svare på , personligt så tror jeg det nu næppe :blink:

 

Og er de "normaltfarvede" ikke også i risiko for at få allergier ? og hvilken skala/målstok har man gået ud fra ? ( omkring Boxere )

 

:lun:

 

Og jeg kan jo med mit opdræt her sige, at jeg endnu ikke er rendt ind i nogen som helst døv eller blind Hvid Collie endnu, og alle dem jeg taler med har heller ikke !!

 

Jeg er derfor meget skeptisk overfor de påstande, omvendt så kan jeg jo godt se at der findes nogen der er født blinde og døve - men er deres farve årsagen ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Men du kan jo sagtens finde dem sunde og raske.

 

Problemet er jo at hvis du ender ud med blinde og døve hunde, og det er jo klart at disse og deres "gener" ikke må avles på... Det skulle i mine øjne være logik, og et eller andet sted er det forfærdelig at der skal laves regler for at forbyde den slags.. Det burde jo være nok at folk havde normal samvittighed og ikke avlede på syge dyr!

 

Selvom individet er sundt og raskt, kan det jo være bærer af noget som ikke er det? De fleste hvide boxere er også sunde og raske (undskyld jeg bliver ved med at blande boxere ind i det, det er det eneste jeg har at sammenligne med hvor jeg er på nogenlunde fast grund), men hvis man avler videre på dem, SÅ er det at man kan ende ud med syge hunde. Det er vel noget med at tage det i opløbet?

 

Henriette: tak for svar :) Måske TS også kan uddybe lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Farven er for mange producenter alt overskyggende - det samme er den for mange købere. Når noget der er farverelateret forbydes, så er eneste løsning at vælge fællesskabet fra så man uden irriterende indblanding kan producere det der sælger bedst. Jeg sad i aftes og kiggede i en gruppe på facebook for franske bulldogs. Der blev vist en billede af en blå bulldog og det eneste der blev spurgt til var hvor den var købt og hvad prisen var. "Hvad har du givet for den"? er langt vigtigere end noget andet, desværre...

 

USA er jo som bekende mulighedernes land, det ses tydeligt på hundebestanden. Alt det som man andre steder i verden forsøger at minimere grundet forhøjet risiko for sygdom, det skal produceres fordi det er "sjældent og anderledes". Hiv du bare et par hvide dobermann hjem fra staterne og start et opdræt med dem, sørg selvfølgelig lige for at hvalpene blir kuperet... jeg lover dig Iben, du vil kunne skyde de hvalpe af på ingen tid og ingen vil kunne stoppe din lille forretning da du behændigt har besluttet dig for at alle de vanvittige klubber hader dig og derfor ikke vil have dig med.

 

Nej hvor herligt :slem:

 

Jeg har aldrig set en hvid Dobberman :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Selvom individet er sundt og raskt, kan det jo være bærer af noget som ikke er det? De fleste hvide boxere er også sunde og raske (undskyld jeg bliver ved med at blande boxere ind i det, det er det eneste jeg har at sammenligne med hvor jeg er på nogenlunde fast grund), men hvis man avler videre på dem, SÅ er det at man kan ende ud med syge hunde. Det er vel noget med at tage det i opløbet?

 

Henriette: tak for svar :) Måske TS også kan uddybe lidt.

 

 

 

Meget Gerne .

Jeg kender INGEN der klager over Dårligere helbred hos deres Hvide Collier , og de bliver undersøgt på præsis samme måde, som "de normalt farvede" :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Nu det der hvid halløjsa...er det ikke "bare" fordi hvalpe af den type parringer almindeligvis giver blinde og døve hvalpe og så er den vel ikke længere...

 

 

Griner... det er mine hunde samt hvalpe da levende bevis for ikke er sandt :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Jeg har forstået, at der ikke er noget i vejen med dine hvalpe. Jeg skrev; almindeligvis.....

 

Men så er vi jo lidt tilbage med, hvad er målestokken ? ( ligesom med de hvide Boxere)

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)

 

Nu har jeg set billeder af TS hunde, og de er jo ikke helt hvide. Døvhed stammer jo fra fuldstændig mangel på pigment. Det er pigmentet som er "grundstenen" i de celler som skal blive til hørelsen i øret. Og manglen på pigment giver så manglende hørelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Velkommen til :-)

 

Nu har jeg set billeder af TS hunde, og de er jo ikke helt hvide. Døvhed stammer jo fra fuldstændig mangel på pigment. Det er pigmentet som er "grundstenen" i de celler som skal blive til hørelsen i øret. Og manglen på pigment giver så manglende hørelse.

 

Takker :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu det der hvid halløjsa...er det ikke "bare" fordi hvalpe af den type parringer almindeligvis giver blinde og døve hvalpe og så er den vel ikke længere...

 

Der er en forhøjet risiko menes der. Men så vidt jeg ved kan disse hvalpe også opstå når der ikke er tale om hvide collier (hvalpene er bare altid hvide)

 

Selvom individet er sundt og raskt, kan det jo være bærer af noget som ikke er det? De fleste hvide boxere er også sunde og raske (undskyld jeg bliver ved med at blande boxere ind i det, det er det eneste jeg har at sammenligne med hvor jeg er på nogenlunde fast grund), men hvis man avler videre på dem, SÅ er det at man kan ende ud med syge hunde. Det er vel noget med at tage det i opløbet?

 

Henriette: tak for svar :) Måske TS også kan uddybe lidt.

 

Men her er vi jo tilbage til om man kigger på sin hund og siger "bravo, fantastisk, den må vi avle på".. Eller om man kigger på stamtavlen... Hvis der er skidt i baggrunden kommer der skidt ud... Hvis hunden og hele dens baggrund er sund og rask, så vil der IKKE komme syge hunde (her taler vi om blide og døve)..

Hvis det er fordi det GENETISK giver disse hvalpe at lave den parring er det jo fordi at hundene genetisk set bærer på dette. Ergo er hunden i mine øjne IKKE sund og rask, og uanset farve bør den ikke avles på!

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)

 

Nu har jeg set billeder af TS hunde, og de er jo ikke helt hvide. Døvhed stammer jo fra fuldstændig mangel på pigment. Det er pigmentet som er "grundstenen" i de celler som skal blive til hørelsen i øret. Og manglen på pigment giver så manglende hørelse.

 

Ja jeg tror også bare at hele debatten blev afsporet... Tror flere gange det har været nævnt at TS avler colorheaded whites, som netop IKKE er "hvide collier".

 

Der hvor de så fik den trukket ind var de blå øjne, som stammer fra merle genet, og at man igen ikke må parre merle med merle...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Jeg er derfor meget skeptisk overfor de påstande, omvendt så kan jeg jo godt se at der findes nogen der er født blinde og døve - men er deres farve årsagen ?

 

Det er vist mere noget med manglen på farve, eller rettere pigmentering. En kort artikel her forklarer det: American Boxer Club: White Boxers and Deafness

 

Igen, så er det jo bare boxere. Men jeg tænker alligevel at FCI ikke bare forbyder ting for at være på tværs?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en forhøjet risiko menes der. Men så vidt jeg ved kan disse hvalpe også opstå når der ikke er tale om hvide collier (hvalpene er bare altid hvide)

 

 

 

Men her er vi jo tilbage til om man kigger på sin hund og siger "bravo, fantastisk, den må vi avle på".. Eller om man kigger på stamtavlen... Hvis der er skidt i baggrunden kommer der skidt ud... Hvis hunden og hele dens baggrund er sund og rask, så vil der IKKE komme syge hunde (her taler vi om blide og døve)..

Hvis det er fordi det GENETISK giver disse hvalpe at lave den parring er det jo fordi at hundene genetisk set bærer på dette. Ergo er hunden i mine øjne IKKE sund og rask, og uanset farve bør den ikke avles på!

 

Men er pointen så netop ikke, at man ikke skal avle videre på skidtet ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er pointen så netop ikke, at man ikke skal avle videre på skidtet ?

 

Jo det er jeg da helt enig i, men det er jo ikke det debatten handlede om?:vedikke:

 

Debatten er jo trukket ud til at handle om HVIDE COLLIER, og dem opdrætter TS så vidt jeg ved ikke... TS opdrætter de color headed white, som altså, ligesom navnet indikere har farve...

 

De hvide døve og blinde collier er så vidt jeg ikke ikke nogen der bliver brugt i avl, da de er super tabu, netop fordi det er colliens største "fy ting"...

 

Desværre så har jeg HØRT at der findes opdrættere som bevidst vælger at lave disse høj risiko parringer, fordi det åbenbart er "det værd" nogen gange... (Fordi man i de fleste tilfælde får sunde og raske hvalpe ud af det)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...