Hop til indhold

Hund nummer to...


caro2001
 Share

Recommended Posts

Agility er ret vigtigt, men overvejer at droppe det og så tage en labrador igen for den er fantatisk, men jeg vil have en tæve da en tæve ikke er så stor som en han, kan man ikke godt bruge en labrador til lydighed?, men vil han ikke bare hoppe op på hende?, han har leget med min venindes tæve og der ville han op på hende, holder han op tror du?

 

En labrador kan sagtens bruges til lydighed. De er faktisk ret dygtige til det, hvis man lægger arbejdet i dem.

 

Det med at hoppe på (når tæven altså ikke er i løbetid) er et spørgsmål om træning/opdragelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 253
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Godt tak, han er ikke van til andre hunde af mosatte køn så de finder nok ud af det.

Er ret sikker på en labrador nu, for vil hellere lydighed nu:klap:.

Nogle der selv har labrador og har lyst til at dele erfaring?

 

Vi er mange med labradors. Prøv at kigge ned i labrador-underforaet

Link til indlæg
Del på andre sites

Agility er ret vigtigt, men overvejer at droppe det og så tage en labrador igen for den er fantatisk, men jeg vil have en tæve da en tæve ikke er så stor som en han, kan man ikke godt bruge en labrador til lydighed?, men vil han ikke bare hoppe op på hende?, han har leget med min venindes tæve og der ville han op på hende, holder han op tror du?

 

Han holder ikke op af sig selv....... Jeg kunne da godt mistænke, at "at parre alle tæver" er blevet hans job her i livet. Mange labrador-hanner har brug for et job. Ellers kan de godt blive sexfixerede. Hvad laver I med ham i løbet af dagen?

Hvis han kan lege, så kan han også lære at løse opgaver.

 

ER det så smart at anskaffe hund nr. 2, når den første endnu ikke er færdig med opdragelsen?

 

Jeg er sikker på, at du ville kunne få masser af glæde af at klikkertræne ham I allerede har. Der findes hold, der træner på den måde.

Og jeg er sikker på at du sagtens ville kunne finde ud af det og blive rigtig glad for at træne på den måde.

Det er helt uden at skælde ham ud eller bruge kræfter.

Lån nogle bøger om det på biblioteket.

Og find noget på Nettet om det:

Klikkertræning

 

...der findes masser af sider om klikkertræning..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går den sævanlige runde (3 kilometer) to gange om dagen og så får han mad på græsset/marken, vi leger, men det er ikke så lang tid da han ikke kan mere efter et kvarter, han er dog også stadig unghund (et år)(har skrevet hvordan tingene er til den tid), han er heller ikke så van til hun hunde (der var kun en hun hund på holdet til hundetræning).

Han bliver også aktiveret ved at løse opgaver som fx søg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver jeg nok upopulær, men jeg vil altså ikke anbefale dig at få en hund mere.

 

Jeg ved godt at skriftsprog kan mistolkes, men du lyder meget umoden og som om du forelsker dig hovedkluds i hver race der bliver foreslået, hvis du finder dem bare lidt søde. Jeg er helt med på at man kan opleve "kærlighed ved første blik", men pas nu på du ikke bliver forblændet!

 

En hunds temperament og sind ER altså vigtigere, at det passer til dig, end dens udseende. Langt de fleste elsker deres hund ubetinget - Måske på trods af dens udseende - Andre er bare "heldige" at have en flot hund, men så igen, det afhænger jo af øjet der ser.

 

JEG synes, men jeg skal selvfølgelig ikke bestemme dit valg, at du skal koncentrere dig og fokusere på din nuværende hund, i stedet for at kassere den med den begrundelse, at benet er skadet. Der er andre ting du kan lave med din hund, end fysisk hård aktivitet, der skader benet mere end det gavner.

Det ved jeg nu ikke... Det lyder da som om forældrene er meget indover her og de også er hundeinteresserede.

 

Hvis hun har fået lov til at skulle have noget at skulle have sagt i forhold til hund nummer to, men forældrene i bund og grund er indforståede med at det er dém der får hund, måske særligt på sigt, er det da bare super.

 

Mit barn ville nok aldrig skulle have så meget at skulle have sagt... Fordi jeg er hundenørdet nok til selv at ville bestemme alting, men i virkeligheden er det da dejligt der bliver giver plads på den måde som det ser ud til at blive gjort her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bestemt er det dejligt! Jeg synes bare det er.. "bekymrende" (i mangel af bedre ord), HVIS forældrene ikke bliver inddraget eller taget med på råd i valg af race. Måske læser vi bare indlæggene forskelligt.

Ja måske vi læser det forskelligt :-)

 

Jo, racespringene er da lidt spontane lige pt., men hvem er ikke spontan når de er 12? Jeg forholder mig til det skrevne, hvilket er at hun skal foreslå racer og hele familien sammen vil sætte sig ind i det og overveje hvad der passer bedst ind.

Jeg kan nemt tage fejl, men jeg har nu oplevet betydeligt mindre velovervejede situationer end denne. Bare det at der bliver tænkt på racer, egenskaber og størrelse er da positive tegn.

 

Caro, jeg håber I finder den helt perfekte race. Når I engang har låst jer fast på hvad det skal være, så kan det være en god idé at begynde at kontakte opdrættere allerede nu. De dygtige har ventelister :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg fik min første egne hund da jeg var 12 år:) en puddelhund :) mine forældre valgte den, vi havde faktisk en del andre hunde min mor havde kennel og gik til træning med et par af hundene:) jeg fik hund efter hvad min mor mente jeg kunne klare g jeg kørte hver uge med min mor til træning med min hund, det lagde grunden til min hunde interesse idag:) jeg var 14 da jeg fik hund nummer 2 en Collie :), så jow det kan sagtens gå hvis forældre er med og er klar til at tage over hvis det bliver nødvendig men jeg mener afgjort at race skal vælges efter hvad der passer til familien ikke efter udseende:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil nu stadig have egen hund, for min mor træner ham med det han kan;-);-)

 

Du er ikke gammel nok til at få din egen hund.

 

Det er ligesom at få et barn. Det er du heller ikke gammel nok til.

Men du kan sagtens klare at have en lillesøster eller en lillebror, for det har ikke noget med din alder at gøre.

 

Du kan også klare at være ansvarlig for familiens hund i visse situationer. Men det er ikke! din hund. Og det er dine forældre, der skal på banen nu, hvis DE er i tvivl om, hvilken race, det vil være bedst for familien at anskaffe, -----hvis du skal have glæde af den.

 

Som forælder, --og som hundeejer forstår jeg ikke, hvorfor du skal have en hund, når I allerede HAR en dejlig labrador, som klart er den hund og race, du er mest forelsket i.

Også fordi du er på vej til at blive teenager. Det betyder, at om et par år er det dine forældre, der står med TO unge voksne hunde, som ingen rigtig har tid til at arbejde med..

 

Du har set din mor træne med klikker. Jammen, du kan lære jeres hund sjove ting og kunster hvis du bruger en klikker. Du og han kan optræde sammen.

 

Og når du snart får travlt med skole og med at være ung, så forsømmer du ikke noget, for du har bare givet din hund et par år ekstra med sjove oplevelser.

OG han vil aldrig glemme de ting, du lærer ham i dag. Så I kan altid have de kunster sammen, så længe han lever. Også når du som ung voksen sjældent er hjemme mere. Selv når han bliver tussegammel vil han stå ved døren --med jeres klikker i munden og tage imod dig når du endelig kommer hjem, .

Link til indlæg
Del på andre sites

men jeg mener afgjort at race skal vælges efter hvad der passer til familien ikke efter udseende:)

Helt enig, men omvendt er det da ok at tage den del med i betragtningerne?

 

Personligt er der mange racer jeg jeg aldrig kunne overveje, en chihuahua, DS eller en DDb fx., fordi jeg synes de er rædselsfuldt grimme. Det er jo fair nok at vælge til/fra pga. udseende, bare man husker at tage temperamentet som en lige så vigtig parameter :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det betyder, at om et par år er det dine forældre, der står med TO unge voksne hunde, som ingen rigtig har tid til at arbejde med.. .

Hold da op, det var noget af en påstand.

 

Kender du Familien her privat, for ellers synes jeg godt nok du er noget groft bedrevidende lige nu. Synes du ikke det er lidt usmageligt at tromle et barn på den måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg fik min første egne hund da jeg var 12 år:) en puddelhund :) mine forældre valgte den, vi havde faktisk en del andre hunde min mor havde kennel og gik til træning med et par af hundene:) jeg fik hund efter hvad min mor mente jeg kunne klare g jeg kørte hver uge med min mor til træning med min hund, det lagde grunden til min hunde interesse idag:) jeg var 14 da jeg fik hund nummer 2 en Collie :), så jow det kan sagtens gå hvis forældre er med og er klar til at tage over hvis det bliver nødvendig men jeg mener afgjort at race skal vælges efter hvad der passer til familien ikke efter udseende:)

 

Ja. Det har været en god måde at gøre det på. Dine forældre havde jo erfaring med hunde, fordi din mor var opdrætter. Og derfor vidste de også hvad du kunne klare i forbindelse med at "have en hund".

 

Jeg er ikke så sikker på, at TO's forældre er professionelle hundemennesker. De har én lidt ustyrlig ung lab, der trods træning på hold hverken kan finde ud af at omgås hanner eller tæver......

Og så synes de, at en 12-årig datter skal have en ny hund at træne med, -af en race efter eget valg.

OG hun vil helst have en lab eller en toller...

 

En puddelhund er forøvrigt et rigtig godt valg til en fornuftig træningsinteresseret 12-årig pige. Det er en aktiv og meget lærenem hund. Men den har jo altså osse "bar røv" på billederne på Nettet, ligesom løverne.. Og det er svært for en 12-årig TO at acceptere.....

 

Kleo, hvilke racer opdrættede din mor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op, det var noget af en påstand.

 

Kender du Familien her privat, for ellers synes jeg godt nok du er noget groft bedrevidende lige nu. Synes du ikke det er lidt usmageligt at tromle et barn på den måde.

 

Tjah, hvis det er "bedrevidende" at have været mor, moster, venindesmor, og bare ven med et utal af piger der har gennemlevet puberteten, -ja, så er jeg bedrevidende. Åja, og så er jeg minsandten også mormor til en næsten 12-årig pige..:mrgreen: Som forøvrigt er noget mere moden og eftertænksom end TO virker. Nok fordi mit barnebarn er et par mikrometer længere fra at gå i puberteten. :stupid:

 

Det er en alder, hvor man har så mange ting i hovedet og så mange problemer med sig selv og sine omgivelser, så man har ikke mest brug for nederlag, og heller ikke for konflikter fordi man ikke kan overskue at passe alle sine forpligtelser.

 

Jeg tromler ikke et barn. Jeg fortæller hende ligeud, at det er det, hun er.

 

Hun kan IKKE!! bare trække en liste i HF, som hun kan vise sine forældre. Nogen er nødt til at starte med at begrænse området. Hvis hun ikke selv er moden til det, så er det hendes forældres opgave. IKKE vores.

Link til indlæg
Del på andre sites

der blev opdrættet Pekingeser og Schæfer, (det var Schæfer der blev trænet med ):engel:

 

Ja... Det havde nok været i overkanten at vælge en schæfer til dig:mrgreen:. Selv en ganske lille nuttet schæferhvalp..:lun:

 

En pekingeser til en 12-årig kunne godt have været det rigtige valg hvis det er mest til selskab og hygge. DU har nok vist interesse for mere. Allerede dengang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Det har været en god måde at gøre det på. Dine forældre havde jo erfaring med hunde, fordi din mor var opdrætter. Og derfor vidste de også hvad du kunne klare i forbindelse med at "have en hund".

 

Jeg er ikke så sikker på, at TO's forældre er professionelle hundemennesker. De har én lidt ustyrlig ung lab, der trods træning på hold hverken kan finde ud af at omgås hanner eller tæver......

Og så synes de, at en 12-årig datter skal have en ny hund at træne med, -af en race efter eget valg.

OG hun vil helst have en lab eller en toller...

 

En puddelhund er forøvrigt et rigtig godt valg til en fornuftig træningsinteresseret 12-årig pige. Det er en aktiv og meget lærenem hund. Men den har jo altså osse "bar røv" på billederne på Nettet, ligesom løverne.. Og det er svært for en 12-årig TO at acceptere.....

 

Kleo, hvilke racer opdrættede din mor?

Vores lab er bestemt ikke ustyrlig, det synes jeg ikke du kan være bekendt at sige, vi ved hvad vi går ind til og desuden synes jeg ikke at jeg spurgte om vi skulle have hund, men hvilken en det skulle være, og jeg synes ikke du skal gå på trods af vores beslutning, det er os der tager beslutningen her hos os og dig der tager den hos dig så er det på plads.

det kan godt være at du ikke synes det er tid til at vi skal have en hund mere, men det synes vi:evil:.

Hos min mor som barn blev der opdrættet border terriers, så du skal ikke komme her og sige at vi ikke ved hvad vi går indtil.

 

Er en border collie ikke også en god hund?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Vores lab er bestemt ikke ustyrlig, det synes jeg ikke du kan være bekendt at sige, vi ved hvad vi går ind til og desuden synes jeg ikke at jeg spurgte om vi skulle have hund, men hvilken en det skulle være, og jeg synes ikke du skal gå på trods af vores beslutning, det er os der tager beslutningen her hos os og dig der tager den hos dig så er det på plads.

det kan godt være at du ikke synes det er tid til at vi skal have en hund mere, men det synes vi:evil:.

Hos min mor som barn blev der opdrættet border terriers, så du skal ikke komme her og sige at vi ikke ved hvad vi går indtil.

 

Er en border collie ikke også en god hund?

 

Jeg skriver ikke at din lab er "ustyrlig" men "lidt ustyrlig".

 

Han har problemer med at omgås både hanner og tæver. Det er det, jeg mener med at han er lidt ustyrlig. Det er der mange hanhunde i hans alder der er, men det er jo altså noget, der skal arbejdes med. Det er måske det, din mor gør.

 

En border collie er for stor og for krævende. Det er ikke nogen god race til dig.

 

En dansk svensk gårdhund er en god race til dig fordi: Det er en lille let race, der egner sig til agility.

Det er en race, der er nogenlunde stor nok til at være i en familie, hvor der også er mindre børn. Og hvor der også er en stor hund.

 

Det er en race uden plejekrævende pels. Og uden store hængeører, der også kan give problemer.

 

Det er en race, som er rimelig sund, så der er chance for, at du og hunden kan lave ting sammen i mange år.

 

-----Det er IKKE en race, som er kluntet og nuttet fra hvalp af, -i hvert fald ikke nær så kluntet og nuttet som jeres nuværende hund var. (men HAN er altså også kun kluntet og nuttet i de første få måneder I havde ham....)

 

----Det er heller ikke en race, der ser flot og elegant ud som voksen, som en collie eller lignende.

 

Men du kan få en hund, der vil give dig sit liv og sit hjerte, hvis du bare vil elske den for det den er.

 

Det kan da godt være, at du og din familie mener noget andet. Men så er det jo DEM du skal snakke med.

 

Min mening er, at HVIS du skal have din egen hund til næste år, så er en dansk svensk gårdhund den bedste race, jeg kan komme på. Måske endda den eneste, jeg kunne forestille mig ville passe i jeres familie, med de krav I stiller.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...