Hop til indhold

Farven bestemmer prisen


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Nå ,jeg kommer lige igen.

Jeg vil stadig se det som snyd , ikke at nedsætte prisen for en rigtig fejlfarve. Jeg vil ikke have, at mine hvalpekøberer skal konfronteres med deres ikke til udstilling egnede dyr af fremmede , der kender racen godt. Det skal de have at vide her , og også at nogle vil betragte den som evt forkert i forhold til racestandarden. Har så kun haft en, der solgtes til fuld pris til nogle, der selv havde avlet racen og jeg troede 100 % , det hvide ville forsvinde i opvækst.Det gjorde det så ikke.

Mht farver, så har jeg før ønsked en bestemt farve på en cockertæve, jeg drømte om en tæve ala welshens kastanierøde aftegn , der er dybere end f.eks orange roan. Synes det er så smukt, altså hvis hunden er velbygget.

Nå , sådan en finder jeg nok ikke , men førhen hvis det passede med egne hunde, ville jeg da gerne have betalt extra for en sådan, med papirene og pzyken i orden. Det ser jeg ikke er forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 182
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det med nedslag kan jeg så sandelig også følge, når det er som følge af at den farve er en fejl som følge af den standard man opdrætter efter :-D

 

Men der er jo farver som er anerkendte i andre standarder end den der primært har været brugt her i Danmark, så når der så kommer andre farver til landet ( da andre farver jo findes... :hmm: )

 

Og i mine øjne, så er det skam ingen forbrydelse at opdrættere så tilføjer noget nyt , og måske så gerne vil tage penge for det også - det koster jo så sandelig også at importere :blink:

 

 

Her er jeg uenig...

 

Hvis en hvalp bliver født i et normalt kuld, i en farve der ikke er godkendt, så bør hvalpen i mine øjne også nedsættes i pris da dette er "fejlfarvet".

Hvis hvalpene avles efter denne ønskede farve så er det jo ikke en fejlfarve.

 

Og mine udtalelser har altså, bare lige for at få det på rene da jeg ikke vidste at der var tale om når hvalpene var farve der ikke var godkendte, været baseret på godkendte farver, som bare var eftertragtet!

Link til indlæg
Del på andre sites

om en godkendt farve er mere værd end andre, der kan jeg godt følge at udbud og efterspørelse bestemmer prisen, hvis køberne vil betale så er det vel ok.

 

 

hvis en opdrætter sælger en hund i fejlfarve, så kan jeg ikke se hvorfor den skal være billigere, hvis opdrætter gør opmærksom på at hunden ikke vil egne sig til udstilling og køber er ligeglad så er hvalpen vel lige så meget vær som den korektfarvede:) :)

 

Men igen prisen er jo affængig af hvad man vil give, hvis der er købere nok så er det ikke noget problem:)

 

altså du har ret i at hvalpen er ligeså meget værd, men det er min tænkte 2 farvede reol også, og jeg kan jo bare lade den "forkerte" farve stå inde mod væggen så det ikke kan ses, men jeg vil ikke betale fuld pris for den, og jeg kan heller ikke forestille mig at jeg vil tage fuld pris hvis jeg var sælgeren.

Og selvom hvalpen "kun" skal bruges til brugsarbejde, så er det ikke alle klubber der vil have fejlfarver til prøver, i drk er det ikke mange år siden at de gule flatcoat fik lov at komme med, og de vil aldrig kunne blive brugs eller jagt champ, fordi de skal ha' en g på udstilling.

Men hvis opdrætteren kan få sig selv til at tage fuld pris, og der er nogen der vil give fuld pris, så er det jo desværre mig der er til grin men det er hverken første eller sidste gang jeg er det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Der kommer sådan lige et indlæg lidt udenfor kontekst.... Men har brudt min hjerne lidt med spørgsmålet om det her med farve, den fokus der er på en for mig fuldstændig ligegyldig ting og at det kan betyde en prisforskel.

 

Jeg er helt klart farvet af, at mine hunde er BRUGS-hunde og det udelukkende er sundhed og det mellem ørerne på dem, jeg interessere mig for.

I princippet kunne min hund være blå med grønne prikker og være aldeles tude-grim, og det ville rage mig en papand, hvis den var sund og rask og havde det mellem ørerne jeg søger.

 

Jeg ser en generelt tendens til, at alle vil have noget specielt.

Alle vil have noget der matcher dem og udtrykker den særlige person lige netop DE er.

At have det samme som naboen, er kedeligt og gråt.

Man vil skille sig ud og være noget specielt.

Ting skal helst matche det man prøver at udtrykke omkring sig selv..........

 

Også hunden.....

 

Det kan jeg simpelthen ikke forholde mig til.

Jeg kan ikke tro, at efterspørgslen efter det specielle og unikke, ikke giver plads til et marked af mere eller mindre (nok nærmere det sidste) ansvarlige opdrættere, hvis primære fokus bliver at avle det specielle - For enhver pris, og fokus på mental og fysisk sundhed bliver det sekundære ifht. den intjeningsmulighed, der ligger i at lave en speciel farve eller pelstype.

 

Jeg er generelt imod, at udseende må og skal være det primære - Jeg kan forstå, at man ønsker at avle racetypiske hunde, der bidrager positivt til racen, indenfor racebeskrivelsen.

Men at udseendet kan være det primære har jeg svært ved at forstå...

 

Der skal helt sikkert nok være rigtig fornuftige opdrættere der sagtens kan prioritere og få både farve og sundhed.

Men det er meget naivt at tro, at de fleste hvalpekøbere kan skelne mellem skidt og kanel indenfor opdrættere.

Det tror jeg de fleste der har stået som trænere på et hvalpehold kan skrive under på - Hold da op, hvor er det utrolig få, der har sat sig ind i noget som helst inden købet.

Og så er det endda dem der er fornuftige nok til rent faktisk at komme til hvalpemotivation... Så er der jo alle de andre.

 

Og at man som opdrætter vil sende det signal til køberne, at netop denne hund er mere speciel og mere værd end alle de andre, fordi dens farve er anderledes - Det forstår jeg heller ikke.

Det giver for mig at se, endnu et skub til forfængeligheden og isenesættelsen af det unikke og bidrager til, at farven alene er et OK vurderingsværktøj, når man skal vælge hvalp.

 

 

Puha... Det blev langt og lidt rodet.

Men det korte af det lange er, at jeg personligt ikke bryder mig om, at der er SÅ stor fokus på udseende, udseende og atter udseende.

At hunde bliver gjort til noget der kan bidrage til en selviscenesættelse og for nogle nærmest er et accessorie, der skal matche alt det andet.

 

Men jeg er også total "bondsk" og skal "bare" bruge en hund der kan arbejde, er sund og rask og fungere i mit hjem og er personligt så bedøvende ligeglad med, om den har en forkert farve, eller for lange ben :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er generelt imod, at udseende må og skal være det primære - Jeg kan forstå, at man ønsker at avle racetypiske hunde, der bidrager positivt til racen, indenfor racebeskrivelsen.

Men at udseendet kan være det primære har jeg svært ved at forstå...

 

Den diskussion foregår nok i alle brugshunderacer og nogle racer er mere opdelte end andre. D

en foregår også i den grad hos labberne. Som ny labbe-ejer kan man blive helt rundforvirret af bl.a. at følge debatterne på fb

 

Min (nok stadig naive) holdning er, at naturligvis skal hundene kunne holde til det, de er avlet til, hvis man måtte ønske det. Meeeen hunden skal også gerne ligne hunden, som den er beskrevet i racestandarden. At nogle udstillingsdommere så overfortolker på racestandarden er selvfølgelig også et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Den diskussion foregår nok i alle brugshunderacer og nogle racer er mere opdelte end andre. D

en foregår også i den grad hos labberne. Som ny labbe-ejer kan man blive helt rundforvirret af bl.a. at følge debatterne på fb

 

Min (nok stadig naive) holdning er, at naturligvis skal hundene kunne holde til det, de er avlet til, hvis man måtte ønske det. Meeeen hunden skal også gerne ligne hunden, som den er beskrevet i racestandarden. At nogle udstillingsdommere så overfortolker på racestandarden er selvfølgelig også et problem.

 

 

Det er nu nok heller ikke så nemt at være dommer... og ingen dømmer ens :-D

 

Og ud fra standard, så er det - for mig at se - da også bekymrende at man kun kan udstille under EN standard her i Danmark :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu nok heller ikke så nemt at være dommer... og ingen dømmer ens :-D

 

Og ud fra standard, så er det - for mig at se - da også bekymrende at man kun kan udstille under EN standard her i Danmark :lun:

 

Det ligger jo ligesom i ordet "standard", at der kun er en, som skal følges.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Den diskussion foregår nok i alle brugshunderacer og nogle racer er mere opdelte end andre. D

en foregår også i den grad hos labberne. Som ny labbe-ejer kan man blive helt rundforvirret af bl.a. at følge debatterne på fb

 

Min (nok stadig naive) holdning er, at naturligvis skal hundene kunne holde til det, de er avlet til, hvis man måtte ønske det. Meeeen hunden skal også gerne ligne hunden, som den er beskrevet i racestandarden. At nogle udstillingsdommere så overfortolker på racestandarden er selvfølgelig også et problem.

 

Jamen, enten fortolkes standarten jo netop helt hen i vejret, eller også er den blevet ændret, hvis en hund der vinder udstilling efter udstilling, ikke kan holde til det den oprindelig blev brugt til.

 

En labrador burde jo f.eks snildt kunne holde til jagt, hvis den ligner standarten....

 

Synes jo netop ikke, at det er en anden sag, at en udstillingsdommer overfortolker standarten - For dem er dem der diktere hvordan en hund indenfor en race reelt skal se ud, uden ret meget skelen til om hunden kan bruges til det, som standarten beskriver den reelt er avlet til.

 

Men hvorfor er det vigtigere at hunden LIGNER en labrador, end at den HAR labradorens egenskaber?

Det kommer jeg aldrig til at forstå. (det er din kommentar med "hvis man måtte ønske det" jeg tænker på....)

 

Det er hele den her fokusering på udseende og udseende bryder jeg mig meget lidt om og er personligt glad for, at der ikke er udstillingskrav i min race - Selvom jeg nok skal forbi en udstilling, hvis jeg på et tidspunkt ønsker en LP champion titel - Så må vi se om min lille charmerende arbejdsmaskine udvikler sig til noget der ligner racestandarten :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Det ligger jo ligesom i ordet "standard", at der kun er en, som skal følges.

 

 

Men det havde da været interessant at de de forskelligheder der er..... på godt og (evt.) ondt :-D

 

Igen, jeg syntes da at det kunne være lærerigt :-D og også interessant at få de forskelligheder frem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det er nu nok heller ikke så nemt at være dommer... og ingen dømmer ens :-D

 

Og ud fra standard, så er det - for mig at se - da også bekymrende at man kun kan udstille under EN standard her i Danmark :lun:

 

Jamen.... Hvad er ideen i flere standarter for samme race?

 

Det giver jo ingen mening.

 

Hvorfor så ikke bare holde sig til den oprindelige standart og fokusere på, at lave hunde der kan bruges til det de er fremavlet til at kunne, med de egenskaber som jo må være det man har forelsket sig i, ved racen.

 

Medmindre man jo bare vil have en pæn hund... Fordi den er pæn og netop den race var den man synes er pænest....

 

Men så kan man lige så godt droppe tavlen og finde nærmeste nuttede blandingskuld. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Jamen.... Hvad er ideen i flere standarter for samme race?

 

Det giver jo ingen mening.

 

Hvorfor så ikke bare holde sig til den oprindelige standart og fokusere på, at lave hunde der kan bruges til det de er fremavlet til at kunne, med de egenskaber som jo må være det man har forelsket sig i, ved racen.

 

Medmindre man jo bare vil have en pæn hund... Fordi den er pæn og netop den race var den man synes er pænest....

 

Men så kan man lige så godt droppe tavlen og finde nærmeste nuttede blandingskuld. :hmm:

 

 

 

Jeg er da nys på de forskelligheder der er ved de forskellige standarder, og der kan være fordele og ulemper, men ved at f.eks lave udstillinger med flere standarder, så bliver man jo klogere både hvad angår, farver, normer, former , brugsegenskaber o.s.v. :-D

 

Der er jo forskelle, og derfor er det for mig at se da også ganske interessant at se de forskelligheder :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg er da nys på de forskelligheder der er ved de forskellige standarder, og der kan være fordele og ulemper, men ved at f.eks lave udstillinger med flere standarder, så bliver man jo klogere både hvad angår, farver, normer, former , brugsegenskaber o.s.v. :-D

 

Der er jo forskelle, og derfor er det for mig at se da også ganske interessant at se de forskelligheder :-D

 

Jamen hvorfor?

Så er det jo ikke længere samme race - Så kan du lige så godt tage på en udstilling og kigge på de forskellige racer der i forvejen findes nogle 100 stykker af og blive klogere hvad farver og brugsegenskaber angår.

 

Man bliver ikke det mindste klogere på temperament og egenskaber på en udstilling og det uanset HVOR mange standarter du propper ind.

Du kan kigge på farver.. Jubii.... Hvad er det man skulle blive klogere af ved at kigge på farver?

Eller om en hund er større eller mindre?

 

Det er jo udelukkende eksteriør og siger intet om sundhed eller egenskaber.

 

Så forskellighederne burde vist rigeligt kunne studeres på billeder, det er der vist ingen grund til at begynde at lave flere standarter for.

 

Det man kan bruge er f.eks hundeweb, hvor du kan se hundenes resultater på både sundhed og de forskellige brugsprøver - Se DET er noget der er interessant at begynde at nørde rundt i!

Der kunne det være interessant at sammenligne de forskellige standarter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er da nys på de forskelligheder der er ved de forskellige standarder, og der kan være fordele og ulemper, men ved at f.eks lave udstillinger med flere standarder, så bliver man jo klogere både hvad angår, farver, normer, former , brugsegenskaber o.s.v. :-D

 

Der er jo forskelle, og derfor er det for mig at se da også ganske interessant at se de forskelligheder :-D

 

Jeg er enig med Miss_Menelli her.. Hvad er det der gør det interesant at have forskellige versioner af samme race?

 

Det eneste jeg kan se er at de bliver avlet længere og længere væk fra hinanden, og er ønsket to individuelle racer? For så handler det jo IKKE om forskellige standarder på samme race, men to forskellige racer.

 

Jeg synes kun det er logisk at der skal være en standard... Ellers ville avlen gå op i hat og briller... At der findes forskellige standarder rundt i verden er fint nok, og vælger folk at avle efter en standard der ikke er godkendt i Danmark er det jo folks eget valg, men jeg synes ikke man skal bebrejde Danmark for kun at have en standard... Det er jo netop det der er pointen med en standard, at man altid ved hvad det er man skal leve op til.

 

Og så vidt jeg ved er det vel i princippet helt op til folk selv om de har lyst til at starte deres egen klub op hvor de udstiller hunde der har deres egen hjemmelavet standard?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Jeg er enig med Miss_Menelli her.. Hvad er det der gør det interesant at have forskellige versioner af samme race?

 

Det eneste jeg kan se er at de bliver avlet længere og længere væk fra hinanden, og er ønsket to individuelle racer? For så handler det jo IKKE om forskellige standarder på samme race, men to forskellige racer.

 

Jeg synes kun det er logisk at der skal være en standard... Ellers ville avlen gå op i hat og briller... At der findes forskellige standarder rundt i verden er fint nok, og vælger folk at avle efter en standard der ikke er godkendt i Danmark er det jo folks eget valg, men jeg synes ikke man skal bebrejde Danmark for kun at have en standard... Det er jo netop det der er pointen med en standard, at man altid ved hvad det er man skal leve op til.

 

Og så vidt jeg ved er det vel i princippet helt op til folk selv om de har lyst til at starte deres egen klub op hvor de udstiller hunde der har deres egen hjemmelavet standard?

 

 

 

Men nu er det jo ikke hjemmelavede standarder, men andre standarder der gøres brug af andre steder rundt i verden :blink:

 

For mig at se må der da være en masse at både lære, samt udveksle , så kan da slet ikke forstå at man ikke invitere "gæster med andre standarder" til udstillinger o.a. :-D

 

Så kunne man jo netop også meget hurtigt blive klogere på hvilke farver man benytter sig af i andre standarder , lige som kriterier for kropsbygninger m.v. også kan variere meget :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Men nu er det jo ikke hjemmelavede standarder, men andre standarder der gøres brug af andre steder rundt i verden :blink:

 

For mig at se må der da være en masse at både lære, samt udveksle , så kan da slet ikke forstå at man ikke invitere "gæster med andre standarder" til udstillinger o.a. :-D

 

Så kunne man jo netop også meget hurtigt blive klogere på hvilke farver man benytter sig af i andre standarder , lige som kriterier for kropsbygninger m.v. også kan variere meget :-D

 

Kan man ikke også blive klogere på det, bare ved at læse andres racestandart og se billeder af racen? :hmm:

 

Og ud over, at nogle synes det er sjovt at lave noget anderledes... Hvad er så pointen i, at lave en fuldstændig uharmonisk race, der er delt op i lige så mange standarter, som klubberne rundt omkring har lyst til at lave?

 

Igen, det siger intet om hvad egenskaber hundene har og deres sundhed - Det er ikke det kan man bruge udstillinger til.

 

Vil igen påstå at der hvor der kunne være interessant at sammenligne, er på egenskaber, temperament og sundhed.... Men det kræver jo lettilgængelige sundhedsdata.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Jamen hvorfor?

Så er det jo ikke længere samme race - Så kan du lige så godt tage på en udstilling og kigge på de forskellige racer der i forvejen findes nogle 100 stykker af og blive klogere hvad farver og brugsegenskaber angår.

 

Man bliver ikke det mindste klogere på temperament og egenskaber på en udstilling og det uanset HVOR mange standarter du propper ind.

Du kan kigge på farver.. Jubii.... Hvad er det man skulle blive klogere af ved at kigge på farver?

Eller om en hund er større eller mindre?

 

Det er jo udelukkende eksteriør og siger intet om sundhed eller egenskaber.

 

Så forskellighederne burde vist rigeligt kunne studeres på billeder, det er der vist ingen grund til at begynde at lave flere standarter for.

 

Det man kan bruge er f.eks hundeweb, hvor du kan se hundenes resultater på både sundhed og de forskellige brugsprøver - Se DET er noget der er interessant at begynde at nørde rundt i!

Der kunne det være interessant at sammenligne de forskellige standarter.

 

 

 

Jeg ville nu personligt selv gerne se , føle , fornemme , og det kan jeg jo ikke gøre på dette hundeweb , men rigtigt kan det give mig en ledetråd i sundhed/brugsprøver :-D

 

Men syntes da stadigvæk at det kunne være rigtigt spændende hvis der blev åbnet mulighed for "gæsteoptræderne" på udstillinger :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Kan man ikke også blive klogere på det, bare ved at læse andres racestandart og se billeder af racen? :hmm:

 

Og ud over, at nogle synes det er sjovt at lave noget anderledes... Hvad er så pointen i, at lave en fuldstændig uharmonisk race, der er delt op i lige så mange standarter, som klubberne rundt omkring har lyst til at lave?

 

Igen, det siger intet om hvad egenskaber hundene har og deres sundhed - Det er ikke det kan man bruge udstillinger til.

 

Vil igen påstå at der hvor der kunne være interessant at sammenligne, er på egenskaber, temperament og sundhed.... Men det kræver jo lettilgængelige sundhedsdata.

 

 

 

Nu ved jeg jo ikke lige hvad du mener med uharmonisk race , jeg har set flere hunderacer hvor de er fra AKC ( bare et eks.) og de er nu ganske fine, nysselige samt velfungernede, og det er så både små samt store hunde , men jo de kan se meget andreledes ud, men dem jeg har set , har klart været meget charmerende... - men jeg kan jo også godt lide, når det hele ikke er så ensformligt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg ville nu personligt selv gerne se , føle , fornemme , og det kan jeg jo ikke gøre på dette hundeweb , men rigtigt kan det give mig en ledetråd i sundhed/brugsprøver :-D

 

Men syntes da stadigvæk at det kunne være rigtigt spændende hvis der blev åbnet mulighed for "gæsteoptræderne" på udstillinger :-D

 

Men vi er enige om, at det eneste du kan føle og fornemme er eksteriør der intet siger om hundens sundhed, mentalitet og egenskaber ikke?

 

Og at det da absolut kun kan være en fordel, at sundhedsstatus, brugsprøver og mentaltest er offentligt tilgængelige og at de sladrehanke, der er væsentlig mere brugbare i valget af en sund og mentalt velfungerende hund, end en udstilling hvor du kan kigge og klappe på en hund og sige, at den er da pæn?

 

Og så mangler jeg stadig en forklaring på, hvorfor at det skulle være en fordel at lave en spredt race, efter flere forskellige standarter, ud over, at nogle ønsker noget anderledes og noget DE synes er PÆNT.

Hvilket IMO ikke er et argument for at ændre en race.

Spændende... Muligvis, men formålet med det kan jeg ikke se.

 

Jeg kan forstå dem, der tager nyt blod ind i racen, fordi der er opstået sundhedsproblemer, fordi genpuljen er blevet for lille osv.

Men fordi det er PÆNT?

Så lav da en pæn blanding i stedet.... Så har man jo fuldstændig frie hænder og kan muntre sig så tosset man har lyst :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Nu ved jeg jo ikke lige hvad du mener med uharmonisk race , jeg har set flere hunderacer hvor de er fra AKC ( bare et eks.) og de er nu ganske fine, nysselige samt velfungernede, og det er så både små samt store hunde , men jo de kan se meget andreledes ud, men dem jeg har set , har klart været meget charmerende... - men jeg kan jo også godt lide, når det hele ikke er så ensformligt :-D

 

Så lad og kalde det uhomogen.

Det er nok et bedre ord.

 

Jeg har også set mange nysselige og velfungerende blanding... Har to der er absolut smukke og bedårende - Og ikke mindst møg charmerende.

Så skulle vi ikke også bare snuppe dem med? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu er det jo ikke hjemmelavede standarder, men andre standarder der gøres brug af andre steder rundt i verden :blink:

 

For mig at se må der da være en masse at både lære, samt udveksle , så kan da slet ikke forstå at man ikke invitere "gæster med andre standarder" til udstillinger o.a. :-D

 

Så kunne man jo netop også meget hurtigt blive klogere på hvilke farver man benytter sig af i andre standarder , lige som kriterier for kropsbygninger m.v. også kan variere meget :-D

 

Problemet med at have hunde efter forskellige standarder på samme udstilling synes jeg faktisk siger sig selv.

 

Dommeren kan jo kun uddanne udfra EN standard.... Ergo er der en der vil tabe uanset hvad, fordi de ved de ikke opfylder den standard der dømmes efter; Ville folk synes det var sjovt at udstille så?

 

Det svarer til at sige at ja du må gerne udstille din husky blanding som husky og betale 500 kr for det... Meeeeen du ved jo godt den ikke vil vinde eller blive godkendt fordi den ikke opfylder FCI standard (eller hvilken der dømmes efter)...

 

Nej, en standard, så alle ved hvad deres mål bør være... Om der skal være en standard per land kan diskuteres, men der skal KUN være en standard per klub og per udstilling.

 

Det fede ved FCI er jo at du kan finde FCI hunde nærmest hvor som helst og stoppe dem i din avl fordi de er avlet ud fra samme standard (Det gør man jo så selvfølgelig ikke på den måde men i PRINCIPPET).

 

Men man bør ikke i mine øjne have flere standarder og man bør OVERHOVEDET IKKE starte på at blande dem sammen, eller sammenligne disse hunde på en udstilling for det er IKKE samme "race" !

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Problemet med at have hunde efter forskellige standarder på samme udstilling synes jeg faktisk siger sig selv.

 

Dommeren kan jo kun uddanne udfra EN standard.... Ergo er der en der vil tabe uanset hvad, fordi de ved de ikke opfylder den standard der dømmes efter; Ville folk synes det var sjovt at udstille så?

 

Det svarer til at sige at ja du må gerne udstille din husky blanding som husky og betale 500 kr for det... Meeeeen du ved jo godt den ikke vil vinde eller blive godkendt fordi den ikke opfylder FCI standard (eller hvilken der dømmes efter)...

 

Nej, en standard, så alle ved hvad deres mål bør være... Om der skal være en standard per land kan diskuteres, men der skal KUN være en standard per klub og per udstilling.

 

Det fede ved FCI er jo at du kan finde FCI hunde nærmest hvor som helst og stoppe dem i din avl fordi de er avlet ud fra samme standard (Det gør man jo så selvfølgelig ikke på den måde men i PRINCIPPET).

 

Men man bør ikke i mine øjne have flere standarder og man bør OVERHOVEDET IKKE starte på at blande dem sammen, eller sammenligne disse hunde på en udstilling for det er IKKE samme "race" !

 

 

 

Hmmm, dette at blande standarder, sker jo da i allerhøjeste grad :-D

 

Jeg kan da på mine FCI tavler, se en MASSE AKC , og omvendt, så bliver der vel også overført den anden vej ???

 

Og omkring Dommere, ja, så kan de da vel (hvis interessen er for det) da udd. til at kunne varetage flere standarder ?

 

Og man kan da se at der er dommere der dømmer i flere racer, så hvorfor så ikke også flere standarder ? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm, dette at blande standarder, sker jo da i allerhøjeste grad :-D

 

Jeg kan da på mine FCI tavler, se en MASSE AKC , og omvendt, så bliver der vel også overført den anden vej ???

 

Og omkring Dommere, ja, så kan de da vel (hvis interessen er for det) da udd. til at kunne varetage flere standarder ?

 

Og man kan da se at der er dommere der dømmer i flere racer, så hvorfor så ikke også flere standarder ? :-D

 

Men der er jo stor forskel...

 

Hvad skal så vinde f.eks.? Hvis du har to dyr der lever lige så godt op til hver deres standard? Du kan ikke dømme dem imod hinanden, fordi du ikke kan dømme op til det samme.

 

Den ene har super flotte øre i forhold til en standard men ikke den anden, hvad tæller så mest? Kan man så bare stille sin hund op og så kan man vælge hvor man vil passe på hvilken standard? Og skal man så oplyse før udstilling hvilken standard man vil udstille efter?

 

Nej i mine øjne holder det ikke.

 

Og jovist blandes der standarder, men hvis man avler efter en FCI standard er det jo direkte dumt at bruge en hund i sin avl der ikke opfylder den standard, hvorfor skulle man dog gøre det?...

 

Og jeg siger bestemt ikke at dommere ikke bør kunne dømme forskellige standarder, det må jo være op til den enkelte... Men du ser jo heller ikke at første gang din hund skal udstilles så bliver den dømt imod en anden race.. Dette sker kun når du har vundet din race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Men der er jo stor forskel...

 

Hvad skal så vinde f.eks.? Hvis du har to dyr der lever lige så godt op til hver deres standard? Du kan ikke dømme dem imod hinanden, fordi du ikke kan dømme op til det samme.

 

Den ene har super flotte øre i forhold til en standard men ikke den anden, hvad tæller så mest? Kan man så bare stille sin hund op og så kan man vælge hvor man vil passe på hvilken standard? Og skal man så oplyse før udstilling hvilken standard man vil udstille efter?

 

Nej i mine øjne holder det ikke.

 

Og jovist blandes der standarder, men hvis man avler efter en FCI standard er det jo direkte dumt at bruge en hund i sin avl der ikke opfylder den standard, hvorfor skulle man dog gøre det?...

 

Og jeg siger bestemt ikke at dommere ikke bør kunne dømme forskellige standarder, det må jo være op til den enkelte... Men du ser jo heller ikke at første gang din hund skal udstilles så bliver den dømt imod en anden race.. Dette sker kun når du har vundet din race.

 

 

 

Tja... men det som tavlerne viser, er jo så at man jo så også bruger AKC hos FCI, og således bidrager de forskellige standarder jo alligevel med at opfylde målet :-D

 

Personligt så er jeg ikke udstillings menneske, men tror såmænd klart jeg ville interessere mig mere, hvis jeg kunne se forskellige standarder og således lære :hmm:

 

Men det er jo da bare sådan jeg har det, og ikke ensbetydende med at andre skal dele mine synspunkter samt ønsker :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja... men det som tavlerne viser, er jo så at man jo så også bruger AKC hos FCI, og således bidrager de forskellige standarder jo alligevel med at opfylde målet :-D

 

Personligt så er jeg ikke udstillings menneske, men tror såmænd klart jeg ville interessere mig mere, hvis jeg kunne se forskellige standarder og således lære :hmm:

 

Men det er jo da bare sådan jeg har det, og ikke ensbetydende med at andre skal dele mine synspunkter samt ønsker :genert:

jeg forstår simpelthen ikke hvad det er du mener, hvad er ideen i at dømme en race efter flere standarter? hvis man fx i den ene standart siger at hunden skal have kort snude og spidse ører og i den anden lang snude og hængeører?? det er jo ikke en race mere så??

nej for mig må det da være indlysende, en race en standart, vil man gerne at racen skal se lidt anderledes ud så må man ind og arbejde i racens specialklub :) og er man dybest set ligeglad med hvordan hunden ser ud og opfører sig, bare det er anderledes og salgsbart, så er det blandinger man skal have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...