Hop til indhold

Respektløse folk

biine
 Share

Recommended Posts

Nu hvór jeg har fået lille Aiyo (shih tzu hvalp), går det op for mig hvor respektløse folk egentligt er.

Fair nok at folk gerne vil hilse, meeen kunne de ikke lige spørge først ? Nej det lader det ikke til , de sætter sig bare ned og bliver små fornærmet når vi så vælger at krydse gaden for at blive fri for dem.

Aiyo må hjertens gerne hilse, men det kræver bare at folk lige når at få at vide at de ikke skal snakke emd hende når hun hopper op, hun skal heller ikke lære at man SKAL hilse på alt og alle på en gåtur.

Værst er det dog når de bare bukker sig ned og tager hende op :evil:, vil ikke have at folk løfter hende , har engang oplevet en dame der var lidt for hurtigt for mig begyndt at løfte hende men den lille vildbasse snoede sig ud af hendes arme og faldt ned :cry: heldigvis skete der ikke noget.

Så sent som idag oplevede jeg en der fiskede hende op, fik dog hurtigt fortalt at hun skulle ned og jeg synes det var meget respektløst at gøre sådan , fortalte hende om situationen hvor hun faldt ud af armene på en anden dame , og at jeg generelt ikke ville have at folk løfter hende , hun har fire ben der ikke bliver slidt op af at gå/stå selv.

Efter en lidt længer samtale hvor den her unge pige 15-16 år begyndte at forstå lidt og begyndte at slappe lidt af igen, gik jeg resolut hen og løftede hende og og rodede rundt i hendes hår alt i mens jeg fortalte Aiyo hvor sød en pige hun var :lol:

Tror nok hun fattede pointen *GG* meen pædagoisk korrekt var det bestemt ikke, men at det var grænseoverskridene fandt hun da ud af.

Skal lige sige at de små/skole børnene på vores vej efter hånden kender os så godt så deres standart kommentar er efterhånden må hundene hilse idag og har du godbidder med vi må give dem ?

En enkelt pige på 6-7 år har faktisk belært hendes mor om at selv om hundene er søde og ikke gør noget SKAL man spørge først, for så får man nemlig som regl lov til at snakke og man får ingen skæld ud :lol: for det kunne jo være jeg var ved at træne med hundene

Hvad gør i andre med små hunde ?

Hvilke metoder bruger i andre til at forhindre folk i at løfte hundene ?

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 60
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Små hunde indgyder absolut ingen respekt, folk gør ting, de aldrig ville gøre ved en fremmed stor hund. Jeg beskytter mine efter bedste evne, er helt ligeglad med om fremmede folk synes jeg er vanvittig, mænd kan man som regel bare sige arg-arg (som til en hund, der laver ulykker), så fatter de den, børn skal man se i øjnene og sige NEJ, ældre damer fatter absolut intet, så der skal man flygte, jeg har efterhånden en del erfaringer med alle slags mennesker :mrgreen:

Mine er heldigvis for hurtige, til at fremmede kan nå at løfte, en enkelt fik fat i Petrine engang, Petrine skreg sit dødsskrig og jeg fik også råbt lidt højt, men ellers får fremmede slet ikke lov at komme så tæt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

ældre damer fatter absolut intet, så der skal man flygte, jeg har efterhånden en del erfaringer med alle slags mennesker :mrgreen:

Vi ældre damer er simpelthen SÅ overbeviste om, at alle hund skal løftes op, og så bliver vi s'gu ærlig talt så taknemmelige, når vi så endelig møder en lille hund, som vi KAN løfte. Har du måske nogensinde prøvet at løfte en bullmastiff? Jeg SI'R dig....det er ingen nem opgave. Såååå - hit med Petrine.

Mine er heldigvis for hurtige, til at fremmede kan nå at løfte, en enkelt fik fat i Petrine engang, Petrine skreg sit dødsskrig og jeg fik også råbt lidt højt, men ellers får fremmede slet ikke lov at komme så tæt på.

:sjov::sjov::sjov:

Ejj undskyld, men det lød så skægt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Små hunde indgyder absolut ingen respekt, folk gør ting, de aldrig ville gøre ved en fremmed stor hund. Jeg beskytter mine efter bedste evne, er helt ligeglad med om fremmede folk synes jeg er vanvittig, mænd kan man som regel bare sige arg-arg (som til en hund, der laver ulykker), så fatter de den, børn skal man se i øjnene og sige NEJ, ældre damer fatter absolut intet, så der skal man flygte, jeg har efterhånden en del erfaringer med alle slags mennesker :mrgreen:

Børnene her omkring har jeg fået opdraget dengang jeg kun havde sally min golden retriver så de er ikke problemet :-) mænd har jeg ikke oplevet endnu kun hunkøns væsner .

Desværre vil Aiyo gerne snakke med alt og alle så hun flygter desværre ikke. Jeg flygter over på den anden side af gaden når jeg ser dem jeg ved der "løftedamer " de skal bare ikke i nærheden af min lille hund.

Håber bare nogen har et godt råd for træls er det godt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren

ØV....Nå, men selvfølgelig skal snuseren sættes i bås med HUNDE der har lavet ulykker! :fornaermet:

:hmm:Det ender vel med, at mænd må udstøde en form for DØDSSKRIG, i panik når man møder kvindfolk med hunde i snor! :drille:

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså helt sort snak - hvordan fanden kommer man i tanke om at gå hen og løfte en fremmed piges hund op?

Man løfter sgu da heller ikke en fremmed kvindes baby ud af barnevognen....

Min mor har jo fået den her lille franske bulldog, og sådan en inviterer i høj grad til at blive løftet på. Men hun har ikke oplevet noget i den retning, heller ikke selvom folk får lov at hilse på hende når de spør. Igen må der være forskel på hvor i landet man befinder sig..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Det er faktisk ikke kun jer med små hunde, det er SÅ tit jeg ud af øjenkrogen ser folk lige stryge en af mine over hovedet eller pelsen når de går forbi :vedikke::confused:

Børnene heromkring er heldigvis også begyndt at lære at man ikke bare må gå hen til fremmede hunde, og heller ikke gå helt hen og SÅ spørge. For så kan det jo ligesom være ligemeget...

Som sådan har jeg ikke noget i mod at folk hilser, tingen er bare at mine ikke forstår forskellen på folk der bare gør det og folk der ikke gider, så især Motor er begyndt meget bare at gå hen til fremmede. Sjovt nok kun dem som hader andres uopdragne kræ, suk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu hvór jeg har fået lille Aiyo (shih tzu hvalp), går det op for mig hvor respektløse folk egentligt er.

Fair nok at folk gerne vil hilse, meeen kunne de ikke lige spørge først ? Nej det lader det ikke til , de sætter sig bare ned og bliver små fornærmet når vi så vælger at krydse gaden for at blive fri for dem.

Aiyo må hjertens gerne hilse, men det kræver bare at folk lige når at få at vide at de ikke skal snakke emd hende når hun hopper op, hun skal heller ikke lære at man SKAL hilse på alt og alle på en gåtur.

Du må prøve at have lidt forståelse for, at din lille hvalp er så hjerteskærende bedårende, at de fleste mennesker smelter og bare MÅ sætte sig på hug og sige davs. Og glem heller ikke, at det er en god erfaring for en hvalp opdage, at verden faktisk er et rart sted, hvor folk er søde ved den.

Hvis det irriterer dig, at folk "ødelægger" din opdragelse, så brug dog i stedet de samme mennesker som figuranter. Bed dem om at rejse sig op, hvis hvalpen - meget naturligt - forsøger at kravle op på dem. Stik dem et par af dine egne godkendte små godbidder og bed dem om KUN at give hvalpen en enkelt ad gangen og KUN, når den IKKE hopper op.

I stedet for at græmme dig over dine medmenneskers "respektløse opførsel", så BRUG dem dog i en god sags tjeneste. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Med risiko for at lyde ulideligt selvglad, så er Petrine ret yndig at se på og ret 'taske-løfte'agtig, tror selv en lille bulldog ser mere macho selvstændig ud og det er nok.

Var til udstillingen i Ballerup - mens jeg ventede på min søster sad Zamzam i sin klapvogn / i bur, der var en stime af folk, der lige skulle befamle ham, i det sekund min søster kom og placerede sig med sin store hund ved siden af stoppede stimen, ikke en eneste vovede sig hen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er faktisk ikke kun jer med små hunde, det er SÅ tit jeg ud af øjenkrogen ser folk lige stryge en af mine over hovedet eller pelsen når de går forbi :vedikke::confused:

Det oplever jeg da stort set, hver eneste gang vi er i en større by. Personligt forstår jeg så ikke lige, at de tør, for hvem siger, at min hund synes om det? Men Sofus ser ud til at synes, at det er meget hyggeligt, selvom han ikke stopper for selv at hilse, så jeg er ligeglad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det problem oplever vi heldigvis sjældent - selvom Ayo kun vejer 2,7 kg og aldrig bliver større :hjerte: men vi går tur i skoven hver eneste dag - der møder vi ingen som vil løfte på hende.

Til gengæld har vi problemet i familien - min svoger og min kærestes nevø er meget slemme til at løfte på hende! Min svoger er 41 år gammel, og fejler noget mentalt - oveni det har han også AD/HD. Så det kan godt gøre det hele meget svære, da han tager tingene ekstremt personligt hvis man retter på ham. Men nogen gange bliver det simpelthen bare FOR meget - og så bliver jeg nødt til at åbne munden, selvom jeg godt ved det skaber dårlig stemning. Men Ayo skal bare ikke hænge på hans arm hele dagen bare fordi han synes hun er sød! Og så kan han bare slet ikke læse hendes signaler - Ayo kan have nogle meget voldsomme lege-lyde når manden og jeg leger med hende, det kan lyde som knurren, men der er altså stor forskel, hvis man kender hende godt. Disse lyde kan min svoger bare heller ikke skelne mellem - så det sker ofte at jeg er nødt til at hæve stemmen og bede ham sætte hende ned omgående fordi han altså overskrider hendes grænse temmelig meget! Som regel når jeg at få stoppet det inden han overskrider hendes grænse - men jeg har altså ikke et øje på dem konstant, og indimellem høre jeg det først når jeg høre hende knurre! Det skete dog mest i starten - der var jeg ikke lige klar over jeg skulle være SÅ obs på dem - men det er jeg nu, de er aldrig sammen uden opsyn. Selvom min svoger hele tiden spørger hvornår han må passe hende - men det må han altså ikke..

I sådanne situationer ville jeg ønske vi havde en stor hund - så var man ude over problemet med at folk gik og løftede på hende, for det pisser mig virkelig af :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Med risiko for at lyde ulideligt selvglad, så er Petrine ret yndig at se på og ret 'taske-løfte'agtig, tror selv en lille bulldog ser mere macho selvstændig ud og det er nok.

Var til udstillingen i Ballerup - mens jeg ventede på min søster sad Zamzam i sin klapvogn / i bur, der var en stime af folk, der lige skulle befamle ham, i det sekund min søster kom og placerede sig med sin store hund ved siden af stoppede stimen, ikke en eneste vovede sig hen.

Tro mig, der er intet macho selvstændighed over en fralle på 3-4 måneder ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Det oplever jeg da stort set, hver eneste gang vi er i en større by. Personligt forstår jeg så ikke lige, at de tør, for hvem siger, at min hund synes om det? Men Sofus ser ud til at synes, at det er meget hyggeligt, selvom han ikke stopper for selv at hilse, så jeg er ligeglad.

Jamen skrev jo også bare at det ikke kun var små hunde. Men nej, jeg forstår det heller ikke. Men som sagt, det er sådan set ikke det at folk gerne vil hilse, jeg vil bare virkelig gerne spørges først så jeg lige kan nå at klemme "værsgo" ind til mine, så jeg ikke skal høre på fnys og fornærmede kommentarer når vi efter 4 spontane hilsere, bliver overhalet af en som ikke gider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er skam ikke kun jer med små hunde, der har problemet. På en tur med Vinnie mødte jeg engang to piger på 6 - 7 år, der høfligt spurgte om de måtte hilse. Så vidt så godt - men da jeg sagde ja, svingede den ene sgu benet op og prøvede at komme op på ryggen af Vinnie :shock:

Selvfølgelig skal man hverken løfte eller ride på andre folks hunde, men jeg synes godt nok mange herinde er lige lovlig nærtagende. Hvis I ikke har større problemer her i livet end at fremmede synes jeres hunde er søde, så må i da have en paradisisk tilværelse :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er skam ikke kun jer med små hunde, der har problemet. På en tur med Vinnie mødte jeg engang to piger på 6 - 7 år, der høfligt spurgte om de måtte hilse. Så vidt så godt - men da jeg sagde ja, svingede den ene sgu benet op og prøvede at komme op på ryggen af Vinnie :shock:

Selvfølgelig skal man hverken løfte eller ride på andre folks hunde, men jeg synes godt nok mange herinde er lige lovlig nærtagende. Hvis I ikke har større problemer her i livet end at fremmede synes jeres hunde er søde, så må i da have en paradisisk tilværelse :lol:

Ah come on - blot fordi man synes det er pisseirriterende at folk tror hunde er allemandsret, så behøver ens liv jo ikke være nogen dans på roser. Fordi man synes én ting er irriterende, så behøver det jo ikke være det eneste problem man tumler med i hele sin hverdag, vel? ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

En forvokset schæfer = folk bevæger sig gerne over på det modsatte fortorv... problem solved :slem:

Kan nu godt forstå det er virkelig irriterende for jer - især den med bare at gå hen og løfte en andens hund? Hvem finder dog på det, udover Dina selvfølgelig(ps Zeus vil meget gerne løftes på hvis I to skal hilse på hinanden engang :vuf:).

Men synes ideen med at forsøge at bruge folk som figuranter er super... Synes nu jeg kun har oplevet høflige folk, også mens mine hunde har været hvalpe. Der er altid blevet spurgt først, kan ikke huske situationer hvor der bare er blevet gået hen til hvalpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jamen det kan godt være du har ret. Og det er ikke ment sarkastisk. Synes bare det er nederen at jeg står med lorten efterfølgende, måske burde jeg bare være ligeglad, men.. ja, ville gerne folk ikke blev mere irriterede over hunde her og der.

Link til indlæg
Del på andre sites

I ramme alvor stillede jeg mig engang op imellem en dame og Taiki, da hun ville nulre hans kinder, og sagde den der PSSSST lyd Cesar Milan siger, når han opdrager på hunde. Hun mente jeg var tosset og tog flugten, så metoden kan helt sikkert anbefales til mennesker!

Jeg er ret enig med damen. Hvad får dig til at tro at du kan tillade dig at opføre dig på den måde? Kunne et lidt mere høfligt "nej tak" ikke have gjort det?

Jeg tror igen det er en af den slags land/by ting. Hvor jeg bor er vi ældre damer som regel velkomne til at nusse hunde, og jeg er kun lykkelig når nogen vil nusse min.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes nu jeg kun har oplevet høflige folk, også mens mine hunde har været hvalpe. Der er altid blevet spurgt først, kan ikke huske situationer hvor der bare er blevet gået hen til hvalpen.

Det er også kun min erfaring. Folk er bare helt svimle, når de ser en hvalp. Men jeg har altså kun oplevet, at de satte sig på hug og pysse-nyssede. Det kunne mine hvalpe ritti ritti godt lide. Så kunne de nemlig uden større besvær hakke deres små hvalpetænder i tuden på folk.

Link til indlæg
Del på andre sites