Hop til indhold

Spørgsmål før anskaffelse


Gæst Kirsten68
 Share

Recommended Posts

Gæst Kirsten68

Hej

 

Hvordan finder man ud af om en hund har fx hoftedysplasi? Så vidt jeg ved er det noget med nogle bogstaver? Er der et sted man kan se om forældrehundene er testet og i så fald svaret? Eller må man bare stole på at opdrætter fortæller det rigtige?

 

Det er hunde med stamtavler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis forældrehundene er med DKK-stamtavle, kan man tjekke status for HD (hofteledsdysplasi) på Hundeweb (www.hundeweb.dk)

 

Det er dog ikke alle racer, hvor det kræves at de skal undersøges for HD før avl, men hvis opdrætteren siger at det er undersøgt, så kan man da ihvertfald se på Hundeweb om det er rigtigt og hvad resultatet var.

 

OBS. Man skal være medlem af DKK (Dansk Kennel Klub) for at kunne logge sig ind på Hundeweb, men hvis du ikke selv er medlem så prøv at spørge en ven eller kollega som er medlem om hjælp :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan se det på noget der hedder hundeweb

Desværre skal man være medem af DKK. Men hvis du fortæller forældres stambogsnummer, så er vi mange herinde, der kan tjekke for dig

 

Du skal aldrig stole på opdrætter, hvis du ikke kender personen.

 

A og B hofter er bedst. C skal man passe meget på med.

D og E har avlsforbud hos min race

 

Hvis racen har krav om albuer, er dette meget vigtigt også at tjekke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kirsten68

Mange tak for jeres respons. Hmmm det er da lidt dumt at man ikke kan tjekke forældrene til et kuld, før man tager kontakt til en opdrætter?

 

Er desværre ikke medlem af DKK eller kender nogen der er så mange tak for tilbuddet om at flere herinde vil tjekke det for mig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du informerer om racen og evt. kennel/avlsdyr vil der helt sikkert være nogle her inde der kan informere dig lidt grundigere.

Der er ret meget forskel på hvilken betydning forskellige hoftestatus har for forskellige racer, og så er der i øvrigt meget andet der for en del racer er vigtigere at vide noget om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også du skal kigge på HD indextallene for forældredyrene.De siger jo noget vedr . avlsdyrenes status hos nærmeste familie.Det bedste er højt tal over 100 , da hunderede er gennetsnitstallet for racens fotograferede hunde.

ja se det kræver jo at det er en race med index, det er langt fra alle som har det:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Mange tak for jeres respons. Hmmm det er da lidt dumt at man ikke kan tjekke forældrene til et kuld, før man tager kontakt til en opdrætter?

 

Er desværre ikke medlem af DKK eller kender nogen der er så mange tak for tilbuddet om at flere herinde vil tjekke det for mig :-)

 

Har opdrætter ikke nogle oplysninger på nettet om forældrene til hvalpene?

 

Mener da man sagtens kan søge hundene frem på navn, på hundeweb.... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan da godt tage kontakt til en opdrætter og bede om, at få oplysningerne. Hvis opdrætter bliver sur og fornærmet, er det alligevel ikke et sted du ønsker at købe en hund fra.

 

Hvis opdrætter i stedet virker indifferent eller ligefrem synes, at det vidner om ansvarlighed hos dig som køber, så tjek hundene og vær glad for, at du har fundet en opdrætter som lader til at have en faglig stolthed og tillid til, at vedkommendes hunde er fine og gode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...