Hop til indhold

Kan man lære en gammel hund at akivere sig selv?


JeanetteH
 Share

Recommended Posts

Næh men har noget gemt væk.

 

Det sjove er, at et pivdyr hun fik med, da jeg hentede hende for over 9 år siden, det kan for det meste få hende ud og løbe. Det er gemt væk, hun har det aldrig liggende til rådighed.

Er det det du bruger når i leger?, for så dur det ikke, det skal være helt nyt og spænende (det behøver ikke at være nyt, men bare længesiden det har været brugt).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 73
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Er det det du bruger når i leger?, for så dur det ikke, det skal være helt nyt og spænende (det behøver ikke at være nyt, men bare længesiden det har været brugt).

 

Det her tror jeg altså på er en gammel skrøne. Her i huset ligger alt legetøj tilgængeligt altid, inkl. de ting jeg bruger til at belønne med til træning. Det forringer ikke værdien overhovedet. Nyt legetøj er fedt, det er de begge enige om, men legetøj er først magisk når jeg er involveret... så kan alt dog være magisk... en gammel grydelap, en forsuttet bamse... you name it...

 

Nå, men tilbage til det jeg egentlig ville spørge om... Og Jeanette, dette er ikke for at fornærme dig men, kan DU finde ud af at lege? Et generelt problem jeg ofte ser hos mine kursister er, at de er enormt hæmmede, når de forsøger at lege med deres hunde som belønning... Man skal altså finde den der indre barnlige fryd frem, den hvor man kan skrige af glæde, bare over at løbe stærkt... Karla kan fx rigtigt godt lide, at jeg fortæller hende hvor stor og farlig og bidsk en kamphund hun er og fortæller hende, at den ting hun trækker i, nok er den flotteste old jeg nogensinde har set i mit liv! Hvem der dog bare havde så flot en bold osv osv... Altsammen med stor begejstring og max glæde... Jeg MENER det - i det øjeblik - at det vitterligt er den flotteste bold i verden og jeg ville ønske at jeg havde en magen til :lol:

 

Johna har brug for at vide, at hun er superhunden over dem alle, at hun er intet mindre end genial og kampstærk og lige om lidt, så bliver jeg nødt til at give slip, for ellers trækker hun jo min arm af agtigt! Og så elsker hun når man klapper i hænderne og råber hurra og beundrer hende, når hun vinder legetøjet og tager en sejrsrunde...

 

Så, tilbage til mit spørgsmål: Kan du finde ud af at lege? For hvis du ikke kan, så er det svært at lære det videre ;-) Især til en, der ikke umiddelbart forstår konceptet og ikke kan forstå en verbal forklaring af ideen!

Link til indlæg
Del på andre sites

(null)

 

Nej det kan jeg nok ikke. Ikke udendørs ihvertfald... Det er det der med at smide alle hæmninger over bord. Og spille klovn.. Det er latterligt, det ved jeg godt, men det er nok et af mine største problemer, at fjerne min beskyttelse/anonymitet/en uset i mængden. Herhjemme prøver jeg og kan bedre, da ingen kan se mig.

 

Har prøvet det der, med at lege farlig, det dur ikke, har prøvet at rose når hun leger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det kan jeg nok ikke. Ikke udendørs ihvertfald... Det er det der med at smide alle hæmninger over bord. Og spille klovn.. Det er latterligt, det ved jeg godt, men det er nok et af mine største problemer, at fjerne min beskyttelse/anonymitet/en uset i mængden. Herhjemme prøver jeg og kan bedre, da ingen kan se mig.

 

Har prøvet det der, med at lege farlig, det dur ikke, har prøvet at rose når hun leger.

 

Så må du jo gøre dte i etaper - ligesom man gør med hundene :lol: start med at smide hæmningerne hjemme i stuen, derefter i vante omgivelser og så efterhånden nå dertil hvor du kan skrige af glæde over en frossen and i Bilka - bare for at gøre det ;-) Og før du siger: "det kommer jeg aldrig til, det vil være for pinligt" så spørg lige dig selv hvem det er pinligt for? De mennesker der står omkring dig skal du næppe nogensinde se igen, og selv hvis du skulle støde på dem igen, hvad så? Du ødelægger næppe nogens dag ved at være entusiatisk og ellevild af begejstring over noget... og du ødelægger HELT SIKKERT ikke nogens liv ved det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom lige til at tænke på en af hendes yndlingsbeskæftigelser: søge

 

Så jeg har lige lavet et søg i lejligheden. Jeg gemmer små bidder tørret kød rundt omkring, mens Luna er sat af på badeværelset imens. Hun elsker det, og jeg elsker at se hende arbejde og halen logre. Og hov.. i dag sluttede det af med et kaninøre, muuuums

 

Nu er hun henne for at se om der er flere guffer i legetøjskassen:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom lige til at tænke på en af hendes yndlingsbeskæftigelser: søge

 

Så jeg har lige lavet et søg i lejligheden. Jeg gemmer små bidder tørret kød rundt omkring, mens Luna er sat af på badeværelset imens. Hun elsker det, og jeg elsker at se hende arbejde og halen logre. Og hov.. i dag sluttede det af med et kaninøre, muuuums

 

Nu er hun henne for at se om der er flere guffer i legetøjskassen:lol:

Hehe, man er vel en Labrador.

Skal du have prøvet min ide idag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, man er vel en Labrador.

Skal du have prøvet min ide idag?

 

Det kommer lidt an på vejret og så skal hun egentlig ikke have så meget mad. Jeg er nødt til at passe meget på vægten. Så nu må vi se

 

Vi har lige leget lidt kaste - bringe leg herinde. Har et par flettede fleecetov, hvor jeg kastede det ene og så hentede hun det et par gange. Og vi legede en anelse trækkeleg med det lange af dem, hvor hun får lov til at vinde. Og ja, så har hun jo fået fodersøg, så jeg er lige nødt til at passe lidt på med mad

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer lidt an på vejret og så skal hun egentlig ikke have så meget mad. Jeg er nødt til at passe meget på vægten. Så nu må vi se

 

Vi har lige leget lidt kaste - bringe leg herinde. Har et par flettede fleecetov, hvor jeg kastede det ene og så hentede hun det et par gange. Og vi legede en anelse trækkeleg med det lange af dem, hvor hun får lov til at vinde. Og ja, så har hun jo fået fodersøg, så jeg er lige nødt til at passe lidt på med mad

OK :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det kan jeg nok ikke. Ikke udendørs ihvertfald... Det er det der med at smide alle hæmninger over bord. Og spille klovn.. Det er latterligt, det ved jeg godt, men det er nok et af mine største problemer, at fjerne min beskyttelse/anonymitet/en uset i mængden. Herhjemme prøver jeg og kan bedre, da ingen kan se mig.

 

Har prøvet det der, med at lege farlig, det dur ikke, har prøvet at rose når hun leger.

 

Vi giver gerne et kursus. :mrgreen: Jeg er drøngod til klovn! :klovn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle

Bailey er jo også en gammeljas og når han er sådan er der sikkert en hun i løbetid, ellers får han besked på at ligge sig og den holder... Noget der også er et hit er træaktiveringsspil til hunde, dem er han MEGET glad for og bliver tit træt af dem, så sover han resten af dagen:banan: sikke smuk hund du har:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bailey er jo også en gammeljas og når han er sådan er der sikkert en hun i løbetid, ellers får han besked på at ligge sig og den holder... Noget der også er et hit er træaktiveringsspil til hunde, dem er han MEGET glad for og bliver tit træt af dem, så sover han resten af dagen:banan: sikke smuk hund du har:blink:

 

Ja Luna reagerer så ikke på tæver i løbetid, så det er det ikke:lol:

 

Vi har aktivitetsspil, det ene klarer hun på 0,5, det andet fatter hun slet ikke og prøver ikke engang længere. Det her er optaget 2. gang hun prøvede det:

 

 

 

Og tusind tak:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille video af Johna her til aften, som belønnes med en pelsdummy. Johna har som sagt været nøjagtig som Luna, givet slip med det samme jeg rørte legetøjet og nægtet at lege med mig... Her til aften bider hun mig faktisk i fingeren, fordi hun er så ivrig :klap:

 

[video=youtube_share;U2yge-ft8BQ]

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille video af Johna her til aften, som belønnes med en pelsdummy. Johna har som sagt været nøjagtig som Luna, givet slip med det samme jeg rørte legetøjet og nægtet at lege med mig... Her til aften bider hun mig faktisk i fingeren, fordi hun er så ivrig :klap:

 

[video=youtube_share;U2yge-ft8BQ]

 

Wow! Hvor er hun dygtig:lun:

 

Luna står og trækker (hvis hun gør det) bare sådan et stødt træk bagud, rusker jeg, slipper hun:lol:

 

Men vi prøver da lidt og det gjorde vi i dag. Hun hentede tov ude i gangen og kom ind med det, og skulle sidde på skødet af mig, mens jeg roste. Det gjorde vi et par gange og så fandt jeg det lidt længere tov og kastede det. Da hun kom retur, legede vi en smule trækkeleg, hvor hun får lov til at vinde, jeg holder knapt.

 

Jeg skal nok bare blive ved, hver dag.. og så bare få minutter hver gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er et par forslag mere til aktivitet... Læg godbidder ind i et viskestykke og lad hende finde dem, gør det sværer med tiden ved at ligge godbidderne ind i viskestykket og slå en knude og hun skal så løse gåden med at få dem ud, i starten er det jo løse knuder, så det er nemt at få ud:slem: eller også kan man ligge godbidder ude eller inde i forskellige højder, og så skalhun søge efter dem...:klap: Eller er det også forsøgt? Hé hé

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er et par forslag mere til aktivitet... Læg godbidder ind i et viskestykke og lad hende finde dem, gør det sværer med tiden ved at ligge godbidderne ind i viskestykket og slå en knude og hun skal så løse gåden med at få dem ud, i starten er det jo løse knuder, så det er nemt at få ud:slem: eller også kan man ligge godbidder ude eller inde i forskellige højder, og så skalhun søge efter dem...:klap: Eller er det også forsøgt? Hé hé

 

Gemmer man noget i et klæde, så ender det sådan her:engel:

 

070708_2553.jpg

 

Mit fodersøg herhjemme er netop at gemme guffer i forskellige højder og steder:5up:

 

Jeg tror lidt, at en af Jeanettes udfordringer er, at Luna kun gider lege med, når det handler om mad ;-) så det skulle hun gerne ud over...

 

Ja, det ville være rigtig godt at kunne slippe gufferne:-D Og at kunne lege

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der kun klovneoptræden tilbage, hun syntes du er røv kedelig lige nu...hé hé ej Jeanette du er bestemt ikke kedelig, lyder ikke sådan:blink: måske er hun bare for gammel til det vilde aktivitet, ved det ikke men lidt mere nus gør hende vel hårløs:sjov: hvad med andre hunde at lege med, det gør i nok i forvejen, men den er svær:hmm:Ang. Viskestykket, så er det helt normalt at det ser sådan ud, derfor et GAMMELT et...;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...