Hop til indhold

Kønsmoden/strejfen?


Gæst Sus&Siku
 Share

Recommended Posts

Gæst Sus&Siku

Ved I ca hvornår hanhunde bliver kønsmodne og evt begyndene strejfen efter tæver?

 

Det går egentlig rigtig fint her. Siku på snart 5 mdr går altid uden snor herhjemme, både på gårdspladsen og omme på de høstede marker. Synes dog hans tilkald er blevet dårligere, han kommer ikke hver gang mere, men holder istedet øje med mig og sørger for ikke komme længere væk end max 4-5 meter...

 

Nu har jeg flere naboer, som har jagthunde, som også render løse på deres gårde. Den nærmeste nabo ved markerne har 2 lab(hvor den ene er tæve).

 

Tænker lidt om jeg skal begynde, at forbedre mig på, at Siku kan finde på at strejfe? Indtil videre er han stadig bare en lille hvalp, letter ikke ben endnu osv. Men hvor gammel skal en hanhund være før de får disse lyster til at strejfe?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min voksne hanhund har aldrig haft lysten til at strejfe..

Han holder sig altid i nærheden,og er max ude af syne 3 min.

 

Min gamle tæve udnyttede enhver situation.

Hvis lågen i mine forældres baghave ikke var lukket, så forsvandt hun ½ timer i skoven, som de bor op af.

Mange rævelorte og en gennemløbende å var for store fristelser for hende

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Takker :-D

 

Jeg aner ikke om Siku overhovedet er interesseret i at strejfe, men det er godt at være forberedt på det ;-)

 

Jeg har hørt, at små hunde er tidligere ude end større racer. Om det har noget på sig, ved jeg ikke?!

 

Sælgeren anbefalede, at Siku blev kast. 5-6 mdr alderen -inden han lærte at lette ben samt strejfe.

Sælgeren forklarede det med, at Siku´s kropsbygning grundet blandingerne, kunne forvirre andre hunde. At han grov sagt ligner en foxterrier på steorider(lange tynde ben, stor brystkasse, stor hovede og ørene er næsten altid tilbagevendte)og det kunne give probl socialt med andre hunde...

 

Lige pt efter min egen vurdering, er Siku lige som han skal være :-D

Han er naturlig nysgerrig, moderat aktiv og meget kærlig over for fremmede folk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sælgeren forklarede det med, at Siku´s kropsbygning grundet blandingerne, kunne forvirre andre hunde. At han grov sagt ligner en foxterrier på steorider(lange tynde ben, stor brystkasse, stor hovede og ørene er næsten altid tilbagevendte)og det kunne give probl socialt med andre hunde...

 

Det er noget af det mest horrible vrøvl jeg nogensinde har hørt! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker :-D

 

Jeg aner ikke om Siku overhovedet er interesseret i at strejfe, men det er godt at være forberedt på det ;-)

 

Jeg har hørt, at små hunde er tidligere ude end større racer. Om det har noget på sig, ved jeg ikke?!

 

Sælgeren anbefalede, at Siku blev kast. 5-6 mdr alderen -inden han lærte at lette ben samt strejfe.

Sælgeren forklarede det med, at Siku´s kropsbygning grundet blandingerne, kunne forvirre andre hunde. At han grov sagt ligner en foxterrier på steorider(lange tynde ben, stor brystkasse, stor hovede og ørene er næsten altid tilbagevendte)og det kunne give probl socialt med andre hunde...

 

Lige pt efter min egen vurdering, er Siku lige som han skal være :-D

Han er naturlig nysgerrig, moderat aktiv og meget kærlig over for fremmede folk.

 

Jeg mener at have hørt at et hegn om haven kan stoppe den adfærd?

Men det er selvfølgelig hurtigere for en selv at sende hunden til dyrlægen, og afhængig af havens størrelse osse billigere end et hegn.

 

Helt ærligt, jeg er lidt rystet over denne sælger.... hvor dumme tror hun/han andre hunde er?

Og er man bekymret for forvirring, så er det næppe en løsning at kastrere hunden, så har man en hanhund der ikke lugter af hanhund. Jeg har hørt fra ejere af kastrater at det indimellem giver nogle uhensigtsmæssige situationer.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at have hørt at et hegn om haven kan stoppe den adfærd?

Men det er selvfølgelig hurtigere for en selv at sende hunden til dyrlægen, og afhængig af havens størrelse osse billigere end et hegn.

 

Helt ærligt, jeg er lidt rystet over denne sælger.... hvor dumme tror hun/han andre hunde er?

Og er man bekymret for forvirring, så er det næppe en løsning at kastrere hunden, så har man en hanhund der ikke lugter af hanhund. Jeg har hørt fra ejere af kastrater at det indimellem giver nogle uhensigtsmæssige situationer.

 

vi har et hegn men bor også inde i byen med mange nabohunde og en tæt, befærdet vej udenfor, så det har ikke kun noget at gøre med tæver, men jeg oplever ikke at han forsøger at grave sig ud eller hoppe over - nu er han 1 år men har heller ikke tendenser til at strejfe (smutte fra os når vi åbner døren osv) selv om han er utroligt dameinteresseret.

 

jeg vil give Hopsa ret i at kastrerede hanhunde giver grund til forvirring om kønnet - i hvert fald hos min hanhund - og efter at have læst andre diskussioner herinde om kastration eller ej ville jeg heller ikke vælge det uden at have overvejet det nøje

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes sjældent jeg har hørt om hunde der bliver forvirrede over andre hundes blandinger:lol: Hvordan skal en hund fx vide om en hund er en raceren corgie eller en labradorblanding med kommodeben:vedikke:

 

Min tidligere hund var ekstremt dameglad, men han kunne aldrig finde på at strejfe (efter damer). Han kom en enkelt gang i sine unge dage til at smutte efter en haremis. Det kostede 3 dage i koma..... Så hvis hunden strejfer, ville jeg da også klart foretrække et hegn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Rooooliiig nu ;-)

 

Indtil videre skal Siku ikke kastereres! Han viser absolut ingen tegn på dominans eller humpen.

 

Jeg har sat hegn op... Men nu sprugte jeg altså efter, hvornår jeg skulle begynde at passe på/forberede mig på at strejferiet begynder.

Siku har en større indhegnet løbegård(3 x 20 meter) og han bruger den, når min datter leger vildt ude i haven.

 

Jeg foretrækker, Siku skal kunne løbe frit, så længe han kommer på tilkald :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg ved ikke, hvad sælgeren mente med al det om Siku´s voksne kropsbygning. Det var vel, for at give mig et billede af, hvor han kommer til at se ud str. mæssigt. Sælgerne var ikke imod neutralisering, men de mente, at ude på landet, ville det blive aktuelt, da de fleste naboer har jagthunde(af begge køn). Og så forklarede de samtidt, at kropsbygningen kunne forvirre andre hunde...

 

Tja, nu ser jeg altså tiden an! Hvis Siku forsat er godmodig, nysgerrig, nem at gå ture med osv, så skal der ikke foretages noget.

Han viser ingen aggressivtet, humpen eller lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Fordi hundene render sammen ved løbetid eller under "jagt" af fx fasaner. Eller en kat...

 

Der har tidligere været et rend af enkelte af nabohundene, dette er dog stoppet nu. Der er vist kun een af nabogårdene, som ikke har hund, da har tilgængæld gårdkatte.

 

Jeg vil bare blive ked og frusteret, hvis Siku en dag rendte væk over markerne. Ville nu heller ikke blive ovenud glad for besøg af fremmede hunde ;-)

 

Ja hundeloven gælder over hele landet ;-)

 

Jeg forventer ikke, at Siku skal kastereres som han er pt. Det er slet ikke aktuelt.

Hvis det viser sig, at Siku bliver en strejfer eller jagter fasaner, hare osv, så må linen komme frem igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...