Hop til indhold

Hvordan og hvor meget svømmer jeres hunde?


Gæst snevinter
 Share

Recommended Posts

Gæst snevinter

Vinter er jo lab mix - og jeg har brugt det lidt, i de sidste par uger, at hun kommer ud at svømme 3-5 gange om ugen i 2-5 minutters varighed.

 

Hvilken tid på året synes i, at man bør stoppe? Jeg har spurgt min dyrlæge engang, som sagde, at det nok var bedst ikke at lade hunde svømme om vinteren. Vinter ville, hvis hun kunne. Jeg brugte det også engang, og Vinter fik det aldrig koldt. Nu tillader jeg det ikke mere om vinteren. Men jeg er ikke helt sikker på hvilken tid på året jeg skal stoppe.

 

En anden ting: Hvordan svømmer jeres hunde? Jeg har aldrig brugt det med, at Vinter skal hente noget i vandet. Hun har altid valgt selv at svømme. Når hun ser vand, vælger hun det normalt hvis det er ok med mig. Når hun svømmer, ser det ofte ud som om hun har et formål..nogle gange snuser hun. Er jeg skør ... eller jager hun mens hun svømmer? Hun ser meget afslappet ud...

 

Ofte tager hun korte ture (2-5 minutter) og kommer så ind igen, men hopper i flere gange. Nogle gange tager hun lange ture. Hun ser virkelig ud som om hun nyder/slapper af, når hun svømmer og kan blive ved i et godt stykke tid.

 

Ja, hvordan har jeres hunde det med at svømme, og hvordan gør i? Sætter i grænser for hvor ofte, hvor lang tid, og hvilken tid på året?

Redigeret af snevinter
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Engang da jeg spurgte min dyrlæge om vinterbadning svarede han at dette er ok, hvis hunden har pels forstås, men det er vigtigt at hunden efter badningen får gået en tur så den ikke bliver afkølet for hurtigt.

Det synes jeg lyder fornuftigt.

 

Min nuværende dyrlæge (Gudrun) siger at hunde ikke bør svømme længere end 5 - 10 minutter et par gange om ugen hvis de er friske.

Startsvømining bør vare 1 - 2 minutter et par gange om ugen. Ikke mere, for musklerne skal bygges op og det sker ikke gennem udmattelse.

 

Kiropraktoren anbefaler langt fra alle hunde at svømme. Hvis de skal kæmpe for at bære deres bagkrop, det ser man ved at de nærmest står lodret og mange gange plasker de meget med forbenene, så bør de ikke svømme.

Hunden skal ligge lige i vandet.

 

Nå, det var de andre...

 

Pelle må i princippet svømme når han selv vil - dog ikke når der ligger 10 meter råddent tang i vandkanten og det gør der ofte her i Faxe Ladeplads.

 

Jeg lokker ham ikke ud med bold eller andet, men når han er ude kan jeg finde på at kaste en sten til ham, han så dykker efter.

Men dette er få gange og kun sjældent jeg gør det.

 

For mig må han bade året rundt hvis han vil, han har dog ikke vist lyst til vinterbadning.

 

Han bestemmer stort set selv varigheden, men det meste af tiden svømmer han ikke, han "sopper" bare

Link til indlæg
Del på andre sites

Engang da jeg spurgte min dyrlæge om vinterbadning svarede han at dette er ok, hvis hunden har pels forstås, men det er vigtigt at hunden efter badningen får gået en tur så den ikke bliver afkølet for hurtigt.

Det synes jeg lyder fornuftigt.

 

Min nuværende dyrlæge (Gudrun) siger at hunde ikke bør svømme længere end 5 - 10 minutter et par gange om ugen hvis de er friske.

Startsvømining bør vare 1 - 2 minutter et par gange om ugen. Ikke mere, for musklerne skal bygges op og det sker ikke gennem udmattelse.

 

Kiropraktoren anbefaler langt fra alle hunde at svømme. Hvis de skal kæmpe for at bære deres bagkrop, det ser man ved at de nærmest står lodret og mange gange plasker de meget med forbenene, så bør de ikke svømme.

Hunden skal ligge lige i vandet.

 

Nå, det var de andre...

 

Pelle må i princippet svømme når han selv vil - dog ikke når der ligger 10 meter råddent tang i vandkanten og det gør der ofte her i Faxe Ladeplads.

 

Jeg lokker ham ikke ud med bold eller andet, men når han er ude kan jeg finde på at kaste en sten til ham, han så dykker efter.

Men dette er få gange og kun sjældent jeg gør det.

 

For mig må han bade året rundt hvis han vil, han har dog ikke vist lyst til vinterbadning.

 

Han bestemmer stort set selv varigheden, men det meste af tiden svømmer han ikke, han "sopper" bare

 

Det markerede: Sådan svømmer Rosie, hvis hun ikke har noget i munden....

 

De fleste griner lidt ad hende og kalder hende mærkelig, men hun har jo reelt aldrig kunne svømme selv - hun kan svømme og vil gerne, hvis hun har mig med til at holde i selen eller halsbåndet, men hvis hun skal selv, så plasker hun helt vildt med forbenene....

 

Jeg har henskrevet det lidt til usikkerhed grundet en dårlig oplevelse som lille (hun troede hun kunne gå på vandet - det kunne hun ikke og fik derved hovedet under vand=gik i panik), men når nu du nævner, at kiropraktoren ikke anbefaler det til sådanne svømmere.... Hænger det sammen med muskelfattighed i bagkroppen? Rosie er jo lidt muskelfattig i lænden og sidder aldrig ret længe ad gangen og vil helst ikke sidde ned (hun er skæv i det stykker, der sidder lige over haleroden=lænden?)

 

Og til Snevinter:

Mollie svømmer og hun svømmer på alle tider af døgnet og af året - hun er fuldstændig ustyrlig med vand i nærheden. Hun har endnu ikke til dato haft watertail eller andre reaktioner på det kolde vand om vinteren, men hun får altid dækken på i bilen, når hun har været i vandet om vinteren og hun står aldrig stille efter en svømmetur.

Længden på hendes svømmeturer afhænger af min tålmodighed - jeg har endnu ikke stået længe nok ved en sø eller stranden til, at hun er blevet træt af det....

 

Jessie er ikke helt fortrolig med vand endnu, men det kommer stille og roligt, så hun svømmer kun, hvis jeg kan gå med ud og jeg er, i modsætning til Mollie, IKKE vinterbader, så hendes svømning stopper, når vandet bliver for koldt til mig *GG*

 

Rosie bliver helst på land.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lige begyndt at svømme med Luna. Dog i svømmehal. Vi skal svømme 2-3 gange om ugen (3 i starten) og det er Charlotte Frigast (kiropraktor) der har sagt det.

 

Luna har noget stivhed i hele kroppen og vejer lidt for meget, så det er en kombibehandling:-) Plus at hun også får massage hos en massør. I denne uge svømmede vi mandag (25 minutter med små indlagte pauser - og der bliver svømmet til i 15-20 minutter, resten er legetid).

 

Ville hun svømme udendørs andet end de der småture ind og ud, så gjorde jeg det. Men vi har et problem med en "navlestreng" på 10 meter, og jeg går IKKE med ud i vandet:-) Så vi må betale os til det, surt, når man har en god strand og en sø..

 

Men Luna får lov til at svømme året rundt, hvis hun vil (medmindre det er på starten af en gåtur på et par timer i vintersæsonen - skal ikke risikere watertails..)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis de skal kæmpe for at bære deres bagkrop, det ser man ved at de nærmest står lodret og mange gange plasker de meget med forbenene, så bør de ikke svømme.

Hunden skal ligge lige i vandet.

 

Sådan gør Luna, når/hvis jeg står stille ved siden af karret. Men ellers ligger hun rigtig godt i vandet (vi havde instruktør på de første gange)

 

Han bestemmer stort set selv varigheden, men det meste af tiden svømmer han ikke, han "sopper" bare

 

Jeps det er også det Luna gør, når vi passerer søer eller går på stranden:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg svømmer med mine 1-2 gange om ugen i svømmehaller

 

jeg lader dem helst ikke svømme om vinteren andet end svømmehaller da koldt vand er skadeligt især for min ene hund som har slidgigt

 

jeg var til foredrag igår med en af danmarks førende dyrlæger indenfor knogle/ledproblemr hos hunde og der blev lagt meget vægt på at svømning er noget af det bedste for hunden

 

samt at holde den for tynd ligesom den amerikanske undersøgelse og mange flere viser at hunde som er for tynde undgår langt bedre problemer med smerter og knogleproblemer end overvægtige og endda normalvægtige gør det er fint hvis man kan se ribbenene på hundene siger dyrlægen samt alle undersøgelse især i voksealderen er det meget mere rigtigt at holde vores unghunde tynde og ranglede hvilket hjælper med ikke at udvikle HD samt AD og at det faktisk kun er 30 % avl som giver problemer resten er overfodring og miljø

svømning er noget af det bedste mottion du kan give din hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Oskar bader næsten daglig. Nogle gange svømmer han bare rundt og hygger sig med det, andre gange kaster jeg en pind eller andet ud i vandet som han så henter. Han bader hele året, men er det meget koldt eller blæsende så bliver han på land, men det er hans eget valg om han vil i vandet eller ej, jeg lokker ham aldrig til det. Det er nu hellere ikke nødvendig da han er en stor vandhund.

Jeg har godt set de hunde der nærmest ligger lodret i vandet og plasker med forbenene for at holde sig oppe. Oskar ligger vandret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det markerede: Sådan svømmer Rosie, hvis hun ikke har noget i munden....

 

De fleste griner lidt ad hende og kalder hende mærkelig, men hun har jo reelt aldrig kunne svømme selv - hun kan svømme og vil gerne, hvis hun har mig med til at holde i selen eller halsbåndet, men hvis hun skal selv, så plasker hun helt vildt med forbenene....

 

Jeg har henskrevet det lidt til usikkerhed grundet en dårlig oplevelse som lille (hun troede hun kunne gå på vandet - det kunne hun ikke og fik derved hovedet under vand=gik i panik), men når nu du nævner, at kiropraktoren ikke anbefaler det til sådanne svømmere.... Hænger det sammen med muskelfattighed i bagkroppen? Rosie er jo lidt muskelfattig i lænden og sidder aldrig ret længe ad gangen og vil helst ikke sidde ned (hun er skæv i det stykker, der sidder lige over haleroden=lænden?)

 

 

Ja det tror jeg.

Naturlivis spiller usikkerhed også ind og det minder mig om Lobo, min datters store lab. Han plaskede og panikkede faktisk i vandet. Han gik ud når min datter gik ud, men havde det tydeligvis skidt med det.

 

Han blev healet til at kunne lide vandet og være tryg i det.

 

Senere blev han så også behandlet af kiropraktor og han kom faktisk til at kunne ligge i vandet i stedet for at stå mere eller mindre lodret.

Hans problem var en meget svag bagpart pga. al for sen kirobehandling. Og så låste han i nakken.

 

Man kan vel godt forestille sig hvor hårdt det må være at svømme i den tilstand

Link til indlæg
Del på andre sites

svømning er noget af det bedste mottion du kan give din hund

 

 

Det tror jeg også.

 

Jeg mener så også at mange hundeejere lægger alt for hårdt ud, når de starter i f.eks. svømmehal.

Man betaler for ½ time og så skal man sør'me også have valuta for pengene.

 

Selvom svømning er mindre belastende for leddene så skal der stadigvæk arbejdes og jeg hører om mange som lader deres hunde starte med fuld tid.

 

Det ville vi aldrig gøre ved os selv eller hvis det f.eks. var løbetræning vi ville have hunden til at deltage i.

 

Det er som om nogle overser belastningen i svømning og bare tænker at svømning er sundt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Engang da jeg spurgte min dyrlæge om vinterbadning svarede han at dette er ok, hvis hunden har pels forstås, men det er vigtigt at hunden efter badningen får gået en tur så den ikke bliver afkølet for hurtigt.

Det synes jeg lyder fornuftigt.

 

Min nuværende dyrlæge (Gudrun) siger at hunde ikke bør svømme længere end 5 - 10 minutter et par gange om ugen hvis de er friske.

Startsvømining bør vare 1 - 2 minutter et par gange om ugen. Ikke mere, for musklerne skal bygges op og det sker ikke gennem udmattelse.

 

Kiropraktoren anbefaler langt fra alle hunde at svømme. Hvis de skal kæmpe for at bære deres bagkrop, det ser man ved at de nærmest står lodret og mange gange plasker de meget med forbenene, så bør de ikke svømme.

Hunden skal ligge lige i vandet.

 

Nå, det var de andre...

 

Pelle må i princippet svømme når han selv vil - dog ikke når der ligger 10 meter råddent tang i vandkanten og det gør der ofte her i Faxe Ladeplads.

 

Jeg lokker ham ikke ud med bold eller andet, men når han er ude kan jeg finde på at kaste en sten til ham, han så dykker efter.

Men dette er få gange og kun sjældent jeg gør det.

 

For mig må han bade året rundt hvis han vil, han har dog ikke vist lyst til vinterbadning.

 

Han bestemmer stort set selv varigheden, men det meste af tiden svømmer han ikke, han "sopper" bare

 

tak....nu er jeg da fristet til vinterbadning igen :cool:

 

Vinter er jo en blanding, så jeg har selv forsøgt at undersøge hendes underuld tilstand.

 

Når hun har svømmet, så 'åbner' jeg pelsen på et rigtigt vådt sted og mærker lidt efter. Hun virker fuldstændig tør - endda et godt stykke fra skind og ud i pelsen - måske endda en centimeter eller to, eventuelt mere.

 

Det er ret underligt, at se en drivvåd hund og så finde ud af at hun er så tør alligevel.

 

Vinter 'ligger' også i vandet. En gang var det meget tydeligt, at hun endda flyder ret godt, da hun engang lod sig flyde med strømmen ved et lille (mini) fossende 'vandfald' - hun lod sig bare flyde ind til bredden og havde fuldt overblik. Men hun er slankt bygget også.

 

Tak for information om hvor meget det er godt for hunde at svømme :5up: Hun bliver gået tør bagefter, nogle gange næsten tør, og så masseret lidt med håndklæde når vi kommer hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Det markerede: Sådan svømmer Rosie, hvis hun ikke har noget i munden....

 

De fleste griner lidt ad hende og kalder hende mærkelig, men hun har jo reelt aldrig kunne svømme selv - hun kan svømme og vil gerne, hvis hun har mig med til at holde i selen eller halsbåndet, men hvis hun skal selv, så plasker hun helt vildt med forbenene....

 

Jeg har henskrevet det lidt til usikkerhed grundet en dårlig oplevelse som lille (hun troede hun kunne gå på vandet - det kunne hun ikke og fik derved hovedet under vand=gik i panik), men når nu du nævner, at kiropraktoren ikke anbefaler det til sådanne svømmere.... Hænger det sammen med muskelfattighed i bagkroppen? Rosie er jo lidt muskelfattig i lænden og sidder aldrig ret længe ad gangen og vil helst ikke sidde ned (hun er skæv i det stykker, der sidder lige over haleroden=lænden?)

 

Og til Snevinter:

Mollie svømmer og hun svømmer på alle tider af døgnet og af året - hun er fuldstændig ustyrlig med vand i nærheden. Hun har endnu ikke til dato haft watertail eller andre reaktioner på det kolde vand om vinteren, men hun får altid dækken på i bilen, når hun har været i vandet om vinteren og hun står aldrig stille efter en svømmetur.

Længden på hendes svømmeturer afhænger af min tålmodighed - jeg har endnu ikke stået længe nok ved en sø eller stranden til, at hun er blevet træt af det....

 

Jessie er ikke helt fortrolig med vand endnu, men det kommer stille og roligt, så hun svømmer kun, hvis jeg kan gå med ud og jeg er, i modsætning til Mollie, IKKE vinterbader, så hendes svømning stopper, når vandet bliver for koldt til mig *GG*

 

Rosie bliver helst på land.

 

MVH

Wivian

 

Sikke nogle forskellige hunde :-)

 

Vinter har heller aldrig fået watertail, men jeg kender en som har en labrador der får det ved den mindste svømning. De gange hunden kommer ud at svømme, masserer han med det samme halen godt igennem bagefter....selvom der er nogle der undrer sig over det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg også.

 

Jeg mener så også at mange hundeejere lægger alt for hårdt ud, når de starter i f.eks. svømmehal.

Man betaler for ½ time og så skal man sør'me også have valuta for pengene.

 

Selvom svømning er mindre belastende for leddene så skal der stadigvæk arbejdes og jeg hører om mange som lader deres hunde starte med fuld tid.

 

Det ville vi aldrig gøre ved os selv eller hvis det f.eks. var løbetræning vi ville have hunden til at deltage i.

 

Det er som om nogle overser belastningen i svømning og bare tænker at svømning er sundt :-D

 

Super indlæg :5up:

 

Jeg betaler også for en halv time (det er normal procedure der hvor jeg svømmer) men mine hunde svømmer nok maks 15 min. af de 30 vi har, med indlagte pauser! Resten af tiden bruger jeg på at skylle dem inden de skal i vandet, og skylle evt. vaske efter de har været i vandet, og så skal der gøres "rent" i hallen efter brug (rense vandet for de værste hår, svappe gulvet og fjerne hår fra ristene og afløb)

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Jeg er lige begyndt at svømme med Luna. Dog i svømmehal. Vi skal svømme 2-3 gange om ugen (3 i starten) og det er Charlotte Frigast (kiropraktor) der har sagt det.

 

Luna har noget stivhed i hele kroppen og vejer lidt for meget, så det er en kombibehandling:-) Plus at hun også får massage hos en massør. I denne uge svømmede vi mandag (25 minutter med små indlagte pauser - og der bliver svømmet til i 15-20 minutter, resten er legetid).

 

Ville hun svømme udendørs andet end de der småture ind og ud, så gjorde jeg det. Men vi har et problem med en "navlestreng" på 10 meter, og jeg går IKKE med ud i vandet:-) Så vi må betale os til det, surt, når man har en god strand og en sø..

 

Men Luna får lov til at svømme året rundt, hvis hun vil (medmindre det er på starten af en gåtur på et par timer i vintersæsonen - skal ikke risikere watertails..)

 

Hvis bare min hund havde sådan en navlestreng....åhh, jeg er misundelig (..ok, den måtte gerne være 20-30 meter :mrgreen: )

 

Vinter svømmede engang omkring 2-300 meter ud, i januar måned, og tilbage igen, og lignede en der var parat til turen igen. Jeg var i mellemtiden nær død af skræk. Hun er en lys hund, men jeg kunne tilsidst kun se en lille sort prik (puha)..

 

Hendes indkald fra vand havde været 100% indtil da, men nu svømmer hun i lang snor (tvunget navlestreng) i det område. Det tør jeg ikke risikere igen.

 

Vil du bytte?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det tror jeg også.

 

Jeg mener så også at mange hundeejere lægger alt for hårdt ud, når de starter i f.eks. svømmehal.

Man betaler for ½ time og så skal man sør'me også have valuta for pengene.

 

Selvom svømning er mindre belastende for leddene så skal der stadigvæk arbejdes og jeg hører om mange som lader deres hunde starte med fuld tid.

 

Det ville vi aldrig gøre ved os selv eller hvis det f.eks. var løbetræning vi ville have hunden til at deltage i.

 

Det er som om nogle overser belastningen i svømning og bare tænker at svømning er sundt :-D

 

 

du har ret jeg tænker lidt sådan selv at skulle have valuta for pengene men det er mere fordi xaro er under genoptræning de svømmer ca 15 min hver

xaro får dog bundet noget i vesten til ekstra modstand:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Forresten....skyller i jeres hunde når de har svømmet - det gør jeg ikke ret tit - men burde man det? Jeg spørger mest, fordi det ofte er saltvand som Vinter hopper i...

 

 

 

nej jeg skyller dem ikke ved havet men i svømmehallen gør jeg :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke nogle forskellige hunde :-)

 

Vinter har heller aldrig fået watertail, men jeg kender en som har en labrador der får det ved den mindste svømning. De gange hunden kommer ud at svømme, masserer han med det samme halen godt igennem bagefter....selvom der er nogle der undrer sig over det :-)

 

Det er faktisk lårene som skal have en omgang også.

Ifølge kirodamen så opstår watertail pga overbelatsning (samt kulde/væde) i gluteus maximus som for en stor del styrer halebevægelserne.

GM sidder på siden af låret og opefter mod hoftehjørnet

Link til indlæg
Del på andre sites

du har ret jeg tænker lidt sådan selv at skulle have valuta for pengene men det er mere fordi xaro er under genoptræning de svømmer ca 15 min hver

xaro får dog bundet noget i vesten til ekstra modstand:5up:

 

God bedring til ham :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten....skyller i jeres hunde når de har svømmet - det gør jeg ikke ret tit - men burde man det? Jeg spørger mest, fordi det ofte er saltvand som Vinter hopper i...

 

Jeg gør det ikke, men der var en gang hvor jeg bagefter indså at det skulle jeg have gjort. Pelsen var fedtet

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bor jeg (forholdsvis) tæt på både hav og sø og har da også tænkt mig, at Liva skal have mulighed for at komme ud og svømme en gang i mellem.

 

Er der noget, jeg specielt skal være opmærksom på, når hun ikke er ældre (15 uger)?

 

Vi har været ved søen et par gange og kastet (meget) lidt med pind. Hun har det fint med at løbe et par skridt ud og hente pinden - længere kaster jeg den ikke. Forleden fik hun øje på en gren ca. 1½ gang hendes egen længde, som hun svømmede (den lå et stykke ude) ud efter og hentede ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...