Hop til indhold

Samojedblanding eller dansk spidsblanding


Gæst Tullesen
 Share

Recommended Posts

Gæst Tullesen

Hej hundeforum:)

 

Er der mon nogen af jer der ved hvor jeg kan finde en samojed eller dansk spidsblanding? Er der måske nogen af jer der har eller snart får hvalpe?

 

Jeg vil gerne have en hvalp til efterårsferien, for så har jeg en uges ferie så hvalpen kan lære at være alene hjemme.

 

Den skal helst ikke være for dyr! Og helst en blanding så jeg undgår alle de sygdomme og indavl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke da noget pjat med at undgå sygdomme når det er en blanding, det er overhovedet ingen garanti.

Du er derimod sikret bedre med en tavlehund mht til visse sygdomme og indavl, for du kan se indavlskoefficienten og se hoftestatus og øjenlysning på samojederne.

 

Min har en indavlskoeficient på 0,00% og har aldrig været ved dyrlægen udover når han skulle vaccineres. Sååå..

Jeg ville kigge her:

 

KLUBBEN :: Samojed

 

Og så lige en sidste ting, hvorfor samojed eller dansk spids? Håber du har sat dig ind i racen og ikke vælger for udseende. Held og lykke med jagten.

En renavlet samojedhvalp koster forresten ca 7000-8500 kr. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Øh.

 

Du kan ikke gardere dig mod sygdomme ved at købe en blanding!!

 

Og hvis du skal have en samojede, så er det pisse skide vigtigt at forældrene har fået røntgenlyst hofterne, racen døjer meget med HD, inklusiv dem uden tavler. Min første samojede blev aflivet i en sølle alder af 5 måneder fordi hans hofter var så smadrede.

En samojede koster 8-9000kr. Det er ikke dyrt. Man kan jo spare op..

 

Og er det virkelig det samme for dig, om du får en samojede eller en dansk spids??? Det er ikke den samme type hund. På ingen måde.

 

Venligst, tag det nu lige bare en anelse alvorligt. Se på dba hvor mange omplaceringer der er, størstedelen pga at folk ikke har sat sig ind i hvad det er for en slags hund de får, så når den nærmer sig teenagealderen, så bliver den pisse irriterende og alt for aktiv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tullesen

Jeg synes bare at de er rigtig flotte. Og som du selv skriver i den anden tråd, er alle hunde i en race jo ikke ens.

 

Så jeg må selvfølgelig bare lære hvalpen at passe ind i mit og Basses liv.

 

Basse er rigtig sød med alle hunde både store og små, ogh han har aldrig haft problemer med at omgås hvalpe. Basse er jo heller aldrig syg, og han har ihvertfald ingen stamtavle:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad for ALT i verden være med at få en samojed fordi du synes den er flot... Du skal have noget at tilbyde den. Det er ikke bare en daske rundt hund som kan tages med 20 min rundt om de nærmeste villaer..

 

Læs om racen inden du beslutter dig.

Og som Buddha siger, så er en dansk spids og samojed milevidt forskellige hunde.. Så det er ikke bare hip som hap..

 

Koldt vand i blodet og vent på den rette type hund (hvad end det er en af disse eller noget helt andet)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bare at de er rigtig flotte. Og som du selv skriver i den anden tråd, er alle hunde i en race jo ikke ens.

 

Så jeg må selvfølgelig bare lære hvalpen at passe ind i mit og Basses liv.

 

Men... nu skal man jo ikke bare vælge hund efter udseendet. Hvis jeg selv skulle gøre det, ville jeg have en husky, og den ville på ingen måde passe ind i mit liv eller trives med det, jeg kan tilbyde den. ;-) Selvfølgelig kan man et stykke hen ad vejen forme sin hund, men det er imo naivt at se stort på de egenskaber og det aktivitetsniveau og temperament, der ligger til racen. Mange, mange, mange hunde bliver omplaceret, fordi ejerene ikke formåede at opfylde deres behov, og de derfor bliver understimulerede pestilenser. Man kan ikke bare tilpasse en hvilken som helst race til sin livsstil. Hvis racen kræver mere, end man kan tilbyde den, ender det til frustration for både hund og ejer.

 

Og at satse på, at man selv får lige præcis et af de eksemplarer af racen, der ikke følger racestandarden, det er godt nok noget af et sats.

 

Basse er rigtig sød med alle hunde både store og små, ogh han har aldrig haft problemer med at omgås hvalpe. Basse er jo heller aldrig syg, og han har ihvertfald ingen stamtavle:)

 

Masser af hunde med stamtavle er heller aldrig syge, og masser af blandingshunde er ofte syge. Og omvendt. Man kan ikke sætte det sådan op, at stamtavlehunde oftere er syge end blandingshunde. Fordelen ved en tavlehund er, at forældrehundene og linjerne bag typisk er undersøgt for de arvelige sygdomme, der ligger i racen. Jeg har selv en blandingshund, så det er ikke fordi, jeg synes, at tavlehunde er det eneste, der dur. Jeg mener bare ikke, at argumentet med sygdom holder. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Jeg synes bare at de er rigtig flotte. Og som du selv skriver i den anden tråd, er alle hunde i en race jo ikke ens.

 

Så jeg må selvfølgelig bare lære hvalpen at passe ind i mit og Basses liv.

 

Basse er rigtig sød med alle hunde både store og små, ogh han har aldrig haft problemer med at omgås hvalpe. Basse er jo heller aldrig syg, og han har ihvertfald ingen stamtavle:)

 

Flot er altså ikke godt nok udgangspunkt til at købe en slædehund.

 

Jeg skrev at du ikke kan forvente en hund som kan gå løs på stranden, som gider AG, som gider hygge på sofaen og så videre og så videre - så kan det være man er heldig at få en som gider det ene eller måske det andet, men det er og bliver en spidshund og de er altså ikke kendte for at være verdens største pleasere eller være bange for at klare sig selv.

 

Og de kræver motion når vejret er køligt nok. Rigtig motion hvor man løber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes også en samojede er flot, specielt når den har spist en sofa.

 

- Nej Mester Jakob, DU SKAL IKKE KØBE HUND FORDI DEN ER FLOT.

Man køber tøj og sko fordi det er flot.

 

Hvad har du at tilbyde en hund?

 

- Synes satme det er åndssvagt.

 

Ps. En samojede er ikke billig. Men hvis du kigger på et loppemarked kan du vel finde en samojedebamse til en 10'er. og den gøer heller ikke.

 

Punktum

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes også en samojede er flot, specielt når den har spist en sofa.

 

- Nej Mester Jakob, DU SKAL IKKE KØBE HUND FORDI DEN ER FLOT.

Man køber tøj og sko fordi det er flot.

 

Hvad har du at tilbyde en hund?

 

- Synes satme det er åndssvagt.

 

Ps. En samojede er ikke billig. Men hvis du kigger på et loppemarked kan du vel finde en samojedebamse til en 10'er. og den gøer heller ikke.

 

Punktum

 

Skal vi nu ikke tage at tale pænt? :-) Forstår godt, hvor du kommer fra, men det er bare ikke særlig konstruktivt at skrive til folk, at de skal købe en bamse i stedet for en hund, og at de er åndssvage. Det får bare folk til at blive sure og gå i forsvarsposition - det får dem i hvert fald ikke til at lytte til dig. Og så giver det sådan en dårlig stemning, synes jeg, der bliver altså lidt for ofte skrevet lidt halvgrimt herinde for tiden, synes jeg. :genert: Igen, jeg kan jo sagtens følge dig, men man kan altså sagtens formulere ens holdning på en pæn måde, men så det stadig fremgår, hvad man mener - og så er du måske oven i købet heldig, at modtageren rent faktisk tager noget af det til sig, hvorimod et indlæg som ovenstående gør, at du får luft for dine frustrationer og intet andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes også en samojede er flot, specielt når den har spist en sofa.

 

- Nej Mester Jakob, DU SKAL IKKE KØBE HUND FORDI DEN ER FLOT.

Man køber tøj og sko fordi det er flot.

 

Hvad har du at tilbyde en hund?

 

- Synes satme det er åndssvagt.

 

Ps. En samojede er ikke billig. Men hvis du kigger på et loppemarked kan du vel finde en samojedebamse til en 10'er. og den gøer heller ikke.

 

Punktum

 

F.eks. kunne du uddybe din oplevelse med en understimuleret samojede, og hvor mange sofaer det kostede jer. Og Luxen fik da vist dengang mere end 2x30 minutters tur om dagen. Og samtidig kan du fortælle om, hvad han får af aktivering nu, og hvordan han er at leve sammen med (f.eks. sådan noget som gøen, som man jo også liiiige skal overveje, hvis man vil købe en samojede ;-)).

Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry Sonja..

 

- Da Lux var hvalp fik han 3-4 ture om dagen.

Han legede med de andre hunde i kvarteret og badede i søen som lå lige udenforan vores lejlighed.

(Ved ikke hvor mange timer vi gik om dagen.)

 

Men, når Lux var alene hjemme, synes han at det var en fest at æde sofaer. (Vi har mistet to, samt en fjernbetjening, en telefon, div. papire, sokker, dørkam, og legetøj)

Vi endte med at få gitter op, og det fungerede fint.

 

Luxen har et minus med at han gør, ikke kun 10 min om dagen.

Men måske 2 timer om dagen, og det er altså ret irriterende :genert: .

Folk der siger det bare kan trænes væk, må da gerne øve sig på Lux. For jeg synes efterhånden at jeg har prøvet en del uden hjælp

(Og yes, selv efter 1½ time hundeleg i skov og vand igår, slutter han dagen af med gøeri i haven eller indedøre).

 

- Så hvis du har let til hovedpine så kan jeg ikke anbefale hunden.

 

Og som jeg skrev tidligere, så skal man ikke købe en hund fordi den er flot (det var dte jeg synes var åndssvagt).

 

Sæt dig ind i racen, google den.

 

Og tænk på: Hvad kan du tilbyde hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry Sonja..

 

- Da Lux var hvalp fik han 3-4 ture om dagen.

Han legede med de andre hunde i kvarteret og badede i søen som lå lige udenforan vores lejlighed.

(Ved ikke hvor mange timer vi gik om dagen.)

 

Men, når Lux var alene hjemme, synes han at det var en fest at æde sofaer. (Vi har mistet to, samt en fjernbetjening, en telefon, div. papire, sokker, dørkam, og legetøj)

Vi endte med at få gitter op, og det fungerede fint.

 

Luxen har et minus med at han gør, ikke kun 10 min om dagen.

Men måske 2 timer om dagen, og det er altså ret irriterende :genert: .

Folk der siger det bare kan trænes væk, må da gerne øve sig på Lux. For jeg synes efterhånden at jeg har prøvet en del uden hjælp

(Og yes, selv efter 1½ time hundeleg i skov og vand igår, slutter han dagen af med gøeri i haven eller indedøre).

 

- Så hvis du har let til hovedpine så kan jeg ikke anbefale hunden.

 

Og som jeg skrev tidligere, så skal man ikke købe en hund fordi den er flot (det var dte jeg synes var åndssvagt).

 

Sæt dig ind i racen, google den.

 

Og tænk på: Hvad kan du tilbyde hunden.

 

:kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til trådstarter.

Du må erkende, at det er hvad du kan tilbyde hunden, der bør bestemme , hvilken type der dur til dig og ikke hundens udseende. Forskellige hunde har forskellig behov som skal opfyldes , før man kan leve i hyggelig samtrægtighed og få en hjund i balance.

Selv min 12 årige cockerpige ville blive en problemhund med 2 x 30 min pr dag + have.Og mange hunde bliver gak gak af boldspil, så det dur kun for de få, og ofte ikke til jagthunde. Det er en jagtleg og de kan have svært ved at stoppe den leg. Så drop jagthunde og motionskrævende løbehunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...