Hop til indhold

Når det er tid til at finde en ny race..


Claudia2500
 Share

Recommended Posts

Bassils bedsteste legeveninde er en boxer - for s....! hun kan sprinte! - når Bassil så bliver for stor og tung smider han sig ned og hun hooooopppper rundt på ham og de ææææælsker det.. :lun:

 

Hun kan ellers godt være en KÆLLING hvis der er en pind eller andet i spil, men aldrig når det er Bassil - han kan tage fat i den anden ende af pinden, stjæle den osv. uden problemer..

 

De har kendt hinanden siden Sille var lille (Boxeren hedder Sille)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 65
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ved ikke rigtigt, om jeg er enig med jer i, at en gennemsnitlig Labrador er til brydekampe. Set bort fra min egen (som vist falder en smule uden for kategori), så oplever jeg, at Labrador-leg mere er tumlen end brydekampe. Har et begrænset kendskab til Boxere, men har mødt et par stykker, og de har været noget voldsommere i deres leg end de Labber, jeg kender. Altså ikke som i "ukontrolleret" men mere muskelbaserede bevægelser og anderledes markeringer (giver det mening?).

 

Jeg ville nok være bekymret for, om der ville opstå problemer med kommunikationen, og om Inca ville komme til at overskride en Labs grænser.. :vedikke:

 

Vi kommer nogenlunde de samme steder og har vist også hunde der ser verden på nogenlunde samme måde,.... måske derfor at vi oplever tingene nogenlunde ens. :5up:

 

 

Men så er der jo også lige det aspekt, at jagthunde faktisk godt kan lege tummelleg med hunde de kender godt, og det vil jo blive sådan en situation TS skal se ud fra. Men nej, en lab (især tæve) synes jeg ikke vil være et optimalt valg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kommer nogenlunde de samme steder og har vist også hunde der ser verden på nogenlunde samme måde,.... måske derfor at vi oplever tingene nogenlunde ens. :5up:

 

 

Men så er der jo også lige det aspekt, at jagthunde faktisk godt kan lege tummelleg med hunde de kender godt, og det vil jo blive sådan en situation TS skal se ud fra. Men nej, en lab (især tæve) synes jeg ikke vil være et optimalt valg.

 

Det har du måske en god pointe i. :-D

 

Og helt sikkert gør det en forskel, når hundene har kendt hinanden siden (den enes) hvalpetid. Audrey kan også godt lege tumleleg med sine barndomsvenner og enkelte nye, faste kammerater. Og der er da også nogle gange en Lab eller Golden, som er for voldsom for hende, men jeg er ret sikker på, at Audrey er en usædvanligt sart retriever, og prøver derfor ikke at vurdere ud fra hendes grænser.

 

Og stadig; min erfaring er ikke, at de fleste Labradors er til brydekampe. Sådan på Boxer-niveau. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle de gode meninger/oplevelser i kommer med i tråden :-D Det er jo en beslutning som tager tid, og mange overvejelser at tage.

 

Én ting er jeg/vi dog rimelig sikre på, og det er at det skal være en hanhund. Jeg ved hvor stride tæver kan være mod hinanden, og jeg vil selvfølgelig også gerne "afprøve" hvordan det er at have en hanhund.

 

 

Jeg er bare blevet så usikker nu omkring labben. Og også omkring boxeren, for jeg ved at Inca ikke gider løbe alt for meget, og da slet ikke når hun er blevet et par år gammel og endnu mere doven end hun er nu ^^

 

Hmm... Må ud og møde flere forskellige labber og boxere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle de gode meninger/oplevelser i kommer med i tråden :-D Det er jo en beslutning som tager tid, og mange overvejelser at tage.

 

Én ting er jeg/vi dog rimelig sikre på, og det er at det skal være en hanhund. Jeg ved hvor stride tæver kan være mod hinanden, og jeg vil selvfølgelig også gerne "afprøve" hvordan det er at have en hanhund.

 

 

Jeg er bare blevet så usikker nu omkring labben. Og også omkring boxeren, for jeg ved at Inca ikke gider løbe alt for meget, og da slet ikke når hun er blevet et par år gammel og endnu mere doven end hun er nu ^^

 

Hmm... Må ud og møde flere forskellige labber og boxere.

 

Du skal ikke lade dig skræmme helt væk fra en Labrador, bare fordi vi er et par stykker, som ikke genkender "brydelysten" i racen. Det er bare det, jeg oplever, men andre har tydeligvis andre erfaringer. Og jeg tror altså heller ikke, at du behøver at finde en hund, som har præcis det samme legemønster som Inca. Det ville måske være ok med en hund, som ikke er lige så vild, hvis den kan finde ud af at sige det på en fair måde, og hvis Inca så kan forstå det. Jeg tror også, at hunde lærer enormt meget af dem, de leger med, så en ny hund I har fra hvalp, vil sandsynligvis kopiere Incas legestil til en vis grad.

 

Hvorfor vil I egentlig ikke have en tæve mere? :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg vil ikke sige at labben bryder på samme måde som Inca. Det er mere tumle/bide i ører/ben/kinder-leg, og det elsker Inca også :-) Men jeg tror også at den fremtidige hvalp vil kopiere Inca's måde at lege på, men jeg håber også på at den vil kunne gøre Inca mere rolig når hun leger, for ligenu kan hun godt blive lidt for overgearet (men det er er selvfølgelig også fordi hun stadig er hvalp :blink:)

 

Jeg synes bare Inca leger bedre med hanner, de er ikke ligeså forsigtige som de fleste tæver, og de eneste hunde som Inca har været alvorligt oppe at toppes med, har været tæver. Så sent som i går legede hun med en stor riezenschnauzer-tæve som hun har leget med før. De er nogenlunde samme alder og har begge lige været i deres første løbetid, og det gik også helt fint i starten, men lige pludselig gik det bare fra leg til rigtig slåskamp og jeg måtte lige råbe højt for at få dem til at stoppe. Ved ikke om det ville være det samme hvis Inca og den anden hund har kendt hinanden siden den nye var hvalp :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en veninde der er på sin 3. bullmastiff og når sådan en fætter først er voksen skal der ikke meget til før det ender med ballade. De tåler ikke provokation særlig godt, så måske er din hund bare ved at være voksen. Ville nok heller aldrig vælge en hund nr. 2 af samme køn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg du har helt ret i :-) Hun kan godt blive provokeret når hun ikke får sin vilje, men der har nu kun været rigtig ballade 2-3 gange i hele hendes levetid, men jeg er obs på at stoppe legen når det bliver for meget ^^

 

Jeg synes også at man ofte hører negative ting, særligt hvis det er 2 tæver sammen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaa nogle gange kan det nok godt lade sig gøre.. Men som Ascha siger, så har min race let ved at blive provokeret, og hvis 2 tæver først slås for alvor, så er det "til døden", som man plejer at sige :-) Desuden tror jeg bare det ville være en mere harmonisk flok, og Inca skal alligevel steriliseres om under 1 år, så der bliver ingen problemer med at skulle holde dem adskilt osv.. Nu er Inca godtnok ikke den dominerende type, men det kan hun jo nå at blive endnu :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
TS er inde på, at hun gerne vil undgå de der: "jamen er den ikke forbudt" og "nej jeg skal ikke hilse, den er farlig", så tror jeg ikke, det er den rette vej.

 

 

Det er boxeren vel heller ikke så...;-)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige præcis Missing :-) Ligenu forveksler mange også Inca med en boxer, og så er de ikke bange, MEN når jeg så siger at hun ikke er en boxer så skal de pludselig videre... Så folk har ikke den der "frygt" over for boxere på samme måde som amstaff osv.. Synes også der er ret stor forskel på udseendet, selvom boxeren også er en muskuløs hund, så har den jo en meget dyb brystkasse og en ellers ret slank krop, hvor amstaff's, SBT osv. er mere robuste :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke så meget til bullmastiffen, så aner ikke om mit forslag passer til den, men jeg kan foreslå en collie, der både findes i en langhåret og en korthåret udgave. Den passer ihvertilfælde til de kriterier du stiller op

Hvis du overvejer collie, så køb hos kenneler der har nogle mentalt stærke hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er lidt individuelt hvordan collien leger, det kommer nok også an på, hvad den lige vænnes til. Mine elsker at løbe og gerne efter en bold, men nogle collier gider slet ikke apportleg. Collien er jo en hyrdehund og har været vant til at samarbejde både med andre hunde og med hyrden, og de egenskaber har den faktisk endnu - altså evnen til samarbejde, derfor kan collien som regel også med andre hunde. Men selvfølgelig kan der opstå problemer imellemeks to hanhunde.

Jeg har tre collier der kan lege med andre hunde, men de siger klart fra, hvis de udsættes for noget de ikke kan lide, eks nærgående hanhunde - alle formår at sætte en grænse, og det ser jeg som noget positivt.

Ellers er collien glad for indlæring, eks agility, lydighed og rally er dicipliner de elsker og som de er gode til - de er meget nemt trænbare fordi de som tidligere skrevet er vant til samarbejde med hyrden - de er faktis kpleasende i de fleste situationer, så det er en nem hund at opdræge.

 

Mine hundes bedste ven var en rottweiler, der nu desværre er aflivet pga HD. Selvom collien og rottweileren ligger langt fra hinanden temperementmæssigt, ja så fungerede de godt sammen. Faktisk var det min Fie der var bestemte og rottweileren der adløs ordre.

 

En collie må ikek være sky, men den må gerne være lidt reserveret. det hænger igen sammen med dens stærke bånd til hyrden. Collien elsker sin familie, og kan godt virke ret ligeglad med andre, men det er ikek det samme som at den er sky elelr nervøs, for det må den ikke være - den kan som regel bare bedst lide sin egen familie. Når vi går tur vil mine tre meget gerne hilse på andre hunde og mennesker, men de snuser lige lidt og så går vi vidre, de har opmærksomheden på ejeren, men skal da lige tjekke andre ud.

 

Her er hvad FCI standarden skriver om collien temperement:

Temperament:

Venlig natur uden spor af nervøsitet eller aggressivitet. En storartet familiehund, venlig, glad og aktiv, god sammen med børn og andre hunde.

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er bare blevet så usikker nu omkring labben. Og også omkring boxeren, for jeg ved at Inca ikke gider løbe alt for meget, og da slet ikke når hun er blevet et par år gammel og endnu mere doven end hun er nu ^^

 

Hvis det bliver en boxer skal den helt klart have noget motion 'on the side' ;-) Altså udover hvad bullmastiffen får.

 

Jeg tror også, at hunde lærer enormt meget af dem, de leger med, så en ny hund I har fra hvalp, vil sandsynligvis kopiere Incas legestil til en vis grad.

 

Der siger min erfaring desværre lidt det modsatte. Sputnik og Chino kan godt lide at spæne rundt efter hinanden (altså løbelege), men når det kommer til bokse-bryde-lege med god lyd på så kan Sputnik ikke rigtig være med på 'boxerstilen'. Vi er nødt til at være lige ved siden af og støtte ham for at han tør lege med Chino på den måde.

 

Det er boxeren vel heller ikke så...;-)...

 

Ork jo - jeg møder utallige brede smil og 'nææ, en boxer' på min vej. Jeg har ikke en eneste gang været ude for at folk forvekslede ham med en kamphund. Det er godt nok noget andet end dengang jeg havde ambull :lol:

Min indtryk er at boxeren (endnu) har et ret godt ry. Men det kan selvfølgelig ødelægges hvis tilpas mange kedelige typer kaster sig over den som alternativ til de forbudte racer :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er lidt individuelt hvordan collien leger, det kommer nok også an på, hvad den lige vænnes til. Mine elsker at løbe og gerne efter en bold, men nogle collier gider slet ikke apportleg. Collien er jo en hyrdehund og har været vant til at samarbejde både med andre hunde og med hyrden, og de egenskaber har den faktisk endnu - altså evnen til samarbejde, derfor kan collien som regel også med andre hunde. Men selvfølgelig kan der opstå problemer imellemeks to hanhunde.

Jeg har tre collier der kan lege med andre hunde, men de siger klart fra, hvis de udsættes for noget de ikke kan lide, eks nærgående hanhunde - alle formår at sætte en grænse, og det ser jeg som noget positivt.

Ellers er collien glad for indlæring, eks agility, lydighed og rally er dicipliner de elsker og som de er gode til - de er meget nemt trænbare fordi de som tidligere skrevet er vant til samarbejde med hyrden - de er faktis kpleasende i de fleste situationer, så det er en nem hund at opdræge.

 

Mine hundes bedste ven var en rottweiler, der nu desværre er aflivet pga HD. Selvom collien og rottweileren ligger langt fra hinanden temperementmæssigt, ja så fungerede de godt sammen. Faktisk var det min Fie der var bestemte og rottweileren der adløs ordre.

 

En collie må ikek være sky, men den må gerne være lidt reserveret. det hænger igen sammen med dens stærke bånd til hyrden. Collien elsker sin familie, og kan godt virke ret ligeglad med andre, men det er ikek det samme som at den er sky elelr nervøs, for det må den ikke være - den kan som regel bare bedst lide sin egen familie. Når vi går tur vil mine tre meget gerne hilse på andre hunde og mennesker, men de snuser lige lidt og så går vi vidre, de har opmærksomheden på ejeren, men skal da lige tjekke andre ud.

 

Her er hvad FCI standarden skriver om collien temperement:

Temperament:

Venlig natur uden spor af nervøsitet eller aggressivitet. En storartet familiehund, venlig, glad og aktiv, god sammen med børn og andre hunde.

 

 

 

 

Tak for den meget fine og udførlige forklaring og beskrivelse :-) Det er dejligt at de kan sætte grænser, det er min tæve også god til, og hun respekterer også hvis den anden hund siger fra :-) Det er også fint at være reserveret, så længe at den har lyst til at hilse på evt. gæster.

 

 

Hvor bor du henne i landet? Kunne da være rigtig spændende at se dine hunde og evt. se hvordan min tæve "fungerer" med dem :-) Det er desværre meget sjældent man ser collie'er heromkring, det er ofte sheltie's og det er jo ikke helt det samme :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det bliver en boxer skal den helt klart have noget motion 'on the side' ;-) Altså udover hvad bullmastiffen får.

 

 

 

Der siger min erfaring desværre lidt det modsatte. Sputnik og Chino kan godt lide at spæne rundt efter hinanden (altså løbelege), men når det kommer til bokse-bryde-lege med god lyd på så kan Sputnik ikke rigtig være med på 'boxerstilen'. Vi er nødt til at være lige ved siden af og støtte ham for at han tør lege med Chino på den måde.

 

 

 

Ork jo - jeg møder utallige brede smil og 'nææ, en boxer' på min vej. Jeg har ikke en eneste gang været ude for at folk forvekslede ham med en kamphund. Det er godt nok noget andet end dengang jeg havde ambull :lol:

Min indtryk er at boxeren (endnu) har et ret godt ry. Men det kan selvfølgelig ødelægges hvis tilpas mange kedelige typer kaster sig over den som alternativ til de forbudte racer :???:

 

 

Jaa det er klart :-) Ved godt at de har et stort aktivitetsniveau og det skal selvfølgelig tilfredsstilles :blink:

 

Det er dejligt at høre, det var også det indtryk jeg havde :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for den meget fine og udførlige forklaring og beskrivelse :-) Det er dejligt at de kan sætte grænser, det er min tæve også god til, og hun respekterer også hvis den anden hund siger fra :-) Det er også fint at være reserveret, så længe at den har lyst til at hilse på evt. gæster.

 

 

Hvor bor du henne i landet? Kunne da være rigtig spændende at se dine hunde og evt. se hvordan min tæve "fungerer" med dem :-) Det er desværre meget sjældent man ser collie'er heromkring, det er ofte sheltie's og det er jo ikke helt det samme :blink:

 

Jeg bor i Østjylland i Odder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...