Hop til indhold

Når det er tid til at finde en ny race..


Claudia2500
 Share

Recommended Posts

Kære alle søde HF'ere :-)

 

Jeg ved godt at der har været overvældende mange "Hund nr. 2" og "Hvilken race passer til mig" tråde her på det sidste, men håber alligevel at nogle af jer har lyst til at hjælpe mig :blink:

 

Inca fylder 1 år d. 8 september, og jeg vil gerne, selvom der stadig er et stykke tid endnu, ud og besøge forskellige kenneler og evt. blive skrevet op til en hvalp, problemet er bare at jeg ikke er 100% sikker på hvilken race det skal være endnu :hmm:

 

 

Vi ønsker os en hund der er imødekommende og legesyg, og en hund hvor der er lidt mere "fart over feltet".

Børnevenlig (da jeg regner med at få børn inden for de næste 10 år), en hund uden for meget tendens til egetkøns aggresivitet og generelt en "glad for alt og alle" hund (uden at være for meget).

 

Aktivitetsniveauet må, som sagt, gerne være lidt højt, så hunden ikke lægger sig og er helt smadret efter 30 minutters hundeleg/aktivitet. Jeg starter til lydighed med Inca i efteråret, og senere hen til brugshunde træning, men synes det kunne være sjovt at gå til noget spor eller agility/en anden mere aktiv hundesport (det er Inca alt for tung og doven til :rolleyes:).

 

 

Pelspleje er underordnet, jeg har intet imod evt. at bruge mere tid/flere penge på en længere pels som skal trimmes/børstes :-)

 

 

Jeg kan tilbyde:

 

 

- 2-3 ture om dagen, hver af ca. 1-1½ times varighed.

- Alene i max. 7 timer om dagen.

- Træning 1 gang om ugen, samt selvfølgelig træning/aktivering hjemme.

- En masse social kontakt og en del udflugter til familie/venner/hundeskov.

- En masse hygge og selvfølgelig en sød "storesøster" i form af Inca :mrgreen:

 

 

 

 

Jeg har længe været forelsket i både boxeren og DDB, men min kæreste og jeg snakker også om at få en mindre hund (mellem str.), og jeg har tænkt lidt på en cocker, er bare bange for ikke at kunne aktivere den nok mentalt :hmm:

 

En af top prioriteterne er selvfølgelig også at racen "kan" med Inca, at de snakker samme sprog.

Vi var i sidste weekend hjemme ved en af min kærestes venner som har en labradoodle, og de kunne slet ikke sammen :S Han gøede af Inca når han ville lege, og Inca så det som en trussel og begyndte at pive. Når de legede trækkeleg med et tov, skete det samme. Han gøede, og Inca pev højt indtil de røg i totterne på hinanden.

 

 

Håber at nogle har lyst til at give mig lidt inspiration mht. til racer jeg måske ikke lige havde tænkt på :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 65
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Labrador er et godt bud :D havde slet ikke overvejet labben :) mht. til boston terrieren er jeg lidt nervøs for sundheden, men ellers også et godt bud ^^ Bullterrieren har jeg altid været bange for, og Inca er blevet angrebet og bidt af en :/ staffen har jeg selv tænkt på, men orker ikke at endnu flere vil undgå at hilse, og det er stadig uvist hvad der skal ske med hundeloven.. Tror ikke Inca vil lege godt med en puddel, selvom jeg er vild med racen. Man kan vel godt tage på besøg hos en opdrætter og se om ens hund kan sammen med racen, eller hvad?

 

Haha, ja de savler nok mindst ligeså meget som Inca, men det er jeg jo vant til :D Mht. til aggresivitet mod andre hanner, så er det vel noget der kan være ved stortset alle hunde/hanner, så det må man jo tage med hvis det sker, men jeg er virkelig forelsket i boxeren :lun:

 

Inca elsker mest bryde/tumle lege, og hun leger godt med racer som: labrador, alaskan malamute, fransk bulldog, engelsk bulldog (generelt moloss-typer som hende selv), men hun er også ret god til at tilpasse sig andre hundes legestil :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Labrador er et godt bud :D havde slet ikke overvejet labben :) mht. til boston terrieren er jeg lidt nervøs for sundheden, men ellers også et godt bud ^^ Bullterrieren har jeg altid været bange for, og Inca er blevet angrebet og bidt af en :/ staffen har jeg selv tænkt på, men orker ikke at endnu flere vil undgå at hilse, og det er stadig uvist hvad der skal ske med hundeloven.. Tror ikke Inca vil lege godt med en puddel, selvom jeg er vild med racen. Man kan vel godt tage på besøg hos en opdrætter og se om ens hund kan sammen med racen, eller hvad?

 

Haha, ja de savler nok mindst ligeså meget som Inca, men det er jeg jo vant til :D Mht. til aggresivitet mod andre hanner, så er det vel noget der kan være ved stortset alle hunde/hanner, så det må man jo tage med hvis det sker, men jeg er virkelig forelsket i boxeren :lun:

 

Inca elsker mest bryde/tumle lege, og hun leger godt med racer som: labrador, alaskan malamute, fransk bulldog, engelsk bulldog (generelt moloss-typer som hende selv), men hun er også ret god til at tilpasse sig andre hundes legestil :-)

 

Jeg tror du har ret i, at pudlen og Inca ikke er det bedste match. De pudler jeg kender (efterhånden nogle stykker) Er mest til løbelege. Selvom Inca gerne tilpasser sig så synes jeg, at hendes lillebror/søster skal matche hende, så hun ikke skal begrænse sig i legen.

 

Jeg tror mere en labrador er et godt bud. De har oftere også brydeleg som en del af favoritlegen. De fleste vil også gerne hilse på en lab.

 

Er Bostonterrieren ikke lidt lille for Inca?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaa jeg tænker det samme, og med den oplevelse Inca og jeg havde med en labradoodle hvor de slet ikke forstod hinandens sprog, så tror jeg virkelig ikke at det vil gå, desværre :-(

 

Jo, det er jeg også bange for. Inca har leget rigtig meget med franske bulldogs (det ikke helt det samme, men BT'en og den franske minder meget om hinanden), og det ender altid med at begge hunde er fuldstændig smadrede og har også prøvet at de flere gange har kastet op fordi Inca nok har været en for stor mundfuld for dem. En enkelt gang har jeg endda oplevet at øjet svulmede efter leg, og det ville jeg simpelthen ikke byde hunden :shock:

 

Jeg mødte også en labrador hvalp i dag på 10 uger, og Inca var bare så sød og rolig omkring den, hun lod den bare tumle rundt ved/på hende og den var så nysgerrig og glad :hjerte: Og en af Inca's bedste hundevenner er også en sort lab som kun er en uge ældre end hende :-D Så jeg tror næsten jeg må på besøg hos nogle lab og boxer opdrættere :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaa jeg tænker det samme, og med den oplevelse Inca og jeg havde med en labradoodle hvor de slet ikke forstod hinandens sprog, så tror jeg virkelig ikke at det vil gå, desværre :-(

 

Jo, det er jeg også bange for. Inca har leget rigtig meget med franske bulldogs (det ikke helt det samme, men BT'en og den franske minder meget om hinanden), og det ender altid med at begge hunde er fuldstændig smadrede og har også prøvet at de flere gange har kastet op fordi Inca nok har været en for stor mundfuld for dem. En enkelt gang har jeg endda oplevet at øjet svulmede efter leg, og det ville jeg simpelthen ikke byde hunden :shock:

 

Jeg mødte også en labrador hvalp i dag på 10 uger, og Inca var bare så sød og rolig omkring den, hun lod den bare tumle rundt ved/på hende og den var så nysgerrig og glad :hjerte: Og en af Inca's bedste hundevenner er også en sort lab som kun er en uge ældre end hende :-D Så jeg tror næsten jeg må på besøg hos nogle lab og boxer opdrættere :mrgreen:

 

En Boxer vil bestemt også kunne lide den type leg. De boxere jeg kender er lækre hunde. De er noget voldsomme og kræver en ejer, der ved, at det er en fysisk stærk hund (og ikke en hund man anskaffer sig, når man er 75 år gammel og hidtil kun har haft coton'er) De leger voldsomt, men det fungerer jo nok med Inca. Dog har jeg også erfaring for, at de har stor tendens til egetkønsaggression.

Link til indlæg
Del på andre sites

Inca har også enkelte gange leget med boxere, men det var ikke så længe ad gangen og vil gerne have at hun møder nogle flere, så jeg kan se hvordan de går sammen, også når de ikke leger ^^

 

Men jeg ved de kan være meget voldsomme og legesyge, er heldigvis vant til en meget stærk hund, Inca vejer 40 kg nu, men hvis man bare træner fra starten af, så burde det ikke blive et problem. De få gange Inca trækker, kan jeg også sagtens holde hende :-) Det tror jeg helt bestemt :blink:

 

Det er jo så et af de store minusser.. Jeg må lave en liste med +'er og -'er hos begge racer, og se hvad der falder bedst ud :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undrer mig altså lidt over det folk skriver i denne tråd. Personligt tror jeg aldrig at jeg har mødt en aggressiv boxer og at anbefale labben istedet, synes jeg er at anbefale potentielt endnu flere problemer med fremmede hunde, ihvertfald hvis vi taler hanhunde (bl.a. deres oversexethed, stress/ uhøflig opførsel ved møder med andre hunde). Og jeg kan heller ikke forstå at labben skulle have ry for at lege brydeleg. Når andre jagthunderacer som regel ikke leger brydelege med fremmede hunde, hvorfor skulle labben da stå helt for sig selv. Det ville jo være et tegn på at avlen af racen er helt galt afmarcheret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha, nu bliver det uden quote, da min computer åbenbart nægter at lade mig svare på den måde :lol: Første gang endte det med, at jeg måtte genstarte (havde ellers fået skrevet et velformuleret indlæg, hvis jeg selv skal sige det :mrgreen:), og denne gang gik det nærmest bare i stå... :lol:

 

Møffe leger nu rigtig godt med labradors, måske især hannerne, som Missing er inde på. Tæverne er han ikke så god til - de er for bløde af sind og dufter for godt, synes han, så han mister ligesom al rationel fornuft omkring dem...

 

Men ja, labradors generelt leger han super godt med, fordi de elsker bryde-bryde-bryde, løbe lidt og så bryde-bryde-bryde igen. Måske fordi Møffe altid lægger sig ned og lader dem møfle ham :mrgreen: Ej, ved det ikke. Men tror bare, at labradors måske nok er til "alle typer leg"? Jeg har ikke oplevet de store problemer med hannerne. Oplever i større grad usikre labradors, end det omvendte. Vi har haft en enkelt, der måske havde nogle problemer ifm. eget køn. De andre er bare lalleglade legekræ, blandet med lidt usikkerhed ved nogle af dem.

 

Og boxere, dem har jeg tilgengæld mega dårlig erfaring med her i vores område. Jeg oplever dem personligt som meget intolerante/aggressive over for andre hunde. Har ikke mødt en eneste, der var glad ved udsigten til at hilse (eller ved at hilse, den ene som det rent faktisk kom så vidt med, da ejeren sagde god for det, hakkede ud efter Møffe, og blev så næsten overfaldet af Møffes ven, der gik i forsvar :chok:).

 

Sjovt som det kan være forskelligt fra område til område.

Link til indlæg
Del på andre sites

Inca har også enkelte gange leget med boxere, men det var ikke så længe ad gangen og vil gerne have at hun møder nogle flere, så jeg kan se hvordan de går sammen, også når de ikke leger ^^

 

Men jeg ved de kan være meget voldsomme og legesyge, er heldigvis vant til en meget stærk hund, Inca vejer 40 kg nu, men hvis man bare træner fra starten af, så burde det ikke blive et problem. De få gange Inca trækker, kan jeg også sagtens holde hende :-) Det tror jeg helt bestemt :blink:

 

Det er jo så et af de store minusser.. Jeg må lave en liste med +'er og -'er hos begge racer, og se hvad der falder bedst ud :-)

 

En af årsagerne til, at boxere er så gode med børn, er fordi de hurtigt kan udvikle en forståelse af deres egen størrelse og styrke versus det barn de har omgang med - eller hund.

 

Jeg har mødt vilde boxere, men det var enten hvalpe i træningsprocessen eller hunde af ejere, der ikke trænede deres boxere til at være rolige og lege konstruktivt.

 

Jeg kender en boxer, der ofte bruges til at træne små hunde i at blive tryg ved store hunde, fordi ejeren har lært ham nænsom omgang med mindre hunde. Er hunden så lille, at boxeren har svært ved at sætte sine poter ned, lægger han sig ned og møffer rundt på maven i stedet.

 

Boxere er en af de store racer, der stadig er pleasere men også har kant/personlighed. Det kan jeg super godt lide ved dem. Og så elsker de som udgangspunkt alle børn og de fleste hunde.

 

Til gengæld kender jeg kun sure labbere, men det kan også have noget med ejerne at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

staffordshire bullterrier...:-D

 

Ja :-) Det ville jeg også foreslå. Dogue de Bordeaux er ikke en aktiv og legesyg hund. Det er en stor kærlighedsklump som da godt kan være aktiv. Bevares :lol: hvis bare den lige får lov at snuppe en god morfar x hundrede på en dag :lol;

 

En staffordshire, som jeg selv har haft som min første hund (!) åh jo :lol: lever op til de forventninger og det liv i kan give den :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke rigtigt, om jeg er enig med jer i, at en gennemsnitlig Labrador er til brydekampe. Set bort fra min egen (som vist falder en smule uden for kategori), så oplever jeg, at Labrador-leg mere er tumlen end brydekampe. Har et begrænset kendskab til Boxere, men har mødt et par stykker, og de har været noget voldsommere i deres leg end de Labber, jeg kender. Altså ikke som i "ukontrolleret" men mere muskelbaserede bevægelser og anderledes markeringer (giver det mening?).

 

Jeg ville nok være bekymret for, om der ville opstå problemer med kommunikationen, og om Inca ville komme til at overskride en Labs grænser.. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...